Citat:
Ursprungligen postat av
femfemfemfem
Jag är 26 år gammal och jag tänkte köpa en tvåa. Så länge jag inte tvingas att sälja när priserna är låga så borde jag sitta relativt säkert?
Om vi säger att jag tar ett lån på 2 miljoner och RB höjer räntan några månader senare, hur illa vore det för mig?
Det kan vara allt från relativt oproblematiskt till kris.
I det bra scenariot har du en gångbar utbildning och är tillräckligt attraktiv på arbetsmarknaden för att ha ett någorlunda välbetalt jobb. Du har också en
buffert på några 100k för att parera eventuella omställningar,
sjukdom m.m.
Ta bort kravet på att inte behöva sälja, det är helt fel tänkt för 26 år och 2a. Tänk istället:
Om jag hittar en trevlig make/maka med vettig inkomst och skaffar två barn, under vilka omständigheter kan vi köpa ett mindre hus eller större lägenhet när barnen är i skolåldern.
Du bör alltså ha tillräckligt god ekonomi för att kunna dra fördel av den rimliga prissättning som skulle ske om säg räntan ligger på 7% och avdragsrätten avskaffats när du är är 35 och sitter med familj med två femfemfemfem jr i våningssäng i vardagsrummet.
Det hänger på om du kan sänka din skuldsättning i rimlig takt med ränteökningar. Alltså hur mycket kan du amortera vid olika räntesatser?
Har du exempelvis amorterat ned lånet med 1M (drygt 100k per år) är det säkert fullt möjligt att flytta till större, sitter du i en överbelånad lägenhet och bara betalar räntor kommer banken troligen ha en mer negativ syn på att finansiera köpet av någonting ännu större.
Generellt sett kommer en räntehöjning att sänka bostadspriserna, vilket är bra om du precis börjar köpa bostäder. Däremot är det väldigt dåligt att sitta överbelånad och inte ha möjlighet att i ganska god takt sänka sin belåning om de tillgångar man köpt när priset på tillgången man köpt med lånen går ned.
Alla i tråden, inklusive Svenne, skulle nog ge dig rådet att vänta till efter räntehöjningen om det fanns en möjlighet att veta att den skulle ske inom en snar framtid, det går dock inte att gör med någon större säkerhet.