2018-06-08, 12:45
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, du satte fingret på nåt som är intressant via Fallon. Skulle PM prata fritt så ramlade man nog baklänges, huja..
Om det så gäller människosyn generellt, kvinnor eller annat som kan kopplas till storhetsvansinnet. Hans visioner är nog Breivikianska.
Den blicken jag fick var intressant vid presentation av sin "titel" - det påminde om att gå igenom en scanner gällande mina reaktioner (blicken) med ett samtida snett leende som om vederbörande slickade sig kring mun, stolt som fan. Rena rovdjursbeteendet per se.
Intressant i sig med människor som har så gravt stört självförtroende baserat på fet egoism men så otroligt sjukt. För att inte tala om farligt om vederbörande är redo att hugga via nåt trivialt som inte passar..
Fy fan, slickade sig kring munnen. Ja, rena rama rovdjursbeteendet. Både scanna in rädsla och samtidigt beundran, känna stolthet. Det är som jag skrev förut gällande PM, men även andra riktigt störda psykopater. De är monster, förklädda till människor. Huvva!
Citera
2018-06-08, 13:08
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Fy fan, slickade sig kring munnen. Ja, rena rama rovdjursbeteendet. Både scanna in rädsla och samtidigt beundran, känna stolthet. Det är som jag skrev förut gällande PM, men även andra riktigt störda psykopater. De är monster, förklädda till människor. Huvva!
Rena skalbolaget. Jag stelnade till, det noterades garanterat. Mer bekymmersamt var det då meningen kom:
- Tänk om jag skulle mördade dig här och nu."
Ett stort brett leende och sen en snabbt "jag bara skojade". Jag var ensam, mindre lustigt och jag uppskatttade inte direkt humorn.
Jag skulle tro att PMs skämtande om luckan är i samma nisch (till kvinnan då den sög fast).
Senast redigerad av develi 2018-06-08 kl. 13:10.
Citera
2018-06-08, 13:20
Medlem
Citat:
Ja, på tu man hand kan nog PM komma till det stadiet att han vill skryta och skrävla över sin gärning. Till rätt person. För ibland så snackar han hellre än bra, säger för mycket. och han är ju så jävla nöjd över sin bedrift, "känner Kims ande" och vad mer för äckligt han nu sa. Klart att han kommer att vilja berätta i "förtroende", för att imponera. Vill berätta alla detaljer. Tråkigt för honom annars, om det bara är han själv som inser sin briljans och storhet.
De här människorna kan vara paradoxala för en normal intet ont anande medmänniska. En gång blev jag uppvaktad av en egen företagare som ville rekrytera mig. Han var mycket angelägen, smickrade och lockade och bjöd. I efterhand kan man beskriva detta som manipulation. Syftet är ju att främja sina egna syften. Men det verkar som om grandiositeten trumfar allt annat och att omdömet kan klicka hos en uppenbart intelligent person. Om det var min list ska jag låta vara osagt, men plötsligt sittande vid ett restaurangbord började han skryta om sitt vidlyftiga sexliv och hans präktiga frus särskilda roll i hans liv. Han stannade inte vid antal erövringar och prestationer utan han tvingade på mig vämjeliga detaljer och förskräckliga omdömen om kvinnorna i hans liv. Jag tappade matlusten och ville helst gå. Nålen på "misogynimätaren" hade blivit böjd... Hur det gick ? Uppvaktningen fortsatte i flera veckor trots mina besvärade svar och till slut gav han upp. För honom och företaget gick det alldeles utmärkt, men hustrun lämnade. Hur kan en så totalt skev uppfattning om situationen existera ? Hans ego motarbetade honom ju totalt. Jag visste vid tillfället ingenting om personlighetsstörningar men var rätt klarsynt gällande de spel som människor spelar.
Citera
2018-06-08, 13:56
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
