2018-07-01, 00:07
Medlem
Gjorde ju dagen å plöja igenom den här tråden. Att så många har så svårt att förstå fysik.
Citera
2018-07-09, 23:23
Medlem
F.B.Dases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Nej. Så kallad flytkraft är ju endast riktad uppåt (eller rättare sagt i motsatt riktning mot en acceleration). Var har du fått det ifrån att ett objekt i ett medium skulle påverkas av en kraft i någon annan riktning, och dessutom beroende på objektets form?

Du bör nog hålla dig till humaniora. Du skriver ganska bra och har en livlig fantasi.
Han beskriver det faktiskt bättre än vad du gör. Det finns ingen flytkraft som är bara riktad uppåt. Vattentrycket är riktat vinkelrätt mot ytan i alla punkter, och trycket är något högre på undersidan än ovansidan som TS säger. Summerar man alla krafter så blir summan en uppåtriktad kraft. Om denna är högre än tyngdkraften så flyter föremålet upp mot ytan. Det som TS missar är att om man spetsar en ändå så ökar ytan men den är inte längre vertikal och då inte heller krafterna mot den ändan. Summan blir den samma.
Citera
2018-07-31, 14:20
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a987
Det är troligen en väldigt liten kraft som kan skapas framåt (om den ens kan skapas alls), så all extra vikt (tyngden i snöret) kommer troligen förhindra rörelse framåt.
Har du gjort något experiment om detta ännu och hur gick det eller varför har du inte gjort det? Det hela är ju oerhört enkelt. Skaffa/tillverka en kon och fäst den under vattnet under en liten flotte. Flotten kan vara så enkel som en bit frigolit. Sen sätter du den mitt i en hink med vatten och låter det stå still flera timmar så vattnet slutat röra sig, inomhus förstås där det inte är märkbart luftdrag. Sedan observerar du om flotten åker åt något särskilt håll, vänder på det hela och testar igen.

Jag provade med min båt häromkvällen när det var väldigt vindstilla. Trots att den väger över tio ton så kunde jag dra med lillfingret så den flyttade sig framåt och sedan trycka med lillfingret så den stannade och rörde sig bakåt så du ser att det krävs väldigt liten kraft för att få saker att röra sig när de flyter i vatten.

Klarar du inte ens av detta oerhört enkla försök så acceptera att folk har testat sånt här enkelt för hundratals år sedan och att dina funderingar helt enkelt är fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in