2018-06-10, 20:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av a987
Hur som helst, om man balanserar pennan med vikter, så kommer väl dessa ändå skapa ökad friktion i vattnet och ökad tröghet?
Du har inte tänkt dig att man kan borra ett hål och stoppa vikterna inuti pennan så formen inte förändras? Sen blir det ingen friktion om pennan ligger stilla. Strömlinjeformen har ingen betydelse, det finns ingen obalans i krafterna. Det går att visa matematiskt vilket man gör tidigt i kurser i vektoranalys.
Citera
2018-06-10, 21:05
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Det fetstilta:
Det är det jag menar, att trycket mot den vässade änden av pennan ökar med ökat djup. Om min teori om den "extra kraften" stämmer, då kommer den eventuella lilla sjunkning som hinner ske (pga att pennan vässas och den "extra kraften" uppstår), snabbt "ätas upp" av den ökande kraften uppåt mot den vässade änden, som beror på att pennan sjunker djupare där det är högre tryck. Pennan kommer därför (om min teori om den "extra kraften" stämmer) bara sjunka en liten bit, om ens något, innan den stannar.

Och den effekten i stycket ovan, den uppstår inte om pennan är placerad horisontellt under vatten, eftersom pennans ändar då hela tiden är på samma djup. Kraften mot båda pennans ändar är alltså hela tiden samma, även om pennan (enligt min teori om den "extra kraften") skulle röra sig i den vässade ändens riktning. För återigen, att pennan rör sig i den vässade ändens riktning (när den är horisontellt placerad under vattnet), det är enligt min teori pga strömlinjeformen på den vässade änden. Inte pga någon skillnad i kraft mot den ovässade änden och mot den vässade änden.

Resten:
Är dina uträkningar fortfarande relevanta efter min förklaring ovan?

Alla mina uträkningar är relevanta. Förslaget om den lodräta pennan var bara till för att det är lättare att mäta så.

Visst kan man pröva med en horisontell penna men det är svårare att eliminera krafter p g a konvektionsströmmar i kärlet osv.

Hursomhelst. Om du är med på att det är lika men motriktade krafter som verkar på pennan så finns det ingenting som kan accelerera pennan från början så strömlinjeformen kan inte spela roll överhuvudtaget.
Citera
2018-06-10, 21:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Du har inte tänkt dig att man kan borra ett hål och stoppa vikterna inuti pennan så formen inte förändras? Sen blir det ingen friktion om pennan ligger stilla. Strömlinjeformen har ingen betydelse, det finns ingen obalans i krafterna. Det går att visa matematiskt vilket man gör tidigt i kurser i vektoranalys.

Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Hursomhelst. Om du är med på att det är lika men motriktade krafter som verkar på pennan så finns det ingenting som kan accelerera pennan från början så strömlinjeformen kan inte spela roll överhuvudtaget.

Man kan förstås stoppa vikter inuti pennan och då blir det bara vattnets friktion mot pennan. Men troligen kommer pennans ökade massa då motverka den "extra kraften/fördelen (alltså pga gravitation, tröghet), och på så sätt förhindra rörelse i den vässade ändens riktning. Den ökade massan hos pennan tillför nämligen inte samtidigt någon ökad "extra kraft"/fördel, enligt min teori. Det bästa är alltså att pennan har så liten massa som möjligt, för att rörelsen i den vässade ändens riktning ska uppstå (som ett resultat av den "extra kraften/fördelen på den ovässade änden av pennan).

Jag vet inte angående det du säger om matematik och vektoranalys.
Men om du tänker dig att två personer håller en lång pinne horisontellt, i varsin ände. De trycker med lika stor kraft i motsatt riktning (de trycker alltså horisontellt mot varandra). Pinnen och de båda personerna flyttas då inte, de är i "jämvikt". Men så tar den ena personen olja på händerna. Han trycker dock fortfarande med samma kraft på pinnen i samma riktning som förut. Personen utan olja på händerna har då en fördel, och pinnen kommer därför glida genom händerna på den inoljade personen. Och pinnen kommer därför flyttas i horisontell riktning mot den inoljade personen.

Lite så tänker jag att den ovässade änden av pennan har en fördel i vattnet, jämfört med den vässade änden av pennan.

