2018-06-10, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Håller fullständigt med dig. Ska det bli så i framtiden att alla blir scannade i "huvudet och röven"(numera också stockholmskt uttryck hehe) för att någon elitpsykiatri ska sålla bort de som eventuellt kommer att utvecklas till psykopater för att ge dem en "anti-psykopatspruta" som de nog tids nog uppfinner. Och vilka ska sållas bort därnäst? Vad fan, för hundra år sen trodde väl ingen att kylskåp skulle finnas?! Och se nu, nu har vi både kyl och frys. Det går framåt, eller...?
Borde väl gå minst lika snabbt inom psykiatrin som inom vitvarubranschen, verkar det som att vissa menar.

Eller, kanske inte. Kanske är det så att vi får acceptera folks olika personligheter, t.o.m den skara som lider av psykopatiska drag. Barn, däremot, som har ett psykopatliknande beteende, (man ska inte använda den benämningen när det gäller barn, jag vet) skulle eventuellt vid tidiga hjälpinsatser kanske kunna utvecklas något normalare än utan hjälp. Om man utgår från det som psykopaten livnär sig på - nämligen belöningar och vinning för egen skull. Att tidigt belöna beteende som är positivt, istället för att bestraffa det felaktiga beteendet. Fokusera på det som är positivt och bra och belöna detta. Bara en alldeles egen fundering. Att det möjligen skulle få dem att något lite ändra sitt beteende, rent mekaniskt – för att undvika konsekvenser för egen del. Men eftersom en psykopat har så låg impulskontroll så trillar denne förmodligen dit igen vid "passande" läge, då det inte går att motstå.

Seriöst, om psykiatrin skulle annonsera typ: "Vi söker frivilliga psykopater för att deltaga i ett forskningsarbete för att genomgå en ny behandling/medicinering där vi ser stora möjligheter till att helt reducera de psykopatiska dragen. Varmt välkomna! Fika ingår."
Tyvärr blir "kursen" inställd, för ingen anmäler sig.
Att människan som art skulle kunna fullända sig själv är en fåfäng tanke, om inte farlig. Vi har sett några grandiosa försök. I det senaste ansågs de som inte förstod systemets förträfflighet som uppenbart sinnessjuka och spärrades in. Vi får fortsätta med det individanpassade - behandla dem som verkligen vill och låsa in de farliga. En god hjälp åt utvecklingen på lång sikt vore att psykopater avvisades sexuella relationer så att generna inte spreds.
Citera
2018-06-10, 11:27
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Jag har själv inte hört talas om Andre Bjerke, men om hans metoder skulle ha varit så undergörande så borde vetenskapen rimligtvis följt upp detta och hans namn borde varit allmänt känt.
Om man tänker på att psykopaten styrs av instinkter, jakten på egen vinning och
jakten på kickar. Att psykopaten är känslokall mot andra levande varelser, känner ingen empati eller ånger. Ibland brukar man säga att psykopaten ser andra människor som lerklumpar, som han kan forma som han vill. Tror det är omöjligt att tänka tvärtom, att psykopaten ska formas till det man vill.
Tror aldrig det går för en psykopat att lära sig att känna empati, skuld eller att ha ett samvete.

Däremot så tror jag att barn i tidig ålder (som har psykopatdrag) kanske skulle kunna lära sig ett vettigare beteende genom mycket övning och hjälp. Inte för att de skulle bli personlighetsförändrade utan mer "mekaniskt" lära in ett bättre beteende ihop med någon form av belöningssystem. Att försöka minska risken att de blir kriminella. Den dåliga impulskontrollen hos psykopaten försvårar givetvis såna försök.

Det ""limbiska systemet" som du tog upp, det kallas väl också för "känslohjärnan." Har själv svårt att tänka mig att rytmiska dikter, ramsor och sånt skulle kunna påverka det limbyska systemet hos psykopaten. Men, om du hittar något av/om Anders Bjerke så får du gärna lägga upp det för det vore ändå intressant att läsa om hans metoder och idéer.

Tror vel heller inte Madsen hadde blivit botad av att Sirid hadde sjungit jambiska dikter för honom. Har man utveklat full psykopati då är allt hopp ute om du frågar mig, då är skadan redan gjort. Tanken var vel att man med humor, rim och även rytm ska "setta igång" känslorna på dom små banditerna. Andre Bjerke tror jag inte ens visste vad en psykopat var, men han var intresserad i bland annat psykoanalys och hadde visstnog observerat framgång hos barn som ble "utsatte" för "behandlingen". ( stackars barn ) Det var nog en viss tro på metoden för Bjerkes dikter fanns med i våra läroböcker i småskolan. ( kanske det var dom som reddade mig )
Senast redigerad av kugutt 2018-06-10 kl. 11:30.
Citera
2018-06-10, 11:52
Medlem
Citat:
Man kan väl knappast kalla honom framgångsrik nu längre, när han avslöjats för hela världen vilken grandios bluff han är. Hela KI.s ledning borde ha fått avgå i samband med alla avslöjanden.

