2018-06-13, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Du skulle högst troligen inte få något lån om långivaren anser att du har för kassa marginaler om räntan stiger.
.

Jag har dock turen att ha en borgenär.
2018-06-13, 13:37
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av femfemfemfem
Hej, jag har tänkt att köpa bostadsrätt i Gbg framåt hösten men jag är lite orolig att göra en stor förlustaffär ifall marknaden skulle krascha bara månader efter jag gjort min affär. Bör jag vara orolig?

Om vi säger att jag köper i Kålltorp eller Munkebäck där priserna är ca 10 000kr/m2 billigare än i stan och i en bra förening, skulle jag kunna känna mig lugnare då? Eller om marknaden rasar, kommer jag förlora hundratusentals kronor ändå? Har tänkt bo där i åtminstone fem år.

Jag sitter i samma sits som du, men är lite äldre. Personligen tänker jag vänta tills 1) boräntan är betydligt högre än den är nu och 2) beslut tagits om att börja fasa ut ränteavdraget.
Finns det risk att man "missar tåget". Absolut, så är det med alla ekonomiska beslut av den här typen. Jag inväntar nästa tåg.
Det är svårt att veta vems åsikter som är vettiga. Är det "annorlunda nu" och därför försvarbart att punga ut flera miljoner för ett litet betongkyffe i nån förort?
Jag brukar då titta på Herengracht husprisindex (min käpphäst här på tråden). Detta är den mig veterligen enda långa historiska studie av husprisers utveckling som gjorts. Man har studerat prisutvecklingen av kåkar på en viss gata i Amsterdam. Överraskande är att den genomsnittliga värdeökningen där har varit ungefär 0.1% inflationsjusterat. Knappast nån garanti för att "bo sig rik" mao. Verkar inte heller alltid som man har missat något tåg om man inte köpt direkt. Om man går in och tittar på prisgrafen så ser man toppar och dalar som på alla andra marknader. Efter stora uppgångar så följer stora fall och tvärt om.
Om man köpte på toppen senaste gången priserna var så här höga (på 1700-talet) så låg man back under resten av sin livstid. Och då snackar vi bara om ett av de gigantiska värdefallen. Även små hack i kurvan sträcker sig över decennier och var säkert nog så kännbara för dom som var med då.
Är då Herengracht-indexet representativt för andra husmarknader? Vet ej. Döm själv. Överhuvudtaget finns skrämmande lite kunskap på området känner jag. Men för mig är det iallafall en motvikt mot det myopiska och ogrundade påståendet "bostäder stiger alltid i värde längden".
Senast redigerad av RustyShackleford 2018-06-13 kl. 13:45.
2018-06-13, 14:27
Medlem
Fondbolagens förening lobbar för sin sjuka mor och levererar en "undersökning" om att svenskar vill ha skattegynnat bosparande.

Andelen som i dag sparar till en första bostad till sig själv, sina barn eller annan närstående uppgår till 22 procent.

Det innebär att knappt åtta av tio svenskar inte sparar till ett första bostadsköp. Det skiljer lite mellan könen där nästan var femte kvinna säger sig spara till ett första bostadsköp till antingen sig själv eller en närstående.

Nästan hälften, 48 procent, i den yngre åldersgruppen 18-42 år bosparar, medan endast 16 procent i åldersgruppen 43-62 år gör det.

https://www.privataaffarer.se/allt-fler-vill-ha-skattegynnat-bosparande/

Bekymmersamt tycker Fondbolagens förening. Klart, då de vill att folk ska parkera alla sina pengar i fonder. Antagligen vill de att pengarna är även låsta. Det jag tycker är bekymmersamt att Privata Affärer låter fjortonåriga sommarvikarier skriva artiklar utan den minsta eftertanke.

Så vad är nytt? I den yngre åldersgruppen sparades det till första bostad redan anno dazu. Den äldre gruppen har redan bostad, antingen hyres- eller bostadsrätt. Intresset borde där ligga att få tag på en attraktiv hyresrätt där de kan bo till dödagar eftersom ägande kräver att man engagerar sig medan i hyresrätten kan man ringa till värden och be dem fixa saker.
2018-06-13, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Nu börjar det. Smart att gå ut med det nu när många är upptagna med annat. Från SvD:

"Byggbolaget Peab varslar omkring 180 anställda i Stockholm, det bekräftar företagets presschef Kajsa Jacobsson för TT.

