2018-06-11, 13:53
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
För att du inte kan bemöta det helt enkelt. Saker och ting måste vara på ditt sätt annars accepterar du inte det. Världen cirkulerar inte runt dig, ännu mindre rättar sig efter dina premisser. Hur du vill att saker och ting ska vara påverkar bara dig och inte andra.

Så ja, du skulle kunna kalla ursprunget för vad som helst i princip så länge syftet med det inte är att förolämpa eller kränka.
Exakt vad ska jag bemöta? Det är ju din uppfattning du demonstrerat. Det behöver inget bemötande. Det är din uppfattning. Du får ha den. Den är vansinnig, men det finns ingen diskussion som kan komma ur det.
Citera
2018-06-11, 13:55
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
haha, du VILL ha bevis säger du i ena inlägget för att i nästa säga att du inte alls kräver bevis. För att rädda din situation försöker du med att skilja på vilja och krav. Visst kan det anses som att du kräver bevis när du säger att du vill ha bevis.

För att tro på Gud VILL du ha bevis.

Vore det enligt dig fel om din motståndare svarade att:

Dina krav för bevis på Gud är att du vill ha bevis. Helt klart är det ett krav du har för att tro.

Jag behöver övertygas för att börja tro, det är sant.
Det tidigare diskussioner handlar om handlar om något annat.
Det handlar om att jag vill veta vad som ligger till grund för att andra tror och om det finns någon anledning eller om det bara är indoktrination. Allt som oftast är det indoktrination helt utan rationell anledning. Typ som du.
Citera
2018-06-11, 14:08
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Jag förstår att du inte förstår resonemanget. Att tänka är grunden till allt vetande eller menar du att vetande kan erhålls på nåt annat sätt än just att tänka? Jag har sagt mycket mer än vad du kan hantera tror jag.
Haha, du är ju för rolig. Så om någon frågar dig hur man löser ett matteproblem så säger du "man räknar bara"?
Och om personen då inte tycker det är ett hållbart, är det då hans fel som inte förstår ditt resonemang?

Citat:
Enligt vad du anser är det så. Vad du anser ändrar inte på faktum.
Vad ÄR faktum? Berätta gärna. Vad jag vet har vi bara sagor och berättelser.
Citat:
Du sätter inte premisser för hur saker och ting är. Allsmäktighet är ett ord men också en beskrivningen av nåt och kan sättas i förhållande till begränsad makt.
Begränsad makt demonstrerar inte allsmäktighet.
Citat:
Allsmäktighet kan inte observeras. Detta simpla faktum måste du förstå. hur skulle du kunna observera allsmäktighet? Du kan bara analysera dåtid, nutid och hypotetiskt framtid. För att observera allsmäktighet måste du kunna stå utanför och observera dåtid, nutid och framtid. Hur ska detta vara möjligt?
Hur vet du det?
Citat:
Om en entitet är allsmäktig kan du bara indirekt analysera vad denna entitet har kunnat åstadkomma historiskt dvs i dåtid eftersom du inte kan observera dåtid. Nutid kan du observera men du kan inte observera framtiden. Dina premisser är milt sagt väldigt underliga! Jag försöker fortfarande komma underfund med hur du tänker.
Jag förstår att du inte kommit så långt. Tänkande i allmänhet verkar vara oviktigt för dig. Dina argument har ju ingen förankring i verkligheten.

Citat:
Du har fel helt enkelt! Se ovan. Allsmäktighet och evighet kan inte observeras i den verklighet vi är fast i.
Säger du ja. Hur vet du det?
Citera
2018-06-11, 14:10
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Dualiteten ställer till dig för dig. I den verklighet du är fast i som inbegriper dåtid nutid och framtid, djup, längd, bredd, bör du inte diskutera djupa frågor utan att ha en gedigna kunskap i filosofi, analystänkande, matematik. Gör du det utan kunskap i dessa kommer du bli ännu mer förvirrad än innan du startade din resa.

Varför svarade du inte på frågan istället?
Citera
2018-06-12, 08:05
Medlem
[quote=kiss74|64286825]
Citat:
Är varje gud en hypotes också, kanske? På sin höjd?

Samtliga teistiska hypoteser förutsäger dock brott mot termodynamikens första lag vid gudomlig påverkan.
Citera
2018-06-12, 09:06
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tankebrott
Samtliga teistiska hypoteser förutsäger dock brott mot termodynamikens första lag vid gudomlig påverkan.

Du menar att de teistiska hypoteserna förutsätter magi? Absolut.
Citera
2018-06-12, 09:24
Medlem
Kristendomen är motsägelsefull på så sätt att man tror på både fri vilja och på en Gud som kan se framtiden.
Citera
2018-06-12, 17:16
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VivreSaVie
Kristendomen är motsägelsefull på så sätt att man tror på både fri vilja och på en Gud som kan se framtiden.
Kan.. men vem uttalar sig om att han gör?

Sedan har ju guden sin fria vilja och hur ska det kunna utrönas hur han använder den?

Gudsidén, et är ju fria fantasier från början till slut , var och envar kan komponera ihop sin drömgud som det passar tiden, smaken och tycket i stunden.

Annat ord för detta är väl "tolkning" (host.. teologiska exegetiska sacrosankta utläggningar ; fint ska de va!)
Citera
2018-06-15, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Du menar att de teistiska hypoteserna förutsätter magi? Absolut.

Och då skulle ökningen eller minskningen av mängden energi vara observerbar.
Citera
2018-06-16, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Hmm..Jag tror att det är du som inte fattar riktigt.

Är det inte så att chansen att Gud finns är 50%...? Enligt matematiken?

Fast vi kristna vet ju att berätta för er att det finns hur mycket bevis som helst
för att Gud existerar.

Singla slant och berätta för mig hur många gånger det tog för dig att få 10st krona samt klave.

Gå sedan och köp en lott och berätta för mig hur många lotter du behövde köpa för att vinna totalt 10ggr - vilket för övrigt bör också vara 50%? Antingen vinner du eller inte.

Gud existerar i folks fantasier och Gud vem vet hur matematiken & logiken fungerar där...
Senast redigerad av S0urce 2018-06-16 kl. 11:44.
Citera
2018-06-17, 02:36
Medlem
Citat:
Namnet skiljer sig. Namnet definierar inte Gud. Gud kallas för God på engelska, Gud på svenska, Allah på arabiska, Jahve på hebreiska. inget av dessa är definitioner av Gud

Eftersom det endast varit ett sätt att inkorporera och utnyttja människor från start till nu, önskar jag uttrycka mig i såna slängar.

Själva anledningen till att "DEN" blev uppfunnen är för att hålla människor i schack.

Du och de som dig är onda människor, men det kommer du/ni aldrig inse, ni kommer tro på luften utan att på riktigt tvivla. Och nej, du har inte tvivlat.
Citera
2018-06-17, 02:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tankebrott
Och då skulle ökningen eller minskningen av mängden energi vara observerbar.

Den enda energin är de 12 v som våra kroppar stänger av när vi dör, om du syftar på det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in