Men, det var locket på även för de som studerade där, vilket min äldsta dotter gjorde då.
De hade stormöten med alla som studerade till läkare m.m för att få svar från rektorn hur detta hade kunnat ske, när det ändå fanns folk som jobbade nära honom som varnade i högan sky.
Blev mycket hätsk och upprörd stämning och det var läkarstudenter som var riktigt upprörda som svor och krävde svar. Men, de fick inga svar för rektorn hänvisade som svar på varje fråga, till en blogg om det hela som ledningen startat där det stod lite kortfattat och mesigt, inget av värde.

Samma kvinnliga rektor höll sen ett tal när det var den högtidliga avslutningsceremonin i en av de nya, lyxiga salar de byggt med en stor scen och en massa plats för åskådare.
Jag tänkte bara på Macchiarini och den STORA skenhelighet som rektorn och ledningen visat, framförallt för de som studerat där. Vid denna tjusiga avslutning fick läkare och arbetsterapeuter komma upp klassvis till scenen och ropades upp med namn och fick mottaga ett intyg/studiebevis ur rektorns hand. Det skulle liksom kännas som något "stort". Det kändes inte alls ok och rektorn var inte värdig att dela ut detta till alla blivande läkare och arbetsterapeuter, kände jag.

Finns ju ett välkänt citat som passar bra in i detta fall, men även i många andra fall, som t.ex när det gäller Peter Madsen. Frågan är då bara - vilka är det som är de "goda", vilka är det som vågar vara rakryggade och säga ifrån, vilka är det som ser att kejsaren inte har några kläder på, utan är helt naken?

Här är citatet: "Det enda ondskan behöver för att segra är att de goda ingenting gör"
Apropå fenomenet med makaronen. I min värld, som är teknisk, har jag sett mycket av liknande slag. Oftast är det inte ondska som är drivkraften utan dumhet, fåfänga. .. Ett beslutande organ, en företagsledning eller en institutionsledning, är en riskabel plats: där finns makt och pengar men där saknas personlig förmåga att uppnå resultat att stoltsera över och fåfängan och aningslösheten är vanlig. Lägg därtill gruppmentalitet som får skeptiker att ligga lågt. Jag har sett flera makaroner och de har alla haft verktyg för att skära en stor bit ur kakan. Framförallt har de en enastående förmåga att säga precis det som maktmänniskorna önskar höra. Jag har bara sett konsekvenser i form av bortkastade pengar, i storleksordningen tio miljarder som mest. I fallet KI tillkommer mänskligt lidande som inte kan kompenseras. Vad kan göras ? Uppmuntra skeptikerna, bestraffa dem som fattar felaktiga beslut.
Citera
2018-06-10, 13:03
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Apropå fenomenet med makaronen. I min värld, som är teknisk, har jag sett mycket av liknande slag. Oftast är det inte ondska som är drivkraften utan dumhet, fåfänga. .. Ett beslutande organ, en företagsledning eller en institutionsledning, är en riskabel plats: där finns makt och pengar men där saknas personlig förmåga att uppnå resultat att stoltsera över och fåfängan och aningslösheten är vanlig. Lägg därtill gruppmentalitet som får skeptiker att ligga lågt. Jag har sett flera makaroner och de har alla haft verktyg för att skära en stor bit ur kakan. Framförallt har de en enastående förmåga att säga precis det som maktmänniskorna önskar höra. Jag har bara sett konsekvenser i form av bortkastade pengar, i storleksordningen tio miljarder som mest. I fallet KI tillkommer mänskligt lidande som inte kan kompenseras. Vad kan göras ? Uppmuntra skeptikerna, bestraffa dem som fattar felaktiga beslut.
Mitt fetade - håller fullständigt med dig om det. Högmod går före fall, som det heter. Var därför jag lade till lite extra själv innan det välkända citatet. Det som handlar om att vara rakryggad och våga.

I makaronens fall var det ju forskare som jobbade nära honom och fann att allt inte stod rätt till och rapporterade till ledningen. Resultatet blev att de "rakryggade" fick gå istället för makaronen. Det handlar så mycket om stolthet och att inte våga erkänna hur förbannat bortgjorda de är. Då de inte har förmågan att hantera detta själva på ett ärligt och rättvist sätt så borde de uppmanats av ledande landtingspolitiker (el högre upp) att erkänna alla misstag och helt byta ut ledningen, för att återvinna folks förtroende.
Whistleblowers ska uppmuntras och belönas när det är allvarliga avslöjanden som kommer fram.
Ledningar som fattat totalfelaktiga beslut bör bestraffas, bytas ut, ska inte ha andras förtroende.

