2018-06-13, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av femfemfemfem
Jag är 26 år gammal och jag tänkte köpa en tvåa. Så länge jag inte tvingas att sälja när priserna är låga så borde jag sitta relativt säkert?

Om vi säger att jag tar ett lån på 2 miljoner och RB höjer räntan några månader senare, hur illa vore det för mig?

Det beror ju helt på hur din ekonomi ser ut? Finns flera hemsidor som räknar på bolån, gå in där och slå in lite höjda räntor och se vad kostnaden blir. Tänk bara på att föreningens räntor också går upp så avgiften kan också höjas vid ränteuppgång.
2018-06-13, 10:47
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jag är 26 år gammal och jag tänkte köpa en tvåa. Så länge jag inte tvingas att sälja när priserna är låga så borde jag sitta relativt säkert?

Om vi säger att jag tar ett lån på 2 miljoner och RB höjer räntan några månader senare, hur illa vore det för mig?

Om du har marginaler så du inte tvingas till något och du får en boendekostnad som du tycker är bra och tänker bo i ägt boende hela livet, då kommer det ha ytterst marginell betydelse om du lyckas tajma marknaden eller inte.

Tänk tillbaks på dina föräldrar, om de hade köpt en bostad för 50,000kr eller 65,000 hur stor roll hade det spelat för dem nu?
2018-06-13, 11:09
Medlem
Snitträntorna ner något i maj. Saxar från Avanza.

I snitt betalar vi 1,49 procent i ränta för våra bolån utan bindningstid, visar maj månads snitträntor. Det innebär 1 241 kr per månad för varje miljon vi har i lån. Skillnaderna mellan bankerna är dock stora, framför allt på bundna lån.

Högst 3 månaders ränta betalar Handelsbankens kunder för andra månaden i rad, med deras 1,62 procent. Det är 0,21 procentenheter högre än SBABs kunder vilket för varje miljon du har i lån innebär 2 100 kronor högre räntekostnad per år.

För bundna 5 års lån är skillnaderna ännu större. Här tillhör Danskes kunder vinnarna med en ränta på 1,93 procent. Högst 5 årsränta betalar istället Ica Bankens kunder med 2,41 procent. Det är en skillnad på hela 4 800 kronor per miljon och lån. Drar vi ut det över en femårsperiod, alltså hela den perioden räntorna är bundna, innebär det 24 000 kronor mer för varje miljon du har i lån.

https://blogg.avanza.se/avanza/snittrantorna-sjunker-nagot-i-maj/?utm_source=twitter&utm_medium=non%20paid%20social &utm_campaign=kull&utm_content=snittranta-maj
2018-06-13, 11:24
Medlem
ronken82s avatar
Ha is i magen och vänta är mitt spontana råd... hade personligen ALDRIG köpt i dagens osäkra läge.
Citat:
Hej, jag har tänkt att köpa bostadsrätt i Gbg framåt hösten men jag är lite orolig att göra en stor förlustaffär ifall marknaden skulle krascha bara månader efter jag gjort min affär. Bör jag vara orolig?

Om vi säger att jag köper i Kålltorp eller Munkebäck där priserna är ca 10 000kr/m2 billigare än i stan och i en bra förening, skulle jag kunna känna mig lugnare då? Eller om marknaden rasar, kommer jag förlora hundratusentals kronor ändå? Har tänkt bo där i åtminstone fem år.
2018-06-13, 11:30
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ronken82
Ha is i magen och vänta är mitt spontana råd... hade personligen ALDRIG köpt i dagens osäkra läge.

Då är frågan, när hade vi senast ett läge som du inte ansåg var så osäkert att du skulle köpt i? Har det någonsin existerat, har du köpt?
2018-06-13, 12:08
Medlem
Citat:

Det kan vara allt från relativt oproblematiskt till kris.

I det bra scenariot har du en gångbar utbildning och är tillräckligt attraktiv på arbetsmarknaden för att ha ett någorlunda välbetalt jobb. Du har också en
buffert på några 100k för att parera eventuella omställningar,
sjukdom m.m.

Ta bort kravet på att inte behöva sälja, det är helt fel tänkt för 26 år och 2a. Tänk istället:
Om jag hittar en trevlig make/maka med vettig inkomst och skaffar två barn, under vilka omständigheter kan vi köpa ett mindre hus eller större lägenhet när barnen är i skolåldern.
Du bör alltså ha tillräckligt god ekonomi för att kunna dra fördel av den rimliga prissättning som skulle ske om säg räntan ligger på 7% och avdragsrätten avskaffats när du är är 35 och sitter med familj med två femfemfemfem jr i våningssäng i vardagsrummet.

Det hänger på om du kan sänka din skuldsättning i rimlig takt med ränteökningar. Alltså hur mycket kan du amortera vid olika räntesatser?

Har du exempelvis amorterat ned lånet med 1M (drygt 100k per år) är det säkert fullt möjligt att flytta till större, sitter du i en överbelånad lägenhet och bara betalar räntor kommer banken troligen ha en mer negativ syn på att finansiera köpet av någonting ännu större.

Generellt sett kommer en räntehöjning att sänka bostadspriserna, vilket är bra om du precis börjar köpa bostäder. Däremot är det väldigt dåligt att sitta överbelånad och inte ha möjlighet att i ganska god takt sänka sin belåning om de tillgångar man köpt när priset på tillgången man köpt med lånen går ned.

