Citat:
Ursprungligen postat av
KognitivDissonans
Bostadsrätten är mer än bara sophämtning, städning etc.
Bostadsrättsavgiften går till "styrelsemedlemmar", deras möten, deras kompisars "konsultationer", deras "inspektionstids-arvode" där de var tvunga att inspektera en lampa osv osv osv.
Bostadsrätter har egentligen spelat ut sin roll. Jag hoppas att det kommer något vettigt parti till makten lite längre fram som avskaffar boendeformen bostadsrättsförening.
Ha.
Så talar någon som är lite putt på att bostäderna är för dyra för personen i fråga.
Styrelsens arvode är en piss i sammanhanget såklart.
Min förening jag bodde i innan jag flyttade till hus hade avgiftsinktäkter på ca 2 200 000 per år. Styrelsens totala arvode var ca 50 000:- per år. 2% alltså.
Resterande gick till drift (områdesskötsel/sophämtning/el/vatten, etc.) och avsättning till underhållsplan såsom takbyte, målning, fönsterbyten, värmesystemsbyte som gick centralt, nedgrävning av fiber i hela området/fastigheten, amortering på föreningens lån, osv, osv.
Eventuellt överskott som visade sig i årsredovisning avsattes antingen till nästkommande år för ev avgiftssänkning på sikt, eller till extra amortering på föreningens lån. Var det osäkerhet i styrelsen kring var ev överskott skulle gå gick det till omröstning på föreningsstämman.
Vi var inte annorlunda än någon annan utan skötte föreningen och underhållsplan ”enligt praxis” likt övriga 99,9% av Sveriges bostadsrättsföreningar.
Det finns såklart undantag som i allt annat. Men ditt svar är patetiskt och utan kunskap i ämnet.