Mina tillägg till citatet handlade just om fegheten, stoltheten, oförmågan och vägran att erkänna hur korkade och bortgjorda de är. Är dock en feghet som låter ondskan och egoismen härja fritt. På ett sätt kan man nästan kalla det en indirekt ondska eftersom de hjälper ondskan på traven.
Här var det jag skrev om citatet igen:
Citat:
Finns ju ett välkänt citat som passar bra in i detta fall, men även i många andra fall, som t.ex när det gäller Peter Madsen. Frågan är då bara - vilka är det som är de "goda", vilka är det som vågar vara rakryggade och säga ifrån, vilka är det som ser att kejsaren inte har några kläder på, utan är helt naken?
Här är citatet: "Det enda ondskan behöver för att segra är att de goda ingenting gör"
Man kan också fundera lite kring de i Madsens närhet som fått höra så otäcka saker av honom, de som förstått att allt inte stod rätt till. Hur tänker de nu? Men samtidigt så var ju PM en sån person som de flesta verkade tillåta att bete sig lite hur som helst. De visste han var udda, ja att han var väldigt speciell, men undrar ändå om det inte finns någon i hans närhet som borde tänkt ett varv till, anat lite oråd. Det tror jag att det finns.
Citera
2018-06-10, 13:53
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av don.t
Naw. Sista meningen räddade dig eller tror du ? Mer idioriskt inlägg får man leta och skribenten bakom är FAIL Så illa. Bedrövligt.

Ja då Madsen ä skyldig men han har fått ett för högt straff. Jag vill se han på 16.
Jag förstår inte vad ordet "idioriskt" betyder, men det lär väl kanske bero på att jag är så FAIL i skallen, eller hur? Måste vara jobbigt att vara arg på allt och alla hela tiden, jag avundas dig inte.
Har förstått att du menar att du kan i princip allt om danskt rättsväsende.
Du utger dig för att ha stora kunskaper om hur straffen ser ut, rent statistiskt.
Och, jag har också förstått att du inte tycker att Peter Madsens mord är speciellt allvarligare än vissa andra mord och att du därför anser och tror att han kommer att få ett tidsbestämt straff.
Gratulerar till alla de kunskaper du anser att du har. Om du ramar in dem aningen mer civiliserat så kanske det blir läsvärt också.
Citera
2018-06-10, 15:02
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Att människan som art skulle kunna fullända sig själv är en fåfäng tanke, om inte farlig. Vi har sett några grandiosa försök. I det senaste ansågs de som inte förstod systemets förträfflighet som uppenbart sinnessjuka och spärrades in. Vi får fortsätta med det individanpassade - behandla dem som verkligen vill och låsa in de farliga. En god hjälp åt utvecklingen på lång sikt vore att psykopater avvisades sexuella relationer så att generna inte spreds.
Att människan som art skulle kunna fullända sig själv är inte så enkelt som en fåfäng tanke. Jag skulle istället välja att kalla det ett hot mot hela mänskligheten. Historien borde ha lärt oss något, om inte annat. Mångfald tillhör samhället och berikar detta.

Att det sen finns några ytterst få, sällsynta avarter, som är genuint onda, som medvetet begår och vill fortsätta begå ondskefulla gärningar för sin njutnings skull - är tyvärr något vi måste acceptera, anser jag. Ren ondska, för ondskans egen skull. En personlighet med så grava störningar att det genuint ondskefulla, det medvetet ondskefulla är det normala tillståndet för den personen.
Som Peter Madsen. Pure Evil.
En sådan sällsynt farlig, ondskefull och störd person, som själv anser sig vara den Grandiose, den som står över allt annat - ska naturligtvis låsas in, för all framtid. Här är det de kvinnor som skulle bli hans offer om han var ute, som ska skyddas. Madsen har för alltid raderat bort sina mänskliga egenskaper med detta bestialiska dåd. Kvinnor ska skyddas, monstret ska vara inlåst.

Människor som inser att de har sjuka, perversa behov som kan skada andra och är motiverade att bli hjälpta, ska givetvis få all hjälp som går att frambringa, även om de sitter i fängelse för grova brott. Det handlar om sjukdomsinsikt och motivation, att inse att man måste ha hjälp. Till den kategorin hör inte Madsen och kommer aldrig att göra.
Citera
2018-06-10, 15:40
Medlem
Citat:
Man kan väl knappast kalla honom framgångsrik nu längre, när han avslöjats för hela världen vilken grandios bluff han är. Hela KI.s ledning borde ha fått avgå i samband med alla avslöjanden.

