Citat:
Att människan som art skulle kunna fullända sig själv är en fåfäng tanke, om inte farlig. Vi har sett några grandiosa försök. I det senaste ansågs de som inte förstod systemets förträfflighet som uppenbart sinnessjuka och spärrades in. Vi får fortsätta med det individanpassade - behandla dem som verkligen vill och låsa in de farliga. En god hjälp åt utvecklingen på lång sikt vore att psykopater avvisades sexuella relationer så att generna inte spreds.
Håller fullständigt med dig. Ska det bli så i framtiden att alla blir scannade i "huvudet och röven"(numera också stockholmskt uttryck hehe) för att någon elitpsykiatri ska sålla bort de som eventuellt kommer att utvecklas till psykopater för att ge dem en "anti-psykopatspruta" som de nog tids nog uppfinner. Och vilka ska sållas bort därnäst? Vad fan, för hundra år sen trodde väl ingen att kylskåp skulle finnas?! Och se nu, nu har vi både kyl och frys. Det går framåt, eller...?
Borde väl gå minst lika snabbt inom psykiatrin som inom vitvarubranschen, verkar det som att vissa menar.
Eller, kanske inte. Kanske är det så att vi får acceptera folks olika personligheter, t.o.m den skara som lider av psykopatiska drag. Barn, däremot, som har ett psykopatliknande beteende, (man ska inte använda den benämningen när det gäller barn, jag vet) skulle eventuellt vid tidiga hjälpinsatser kanske kunna utvecklas något normalare än utan hjälp. Om man utgår från det som psykopaten livnär sig på - nämligen belöningar och vinning för egen skull. Att tidigt belöna beteende som är positivt, istället för att bestraffa det felaktiga beteendet. Fokusera på det som är positivt och bra och belöna detta. Bara en alldeles egen fundering. Att det möjligen skulle få dem att något lite ändra sitt beteende, rent mekaniskt – för att undvika konsekvenser för egen del. Men eftersom en psykopat har så låg impulskontroll så trillar denne förmodligen dit igen vid "passande" läge, då det inte går att motstå.
Seriöst, om psykiatrin skulle annonsera typ: "Vi söker frivilliga psykopater för att deltaga i ett forskningsarbete för att genomgå en ny behandling/medicinering där vi ser stora möjligheter till att helt reducera de psykopatiska dragen. Varmt välkomna! Fika ingår."
Tyvärr blir "kursen" inställd, för ingen anmäler sig.
Borde väl gå minst lika snabbt inom psykiatrin som inom vitvarubranschen, verkar det som att vissa menar.
Eller, kanske inte. Kanske är det så att vi får acceptera folks olika personligheter, t.o.m den skara som lider av psykopatiska drag. Barn, däremot, som har ett psykopatliknande beteende, (man ska inte använda den benämningen när det gäller barn, jag vet) skulle eventuellt vid tidiga hjälpinsatser kanske kunna utvecklas något normalare än utan hjälp. Om man utgår från det som psykopaten livnär sig på - nämligen belöningar och vinning för egen skull. Att tidigt belöna beteende som är positivt, istället för att bestraffa det felaktiga beteendet. Fokusera på det som är positivt och bra och belöna detta. Bara en alldeles egen fundering. Att det möjligen skulle få dem att något lite ändra sitt beteende, rent mekaniskt – för att undvika konsekvenser för egen del. Men eftersom en psykopat har så låg impulskontroll så trillar denne förmodligen dit igen vid "passande" läge, då det inte går att motstå.
Seriöst, om psykiatrin skulle annonsera typ: "Vi söker frivilliga psykopater för att deltaga i ett forskningsarbete för att genomgå en ny behandling/medicinering där vi ser stora möjligheter till att helt reducera de psykopatiska dragen. Varmt välkomna! Fika ingår."
Tyvärr blir "kursen" inställd, för ingen anmäler sig.
Har man utveklat full psykopati då är allt hopp ute om du frågar mig, då är skadan redan gjort. Tanken var vel att man med humor, rim och även rytm ska "setta igång" känslorna på dom små banditerna. Andre Bjerke tror jag inte ens visste vad en psykopat var, men han var intresserad i bland annat psykoanalys och hadde visstnog observerat framgång hos barn som ble "utsatte" för "behandlingen". ( stackars barn
) Det var nog en viss tro på metoden för Bjerkes dikter fanns med i våra läroböcker i småskolan. ( kanske det var dom som reddade mig
)
som jag trots hans brott känner något lite för.