2018-06-12, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biljon
Den som framför argumentet glömmer alltid att räkna in Perssons lån från pensionssystemet, något som inte betalats tillbaka. Om vi bortser från det lånet så kan vi konstatera att staten tydligen är bättre än bankirer på att driva bank eftersom det var bankstödsnämnden som fick systemet på "plus".

Du kan väl gå in lite på djupet angående var dessa pengar tog vägen? Jag tvivlar på att du har en blekaste aning.

Självklart har en statligt understödd bank högre rating men i detta fallet handlade det inte alls om pengar stulna från pensionssystemet.

En rätt skön ”sanning” från den extrema vänstern är det dock, verklighetsanknytning är ju som oftast irrelevant och i detta fallet talar det väl mest om att vänstern inte tyckte att G.P var revolutionär vänster tillräckligt för att få företräda ett socialdemokratiskt parti.

Säga vad man vill om Persson men hur har det gått för sossarna sedan man började flumma på allvar och partiet blev ett av de mest fragmenterade partier någonsin i Sverige?
2018-06-12, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Stockholm verkar färdigbyggd. Folk får flytta till Göteborg i stället. NCC behöver anställa 500-600 pers där.

https://www.fastighetssverige.se/artikel/stort-rekryteringsbehov-for-ncc-i-goteborg-28611

Det lär bli en så kallad utmaning, kapacitetsbristen har varit ett faktum rätt länge, till den grad då det delvis varit problem att lösa upphandlingar för kommunen(inga anbud, exempelvis det nya resecentrumet), till viss del har väl denna lösts genom framförallt polska byggnadsarbetare, polackerna har gjort allt från renoveringsjobb till nyproduktion(t ex HSBs projekt i Kvillebäcken, Serneke). Dom är inte det enda bolaget som söker personal, BRA(där Veidekke nyligen blev huvudägare) är ett annat som söker personal för alla typer av tjänster, är ju huvudentreprenör för Geelys projekt.

Ett av Kroatiens största byggbolag vann faktiskt två projekt i upphandling nyligen, varav det ena inte hade ett enda anbud från svenska byggbolag.
2018-06-13, 05:33
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ja det är vad jag försöker påpeka, det vore bra med lite mer balanserad syn på frågorna som diskuteras här och inte blunda för allt som inte talar i enlighet med sin egen agenda. Det gäller t.ex. även frågor som svenskars skuldsättning, här förnekar många tillgångssidan helt, även rena banksparande.

Exempel på när bankägare fått stöd på skattebetalarnas bekostnad finns kanske men jag känner inte till något sådant exempel. Åtminstone inte om vi med det menar att skattebetalarna i slutändan har förlorat belopp på att ge stödet.

Min syn angående stöd är dock att staten borde frikopplas från bankerna och aldrig ge stöd utan låta ägare och kunder ta smällen. Som ägare har man till uppgift att ta risk och som kund får man välja en bank som försäkrar pengarna om man föredrar att betala för det.
Problemet är att den matchning som du påstår finns inte gör det sett över hela linjen. Andelen låntagare med riskfyllt hög belåning kontra inkomst har stadigt ökat enligt den statistik som redovisas. Vidare finns det det likviditetsproblematik när tillgångar ligger i låsta tillgångar som pensionssparande eller i fastigheter. Vidare är det som det står i tråden, en liten del av befolkningen som äger en stor del av det sparande som redovisats.

Att du genom anekdotisk bevisföring försöker leda i bevis att hög skuldsättning beror på att låntagare istället spar på banken. Det säger något om nivån på ditt resonemang.

Det finns flera indikationer på att ränteavdraget kommer att börja avvecklas under nästa mandatperiod. Lägg till att RB’s debila inflationsjakt är allt mer ifrågasatt.
Det blåser upp till en perfekt bolånestorm när börsras och lågkonjuktur kombineras med stigande räntor och försämrade avdragsmöjligheter för lån.
2018-06-13, 06:06
Medlem
Mess avatar
Citat:
Den lilla negativa effekten har dock varit att ägarna har förlorad sin bank när staten har tagit den. Exempel:

Staten tar över Carnegie och kastar ut aktieägarna. Finansinspektionen drar in det nuvarande tillståndet men återställer det när staten tar över.

https://www.affarsvarlden.se/bors-ekonominyheter/15-02-carnegie-forstatligas-6698283

Ägarna menade att staten tvingade fram läget genom att i maffiastil dra in tillståndet och därmed sänka banken, för att sedan överta den när den utan tillstånd anses vara värdelös. Ägarna stämmer staten men staten ger dem inte rätt.

De blåsta ägarna till Carnegie stämmer nu staten och Riksgälden på 8,4 miljarder kronor. Stämningen lämnades in på torsdagen till Stockholms tingsrätt, skriver DN.se.

https://www.svd.se/carnegie-kraver-staten-pa-miljarder

Vem som hade rätt råder det delade meningar om, så här sa Günther Mårder.

