2018-06-11, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a987
Problemet med ditt experiment, det är att enligt min teori så måste pennan ha så låg densitet som möjligt, för att minska trögheten hos pennan så mycket som möjligt (så att den rör sig lättare i vattnet). Volymen kan vara hur stor som helst i princip, eftersom tryckytorna (och därmed också vattnets kraft) då ökar på pennan (så länge formen på pennan är samma). Men densiteten måste hållas så låg som möjligt. Och minskad densitet kommer göra att pennan flyter upp till ytan och förstör hela experimentet.
Problemet är att du inte vet ett skit, men ändå fortsätter argumentera emot när folk förklarar väldigt pedagogiskt för dig. Din "teori" är inte värd ett skit.

Gör så här. Ta och rita upp experimentet med mått på alla saker som ingår, och sedan gör du en liten beräkning av hur stor den där "extra kraften" kommer att bli. Visa även (med beräkningar) hur stor den måste vara för att pennan ska röra sig.
Citera
2018-06-11, 16:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Problemet är att du inte vet ett skit, men ändå fortsätter argumentera emot när folk förklarar väldigt pedagogiskt för dig. Din "teori" är inte värd ett skit.

Gör så här. Ta och rita upp experimentet med mått på alla saker som ingår, och sedan gör du en liten beräkning av hur stor den där "extra kraften" kommer att bli. Visa även (med beräkningar) hur stor den måste vara för att pennan ska röra sig.

Det är en massa saker att ta hänsyn till. Jag har nämnt ett antal redan i tråden. Jag kan hålla med delvis om att jag "inte vet ett skit", och just därför är det svårt för mig att komma på ett lämpligt experimemt för att bevisa eller motbevisa min teori. Tex måste jag ta reda på hur vattentrycket fungerar i en sluten behållare i viktlöst tillstånd. Är trycket samma överallt i behållaren? Eller är det störst i mitten eller vid någon av väggarna?
Citera
2018-06-11, 17:18
Medlem
Citat:
Det är en massa saker att ta hänsyn till. Jag har nämnt ett antal redan i tråden. Jag kan hålla med delvis om att jag "inte vet ett skit",
Det var ett ord för mycket i den meningen.

Citat:
och just därför är det svårt för mig att komma på ett lämpligt experimemt för att bevisa eller motbevisa min teori.
Du har fått flera förslag, men du kommer med invändningar utan förankring i verkligheten.
Citat:
Tex måste jag ta reda på hur vattentrycket fungerar i en sluten behållare i viktlöst tillstånd. Är trycket samma överallt i behållaren? Eller är det störst i mitten eller vid någon av väggarna?
http://lmgtfy.com/?q=tryck
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tryck
Citera
2018-06-11, 17:26
Medlem
Swe1227s avatar
Trycket borde bli lika i båda sidorna av pennan. Den vässade sidan har större yta samtidigt som den platta sidan har större kraft rakt åt sidan.
Citera
2018-06-11, 17:39
Medlem
kodsnickrarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Trycket borde bli lika i båda sidorna av pennan. Den vässade sidan har större yta samtidigt som den platta sidan har större kraft rakt åt sidan.

Inte bara borde - det *blir* exakt samma tryck eftersom tvärsnittsareorna är lika om man tittar på pennan från båda hållen.

Egentligen borde man bara ge upp - det går inte att argumentera vetenskapligt mot en "perpetuum mobile"-fantast som är fullt övertygad om att ha hittat en ny tidigare okänd kraftkälla.

Termodynamikens första lag är allt som behövs: energi kan inte skapas eller förstöras - endast omvandlas.
En evighetsmaskin är därmed omöjlig oavsett princip. Punkt.

/K
Citera
2018-06-11, 18:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kodsnickrarn
Inte bara borde - det *blir* exakt samma tryck eftersom tvärsnittsareorna är lika om man tittar på pennan från båda hållen.

Egentligen borde man bara ge upp - det går inte att argumentera vetenskapligt mot en "perpetuum mobile"-fantast som är fullt övertygad om att ha hittat en ny tidigare okänd kraftkälla.

Termodynamikens första lag är allt som behövs: energi kan inte skapas eller förstöras - endast omvandlas.