De här människorna kan vara paradoxala för en normal intet ont anande medmänniska. En gång blev jag uppvaktad av en egen företagare som ville rekrytera mig. Han var mycket angelägen, smickrade och lockade och bjöd. I efterhand kan man beskriva detta som manipulation. Syftet är ju att främja sina egna syften. Men det verkar som om grandiositeten trumfar allt annat och att omdömet kan klicka hos en uppenbart intelligent person. Om det var min list ska jag låta vara osagt, men plötsligt sittande vid ett restaurangbord började han skryta om sitt vidlyftiga sexliv och hans präktiga frus särskilda roll i hans liv. Han stannade inte vid antal erövringar och prestationer utan han tvingade på mig vämjeliga detaljer och förskräckliga omdömen om kvinnorna i hans liv. Jag tappade matlusten och ville helst gå. Nålen på "misogynimätaren" hade blivit böjd... Hur det gick ? Uppvaktningen fortsatte i flera veckor trots mina besvärade svar och till slut gav han upp. För honom och företaget gick det alldeles utmärkt, men hustrun lämnade. Hur kan en så totalt skev uppfattning om situationen existera ? Hans ego motarbetade honom ju totalt. Jag visste vid tillfället ingenting om personlighetsstörningar men var rätt klarsynt gällande de spel som människor spelar.
Ja det är märkligt sånt där. För det första att en sån person inte kan hejda sig och inse att det är helt oetiskt och omoraliskt att ta upp såna saker med en person han egentligen vill göra gott intryck på. Men att egot är större än intelligensen, eller rättare sagt behovet att tillfredställa egot är starkare än det mesta. Som att han måste få ut sina läskiga sexberättelser - för får du inget veta så kan du inte heller känna någon beundran. Beundran ville han ha, men det blev snarare avsky.
Det värsta är, att det nog inte ens bekommer en person som han. Ok, han fick dig inte till sitt företag, men det fixade sig väl med någon annan. Kanske någon som kände sig tvungen att låtsas imponeras över hans kvinnoberättelser. De vill ju helst omge sig med JA-sägare.
Citera
2018-06-08, 14:02
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Rena skalbolaget. Jag stelnade till, det noterades garanterat. Mer bekymmersamt var det då meningen kom:
Ett stort brett leende och sen en snabbt "jag bara skojade". Jag var ensam, mindre lustigt och jag uppskatttade inte direkt humorn.
Jag skulle tro att PMs skämtande om luckan är i samma nisch (till kvinnan då den sög fast).
Obehagliga historier! Just det där med ett "skämt" som kan vara menat som allvar - som PM när han skämtade om luckan till kvinnan.
När psykopaten vill se rädslan i ens ögon, sen dröja en stund (medan han njuter) och sen säga: "jag bara skojade". Och så ska man förstå att det lika gärna kunnat vara på allvar och att det kanske blir det nästa gång. Osäkerhet och rädsla - Psykopaten scannar in detta och njuter av att skapa det.
Citera
2018-06-08, 14:17
Medlem
Citat:
Jag älskar ditt inlägg. Hahaha, sällan ska kritikern lägga superlativ, men det sker.
Det är spot on.
Jag sitter ofta förvånad över varför det ska sitta så förbannat hårt inne att inse att vissa människor är urondskan personifierad, att ondska är ett vedertaget faktum. Däremot lär man urskilja bakomliggande orsaker, hur det går snett (förstå och försöka tillrättalägga).
---> I vissa fall går det inte överhuvudtaget att åtgärda och andra är så trångsynta och egocentrerade (utan att klassas som störda per definition) att de fortsätter sin framfart.
Slutar man inte att bortförklara, försköna (om det så gäller i relationer eller på arbetsplatser) och driver detta alldeles för länge så skulle saker inte gå så långt att folk halvt går under, blir deprimerade och i värsta fall drivs till självmord. Det krävs snabbare beslut och insatser och det krävs för det första en medvetenhet om det så handlar om trakasserier, kränkande särbehandling på jobb, trakasserier inom väggarna hemma eller på skolor.
Man lär dock ta tingen på allvar och ondska ser jag som intet annat än fet egoism. En person som fullständigt skiter i hur den andre mår och drivs av sina egna lustar, hat eller vad det än må vara.
En riktigt farlig person i klass med PM (även om han må vara ovanlig och pervers) får frodas i en sån gynnsam miljö. Han är den yttersta utposten av annat skräp som får fortgå.