Alla i tråden, inklusive Svenne, skulle nog ge dig rådet att vänta till efter räntehöjningen om det fanns en möjlighet att veta att den skulle ske inom en snar framtid, det går dock inte att gör med någon större säkerhet.
Senast redigerad av RMgX 2018-06-13 kl. 12:18.
2018-06-13, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Intressant. Det kom ju en massa flyktingar från gamla Jugoslavien som jag förstått har anpassat sig väl så det finns säkert arbetsledning att hämta därifrån. Folk som kan svenska regler och läser och talar svenska. Jag lärde känna några ungdomar som etablerade sig bums och var på alla sätt rediga. Ingen 7 års inkörning där. Dock en helt annan bransch. En medelålders förbittrad elektriker hade dock stora problem men med dagens överhettade arbetsmarknad kan även sådana finna sysselsättning.

Jo jag i skolan med flera, men i princip alla jag gick i grundskolan med(och för den delen de som jag hade i klassen på gymnasiet), oavsett ursprungsland, har haft rätt så lätt för att etablera sig. Det handlar enligt mig mest om miljön man växer upp i, sedan finns det ju människor som väljer självsegregering, eller hamnar i problemområden/områden med redan väldigt hög andel med utländsk bakgrund och då blir det ju inte lika lätt, varken för de vuxna eller deras barn.

Det kroatiska byggbolaget låg enligt uppgift ca 15% lägre i pris än närmaste svenska konkurrent(på ett projekt av de två projekten dom vann upphandling på så kom det in anbud från svenska byggbolag), det totala ordervärdet är 408 miljoner, så det är ju inte "småpotatis".

Utländska byggbolag har ju tidigare ofta varit underentreprenörer på många ställen i Sverige, men att dom är huvudentreprenör är väldigt ovanligt, och för GBG var det som sagt första gången. Skall bli intressant att följa.
2018-06-13, 12:26
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RMgX
Ta bort kravet på att inte behöva sälja, det är helt fel tänkt för 26 år och 2a. Tänk istället:
Om jag hittar en trevlig make/maka med vettig inkomst och skaffar två barn, under vilka omständigheter kan vi köpa ett mindre hus eller större lägenhet när barnen är i skolåldern.
Du bör alltså ha tillräckligt god ekonomi för att kunna dra fördel av den rimliga prissättning som skulle ske om säg räntan ligger på 7% och avdragsrätten avskaffats när du är är 35 och sitter med familj med två femfemfemfem jr i våningssäng i vardagsrummet.

Det är snarare det här som luktar feltänk. Om han vill byta upp sig pga ändrade familjeförhållanden i framtiden så är det i sig inga problem om han har marginaler för att köpa större då. Om det har fallit så har både den befintliga och nya bostaden fallit, den nya dessutom mer än den befintliga.

Tvärtom kan det t.o.m. vara att köpa en mindre bostad nu för att steget till en större bostad senare inte ska bli lika stort och riskfyllt. Att komma från noll och köpa ett hus är kanske inte det som den försiktige gör men att byta en eller två mindre bostäder och köpa ett hus är lugnare.
2018-06-13, 12:38
Medlem
Så länge alla tror på svenska kronors värde, och de kan skapas när riksbanken vill, det är ingen krasch eller kris

Mycket förståelse behövs för att man inte tror på statligt pengars värde, de flesta kan inte det, på samman sätt att de inte förstår hur en dator fungerar
2018-06-13, 12:44
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vatten2013
Så länge alla tror på svenska kronors värde, och de kan skapas när riksbanken vill, det är ingen krasch eller kris

Mycket förståelse behövs för att man inte tror på statligt pengars värde, de flesta kan inte det, på samman sätt att de inte förstår hur en dator fungerar

Det kan vara tvärtom. Om man inte tror på att kronan behåller sitt värde vill man inte sitta på kronor, snarare blir det då t.o.m. bättre att ha ett negativt antal kronor (lån) och sitta på andra tillgångar, t.ex. bostäder eller aktier.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2018-06-13 kl. 12:48.
2018-06-13, 13:04
Medlem
Citat:

Du skulle högst troligen inte få något lån om långivaren anser att du har för kassa marginaler om räntan stiger.

Det nya amorteringskravet har inte haft någon enorm påverkan på bostadspriserna, -5.3 % i de områden du nämner enligt mäklarstatistik sett över de senaste 12 månaderna.

3% amortering(om du lånar över 4,5 bruttolönen) på 2 miljoner = 5000/mån.
Det motsvarar en ränta innan avdrag på 4,3 %. 86 000 x 0,7 = 60 200(vilket blir 5016/mån).

Citat:
Ränteavdraget innebär att 30% av den totala räntekostnaden kan dras av som skattereduktion på inkomstdeklarationen. Dras större belopp av än 100 000 kr gäller att reduktionen får ske med 21%. Något övre tak finns inte gällande belopp på ränteavdraget.

Skulle bostadspriserna gå ner med låt säga 10% så skulle det kunna se ut likt nedan

Låt säga att du köper bostaden för 2 345 000(ca 15% eget kapital), med en värdeminskning på 10% så är din bostad då värd ca 2 110 500. Du har torskat 234 500:- ... säljer du bostaden så får du loss 110 500, men du är fortfarande skuldfri.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2018-06-13 kl. 13:08.
2018-06-13, 13:06
Medlem
Tack till alla som tog sig tiden att citera och svara på mina frågor. Jag utbildar mig i dagsläget och räknar med att ha runt 35000 brutto i lön om några få år, så jag borde kunna amortera i en hyfsad takt.

Om ni har något vidare tips på saker att tänka på eller kanske någon hemsida ni tycker jag ska skumma igenom så är allt välkommet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in