2018-06-09, 01:50
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arkeangeln
Visste ni att S.E medverkade i SvD om en undersökning i att vara mest androgyn. Givetvis blev han sveriges mest androgyne man före 99 andra. Mediakåt?

Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Som jag skrivit tidigare är min övertygelse av det jag vet hittills att SE ville leka katt och råtta med polisen, dvs han var oskyldig och såg det som omöjligt för honom att bli dömd för mordet pga att han var vittne på platsen, men samtidigt ville han väcka intresse hos polisen genom att undanhålla och ljuga om vissa saker. Som sagt, min uppfattning i dagsläget.

Jag antar att du missade ett "inte" i meningen om uppmärksamhetssökande när man är skyldig. Jag är inte insatt i det, men på några ställen har jag läst att det inte är ett ovanligt fenomen att GM söker uppmärksamhet utan att erkänna. Personligen tycker jag att det låter rimligt, men det borde någon annan svara på.

När det gäller det där med hot uttrycker du dig otydligt. Jag upprepar det jag skrev: om man är inblandad på det ena eller andra sättet, då kan ett hot bli väldigt invecklat. Men om man inte har någonting alls med saken att göra, då blir man bara tvingad att hålla tyst (dvs att man inte ska berätta någonting som kan ge ledtrådar). I ett sådant läge går man inte all in och hittar på lögner i polisförhör och i media för att verkligen vara säker på att man inte ger några ledtrådar. Nej, man håller låg profil.

Är det någon som vet när det här med androgynundersökningen var?
Han kanske inte blivit hotad, men måhända syrligt nedlåtande bemött. Och att han stör sig på det, om han pikas för något som osakligt i förhållande till vad gäller de aktuella frågorna? Och att hans nästan eskalerande ihärdighet bottnar i något slags irritation. Om han inte helt enkelt är förbannad, han tycker Häggström pratar skit etc.?
Citera
2018-06-09, 02:09
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Gärningsbeskrivningen går alltså ut på att nån ska förvilla vittnen genom att på nära håll låtsas skjuta Palme medan den riktige mördaren står 30 meter bort och prickskjuter Palmes kroppspulsåder med en grovkalibrig revolver, förvissad om att ingen uppmärksammar honom. Detta för att "de vill vara säkra på att Palme inte överlevde".

Här en illustration av anstiftaren av detta mordscenario när han skalar sitt frukostägg på morgonen.

https://media.npr.org/assets/img/2012/07/03/rubegoldberg_photo_gal_4153_photo_846993380_lr-1-_custom-ecf7c547a1f17966a258fa8bd21286bc9b6d3619-s7 00-c85.jpg
Citat:
Haha. Du höll mig på sträckbänken länge men nu är jag med. Skämtare där.
Till skillnad från dig undviker jag att skämta i tråden. Inte heller använder jag retoriska knep.

För att försäkra sig om en säker död använde de en mycket skicklig skytt.

För att försäkra sig om att mördaren inte skulle gripas använde de en låtsasmördare.

Allt för att skydda sig själva.
Citera
2018-06-09, 02:31
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gida
Det kan vara helt normalt. Människor är olika. Personligen kollar jag nästan aldrig klockan, jag kommer när jag kommer, och går tåget så tar jag nästa.
Man kan aldrig referera till sig själv.
Nu ringer dock sovklockan.
Ja visst är det sant som bradgardsindianen skriver att vissa har en sådan "mani". Men i det här fallet är det mycket svårt att få ihop hans påstådda agerande med en sådan mani. Om man ska tro väktaren hade SE inte jättebråttom till tunnelbanan. Om SE hade denna mani att överdrivet ofta kolla klockan, då skulle det sista han gjorde innan han lämnade byggnaden vara att kolla klockan. Han skulle knappast ödsla tid på att återigen kolla klockan utanför byggnaden efter bara ett fåtal sekunder, i dåligt ljus och med vinterkläder på. Han säger att han hade så bråttom att han småsprang. Då måste han ha kollat klockan strax innan. Den här berättelsen om klockan är så ologisk och paradoxal att den inte ens skulle kunna förklaras av psykologerna på Säter.
Citera
2018-06-09, 03:02
Medlem
Sobrilbils avatar
Om SE var GM skulle den här klockhistorien kunna handla om mord och vapen, istället för tåg och klocka. Småspringer för att hinna fram till korsningen - inte till tunnelbanan. Laddar vapnet - tittar inte på klockan.