*stjärna i kanten* :-)

Har inte så jättestort intresse av vad som hände PM i hans barndom, annat än som en förklaring på några få rader. Att psykopati är summan av arv och mijö. Det som intresserar mig mest är hur PM framlevt sina dagar i nutid och hur hans bestialiska tankar och psykopatin har byggts upp i vuxen ålder tills han gjorde det för oss andra fullständigt urvidriga och oförlåtliga - använde och torterade en människa för sina lustars skull. För några timmars kåthet och eufori. Obegripligt men naturligtvis intressant att dryfta med andra här i tråden.

Jag ser det också som ren ondska, utifrån det perspektiv på brottet som vi icke-psykopater ser det. För såna som PM och även JM är det inget märkvärdigt - andra människor, även ens egna barn finns enbart till för psykopaten själv. Ondska är inte ett naivt och utslitet ord. det är verklighet. Det vet den som råkat ut för den värsta sortens psykopat och överlevt. Vittnesmålen är många.

Har tidigare nämnt forskning om signalsubstanser som en eventuell möjlighet till en framtida behandling, men som det har nämnts här så vill inte psykopaten förändras. En tvångsbehandling skulle vara oetisk, även på en person som själv saknar allt vad moral och etik heter.

Så jag tror inte heller att en slags bot mot psykopati lär komma inom överskådlig tid, kanske aldrig. Det enda man kan göra är att snabbt uppmärksamma små barn med Trotssyndrom och ungdomar med Uppförandestörning av särskilt allvarligt slag och försöka göra något då. Sen är det för sent.

https://gillbergcentre.gu.se/forskningsomraden/Diagnosgrupper%2C+metoder+och+vissa+p%C3%A5g%C3%A5 ende+studier+vid+GNC/trotssyndrom

https://sv.wikipedia.org/wiki/Uppf%C3%B6randest%C3%B6rning
Citera
2018-06-08, 14:31
Medlem
Citat:
Nej, det är inte rimligt öht. Om så vore så skulle de skylta med sin psykopati. Han ter sig snarare som en narcissist som söker omgivningens beundran (vill sitta i centrum) och psykopat är han de facto inte, han har 20 snarare än 30 poäng (om ens det.. jag litar inte ett dugg på denna utan att ha fått testresultat offentliggjorda, att han går med på en kontroll av experter och fler scanner).
De som skattas mkt högt brukar däremot ha en överdos av narcissism och skrävla offentligt when caught..(det säger sig självt, ju högre poäng, ju mer utpräglat och extrem).

Ja, här ser man tydligt vilken genuin skitstövel en psykopat är. Man ska även ha i åminne att de här jobbar gratis att förverkliga hans dröm, det är han som ska skickas ut i rymden och ingen annan. Det är han som kommer stå i medias strålglans primärt. Det är personer som även bidrar med pengar.

"- Han sammenligner sig med en kirurg, der i stedet for at være omgivet af sygeplejesker og narkoselæger er omgivet af folk fra bodegaen."

Passar ypperligt att ta med i sammanhanget gällande Fallon som tycker de här är en frisk fläkt i tillvaron. Jag tror nog jag håller mig till Hare även i fortsättningen.

Jim Fallon är intressant att lyssna på, men jag ser honom som ett studieobjekt i narcissism för min egen del. Man måste ha det i bakhuvudet när och om man lyssnar på såna individer. Är man uppmärksam så visar det sig ganska snabbt vad man har med att göra för typ av människa.

Även Sten Levander har rätt höga poäng på narcissistskalan, är ganska egotrippad. Men jag lyssnar hellre på honom än på JF.

Men som ni några har sagt: Robert D Hare ÄGER!
Citera
2018-06-08, 15:18
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
*stjärna i kanten* :-)

Har inte så jättestort intresse av vad som hände PM i hans barndom, annat än som en förklaring på några få rader. Att psykopati är summan av arv och mijö. Det som intresserar mig mest är hur PM framlevt sina dagar i nutid och hur hans bestialiska tankar och psykopatin har byggts upp i vuxen ålder tills han gjorde det för oss andra fullständigt urvidriga och oförlåtliga - använde och torterade en människa för sina lustars skull. För några timmars kåthet och eufori. Obegripligt men naturligtvis intressant att dryfta med andra här i tråden.

Jag ser det också som ren ondska, utifrån det perspektiv på brottet som vi icke-psykopater ser det. För såna som PM och även JM är det inget märkvärdigt - andra människor, även ens egna barn finns enbart till för psykopaten själv. Ondska är inte ett naivt och utslitet ord. det är verklighet. Det vet den som råkat ut för den värsta sortens psykopat och överlevt. Vittnesmålen är många.

Har tidigare nämnt forskning om signalsubstanser som en eventuell möjlighet till en framtida behandling, men som det har nämnts här så vill inte psykopaten förändras. En tvångsbehandling skulle vara oetisk, även på en person som själv saknar allt vad moral och etik heter.