Köpeskillingen är långt under det värde som återspeglades i Carnegies börskurs före övertagandet. Kan detta verkligen vara en bra affär? Nu är det viktigt att Riksgälden fullständigt redovisar värderingen! Aktieägarna verkar gå helt lottlösa efter att de berövats sina aktier genom ett felaktigt övertagande, säger Günther Mårder, Aktiespararnas tillförordnade VD.

https://www.aktiespararna.se/Artikelarkiv/Repotage/2009/februari/Nar-staten-tog-over-Carnegie

Omedelbart efter att staten övertagit banken ger FI tillbaks tillståndet och därmed ökar värdet på banken kraftigt. Snabb och bra affär för staten, mindre bra för ägarna.

Carnegie var dock utan tillstånd i bara tio minuter. När Riksgälden trädde in som ägare ändrade nämligen FI snabbt beslutet till en varning. Det är alltså dessa minuter som ska ligga till grund för den värdering som avgör hur mycket pengar Carnegies aktieägare har rätt till.

https://www.aktiespararna.se/Artikelarkiv/Repotage/2009/februari/Nar-staten-tog-over-Carnegie

SÅ vitt jag vet så kostar det 50 miljoner att starta upp en bank och således är det också riskkapitalet.

Med de vinster bankerna gör generellt så förstår väl du också att det i sammanhanget är peanuts och om aktieägarna förlorar sin "förlustbank" vid tillfället har ingen som helst betydelse för ägarna som då redan gjort sina vinster under årens lopp.

Det handlar väl snarare om att skydda systemet att staten går in och tar över krisande banker inte någon "tillgång" som jag upplever du får det att låta som.

Om det dessutom kostar på så nya pengar måste tryckas upp för att täcka haveriet så har vi dessutom en totalhavererad valutakurs på en redan totalhavererad från början i Svenskt hänseende. (Om vi skulle gå in i ett skede där en större systemviktig bank kraschar).
2018-06-13, 07:41
Medlem
CC75s avatar
Wallenstam tror på bostadskrasch. (tyvärr bakom betalvägg)

http://www.gp.se/ekonomi/wallenstam-kan-bara-sluta-p%C3%A5-ett-s%C3%A4tt-1.6532060?noAccess=true&aId=1.6532060

// CC
2018-06-13, 07:46
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flushdown
idiotiskt upplägg

de förlorar ränteavdraget och föreningen betalar dubbelt så hög ränta som normalt.

Fast det finns de som säger att ränteavdraget kommer att minska under kommande mandatperiod. Skulle räntan börja gå upp kommer staten inte att ha råd att ha kvar det. Åtminstone inte i sin nuvarande form.

Vad gäller räntan 2,5% bunden på 20 år. Spontant låter det rätt ok i mina öron.

// CC
2018-06-13, 08:30
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Problemet är att den matchning som du påstår finns inte gör det sett över hela linjen. .

Även om det skulle vara sant så är det förstås inte ett argument för att blunda för allt som är positivt och förstora upp allt som är negativt. Ni framstår som totalt oseriösa när ni konsekvent gör detta.

Citat:
Ursprungligen postat av Mes
SÅ vitt jag vet så kostar det 50 miljoner att starta upp en bank och således är det också riskkapitalet.

Med de vinster bankerna gör generellt så förstår väl du också att det i sammanhanget är peanuts och om aktieägarna förlorar sin "förlustbank" vid tillfället har ingen som helst betydelse för ägarna som då redan gjort sina vinster under årens lopp.

Det betyder givetvis inte att det är dessa belopp som aktieägarna förlorar när det går fel. Bankerna har värderingar som ligger skyhögt över detta och det är dessa belopp som går förlorade för aktieägarna om banken går omkull.

Citat:
Det handlar väl snarare om att skydda systemet att staten går in och tar över krisande banker inte någon "tillgång" som jag upplever du får det att låta som.

Inte någon tillgång, vad menar du? Och om staten agerar utifrån sitt egenintresse så gör inte det saken bättre för bankerna. Däremot kan man kritisera staten för att ha ett system som behöver skyddas när banker skakar.

Citat:
Om det dessutom kostar på så nya pengar måste tryckas upp för att täcka haveriet så har vi dessutom en totalhavererad valutakurs på en redan totalhavererad från början i Svenskt hänseende. (Om vi skulle gå in i ett skede där en större systemviktig bank kraschar).

