2018-06-10, 17:43
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Undersökningsperioden för denna mätning är 29 maj – 6 juni 2018.
SD försätter att öka!

Snart kommer YouGov med 26-28%

Har aldrig sett fram emot Yougov så mycket som nu. Vad tusan ska de hitta på nu när alla OI släpper bunkerbomber på S var och varannan dag samtidigt som SD klättrar i varierande grad...
2018-06-10, 17:44
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Som om en jävla opinionsmätning skulle avgöra valet?
Detta är en tråd om opinionsundersökningar. Vad är din poäng din jävla pajas?
2018-06-10, 17:45
Medlem
Nycticoraxs avatar
2017: Men ni kan ju inte ta Sentio/Yougov på allvar.
2018: Men ni kan ju inte ta Demoskop på allvar.

What's next?

Skål för ett fantastisk utgångspunkt inför sommarens valkampanj!
2018-06-10, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hrwdtj
SD ligger inte långt efter S nu. Det är fullt möjligt att de blir störst nu i sommar.

Mångkulturen gör sig ofta påmind på somrarna och det är inte lika lätt att undfly längre.

Själv tror jag att Almedalen kommer att spela en stor roll. Åkesson på bettet under veckan betyder mycket för opinionen.
2018-06-10, 17:47
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hrwdtj
SD ligger inte långt efter S nu. Det är fullt möjligt att de blir störst nu i sommar.

Om alla hjälps åt att sprida korrekt information till de väljare som fortfarande lever i förnekelse så kommer SD att bli största parti.

Något jag inte trodde var möjligt.
2018-06-10, 17:48
Medlem
Grisbrottarens avatar
21,0% i Demoskop är nytt rekord, där det tidigare var på 20,2% från juni 2017.

Äntligen är tiderna tillbaka när SD slår rekord i opinionen. Uppgångarna som redovisas är sällan statistiskt säkra och det kan vara tillfälligheter mellan mätningarna. Men rekord är ett tydligt bevis på en faktisk uppgång, även om det skulle gå ned något igen nästa månad.

(Jag tillämpar samma metod när det gäller min vikt: En nedgång från dag till annan kan bero på tillfälligheter, men ett rekord visar på faktisk nedgång. )
2018-06-10, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag har så svårt att tro att detta är faktiska uppgångar, det känns mer som OI uppskrivningar. Eller är allt en afghaneffekt?

Afghaneffekt absolut, men tror att K-B Bergström har rätt i att Löfvens urusla debatter har sänkt resultat just senaste månaderna (över längre tid finns det säkert fler förklarningar).

Angående uppskrivningar, nej, detta är faktiska uppgångar. När alla mätningar från alla 9 företag visar samma sak, då är det något som har hänt i opinionen. Enskilda företag kan uppträda konstigt, som Inizios sänkning runt okt/nov förra året, men inte alla 9 stycken samtidigt. Som någon sa, "Tre personer kan hålla en hemligthet, om två av dem är döda", helt enormt komplicerat och snacka om kontraproduktivt, senaste 4 dagarna har ju varit alldeles fantastiska för Sd-anhängare, rubrik efter rubrik efter rubrik som skriker "S rasar, SD ökar", knappast en vinnande strategi för SD-motståndare.
2018-06-10, 17:52
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nycticorax

What's next?

9/9: Men ni kan ju inte ta valresultatet på allvar.

Jag har aldrig varit så förväntansfull inför ett val som den här gången. Jag räknade visserligen med att SD skulle komma in 2010 och att de skulle dubblas 2014, men detta är annorlunda. För första gången så finns det en reell chans till riktig förändring. Jag menar inte att jag tror att SD kommer att bilda regering efter valet, men jag tror att SD kommer att bli störst och att ett antal småpartier kommer att åka ut. 7K kommer för första gången att vara chockade på riktigt.

Jag har till och från varit opinionsnörd sedan 2005-2006, och jag känner när vinden blåser. Just nu är det för första gången orkanstyrka.
2018-06-10, 17:53
Medlem
Citat:
Om man tror att valet avgörs genom en opinionsundersökning, varav dom flesta kommer från icke trovärdiga källor så är man väl allt annat än ödmjuk?
Varför fortsätter du svamla om nånting som ingen har påstått? Ingen har sagt att valet avgörs av opinionsmätningar. Däremot handlar tråden om opinionsmätningar, därav rubriken.
2018-06-10, 17:55
Medlem
hrwdtjs avatar
VI får hoppas att SD fortsättningsvis är lika underskattade som MP brukar vara överskattade. MP på 4-5% kan i verkligheten betyda att de ligger under spärren medan ett SD på 21% kan vara många procentenheter högre i realiteten.
2018-06-10, 17:55
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nycticorax
What's next?
Snart låter det: "De där Sifo och SCB kan man inte ta på allvar, oseriösa web-baserade institut som de ryska trollfabrikerna manipulerar".
2018-06-10, 17:56
Medlem
Citat:
Varför är det tramsigt? Alla undersökningar innan valet visade ju att Clinton skulle vinna och alla vet vad som hände efter det.Ger inte ett dugg för någon jävla opinionsundersökning. Känns som att folk köper dessa som andra läser Bibeln.

Ehm, Opinionsundersökningarna hade inte helt fel. Hillary vann flest röster, men i fel delstater så att säga.
Och OU hade inte mer "fel" än vanligt, rätt medel;
https://fivethirtyeight.com/features/the-polls-are-all-right/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in