– Varslet rör hälften hantverkare och hälften tjänstemän, omkring 180 personer totalt. Men jag vill påpeka att det rör sig om ett varsel så exakt hur det blir vet vi först efter förhandlingar med facket."

SvD, bakom betalvägg:

https://www.svd.se/byggbolag-varslar-i-stockholm

Kom till papa, säger NCC nu i Fastighetssverige.

https://www.fastighetssverige.se/artikel/ncc-vi-kan-tanka-oss-att-anstalla-fran-peab-28616
2018-06-13, 16:52
Medlem
Sossarnas 15 bostadspolitiska förslag. Det är väl Lennart Weiss från Veidekke som skrivit den.

# Tillsätt en ny bostadssocial utredning.
# Förtydliga rollfördelningen mellan stat, kommun och region.
# Statlig medverkan i bostadsfinansieringen inrättas genom "mellankapitalfinansiering" till bostadshyresfastigheter samt bostadsrättsföreningar.
# Landsbygdslån införs för att möjliggöra fler bostäder på landsbygden.
# Reformera bostadsbeskattningen via en bred politisk överenskommelse.
# Stärk villkoren för renovering och upprustning i svaga marknader.
# Skapa bryggor mellan hyrt och ägt boende.
# Ta initiativ till en samlad översyn av sektorspolitiken och ge bostadsministern ett bredare ansvar.
# Etablera en ny statlig bostadsbank med syfte att administrera statlig finansiering av fastigheter och statliga lånegarantier, transferera startlån och landsbygdslån till kommunerna samt skapa stabila regelverk för subventionerat bosparande med mera.
# Stärk kommunernas möjligheter att ta ett bostadssocialt ansvar.
# Inför ett särskilt barnbobidrag till stöd för etablering på bostadsmarknaden.
# Stötta hushållen att långsiktigt bygga upp eget kapital och inrätta särskilda stödformer till förstagångsbostaden.
# Förstärk bostadsbidraget och höj bostadstillägget för pensionärer.
# Inled en bred och långsiktig satsning på socialt, ekonomiskt och kulturellt utsatta områden med syfte att skapa långsiktigt livskraftiga och goda livsmiljöer.
# Vidta åtgärder för att skapa ordning och reda på bostadsmarknaden.

https://www.socialdemokraterna.se/globalassets/aktuellt/rapport_ny_social_bostadspolitik.pdf
2018-06-13, 17:10
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Sossarnas 15 bostadspolitiska förslag. Det är väl Lennart Weiss från Veidekke som skrivit den.

# Statlig medverkan i bostadsfinansieringen inrättas genom "mellankapitalfinansiering" till bostadshyresfastigheter samt bostadsrättsföreningar.
# Ta initiativ till en samlad översyn av sektorspolitiken och ge bostadsministern ett bredare ansvar.
# Etablera en ny statlig bostadsbank med syfte att administrera statlig finansiering av fastigheter och statliga lånegarantier, transferera startlån och landsbygdslån till kommunerna samt skapa stabila regelverk för subventionerat bosparande med mera.
# Stötta hushållen att långsiktigt bygga upp eget kapital och inrätta särskilda stödformer till förstagångsbostaden.
# Inled en bred och långsiktig satsning på socialt, ekonomiskt och kulturellt utsatta områden med syfte att skapa långsiktigt livskraftiga och goda livsmiljöer.

https://www.socialdemokraterna.se/globalassets/aktuellt/rapport_ny_social_bostadspolitik.pdf
Jag gillar sällan sossarna men detta var faktiskt en del bra konkreta förslag. Jag tror faktiskt sossarna har lättare att lösa bostadskrisen än Alliansen.
2018-06-13, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Jag gillar sällan sossarna men detta var faktiskt en del bra konkreta förslag. Jag tror faktiskt sossarna har lättare att lösa bostadskrisen än Alliansen.

Håller inte med, merparten av förslagen kan sammanfattas med = Höjda bidrag, subventioner, statlig kontroll och ingripande, större/fler myndigheter.

Typiskt sosseri.

Kan tillägga att jag baserar ovan på de förslag som punktats upp, har inte läst hela pdfen.
2018-06-13, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av femfemfemfem
Tack till alla som tog sig tiden att citera och svara på mina frågor. Jag utbildar mig i dagsläget och räknar med att ha runt 35000 brutto i lön om några få år, så jag borde kunna amortera i en hyfsad takt.

Om ni har något vidare tips på saker att tänka på eller kanske någon hemsida ni tycker jag ska skumma igenom så är allt välkommet.

