2018-06-11, 01:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kodsnickrarn
Rekommenderar TS en bok: "Perpetuum Mobile och andra mysterier" av Hjalmar Larsson, den förklarar på ett enkelt jordnära sätt, med massor av exempel, varför en evighetsmaskin är omöjlig. Dessutom är den rolig. Jag läste den i 11-års åldern när jag tyckte det var spännande med slikt. Boken tror jag trycktes och såldes av Clas-Ohlson på den tiden de var "en skattkammare för händigt folk" (är ju lite sisådär numera på den fronten).

Din ide finns med i ett antal olika varianter i boken - du är inte först med att grubbla över vattentryckets möjligheter till evig rörelse.

/K

Jag tror att jag har tittat i den boken någon gång. Har du den boken och kan se att tankarna om idén i den boken, har utvecklats på det sätt som den har gjort i den här tråden? Är "min" idé/teori verkligen motbevisad?
Citera
2018-06-11, 05:27
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstit
Utveckla gärna...
Utveckla vad exakt?
Citera
2018-06-11, 05:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a987
Men som jag skrev i mitt första inlägg så kan man fixera pennan med trådar på botten. Om pennan då rör sig i den vässade ändens riktning, tills trådarna säger stopp, då talar det för att min teori stämmer. Ett enkelt experiment för den som har resurser och förmåga att genomföra vetenskapliga experiment.
Fixa ett akvarium. Sätt fast pennan undertill på något flöte. Se till att flötet är helt cirkulärt. Lägg ner i akvariet och lägg lock på för att undvika luftströmmar. Eventuellt kan du fixa någon form av stötdämpare under akvariet också, för att minska risken för att vibrationer stör ditt experiment.

Nu är det bara att vänta och se om farkosten tar sig över till andra sidan. Testa åt olika håll också för säkerhets skull. Innan farkosten börjat röra sig är friktionen noll, så om det tillkommer någon liten extra kraft så kommer farkosten röra sig, hur liten kraften än är.
Citera
2018-06-11, 06:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Fixa ett akvarium. Sätt fast pennan undertill på något flöte. Se till att flötet är helt cirkulärt. Lägg ner i akvariet och lägg lock på för att undvika luftströmmar. Eventuellt kan du fixa någon form av stötdämpare under akvariet också, för att minska risken för att vibrationer stör ditt experiment.

Nu är det bara att vänta och se om farkosten tar sig över till andra sidan. Testa åt olika håll också för säkerhets skull. Innan farkosten börjat röra sig är friktionen noll, så om det tillkommer någon liten extra kraft så kommer farkosten röra sig, hur liten kraften än är.

Men är inte det lite som att säga att friktionen är noll mot en låda som står stilla på golvet, och att du därför utan problem kommer kunna skjuta lådan horisontellt iallafall en millimeter? Alltså trots att den kanske utsätts för motstånd från ojämnheter på golvet. Sådana ojämnheter på golvet är lite som vattnet som verkar mot den cirkulära flytplattan som du föreslog. Den cirkulära plattan kommer väl sjunka ner i vattnet lite och då utsättas för vattnets tryck, som verkar bland annat snett uppåt mot plattan och hindrar den att röra sig i motsatt riktning mot det trycket.
Citera
2018-06-11, 07:13
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zabriskie.Point
Ja... eller, en evighet är ju längre än ~75 år... rätt mycket längre..

Fast nu är det ju mera typ 750+ år som man bara har fortsatt och fortsatt och fortsatt att fundera.
https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_perpetual_motion_machines

Men även blott 75 år är en evighet för mig.
Citera
2018-06-11, 07:31
Medlem
Korv-Bajss avatar
Här är en annan bra evighetsmaskin att fundera på.

Stoppa ner ett smalt sugrör i ett glas med vatten i.
Tittar man noga så ser man att vattnet i sugröret stiger upp högre än den omgivande vattenytan.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kapill%C3%A4rkraft

Sätt en ytte-pytte-liten kran på sidan av röret under sugrörs-vatten-nivån, men över glas-vatten-nivån.

Öppna kranen så att vattnet rinner ut genom den.

Sätt en ytte-pytte-plutte liten turbin under kranen, med en el-generator i passande storlek.

Sälj den producerade strömmen och köp nya vattenglas/sugrör/turbiner/generatorer för pengarna.

