Citat:
I och med vetosystemet räcker det. Det kan komma hur många tandlösa uttalanden som helst i generalförsamlingen men det är i säkerhetsrådet bindande resolutioner tas.
Citat:
Hur tänker du att det skulle gå till? Jag hade för mig du var emot sanktioner mot Israel, vilket närmast är det säkerhetsrådet skulle kunna besluta om utan USA:s veto (även om jag misstänker att Frankrike eller UK skulle hoppa in i det läget)
Det finns en internationell konsensus om att FN resolution 242 med viss modifikation bör vara gällande. Att USA skulle avstå från sitt veto skulle innebära ett troligt slut på israel palestina konflikten.
Citat:
Det där förstår jag inte.
mer än hälften av världens stater har gått i krig med FN enligt ditt kriterium nämnt ovan.
Citat:
Att det tas så många initiativ till resolutioner mot Israel kan ju också ha att göra med att inget händer. Om man tar en resolution som går igenom finns inte samma anledning att klämma dit en massa nya. Bortsett från Turkiet är din lista även exempel på stater som drabbats långt hårdare av åtgärder från FN än vad Israel gjort...
Tycker personligen att säkerhetsrådets resolutioner angående Israel är legitima men att staterna som tar initiativet till deras initierande är disproportionellt fokuserade på Israel. Eller tycker du att stater som Iran, Irak, Sudan, Pakistan, Turkiet argumenterar utifrån en position av moralisk integritet?