Tror du att man kan täcka förluster genom att trycka pengar?
Du kan heller inte påvisa att staten har förlorat pengar pga bankstödet. Som jag däremot visade med fallet Carnegie gjorde staten ett klipp genom ett agerande som var mycket tveksamt för att inte säga maffialikt.
2018-06-13, 10:00
Medlem
Hej, jag har tänkt att köpa bostadsrätt i Gbg framåt hösten men jag är lite orolig att göra en stor förlustaffär ifall marknaden skulle krascha bara månader efter jag gjort min affär. Bör jag vara orolig?

Om vi säger att jag köper i Kålltorp eller Munkebäck där priserna är ca 10 000kr/m2 billigare än i stan och i en bra förening, skulle jag kunna känna mig lugnare då? Eller om marknaden rasar, kommer jag förlora hundratusentals kronor ändå? Har tänkt bo där i åtminstone fem år.
2018-06-13, 10:06
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av femfemfemfem
Hej, jag har tänkt att köpa bostadsrätt i Gbg framåt hösten men jag är lite orolig att göra en stor förlustaffär ifall marknaden skulle krascha bara månader efter jag gjort min affär. Bör jag vara orolig?

Om vi säger att jag köper i Kålltorp eller Munkebäck där priserna är ca 10 000kr/m2 billigare än i stan och i en bra förening, skulle jag kunna känna mig lugnare då? Eller om marknaden rasar, kommer jag förlora hundratusentals kronor ändå? Har tänkt bo där i åtminstone fem år.

Är du ung och ska bo hela livet eller är du gammal och bara ska bo något år till? Om det är det förstnämnda kan du fundera på hur stor betydelse det har om du lyckas tajma marknaden eller inte så länge du har marginaler.

Jag har ingen aning om GBG men generellt skulle jag hellre rekommendera attraktiva områden och betrakta de som säkrare.
2018-06-13, 10:21
Medlem
Riksbanken har ett seminarium om nya aktörer på bolånemarknaden, enligt nyhetsbyrån Direkt.

Direkt Makro
‏ @Makroredaktion
1 timför 1 timme sedan

#Riksbanken har seminarium om nya aktörer på bolånemarknaden. På plussidan lägre bolåneräntor. Detta ger samtidigt lägre lönsamhet för banker, men svag konkurrens inget effektivt sätt att skapa finansiell stabilitet.

Detta är ju mycket intressant. Var inne på Riksbank.se men kunde inte hitta någonting. SVTs forum verkar inte heller ha något. Enligt Direkt stod andra aktörer än traditionella banker för 40% av bolånen 2016. Om jag inte missminner mig så har storbankerna förlorat gentemot nya aktörer 2017. Hoppas Direkt gör en bra sammanställning från seminariet och andra ekonomiredaktioner orkar publicera om Riksbanken inte lägger ut någonting.

Edit: 40% gäller alltså Holland.
Senast redigerad av Ikea-Kamprad 2018-06-13 kl. 10:35.
2018-06-13, 10:23
Medlem
Citat:
Är du ung och ska bo hela livet eller är du gammal och bara ska bo något år till? Om det är det förstnämnda kan du fundera på hur stor betydelse det har om du lyckas tajma marknaden eller inte så länge du har marginaler.

Jag har ingen aning om GBG men generellt skulle jag hellre rekommendera attraktiva områden och betrakta de som säkrare.

Jag är 26 år gammal och jag tänkte köpa en tvåa. Så länge jag inte tvingas att sälja när priserna är låga så borde jag sitta relativt säkert?

Om vi säger att jag tar ett lån på 2 miljoner och RB höjer räntan några månader senare, hur illa vore det för mig?
2018-06-13, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Det lär bli en så kallad utmaning, kapacitetsbristen har varit ett faktum rätt länge, till den grad då det delvis varit problem att lösa upphandlingar för kommunen(inga anbud, exempelvis det nya resecentrumet), till viss del har väl denna lösts genom framförallt polska byggnadsarbetare, polackerna har gjort allt från renoveringsjobb till nyproduktion(t ex HSBs projekt i Kvillebäcken, Serneke). Dom är inte det enda bolaget som söker personal, BRA(där Veidekke nyligen blev huvudägare) är ett annat som söker personal för alla typer av tjänster, är ju huvudentreprenör för Geelys projekt.

Ett av Kroatiens största byggbolag vann faktiskt två projekt i upphandling nyligen, varav det ena inte hade ett enda anbud från svenska byggbolag.

Intressant. Det kom ju en massa flyktingar från gamla Jugoslavien som jag förstått har anpassat sig väl så det finns säkert arbetsledning att hämta därifrån. Folk som kan svenska regler och läser och talar svenska. Jag lärde känna några ungdomar som etablerade sig bums och var på alla sätt rediga. Ingen 7 års inkörning där. Dock en helt annan bransch. En medelålders förbittrad elektriker hade dock stora problem men med dagens överhettade arbetsmarknad kan även sådana finna sysselsättning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in