Men, det var locket på även för de som studerade där, vilket min äldsta dotter gjorde då.
De hade stormöten med alla som studerade till läkare m.m för att få svar från rektorn hur detta hade kunnat ske, när det ändå fanns folk som jobbade nära honom som varnade i högan sky.
Blev mycket hätsk och upprörd stämning och det var läkarstudenter som var riktigt upprörda som svor och krävde svar. Men, de fick inga svar för rektorn hänvisade som svar på varje fråga, till en blogg om det hela som ledningen startat där det stod lite kortfattat och mesigt, inget av värde.

Samma kvinnliga rektor höll sen ett tal när det var den högtidliga avslutningsceremonin i en av de nya, lyxiga salar de byggt med en stor scen och en massa plats för åskådare.
Jag tänkte bara på Macchiarini och den STORA skenhelighet som rektorn och ledningen visat, framförallt för de som studerat där. Vid denna tjusiga avslutning fick läkare och arbetsterapeuter komma upp klassvis till scenen och ropades upp med namn och fick mottaga ett intyg/studiebevis ur rektorns hand. Det skulle liksom kännas som något "stort". Det kändes inte alls ok och rektorn var inte värdig att dela ut detta till alla blivande läkare och arbetsterapeuter, kände jag.

Instämmer. Det handlade om KIs prestige. De hotade de tre "visselblåsarna" med repressalier istället för att ta sitt ansvar. Inget nytt under solen. I bästa fall brukar den skyldiga få sparken. Sedan sopas skandalen under mattan. Ingen polisanmälan och ingen medial insyn. På så vis kan "psykopaten" eller den skadliga "narcissisten"eller "machiavellisten" fortsätta någon annan stans till stor skada.

Det tråkiga är att Paolo-PM fått forskningsjobb i Ryssland. Det är tyvärr en regim som inte bryr sig allt för mycket om sina medborgares hälsa.Men hans forna status och glans och hans trovärdighet är för evigt borta.

Vi vill alla vara rakryggade,modiga och göra det rätta. Men tyvärr blir det konsekvenser som ytterst drabbar ens familj och barn. Samhället är dåligt på att skydda tex vittnen.

Jag tror att alla människor har både ont och gott i sig. Vi är alla kapabla till ondska för att överleva i extremt stressiga situationer. Nja, enligt vittnesmål från överlevande i Nord Korea så var det de" snälla och goda" som dog först i den stora svältkatastrofen ( jag vet inte vilken i ordningen).
Så jag har en egen teori var psykopaten platsar i vår evolution. Hur som helst har de inte valt sitt arv lika lite som sin ögonfärg eller övriga ärftliga anlag.

Det här är en mördare som kallades Kill seven som jag trots hans brott känner något lite för.
Vad sorg för ett dött barn + atypisk barndom + störningar och missbruk kan ställa till med.
Är han psykopat? Lider han av schizofreni? Eller vilka störningar lider han av? Idag lever Australiens våldsammaste fånge som var dömd till 3 x livstid + påbackning ett laglydigt liv i Skottland. Peppar,peppar....
Jag tror att det är lätt att döma men att en del förtjänar lite förståelse.
Samt behandling och terapi.
Obs. Jag hade inte velat träffa honom själv när han var "galen". Då hade jag inte suttit här och skrivit nu.

Jag lägger ut länken ifall någon är intresserad av att lyssna på podden i 2 delar.

"Archies bebis kommer tillbaka från de döda och berättar vad som krävs för att Archie ska få tillbaka sitt barn. Det är enkelt."
https://www.youtube.com/results?search_query=kill+seven+del+1
Senast redigerad av ottoplommon 2018-06-10 kl. 16:04.
Citera
2018-06-10, 16:48
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Men kära nån. Var finns källorna till detta famösa skitsnack?
"Famösa" skitsnack? Tror att du använder fel ord där. Du menar kanske "fabulösa" skitsnack? Ett tips, ta det lite lugnt och läs igenom konversationerna innan du svarar så argt du kan. Ett gott råd i all välmening. Det blir en förvrängning av det man skrivit annars. Skitsnacket kommer från Madsen själv, jag återkommer till det. Så här b.la såg konversationen mellan mig och #develi ut, där du gick in och svarade på min sista kommentar:
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Han har manipulerat och samlat outbildat folk kring sig (han beklagar sig på bloggen att inte ha råd med ingenjörer) som är intresserade av raketbyggande som hobbyverksamhet (drömmen om den enkle mannen som blir berömd, pojkdrömmar). Det gäller även kvinnor även om orden är maskulina.
En del verkar väldigt snälla (naiva), andra labila, flera binder han via sexualitet och det handlar även där om selektivt urval (diskussioner om död och udda sex).
Det är nog en rätt handplockad krets från PMs håll när han kom i egen regi. På den förra kunde han inte domdera och styra dvs lika lite som i raketklubben som ung då han sket i säkerhetsfrågor och blev utkastad.
Här ser man hur den självgode skitstöveln PM ser på de strävsamma (lojala) personerna i sin närmaste omgivning (ur mentalerklæring).