/K

Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227

Jag har tidigare i tråden förklarat att kraften från båda håll troligen blir samma, som ni säger. Men att den ovässade änden kanske får en fördel pga att den vässade änden är strömlinjeformad. Bland annat i nedanstående inlägg har jag skrivit lite hur jag tänker angående det:

(FB) Idé till en evighetsmaskin, som utnyttjar vattentryck

Jag är INTE fullt övertygad om att min teori stämmer.
Citera
2018-06-11, 18:41
Avstängd
Citat:
Riktigt så enkelt är det inte. Naturlagar är något vi kommit fram till empiriskt, inte något Gud skrivit in på stentavlor. Man kan inte bara utgå från att termodynamiken stämmer i alla situationer. Skall man tänka sig att hitta brott mot den får man däremot se till att hitta på situationer som ligger utanför sådant vi testat, kanske någon skum reaktion inom partikelfysiken. Den som tror sig kunna bygga en evighetsmaskin genom någon konstruktion som baseras på elektrodynamik, mekanik etc välbekanta områden är däremot ute i ogjort väder eftersom dessa teorier går att bevisa matematiskt är energikonserverande.
Citera
2018-06-11, 21:32
Medlem
Citat:
Jag har tidigare i tråden förklarat att kraften från båda håll troligen blir samma, som ni säger. Men att den ovässade änden kanske får en fördel pga att den vässade änden är strömlinjeformad. Bland annat i nedanstående inlägg har jag skrivit lite hur jag tänker angående det:

(FB) Idé till en evighetsmaskin, som utnyttjar vattentryck

Jag är INTE fullt övertygad om att min teori stämmer.
Men eftersom du inte tar till dig ett skit av vad folk berättar för dig så blir det ju rätt meningslöst att diskutera, eller hur?
Citera
2018-06-11, 22:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Riktigt så enkelt är det inte. Naturlagar är något vi kommit fram till empiriskt, inte något Gud skrivit in på stentavlor. Man kan inte bara utgå från att termodynamiken stämmer i alla situationer. Skall man tänka sig att hitta brott mot den får man däremot se till att hitta på situationer som ligger utanför sådant vi testat, kanske någon skum reaktion inom partikelfysiken. Den som tror sig kunna bygga en evighetsmaskin genom någon konstruktion som baseras på elektrodynamik, mekanik etc välbekanta områden är däremot ute i ogjort väder eftersom dessa teorier går att bevisa matematiskt är energikonserverande.

Alltså är muskelns kontraktionsprocess kanske något som skulle kunna motbevisa termodynamiken? Den är väl inte helt utforskad i detalj? Du kan läsa nedanstående inlägg, och börja nerifrån där det står om det:

(FB) Lägesenergi som "förstörs"?

Sen kan du ju bara bevisa teorier matematiskt för människor som förstår matematiken.

Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Men eftersom du inte tar till dig ett skit av vad folk berättar för dig så blir det ju rätt meningslöst att diskutera, eller hur?

Jag försöker ta till mig och förstå vad ni säger, men jag försöker också hitta alternativa förklaringar.
Citera
2018-06-11, 23:12
Avstängd
Citat:
Alltså är muskelns kontraktionsprocess kanske något som skulle kunna motbevisa termodynamiken?
Nej, inte där heller har du något rimligt att komma med.
Citat:
Sen kan du ju bara bevisa teorier matematiskt för människor som förstår matematiken.
Onekligen, och därför är det bra om folk som tror sig kommit på något nytt inom fysik läst lite matematik också. Annars blir det som att försöka skriva en sonett på engelska, utan att först lära sig engelska.
Citat:
Jag försöker ta till mig och förstå vad ni säger, men jag försöker också hitta alternativa förklaringar.
Inom fysik försöker man hålla sig till enklaste möjliga förklaring, dvs om existerande teorier kan förklara ett fenomen håller man sig till dem. ditt jobb blir alltså till en börja med att hitta på något observerbart som motsäger kända naturlagar.
Citera
2018-06-11, 23:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Nej, inte där heller har du något rimligt att komma med.

Onekligen, och därför är det bra om folk som tror sig kommit på något nytt inom fysik läst lite matematik också. Annars blir det som att försöka skriva en sonett på engelska, utan att först lära sig engelska.

Inom fysik försöker man hålla sig till enklaste möjliga förklaring, dvs om existerande teorier kan förklara ett fenomen håller man sig till dem. ditt jobb blir alltså till en börja med att hitta på något observerbart som motsäger kända naturlagar.

Känner du till några experiment där man har mätt värmebildningen i muskler, i vila såväl som i arbete? Jag tänker att det kan vara lite problematiskt att göra sådana mätningar, och att fysikerna kanske inte gärna vill ge sig in i det biologiska/medicinska.

Så om det trots allt går att observera en "extra kraft", som min teori föreslår, då är du alltså beredd att acceptera det, eller? Även om det innebär att termodynamikens lagar inte stämmer?
Citera
2018-06-12, 08:18
Bannlyst
Citat:

Det är det ju iofs. inte, som sagt, du ser det runt omkring dig hela tiden.
Citat:

Termodynamikens första lag motsäger ju inte en evighet symaskin, den specificerar en, det där är ju själva definitionen på en evighetsmaskin.
Senast redigerad av AndersJoh 2018-06-12 kl. 08:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in