2018-06-09, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av musttomte
Hur svårt kan det vara att driva en bostadsförening. Huset står ju kvar nästa dag, knappast någon hjärnforskning på hög nivå. Vad är nästa steg att man måste träffa styrelsen innan man flyttar in så man inte är kriminell eller invandrare i vårt fina hus med fagra döttrar.

Enda fördelen för försäljaren är att säljaren av hyresfastighet som ska ombildas till bostadsrätter får ett bättre pris än om fastigheten säljs till privatvärd.

Att driva en bostadsrättsförening tarvar kunskap juridik, ekonomi och praktisk fastighetsskötsel, samt är en pedagogisk utmaning för att kommunicera med medlemmarna. Inte hjärnforskning men kräver både tid och engagemang.
Citera
2018-06-09, 11:29
Medlem
musttomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Att driva en bostadsrättsförening tarvar kunskap juridik, ekonomi och praktisk fastighetsskötsel, samt är en pedagogisk utmaning för att kommunicera med medlemmarna. Inte hjärnforskning men kräver både tid och engagemang.

Absolut och det gäller att på en pedagogiska nivå inte krångla till det för mycket för medlemmar. Det handlar ju bara om att ha någonstans att bosätta sitt innehav.

Fastigheter värkar dra ditt dom värsta vänster kapitalister som finns. Gör vad som helst för en liten slant. Suga av någon bara för en krona.
Citera
2018-06-09, 11:38
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbohaler666
Tack ska kolla in det där.

Hojta till om något är otydligt. :-)

OnT: man gör väldigt rätt i att kolla upp skuldsättning och andra relevanta mått i en brf. Det borde kunna svida ordentligt om/när räntor går upp.
Citera
2018-06-09, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemBudar
Hojta till om något är otydligt. :-)

OnT: man gör väldigt rätt i att kolla upp skuldsättning och andra relevanta mått i en brf. Det borde kunna svida ordentligt om/när räntor går upp.

Men det värsta är nog inte att det kan svida. Det värsta som kan hända är att bostadsrättsföreningen försätts i konkurs pga obetalda räntor eller uppsägning av lånen.
Citera
2018-06-09, 12:02
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingtongmakmak
Vi köper Bostadsrätter i Sverige med hyra. Utomlands så köper man lägenhet och slipper hyra, det finns vissa lägenheter i Sverige som inte har hyra också.
Men jag tror att det är en annan ägandeform som dom oftast har utomlands.
Någon som kan förklara det ?

Svenskar är ju kommunister i själen, så de flesta tycker att denna underliga boendeform är något bra och tryggare än att hyra.
Citera
2018-06-09, 12:04
Medlem
Arga.Apans avatar
Citat:
Vad är det man äger när man äger en bostadsrätt? Det är ju bostadsrättsföreningen som äger fastigheten. Är man delägare till fastigheten indirekt när man äger en bostadsrätt eller är man bara medlem i en klubb?
Du äger ingenting. Du hyr av banken ett medlemskap i en bostadsrättsförening som i sin tur äger fastighet.
Citera
2018-06-09, 12:20
Medlem
I mina ögon är bolån lån utan täckning. Det som det finns täckning för är själva fastigheten. Men i de flesta fall överstiger alla de totala lånen (bostadsrättsföreningens lån och medlemmarnas bolån) fastighetens marknadspris. Möjligt att fastigheter på heta ställen skulle kunna vara värderade högre på en fri hyresmarknad men ändå. Bolånemarknaden känns som en tulpanmarknad. Tänker jag helt fel?
Citera
2018-06-09, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arga.Apan
Du äger ingenting. Du hyr av banken ett medlemskap i en bostadsrättsförening som i sin tur äger fastighet.

Bollocks.

Man äger en nyttjanderätt och en andel i en sorts ekonomisk förening.
Man kanske finansierar den med banklån.
Banken äger bara fordringar.
Citera
2018-06-09, 12:54
Medlem
Citat:
I mina ögon är bolån lån utan täckning. Det som det finns täckning för är själva fastigheten. Men i de flesta fall överstiger alla de totala lånen (bostadsrättsföreningens lån och medlemmarnas bolån) fastighetens marknadspris. Möjligt att fastigheter på heta ställen skulle kunna vara värderade högre på en fri hyresmarknad men ändå. Bolånemarknaden känns som en tulpanmarknad. Tänker jag helt fel?

Ja. Nyttjanderätterna omsätts på en fungerande marknad och det är dem som är säkerheten för medlemmarnas lån. Självklart inträffar bostadsbubblor med påföljande priskorrigeringar men inte som tulpanmarknaden.
Citera
2018-06-09, 13:06
Medlem
Citat:
Ja. Nyttjanderätterna omsätts på en fungerande marknad och det är dem som är säkerheten för medlemmarnas lån. Självklart inträffar bostadsbubblor med påföljande priskorrigeringar men inte som tulpanmarknaden.
Tyvärr får jag nog säga efter att tittat på en del nybyggda bostadsrätter att de kan i,det närmaste liknas med en tulpanmarknad. Men detta gäller inte alla och inte ens alla nybyggda.
Men jag har tittat på.ett par objekt där föreningens belåning är i överkant av fastighetens taxering och i överkant av värdet skulle jag säga. Bl.a.några nybyggda radhus parhus i mellanstora kommuner där föreningens lån låg på drygt 30000 m2 dvs 3m för ett 100m2 radhus. Det är vad ett friköpt kostar.
SÅ där är risken överhängande att bostadsrätten blir i princip värdelös.
Citera
2018-06-09, 13:10
Medlem
Citat:

Nyttjanderätt som säkerhet för lån. Does make sense på ett bakvänt sätt.
Citera
2018-06-09, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Tyvärr får jag nog säga efter att tittat på en del nybyggda bostadsrätter att de kan i,det närmaste liknas med en tulpanmarknad. Men detta gäller inte alla och inte ens alla nybyggda.
Men jag har tittat på.ett par objekt där föreningens belåning är i överkant av fastighetens taxering och i överkant av värdet skulle jag säga. Bl.a.några nybyggda radhus parhus i mellanstora kommuner där föreningens lån låg på drygt 30000 m2 dvs 3m för ett 100m2 radhus. Det är vad ett friköpt kostar.
SÅ där är risken överhängande att bostadsrätten blir i princip värdelös.

Känns som att föreningens och medlemmarnas lån kombinerat aldrig borde överstiga fastighetens marknadspris. Annars är handlar det ju om överbelåning och väldigt riskfyllda investeringar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in