Citat:
Ursprungligen postat av
demotrams
Jag förstår att du inte förstår resonemanget. Att tänka är grunden till allt vetande eller menar du att vetande kan erhålls på nåt annat sätt än just att tänka? Jag har sagt mycket mer än vad du kan hantera tror jag.
Haha, du är ju för rolig. Så om någon frågar dig hur man löser ett matteproblem så säger du "man räknar bara"?
Och om personen då inte tycker det är ett hållbart, är det då hans fel som inte förstår ditt resonemang?
Citat:
Enligt vad du anser är det så. Vad du anser ändrar inte på faktum.
Vad ÄR faktum? Berätta gärna. Vad jag vet har vi bara sagor och berättelser.
Citat:
Du sätter inte premisser för hur saker och ting är. Allsmäktighet är ett ord men också en beskrivningen av nåt och kan sättas i förhållande till begränsad makt.
Begränsad makt demonstrerar inte allsmäktighet.
Citat:
Allsmäktighet kan inte observeras. Detta simpla faktum måste du förstå. hur skulle du kunna observera allsmäktighet? Du kan bara analysera dåtid, nutid och hypotetiskt framtid. För att observera allsmäktighet måste du kunna stå utanför och observera dåtid, nutid och framtid. Hur ska detta vara möjligt?
Hur vet du det?
Citat:
Om en entitet är allsmäktig kan du bara indirekt analysera vad denna entitet har kunnat åstadkomma historiskt dvs i dåtid eftersom du inte kan observera dåtid. Nutid kan du observera men du kan inte observera framtiden. Dina premisser är milt sagt väldigt underliga! Jag försöker fortfarande komma underfund med hur du tänker.
Jag förstår att du inte kommit så långt. Tänkande i allmänhet verkar vara oviktigt för dig. Dina argument har ju ingen förankring i verkligheten.
Citat:
Du har fel helt enkelt! Se ovan. Allsmäktighet och evighet kan inte observeras i den verklighet vi är fast i.
Säger du ja. Hur vet du det?