Hur bor du idag? Om bostadsrätten har 3000kr i avgift hur hög ränta klarar du av innan avgift + ränta kommer upp i samma nivå som din hyra idag?

Jag skulle inte köpt en lägenhet baserat på "Jag utbildar mig i dagsläget och räknar med att ha runt 35000 brutto i lön om några få år". Kraschar bostadsmarknaden samtidigt som det blir en internationell lågkonjunktur kanske du får vara glad om du har ett jobb. Hade du varit fastanställd idag med en lön strax under 35000 hade det varit klart bättre.
2018-06-13, 19:46
Medlem
Citat:

Det kroatiska byggbolaget låg enligt uppgift ca 15% lägre i pris än närmaste svenska konkurrent(på ett projekt av de två projekten dom vann upphandling på så kom det in anbud från svenska byggbolag), det totala ordervärdet är 408 miljoner, så det är ju inte "småpotatis".

Utländska byggbolag har ju tidigare ofta varit underentreprenörer på många ställen i Sverige, men att dom är huvudentreprenör är väldigt ovanligt, och för GBG var det som sagt första gången. Skall bli intressant att följa.

Boverket har skapat en webbsida för att locka utländska byggare, https://www.boverket.se/building-in-sweden

Allmännyttan har hållit kurser om svenska regler för utländska bolag, och om jag inte missminner mig så pratade de om att försöka locka byggare från Balkan.
2018-06-13, 20:29
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Jo jag i skolan med flera, men i princip alla jag gick i grundskolan med(och för den delen de som jag hade i klassen på gymnasiet), oavsett ursprungsland, har haft rätt så lätt för att etablera sig. Det handlar enligt mig mest om miljön man växer upp i, sedan finns det ju människor som väljer självsegregering, eller hamnar i problemområden/områden med redan väldigt hög andel med utländsk bakgrund och då blir det ju inte lika lätt, varken för de vuxna eller deras barn.

Det kroatiska byggbolaget låg enligt uppgift ca 15% lägre i pris än närmaste svenska konkurrent(på ett projekt av de två projekten dom vann upphandling på så kom det in anbud från svenska byggbolag), det totala ordervärdet är 408 miljoner, så det är ju inte "småpotatis".

Utländska byggbolag har ju tidigare ofta varit underentreprenörer på många ställen i Sverige, men att dom är huvudentreprenör är väldigt ovanligt, och för GBG var det som sagt första gången. Skall bli intressant att följa.

Rörande utländska bolag så är nog de flesta tämligen ointresserade om de känner till den mörka historiken med blockadproblem. De blir snabbt tvungna att teckna svenska kollektivavtal med svenska lönenivåer och genast ökar kostnadsnivån. Fackmaffian ser till att detta sker.
2018-06-13, 20:29
Medlem
Citat:
Boverket har skapat en webbsida för att locka utländska byggare, https://www.boverket.se/building-in-sweden

Allmännyttan har hållit kurser om svenska regler för utländska bolag, och om jag inte missminner mig så pratade de om att försöka locka byggare från Balkan.

Nej, för helvete, inte från Balkan, då blir det bara svart, fusk, halvfärdigt, undermåligt och fullständigt kaos. Då kan man lika gärna anlita Irländska asfaltsläggare.
2018-06-13, 21:04
Avslutad
Citat:

Hyffsat intetsägande. Som det brukar bli med S vid rodret, noll reformvilja bara dribbla runt med utredningar.

- Utredning. Förpliktigar inget alls.

- Förpliktigar inget alls.

- Har inte fungerat hittills. Lycka till.

- Det var ju bra, sätt in bostadspolitiska åtgärder så långt från ground zero som möjligt?

- Ännu ett tomt löfte, bolla över till opposition.

- mer rot, med en bidragstwist?

- redan gjort. Vi får se om det funkar.

- men herregud, allvar? "samlad översyn" är klassisk svensk mellanchef-kod för "jag har fan i det ingen aning om hur vi löser det här"

-?

- fler containerboenden på oönskade platser?

- Nu börjar det låta som S, släng in lite bidrag i soppan!

-?

- aaaw yeah, gimme some more of that sweet sweet bidrag! Glöm att göra något åt de faktiska problemen dock!

- när säkerligen ordentliga förslag på riktade åtgärder för verkliga problem har manglats genom partimaskineriet X antal varv så blir det så här.

- BARA SÄG VAD FAN NI VILL GÖRA ISTÄLLET FÖR I HELVETE!

Seriöst.
Ni hade 4 år.
Hejdå!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in