Tänk vidare att du har en spik där du har klippt av huvudet. Håll i skaftet vid den trubbiga änden av spiken, och tryck den spetsiga änden med en viss kraft mot en gipsvägg. Gör motsvarande med den spetsiga änden, alltså tryck in den trubbiga änden i en vägg, med samma kraft. Vilket är lättast av dessa två olika sätt att trycka in spiken i gipsväggen?
Senast redigerad av a987 2018-06-10 kl. 21:10.
Citera
2018-06-10, 21:38
Avstängd
Citat:
Jag vet inte angående det du säger om matematik och vektoranalys.
Tänk, det förvånar mig inte. I vilket fall som helst kommer inte din idé att fungera, och inte är den ny heller. Det finns långa listor på ej fungerande idéer folk haft för evighetsmaskiner.
Citera
2018-06-10, 22:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Tänk, det förvånar mig inte. I vilket fall som helst kommer inte din idé att fungera, och inte är den ny heller. Det finns långa listor på ej fungerande idéer folk haft för evighetsmaskiner.

Vet du en lista där min idé finns med menar du, och att den har testats och att hänsyn har tagits till det som står i den här tråden angående den?
Citera
2018-06-10, 22:23
Medlem
trollgubbens avatar
Tips till TS: testa att googla på "why is perpetual motion impossible" eller liknande.

Eller så utmanar du vad dagens forskning säger och vinner nobelpriset?

Eller är du en sådan som tror att evighetsmaskiner och "free energy" hålls hemligt av konspiration och är orolig att du ska bli dödad av ödlor om du försöker publicera att din idé fungerar?
Citera
2018-06-10, 22:32
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Människan har funderat på evighetsmaskiner i tusentals år, och ännu är det INGEN som har lyckats.

Och det verkar som om människan bara fortsätter och fortsätter och fortsätter att fundera, typ som en evighetsmaskin...
Citera
2018-06-10, 22:39
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Och det verkar som om människan bara fortsätter och fortsätter och fortsätter att fundera, typ som en evighetsmaskin...

Ja... eller, en evighet är ju längre än ~75 år... rätt mycket längre..

TS: Du saknar helt grundläggande kunskaper i fysik och matematik. Börja där, skulle du läst enbart Fysik A på gymnasiet skulle du veta att krafter inte kan uppstå ur tomma intet hur fint snidad din penna än är.
Citera
2018-06-11, 00:08
Medlem
kodsnickrarns avatar
Rekommenderar TS en bok: "Perpetuum Mobile och andra mysterier" av Hjalmar Larsson, den förklarar på ett enkelt jordnära sätt, med massor av exempel, varför en evighetsmaskin är omöjlig. Dessutom är den rolig. Jag läste den i 11-års åldern när jag tyckte det var spännande med slikt. Boken tror jag trycktes och såldes av Clas-Ohlson på den tiden de var "en skattkammare för händigt folk" (är ju lite sisådär numera på den fronten).

Din ide finns med i ett antal olika varianter i boken - du är inte först med att grubbla över vattentryckets möjligheter till evig rörelse.

/K
Senast redigerad av kodsnickrarn 2018-06-11 kl. 00:13.
Citera
2018-06-11, 00:54
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Citat:
Eftersom det är ett tryck mot den ovässade änden av pennan, så "försöker" ju den vässade änden av pennan ta sig igenom vattenmolekylerna. Om du "magiskt" tar bort vattnet helt på den vässade sidan, så kommer pennan röra sig fritt i den vässade ändens riktning, med hjälp av trycket mot den ovässade delen av pennan.

Ytspänning och vattentryck är väl relaterat - vattnet "vill" vara där pennan är.
Kraften som gör att ett objekt flyter eller sjunker är gravitationen. Gravitationen arbetar som bekant inte i sidled
Citera
2018-06-11, 01:05
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jultomtenbrannupp
Kraften som gör att ett objekt flyter eller sjunker är gravitationen. Gravitationen arbetar som bekant inte i sidled

Utveckla gärna...
Citera
2018-06-11, 01:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jultomtenbrannupp

Angående det du säger:

(FB) Idé till en evighetsmaskin, som utnyttjar vattentryck
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in