Världens alla energiproblem = lösta.
Citera
2018-06-11, 07:36
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Men är inte det lite som att säga att friktionen är noll mot en låda som står stilla på golvet, och att du därför utan problem kommer kunna skjuta lådan horisontellt iallafall en millimeter? Alltså trots att den kanske utsätts för motstånd från ojämnheter på golvet. Sådana ojämnheter på golvet är lite som vattnet som verkar mot den cirkulära flytplattan som du föreslog. Den cirkulära plattan kommer väl sjunka ner i vattnet lite och då utsättas för vattnets tryck, som verkar bland annat snett uppåt mot plattan och hindrar den att röra sig i motsatt riktning mot det trycket.
Nej friktionen mellan en låda och golvet är inte noll. Däremot är den det för något som flyter oändligt sakta i en vätska. Försöksuppställningen är alltså helt ok. Testa!
Citera
2018-06-11, 09:01
Bannlyst
I really shouldn't.

Trådskaparen tog ju själv sitt experiment ut i rymden. Om det var som han (du) sa så skulle alltså en rymdfarkost kunna drivas enbart av sin form, så är det såklart inte.

Sen det där om att evighetsmaskiner är omöjliga, ekosystemet är ju i allt väsentligt en evighetsmaskin som omvandlar mellan lägesenergi och rörelseenergi. Så det är klart det är möjligt. Solceller, vattenkraft och vindkraft tillåter ju ett positivt energiuttag, dom är så att säga bättre än evighetsmaskiner. Energin du får ut av ett vindkraftverk är mer än vad som krävs för att producera ett vindkraftverk.
Citera
2018-06-11, 13:17
Medlem
Citat:
Nej, det är inte samma sak. Sök till komvux och läs fysik A. Friktionen mot golvet är inte proportionell mot hastigheten, vilket vattenmotståndet är.

Du kan faktiskt använda motsvarande experiment för att visa en annan väldigt svag kraft, dvs jordens magnetfält. Lägg en magnetiserad nål på en kork, och den kommer att snurra.

Dock finns det ingen sådan kraft i ditt fall, så det kommer inte hända något.
Senast redigerad av RulleRivare 2018-06-11 kl. 13:19.
Citera
2018-06-11, 13:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Nej, det är inte samma sak. Sök till komvux och läs fysik A. Friktionen mot golvet är inte proportionell mot hastigheten, vilket vattenmotståndet är.

Du kan faktiskt använda motsvarande experiment för att visa en annan väldigt svag kraft, dvs jordens magnetfält. Lägg en magnetiserad nål på en kork, och den kommer att snurra.

Dock finns det ingen sådan kraft i ditt fall, så det kommer inte hända något.

Problemet med ditt experiment, det är att enligt min teori så måste pennan ha så låg densitet som möjligt, för att minska trögheten hos pennan så mycket som möjligt (så att den rör sig lättare i vattnet). Volymen kan vara hur stor som helst i princip, eftersom tryckytorna (och därmed också vattnets kraft) då ökar på pennan (så länge formen på pennan är samma). Men densiteten måste hållas så låg som möjligt. Och minskad densitet kommer göra att pennan flyter upp till ytan och förstör hela experimentet.
Citera
2018-06-11, 14:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJoh
I really shouldn't.

Trådskaparen tog ju själv sitt experiment ut i rymden. Om det var som han (du) sa så skulle alltså en rymdfarkost kunna drivas enbart av sin form, så är det såklart inte.

Sen det där om att evighetsmaskiner är omöjliga, ekosystemet är ju i allt väsentligt en evighetsmaskin som omvandlar mellan lägesenergi och rörelseenergi. Så det är klart det är möjligt. Solceller, vattenkraft och vindkraft tillåter ju ett positivt energiuttag, dom är så att säga bättre än evighetsmaskiner. Energin du får ut av ett vindkraftverk är mer än vad som krävs för att producera ett vindkraftverk.

I rymden har inte farkosten någon omgivande tryckkraft som driver den framåt. Min tanke var att pennan skulle placeras i rymden i viktlöst tillstånd, i en sluten behållare med tillräckligt högt vattentryck i. Tillräckligt högt lufttryck funkar troligen också. Det viktiga är att man undkommer gravitationen som orsakar lyftkraft i vattnet och förstör experimentet.
Citera
2018-06-11, 15:05
Medlem
Citat:
Problemet med ditt experiment, det är att enligt min teori så måste pennan ha så låg densitet som möjligt, för att minska trögheten hos pennan så mycket som möjligt (så att den rör sig lättare i vattnet). Volymen kan vara hur stor som helst i princip, eftersom tryckytorna (och därmed också vattnets kraft) då ökar på pennan (så länge formen på pennan är samma). Men densiteten måste hållas så låg som möjligt. Och minskad densitet kommer göra att pennan flyter upp till ytan och förstör hela experimentet.

Varför använder du så mycket tid till att feltänka när du bara kan läsa den enkla fysiken som ligger bakom istället? Eller är du faktaresistent?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in