Så jag tror inte heller att en slags bot mot psykopati lär komma inom överskådlig tid, kanske aldrig. Det enda man kan göra är att snabbt uppmärksamma små barn med Trotssyndrom och ungdomar med Uppförandestörning av särskilt allvarligt slag och försöka göra något då. Sen är det för sent.

https://gillbergcentre.gu.se/forskningsomraden/Diagnosgrupper%2C+metoder+och+vissa+p%C3%A5g%C3%A5 ende+studier+vid+GNC/trotssyndrom
https://sv.wikipedia.org/wiki/Uppf%C3%B6randest%C3%B6rning
Tack för första länken, ska kolla senare.
Ondska är verklighet. Den som påstår nåt annat har fastnat i det gulligas ekorrhjul.
För min del är det solklart att ondska är ren och skär egoism, motsatsförhållande till altruism; att en person drivs av begär och lustar och ser till sitt eget hus - ofta på andras bekostnad.
I sin värsta form skiter vissa blankt i det hela och ser sig som guds gåva till mänskligheten (psykopater).
Jag menar allltså personer som inte klassas som psykiskt sjuka.
Jag är inte hängiven Freud men här fungerar hans resonemang om psyket (Detet, jaget och överjaget) för att göra det mer begripligt. Balansen och den inre dialogen mellan lägre drifter och den högre (moral). Driften segrar över moralen (faller för frestelser, begär) eller sonika saknar moral (psykopat).
Fast jag vet inte om jag gjorde det begripligt? Hahahaha.
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Jim Fallon är intressant att lyssna på, men jag ser honom som ett studieobjekt i narcissism för min egen del. Man måste ha det i bakhuvudet när och om man lyssnar på såna individer. Är man uppmärksam så visar det sig ganska snabbt vad man har med att göra för typ av människa.
Även Sten Levander har rätt höga poäng på narcissistskalan, är ganska egotrippad. Men jag lyssnar hellre på honom än på JF.
Men som ni några har sagt: Robert D Hare ÄGER!
Han är intressant och om man vänder på steken och inte dras med i hans karisma, verbala diarré kan man nog lära sig mycket via att studera personen.
Han kan få bli det han troligen inte har tänkt sig - studieobjekt snarare än självutnämnd fantastisk visdomslärare.
SL är rolig för han är så rakt fram och Hare äger som du säger.
Faran är väl att de här (psykoater alltså, inte professorer, risk för syftningsfel) florerar överallt, det är finstilt och de vet precis hur de drillar folk. Det kan vara ett enda ord som det hänger på, magkänslan går igång, men att inte förblindas av deras bedrägliga manér. Professorn inleder med tänkvärda ord:
Jag är van att tänka kritiskt. Men det behöver man inte högskolepoäng för, bara träning och en viss grundkunskap om stollarna.
Senast redigerad av develi 2018-06-08 kl. 15:26.
Citera
2018-06-08, 15:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Obehagliga historier! Just det där med ett "skämt" som kan vara menat som allvar - som PM när han skämtade om luckan till kvinnan.
När psykopaten vill se rädslan i ens ögon, sen dröja en stund (medan han njuter) och sen säga: "jag bara skojade". Och så ska man förstå att det lika gärna kunnat vara på allvar och att det kanske blir det nästa gång. Osäkerhet och rädsla - Psykopaten scannar in detta och njuter av att skapa det.
Precis så var det. Den där tiden emellan nästa mening var som tiden frös till. Det blev kallt. Det dröjde för länge. Sen kom det där förnöjsamma fram, katt- och råtta leendet. Hans utstrålning (isande kall) sa nog mer än orden. Nåt var helt galet och lämnade efter en felkänsla. Nu brukar väl inte ens folk skämta om sådant men det jag försöker säga är att det var mycket mer i luften än verbalt.
Citera
2018-06-08, 17:22
Medlem
Citat:

Fy så obehagligt :-( Såg en intervju med en kvinnlig psykolog en gång. Hon hade haft en inspärrad klient i fyra år och började lita på honom.....det hade ju gått så bra hittills...då våldtog han henne grovt i samtalsrummet och det tog tid innan någon ur personalen insåg vad som hände. Finns på youtube men hittar den inte just nu.