Det här är ingenting jag tror. En nattlig fundering.

Enligt väktaren småpratade de in stund innan SE gick. Först ute på gatan fick SE bråttom.

Någon som har koll på när hans färdmedel gick, om det är sant att han hade bråttom av den orsaken? Nattbussen var väl ett alternativ, var det mycket krångligare att välja den?
Senast redigerad av Sobrilbil 2018-06-09 kl. 03:17.
Citera
2018-06-09, 06:50
Medlem
silferfiskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Är det någon som vet när det här med androgynundersökningen var?
Han kanske inte blivit hotad, men måhända syrligt nedlåtande bemött. Och att han stör sig på det, om han pikas för något som osakligt i förhållande till vad gäller de aktuella frågorna? Och att hans nästan eskalerande ihärdighet bottnar i något slags irritation. Om han inte helt enkelt är förbannad, han tycker Häggström pratar skit etc.?

Artikeln var med i SvD 6/10 1981. Går att hitta i SvDs ”historiskt sidarkiv”.
Citera
2018-06-09, 07:35
Medlem
Skrikapas avatar
Citat:
Filter måste ha något mer än det de publicerat.

Eller veta att PU sitter på nåt saftigt rörande SE som motiverar publicering av det torftigare materialet.

Om inget av ovanstående gäller så är detta en praktfull publicistisk kalkon.

Ja, jag tror det också. Eller snarare kanske jag vill tro det...

Filter skriver i artikeln att publiceringen sker efter samråd med utredningen. Detta för att inte förstöra för PU. Filter har ju ett stort intresse i utredningens utfall... minst sagt. Så om viktiga detaljer inte kan röjas pga av den pågående utredningen så skulle jag i vart fall låta bli att publicera dessa.

Vad skulle det isf kunna vara? Ja, att de hittat vapnet eller ammunition som kan knytas till mordet eller bara till engström vore ju extremt viktigt. Om ett vapen identifierars så kanske det finns andra personer som kan kopplas till vapnet eller vapnets ägare som måste höras, vilket motiverar locket på från filters sida. Detta vore ju att komma närmare en verklig lösning på gåtan. Men det vore nog ändå för bra för att kunna vara sant.

Mest troligt är väll att det rör sig om nya vittnesmål. Det känns som om denna soppa inte behöver fler 32-20 år gamla vittnesmål...
Citera
2018-06-09, 08:25
Medlem
ben-varfors avatar
Theutenbergs volym 4 ska tydligen komma den 31 augusti med
en presentation på Armemuseum den 20 juni.

https://twitter.com/theutenberg/status/1005007900706779138
Citera
2018-06-09, 08:26
Medlem
ieshos avatar
Citat:
iesho skojar inte. iesho försöker med "impressionistisk regression" hitta fram till lösningen. Regression är ett ganska komiskt ord i det sammanhanget. Impressionism skulle jag vilja byta ut till surrealism. Men det kanske beror på att jag själv är expressionist.
Om mordet var planerat detalj så har själva planen ett drag av surrealism. Särskilt om dag och plats var bestämda på förhand.

Att i grova drag måla upp bilder där olika informationer tycks samverka kan leda fram till något. Min ansats är att mordet var planerat in absurdum och jag är intresserad av konsekvenserna av en sådan ansats.

Regression handlar om att från komplexa mätdata få fram en förenklad modell på så sätt att mätdata understödjer varandra optimalt.

Min metod leder framåt, mot nya idéer eller in i återvändsgränder. Om det verkligen är omöjligt att få ett fjärrskott att framstå som ett närskott, så måste jag överge den idén. Men det finns skäl att undra över vad Boforsgänget verkligen hade för sig. Det fanns en grupp nära reklampelaren enligt oberoende vittnesmål.

Och konsekvenserna av att andra skottet dödar OP medan LP kände sig beskjuten efter att OP fallit ihop har aldrig tagits på allvar.
Senast redigerad av iesho 2018-06-09 kl. 08:28.
Citera
2018-06-09, 08:55
Medlem
Skrikapas avatar
Citat:
Enligt väktaren småpratade de in stund innan SE gick. Först ute på gatan fick SE bråttom.