"-Han sammenligner sig med en kirurg, der i stedet for at være omgivet af sygeplejesker og narkoselæger er omgivet af folk fra bodegaen."
Varvid jag svarade, angående sista meningen:
Citat:
Den meningen säger det mesta om hans övertro på sig själv och hans föraktfulla, nedlåtande syn på medhjälpare som inte är genier som han. OMG!!!
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, här ser man tydligt vilken genuin skitstövel en psykopat är. Man ska även ha i åminne att de här jobbar gratis att förverkliga hans dröm, det är han som ska skickas ut i rymden och ingen annan. Det är han som kommer stå i medias strålglans primärt. Det är personer som även bidrar med pengar.
Håller fullständigt med om det som #develi skriver och det PM själv sagt om sig själv, sina medhjälpare osv både i mentalerklæring och i hans blogg m.m det gör att jag svarar så här och skulle göra det igen:
Citat:
Snacka om att PM suger energi, kraft och självkänslan ur folk som jobbat gratis åt ärkesvinet. Och så är det han som ska ta åt sig äran för allt och trampar på gratismedhjälparna som gjort jobbet åt honom, som om de vore skräp. Genuin ondska, genuin egoism, genuin psykopat, genuint ärkesvin, oförbätterlig. Hoppas att han får smaka på sin egen medicin snart, både psykiskt och fysiskt
Vad är ditt problem med det här? Är precis så som jag tycker. Och, det är PM som står för skitsnacket om sina medhjälpare, inte jag. Förstår du det om du läser igenom konversationen? Hur han ser ner på sina medarbetare som jobbar gratis åt honom?

Citat:
Och källorna till PMs relation med sin mor och far? (Ditt förra inlägg.)
De enda som bör veta något om den saken är ju PMs tre halvbröder som levde tillsammans med
honom under hans sex första levnadsår.
Källorna? Jag skrev vad jag trodde och det jag vet som tagits upp av Djursing. När pappan dör t.ex är det inget som verkar beröra PM. Är bara typ "jaha, då går jag hem och hämtar några verktyg jag kan ha nytta av och sen drar jag." PM är psykopat (bland annat), har då inget behov av nära relationer. Psykopaten är känslokall inför andra levande varelser, människor som djur. Ibland kan han låtsas ha känslor, om det gagnar honom på något vis. Han "äger" andra människor, på samma sätt som han äger prylar. De han äger är de han kan forma, går de emot hans vilja och hans behov så får han oftast utbrott och då är den människan, den "saken" inget att ha längre. Jag skrev hur jag tror att PM uppfattade sina föräldrar, ungefär på samma vis som sina prylar han byggde. Själv skrev du att du tyckte att hans mamma var osjälvständig som var kristen och gift så många gånger. Det tycker jag är fördomsfullt att skriva, du har faktiskt ingen aning om detta.
Citat:
Jag skulle snarare tro att du tillhör Clint Eastwoods och John Waynes stereotyp-bov-fanklubb.
"God mot de goda-ond mot de onda": Punk! Make my day! Pang!
Lite gammaldags,kristen amerikansk moral. Gott eller ont.
Shit Pommesfrites, vilken dålig människokännare du är. Har inget emot Clint Eastwood som skådespelare eller regissör. Det du skriver om "gammeldags, kristen amerikansk moral" är ungefär min ultimata motsats.
Ditt stora problem är att man inte får tycka att Peter Madsen är en genuint ondskefull person, med så grava störningar att han aldrig kommer att kunna eller vilja bli botad/hjälpt. Han är och förblir en fara för sin omgivning. Hans dåd tillhör det mest bestialiska, vidriga jag hört talas om, ändå har de undanhållit de värsta detaljerna. Han är som en känslostörd, sexualsadistisk mördarrobot, förklädd till ubåtskapten och raketbyggare. Inte mänsklig. Hans gärning är obeskrivligt ond och avskyvärd, gärningen avskyr jag. Peter Madsen hatar jag inte, känner ingenting annat än avsky och äckel för det han gjort. Tycker man så då tillhör man kristen ultrahöger, typ. Är du helt ociviliserad?