Men den säger mycket om hur fullständigt opålitliga psykopater kan vara. De gör vad de vill göra just när de vill det, impulsiviteten. De kan stoppa sig själva, men skiter i det. Skulle tro att PMs kvinnliga bekanta levde på en knivsegg utan att ha en aning om det. Trots allt hans pladder om vad han skulle vilja göra så var det tydligen ingen som såg varningsflaggan.
Citera
2018-06-08, 17:37
Medlem
Citat:
]Snacka om att PM suger energi, kraft och självkänslan ur folk som jobbat gratis åt ärkesvinet. Och så är det han som ska ta åt sig äran för allt och trampar på gratismedhjälparna som gjort jobbet åt honom,[/b] som om de vore skräp. Genuin ondska, genuin egoism, genuin psykopat, genuint ärkesvin, oförbätterlig. Hoppas att han får smaka på sin egen medicin snart, både psykiskt och fysiskt.

HARE äger. Är den enda fanclub jag vill vara med i. <3 <3 <3
Men kära nån. Var finns källorna till detta famösa skitsnack?
Och källorna till PMs relation med sin mor och far? (Ditt förra inlägg.)
De enda som bör veta något om den saken är ju PMs tre halvbröder som levde tillsammans med honom under hans sex första levnadsår.
Jag skulle snarare tro att du tillhör Clint Eastwoods och John Waynes stereotyp-bov-fanklubb.
"God mot de goda-ond mot de onda": Punk! Make my day! Pang!
Lite gammaldags,kristen amerikansk moral. Gott eller ont.

Att man inte använder sig av psykopat i diagnoser idag, beror ju på att det anses stigmatiserande samt fördomsfullt.
Folk har glott på allt för många stereotyp-film-fantasi-psykopater.
Det finns lika många olika kombinationer av psykopater som det finns grader i helvetet.
Det är lite mer komplext än bara svart och vitt pga av kombinerade störningar..
Och jag skulle utan vidare kunna måla ca 50 nyanser av grått. Nu ska jag gå och bada så spar på bläcket. Men jag vill gärna läsa dina vittnesmål från halvbröder och medarbetare när du har tid.
Man kan inte hitta på en människas levnadshistoria bakåt utifrån RPU eller någon modell.
För det behövs polisarbete med vittnesmål och handfasta DNA-bevis på tidigare kriminalitet.

https://www.expressen.se/kvallsposten/kim-walls-foraldrar-skriver-bok-om-dottern/

"Det har skrivits 10 000-tals artiklar om det dåd som ändade Kims liv, och om den man som dömts för detta. Nu är det dags att Kim får ta plats, att bilden av henne förändras från ett anonymt brottsoffer till den självständiga och fantastiska yrkespersonen och kvinna hon var", skriver föräldrarna gemensamt i ett pressmeddelande.
Senast redigerad av ottoplommon 2018-06-08 kl. 18:09.
Citera
2018-06-08, 17:42
Medlem
Citat:
Tack för första länken, ska kolla senare.
Ondska är verklighet. Den som påstår nåt annat har fastnat i det gulligas ekorrhjul.
För min del är det solklart att ondska är ren och skär egoism, motsatsförhållande till altruism; att en person drivs av begär och lustar och ser till sitt eget hus - ofta på andras bekostnad.
I sin värsta form skiter vissa blankt i det hela och ser sig som guds gåva till mänskligheten (psykopater).
Jag menar allltså personer som inte klassas som psykiskt sjuka.
Jag är inte hängiven Freud men här fungerar hans resonemang om psyket (Detet, jaget och överjaget) för att göra det mer begripligt. Balansen och den inre dialogen mellan lägre drifter och den högre (moral). Driften segrar över moralen (faller för frestelser, begär) eller sonika saknar moral (psykopat).
Fast jag vet inte om jag gjorde det begripligt? Hahahaha.

Han är intressant och om man vänder på steken och inte dras med i hans karisma, verbala diarré kan man nog lära sig mycket via att studera personen.
Han kan få bli det han troligen inte har tänkt sig - studieobjekt snarare än självutnämnd fantastisk visdomslärare.
SL är rolig för han är så rakt fram och Hare äger som du säger.
Faran är väl att de här (psykoater alltså, inte professorer, risk för syftningsfel) florerar överallt, det är finstilt och de vet precis hur de drillar folk. Det kan vara ett enda ord som det hänger på, magkänslan går igång, men att inte förblindas av deras bedrägliga manér. Professorn inleder med tänkvärda ord:
Jag är van att tänka kritiskt. Men det behöver man inte högskolepoäng för, bara träning och en viss grundkunskap om stollarna.

När man diskuterar psykopati så tycker jag också att Freuds teorier om detet-jaget-överjaget är högaktuellet fortfarande. Dessutom förklarar det på ett ganska enkelt sätt hur det fungerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in