Ja, det är är en del i berättelsen som är märklig. SE menar att han har bråttom ut för att ta sig till tunnelbanan som ska gå ”någon minut över halv” från station på Kungsgatan. Men tar sig enligt väktaren tid att stanna för ett kortare samtal, och sedan ska han plötsligt kolla tiden på sin egen klocka nästan direkt efter att han klivit ut från Skandia. Har för mig att han någon gång antyder att inte vet exakt när tåget går. Inte säker på detta. Men detta bli också konstigt när hans strapats verkar ligga på marginalen.
Citera
2018-06-09, 09:19
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
1a. Gm råkade möta OP tog upp ett vapen och sköt.

1b. Gm råkade se OP gå på bio, kollade tiderna, skaffade vapen följde efter och sköt.

2. Grupp hade fått reda på att Palme gått på bio och organiserade en mordpatrull, eventuellt enligt plan utarbetad inom Stay-behind.

3. Konspiratörer hade en längre tid planerat mordet och genomförde mordet enligt planen.

Narkotikaspaning längs hela den väg makarna Palme gick: från Gamla Stan till Tunnelgatan.

WT-tester i Skandiahuset fredag vid lunchtid.

Många hade förhandsinformationer om ett nära förestående mord.

CGÖ och IG forfogade över en lokal nära mordplatsen just månaderna kring mordet.

CGÖ och kanske IG tog strax efter mordet en taxi från en plats nära deras lokal till CGÖs lägenhet. Båda var nervösa.

Två personer i rulltrappan talade på torsdagen om ett mord som eventuellt skulle ske på den platsen. En av männen var kort och mörkhårig (som IG) och personerna gick David Bagares gata mot platsen för IGs lokal.

Flera män observerades springande bort från mordplatsen strax efter mordet.

Vittnen tyckte att OP såg ut att ha säkerhetsvakter kring sig. Mårten såg en man stå nära dem vid ABF-huset.

PU försökte konstruera skenspår: PKK och den ensamme CP.

Barbrogruppen, som spanat på Palme i över tio år, uppges ha varit närvarande i City under kvällen och efter mordet delat ut flygblad i Kungsträdgården med information om Palmes död.

Mårten Palmes flickvän (som två och ett halvt år efter mordet ska ha gett en tavla i födelsedagspresent till Mårten vilken föreställde en man som låg skjuten på marken) hade en gemensam bekant med Barbro.

Det fanns en tanke att MP skulle träffa föräldrarna den 28:e och därför hade han tackat nej till en fest den dagen. Även om inget definitivt bestämdes förrän i sista minuten.

Flera personer blev tillfrågade om de ville skjuta Palme för en miljon kronor. Polismannen Dan Klöfverskjöld frågade i september 1985 direktören och sportskytten Lars-Kristian B om han ville. DK berättade att allt var förberett och att LKB bara skulle behöva skjuta. Konspiratörerna hade personer nära inpå Palme som hjälpte till, enligt DK.
Plus den befogade misstanken att Hans Holmér ljög om sin vistelseort och kryssade runt i City tills Palme var död.

Om alla dessa informationer är felaktigheter eller tillfälligheter så är alternativ 1 och 2 möjliga, annars inte.

Om konspiratörerna hade planer att mörda Palme just denna kväll, så fanns det en gigantisk planering. Den borde man söka spåren efter.
Citera
2018-06-09, 10:00
Medlem
Citat:
Så vi har på denna yta om inte alltför många meter Engström, vi har den beige mannen och vi har Björkman. Vi har en man som skjuter Palme utan att någon av ovanstående eller någon annan heller för den delen noterar detta. Vilket på förhand måste ses som självklart eftersom hela arrangemanget bygger på att vi också har en sorts figurant med handen på Palmes axel som simulerar statsministermord.

Var står Holmér i förhållande till alla dessa? Hänger han också vid reklampelaren? Och pratar skidvalla med Gunnarsson?
Holmer är bara intresserad av en sak. Att ingen ska utreda SE.
Citera
2018-06-09, 10:21
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moplp
Holmer är bara intresserad av en sak. Att ingen ska utreda SE.
HH ordnade t.o.m vinklade förhör där utvalda vittnen fick intyga att de inte hade sett SE på platsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in