Tycker att du fastnat lite väl mycket i hans barndom, vi kan inte vrida tiden tillbaka. Han är en vuxen människa med fullt ansvar för det han gjort, så skippa gärna barndomssnacket, det har ältats alldeles för mycket. Det är som det är nu. Punkt.

En fråga; hur tror du att alla PM:s hängivna gratisarbetare känner sig nu, när de vet vad "chefen" gjort, han som de sett upp till och haft nära kontakt med varje dag? och att det hemska skedde i ubåten, där de vistats så mycket? Hur tror du det känns att hamna i den chocken och det ultimata sveket? Och hur tror du det känns för alla tekniknördar som gillat PM och hans projekt, som inspirerats av det? Kan man få en värre kalldusch - men från helvetet?
Senast redigerad av magiciadehex 2018-06-10 kl. 16:51.
Citera
2018-06-10, 16:57
Medlem
Citat:
Makaroner! Bra uttryck! Prestige genererar pengar och makt. Ju högre status desto mer pengar/makt samt nyttiga "kontakter" dvs fixare.
Och alla vill ha del av kakan.
Jag har också sett makalösa Makaroner i aktion. Korruption och svarta pengar är svårt att bevisa.
Men i slutändan har de förlorat. Men nej-sägarna är de som förlorat allra mest. Medans ja-sägarna som slickade tungan brun, klarar sig oskadda såklart och klättrar vidare i karriären. De är bara att vända kappan efter vinden. Bekvämast så.
"Var och en är ju närmast sig själv". När det kommer till kritan så är det faktiskt så.
Citera
2018-06-10, 17:43
Medlem
Citat:
"Famösa" skitsnack? Tror att du använder fel ord där. Du menar kanske "fabulösa" skitsnack? Ett tips, ta det lite lugnt och läs igenom konversationerna innan du svarar så argt du kan. Ett gott råd i all välmening. Det blir en förvrängning av det man skrivit annars. Skitsnacket kommer från Madsen själv, jag återkommer till det. Så här b.la såg konversationen mellan mig och #develi ut, där du gick in och svarade på min sista kommentar:
Varvid jag svarade, angående sista meningen:Håller fullständigt med om det som #develi skriver och det PM själv sagt om sig själv, sina medhjälpare osv både i mentalerklæring och i hans blogg m.m det gör att jag svarar så här och skulle göra det igen: Vad är ditt problem med det här? Är precis så som jag tycker. Och, det är PM som står för skitsnacket om sina medhjälpare, inte jag. Förstår du det om du läser igenom konversationen? Hur han ser ner på sina medarbetare som jobbar gratis åt honom?

Källorna? Jag skrev vad jag trodde och det jag vet som tagits upp av Djursing. När pappan dör t.ex är det inget som verkar beröra PM. Är bara typ "jaha, då går jag hem och hämtar några verktyg jag kan ha nytta av och sen drar jag." PM är psykopat (bland annat), har då inget behov av nära relationer. Psykopaten är känslokall inför andra levande varelser, människor som djur. Ibland kan han låtsas ha känslor, om det gagnar honom på något vis. Han "äger" andra människor, på samma sätt som han äger prylar. De han äger är de han kan forma, går de emot hans vilja och hans behov så får han oftast utbrott och då är den människan, den "saken" inget att ha längre. Jag skrev hur jag tror att PM uppfattade sina föräldrar, ungefär på samma vis som sina prylar han byggde. Själv skrev du att du tyckte att hans mamma var osjälvständig som var kristen och gift så många gånger. Det tycker jag är fördomsfullt att skriva, du har faktiskt ingen aning om detta.
Shit Pommesfrites, vilken dålig människokännare du är. Har inget emot Clint Eastwood som skådespelare eller regissör. Det du skriver om "gammeldags, kristen amerikansk moral" är ungefär min ultimata motsats.
Ditt stora problem är att man inte får tycka att Peter Madsen är en genuint ondskefull person, med så grava störningar att han aldrig kommer att kunna eller vilja bli botad/hjälpt. Han är och förblir en fara för sin omgivning. Hans dåd tillhör det mest bestialiska, vidriga jag hört talas om, ändå har de undanhållit de värsta detaljerna. Han är som en känslostörd, sexualsadistisk mördarrobot, förklädd till ubåtskapten och raketbyggare. Inte mänsklig. Hans gärning är obeskrivligt ond och avskyvärd, gärningen avskyr jag. Peter Madsen hatar jag inte, känner ingenting annat än avsky och äckel för det han gjort. Tycker man så då tillhör man kristen ultrahöger, typ. Är du helt ociviliserad?

Tycker att du fastnat lite väl mycket i hans barndom, vi kan inte vrida tiden tillbaka. Han är en vuxen människa med fullt ansvar för det han gjort, så skippa gärna barndomssnacket, det har ältats alldeles för mycket. Det är som det är nu. Punkt.

En fråga; hur tror du att alla PM:s hängivna gratisarbetare känner sig nu, när de vet vad "chefen" gjort, han som de sett upp till och haft nära kontakt med varje dag? och att det hemska skedde i ubåten, där de vistats så mycket? Hur tror du det känns att hamna i den chocken och det ultimata sveket? Och hur tror du det känns för alla tekniknördar som gillat PM och hans projekt, som inspirerats av det? Kan man få en värre kalldusch - men från helvetet?
Hade du länkar med vittnesmål,omdömen från medarbetare,vänner och familj som stöttar dina påståenden?

Dvs,- de som känt,samt samarbetat lång tid med Madsen.
En medarbetare som jobbat med PM i 18 år påstod att han var en otroligt skicklig hantverkare.
(Enligt tråden kan PM ingenting.)
Sedan är det ingen som gratisjobbat åt PM eller von Bengtsson.. De får sin lön från stat och kommun. Det är svårplacerade strulputtar och andra med problem. Eller helt vanliga arbetslösa med ett intresse för att lära sig. Enligt en Sponsor har PM hjälpt många. Han har ju lärt ut vad han kan. Om en praktikant/lärling inte haft någon stans att bo har de fått bo i Hangaren eller övernatta i Nautilus. Fan vad ond PM har varit alltid. Så jag tror att många var jätteglada över att få betald praktikplats hos PM och få lära sig spännande saker.
En praktikant som jobbade med ett eget projekt och därför var både hos Madsen och von Bengtsson sa,- att han föredrog att jobba med sitt projekt hos PM. Eftersom att det var trivsammare där.

Fakta. De som vittnat/uttalat sig om PM FÖRE denna chockerande,fruktansvärda händelse har ju faktisk gjort det till PMs fördel.De känner absolut inte ett ont monster.

Jag tror att det här är så nära sanningen vi kan komma.

Niklas Långström som är professor i psykiatri som ger en bild av vad som fått Madsen att begå ett sådant grovt brott.

– Att pröva sexuella fantasier, och särskilt då sexuella fantasier som är potentiellt skadliga eller farliga kan leda till att de förstärks. I kombination med utlösande stressfaktorer i livet, så kan det här leda till att man faktiskt agerar ut en sexuell preferens som under andra omständigheter inte skulle skada omgivningen, säger Niklas Långström i programmet.

Peter Madsen hade flera porrfilmer på sin dator och även så kallad "snuff filmer", vilket har setts som bevis på att han är sexuell sadist.

Leif GW Persson menar att innan har Madsen kunnat tillgodose den sadistiska sidan av sin sexualitet lagligt genom att gå på klubbar eller liknande där han hittat likasinnade, och genom att titta på filmerna.

Men en tid innan mordet på Kim Wall upplevde Peter Madsen, enligt GW Persson, en enorm stress i sitt liv när han inte fick skjuta upp sin raket, istället fick hans konkurrent göra det.

– Jag tror att han håller sig med två parallella livsdrömmar, den ena är "skjuta upp raketen-drömmen" och sen har han den här läggningen. Och det ena är numera uteslutet och då hamnar han på den andra kanten istället. Han bestämmer sig för att då ska han i varje fall förverkliga det, säger Leif GW Persson i programmet.

Obs. Det GW säger om uppskjutningen stämmer inte riktigt. De hade båda fått tid samma dag, i samma luftrum. Men kunde inte lösa problem med kommunikation och annat.
Då gav PM upp. Kanske att han inte kände sig nöjd med sin raket som han kämpat med i tre år.
Kanske han insåg att han aldrig skulle lyckas med sina snåla resurser ändå.
.
Det är INGEN ursäkt för vad PM tog sig rätten att göra. Men sanningen duger. Man behöver inte historieförfalska en mördares hela liv bakåt.
Tycker du det är juste mot PMs anhöriga samt vänner? De spiller ju över på dem, om de haft att göra med en människa som ALLTID varit så avskyvärd och ondskan själv enligt tråden. PMs anhöriga/vänner är helt oskyldiga till hans brott. Sådant skitsnack om Madsen som skadar dem som umgicks med PM finner man bara här i tråden. Och ingenstans för övrigt. Men det har blivit trådsanningar såklart.

Isåfall får du bevisa det för mig med handfasta bevis samt omdömen från vittnen.
Det finns ett om en medarbetare som reagerade på en väldigt otäck film som PM visat för honom under sin bizzare pornofilmsvisnings aften. Sedan finns det två,tre st från otrovärdiga källor. Som journalister på jakt efter ett scoop intervjuat. Hade det bara varit sant hade ÅK använt dem som vittnen.
Något annat känner jag ej till. (?)

EDIT: På tal om barndom. Hur uppstår nu parafilier? Jag har glömt hur det var med det. Kan du förklara för mig?
Senast redigerad av ottoplommon 2018-06-10 kl. 18:22.
Citera
2018-06-10, 20:13
Medlem
develis avatar
Citat:
De är i chock pga av PM som levt dubbelliv - visat en sida utåt och varit en annan störd pervers person på insidan.
Citat:
Ven om Peter Madsen: Han må have skjult en mørk side.

Den voldsomme drabssag har haft massive konsekvenser for de mennesker, som arbejdede tæt på af den 47-årige opfinder.

- Jeg ved, at mange af de andre har haft brug for krisehjælp efterfølgende. Og det er der ikke noget at sige til. Indtil videre har jeg klaret mig uden.. Men ja.. Den her sag er simpelthen for langt ude, siger Kasper Feld.
https://ekstrabladet.dk/112/ven-om-peter-madsen-han-maa-have-skjult-en-moerk-side/7060009
Citat:
Han så Peter Madsen som sin mentor: - Der har været et monster skjult indeni

Station 2 har fulgt en af Peter Madsens nære kollegaer under retssagen. Han har svært ved at forstå, at hans forbillede skulle have slået ihjel.

- Det har alt sammen været en løgn. Det har været en maske. Det var ikke ham, jeg troede, jeg kendte. Der har været et monster skjult indeni.
http://nyheder.tv2.dk/krimi/2018-04-25-han-saa-peter-madsen-som-sin-mentor-der-har-vaeret-et-monster-skjult-indeni
Citat:
Citat:
"Da Daniel Karpantschof først havde ændret holdning til Peter Madsens uskyld, ramte sagen ham hårdt.

- Jeg havde det rent ud sagt ad helvede til. Det er jo ikke mig, der er offeret her, men det er klart, at man bliver påvirket af, at der er et menneske, der kan gøre det her. At det så er et menneske, man har stået nær, og som har stået nær en, og som man har positive indtryk af og relationer til – det forvrider jo fuldstændigt ens opfattelse af de relationer, man har, fortæller han. "
Citat:
"En anden er orlogskaptajn Steen Lorck, som fulgte dagens domsafsigelse fra fjernsynet hjemme i privaten.
Han var venner med Peter Madsen i ni år, og også han har definitivt afsluttet venskabet med den dømte, som, han er overbevist om, er skyldig."

"Han er et fantastisk begavet menneske, som både har teoretiske og praktiske færdigheder. Jeg er stadig fascineret af alt det, han har udrettet, siger Steen Lorck.

- Men han er også en mand, som har to sider. Han har en decideret skyggeside, som han har været dygtig til at skjule for mig."
http://nyheder.tv2.dk/krimi/2018-04-25-peter-madsens-tidligere-ven-jeg-har-tre-ufaerdige-breve-til-ham-liggende
Citera
2018-06-11, 00:37
Medlem
Trollet3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Hej flashbackare!

Jag vet inte om det har dryftats i tråden. Och om det har det så får man väl länka till det så får jag skämmas i min bekvämlighet. Men, mitt hugskott är detta:

Tänk om det är så att Madsen inte har något som helst sinne för vad som är fånigt. Tänk om det är så att han, i den berömda alternativa tidslinjen där han lyckats skjuta upp raketen, hade ställt stränga krav på att alla närvarande kvinnor vid uppskjutningen över 15 skulle ha ordentliga högklackade vita skor? (-Trots att alla fattar vad det är frågan om.)
Men naturligtvis har inte MADsen något sinne för vad som är fånigt. MADsen har inget sinne för något överhuvudtaget. MADsen har märkligt nog däremot sex SINNEN: lukt, smak, hörsel, syn, känsel och rumsuppfattning. Märkligt, eftersom bara människor och djur har det och MADsen är inget av det.

Vill du ha bevis för Dets icke existerande sinne för vad som är löjligt? Kolla i så fall youtubeklippet när Det står på sin fula sardinburk och sjunger den ryska nationalsången. Falskt naturligtvis, eftersom MADsen inte har något sinne för toner.

Och i en parallell vacker värld dog MADsen vid födelsen och vilar under en matta av nässlor, medan Kim bor i Kina tillsammans med sin pojkvän. Livet leker för dem, Kim gör massor av spännande reportage och föräldrarna följer intresserat sin älskade dotters spännande liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in