2018-06-09, 00:31
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Min uppfattning är att Rimborn missuppfattat på det uppenbara sättet.

Inte bara han utan Ingvar Carlsson, Kjell-Olof Feldt, Anita Gradin, Ulf Dahlsten och Kjell Lindström som fick samma info från Lisbeth på mordnatten. Dom kallades till Sabb för att få info om MOP av LP.

Vi vet från ÖB Lennart Ljungs dagbok att regeringen trodde på rikslarmet om två GM vid sextiden på morgonen. Logiken att alla skulle missförstå LP är obefintlig.
Citera
2018-06-09, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Troligtvis för att det är konstruerat. Han diktar ihop klockprylen för att kunna vara viktigt Palme-vittne utan att ha sett något. Han är för sen. Det störde honom antagligen grymt.
Ja absolut något som inte stämmer med detta.

Det finns liksom ingen anledning att ödsla tid på klockan när man har bråttom.
Citera
2018-06-09, 00:48
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gida
Ja absolut något som inte stämmer med detta.

Det finns liksom ingen anledning att ödsla tid på klockan när man har bråttom.

Så lång tid tar det väl inte att kolla klockan? Man kanske vill göra en koll för att se om man behöver gå lite eller mycket snabbare. Eller rent av jogga lätt.
Citera
2018-06-09, 00:54
Medlem
Hans Holmer kallade Stig Engström för en elefant i en porslinsbutik.

Hans Holmer kallade Anders Björkman för riksfyllo.

Hans Holmer kallade Ulla Strömbäck-Larsson för baglady.

Min slutsats dessa vittnesmål stör Holmers planer för mordutredningen

Jallai påstår följande:

http://www.jallai.se/2011/12/vad-gjorde-hans-holmer-kvallen-da-palme-mordades/

"HH var maktgalen. Han kunde gå över lik för att nå sina mål. Han var mycket manipulativ. Han körde tjänstebil på fyllan. Några tidigare kollegor målar ut honom som psykopatisk. Han ljög friskt och ogenerat. Han hotade kollegor som hindrade honom. Han styrde Stockholmspolisen lite som sin egen maffia. HH kände Palme. Det var IB chefen Birger Elmér som rekommenderade Palme att utnämna HH till Säpochef 1970. HH var SSI. HH och Ebbe C planterade kurdspåret, redan innan mordet.

En spekulation är att om mordet var en konspiration , kunde HH ,Ebbe C och Tommy L vara personer med mycket makt och kunskap om hur man genomför en bra mörkläggning.
Citera
2018-06-09, 00:56
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
”Extremt ovanliga” ?
Du kanske har statistik på hur ovanligt det är att inte berätta att man utsatts för hot och påtryckningar som vittne till ett grovt brott?
Jag har inte det underlaget, men gissar ändå att det ligger lite i sakens natur att man inte ska berätta om sådant...

Metaspekulationer?
Blanda inte in mig.
"Extremt ovanliga" syftade på det du skrivit tidigare om en eventuell anledning för honom att göra allt för att synas i tv och tidningar och hitta på lögner: "Antingen stämmer det han säger, eller också har han sett mer än han kan/vågar säga."

Det är extremt ovanligt att bete sig som SE (ljuga friskt och göra allt för att synas offentligt) om man blivit vittne till ett mycket allvarligt brott som man inte har någon som helst inblandning i, och därefter blivit hotad att inte berätta vad man sett. Jag har ingen statistik att uppvisa, men sunt förnuft säger att man inte beter sig så i dylika lägen och det finns mig veterligen inte ett enda känt fall som skulle kunna användas som jämförelse. Om SE varit hotad och på intet sätt inblandad, då hade han varit betydligt tystare.

Däremot finns det oskyldiga människor som erkänner brott, men det är en helt annan sak.
Senast redigerad av Sobrilbil 2018-06-09 kl. 01:16.
Citera
2018-06-09, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Så lång tid tar det väl inte att kolla klockan? Man kanske vill göra en koll för att se om man behöver gå lite eller mycket snabbare. Eller rent av jogga lätt.
När Liljeroth ställer frågan så går man ju intrycket att det var en ganska omständig procedur.
Han skulle snedda in från trottoarens ytterkant och lyfta på både ytterrock, kavaj och skjorta. Förmodligen skulle handsken av också.
Det känns inte riktigt logiskt om man har bråttom.
Men det är ju inte alltid det logiska som är det normala beteendet.
Senast redigerad av gida 2018-06-09 kl. 00:59.
Citera
2018-06-09, 01:06
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
När Liljeroth ställer frågan så går man ju intrycket att det var en ganska omständig procedur.
Han skulle snedda in från trottoarens ytterkant och lyfta på både ytterrock, kavaj och skjorta. Förmodligen skulle handsken av också.
Jag är beredd att ta på mig Filter-hatten här och påstå att SE ljuger om detta. Om man har bråttom från jobbet till tunnelbanan, då tittar man på klockan. Man lämnar inte byggnaden och kommer på några sekunder senare att man behöver kolla klockan (vilket som sagt var en omständlig procedur) när man redan inne i den upplysta byggnaden visste att man hade bråttom.
Citera
2018-06-09, 01:11
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:

Nä, men en del har nog vad man kanske kan kalla lättare mani, typ en reflexmässig vana att måsta kolla klockan. Men det kan vara som sagt att det är en "ursäkt" för att vara precis lite för sen för att sett ögonblicket det händer.
Men jag tycker inte det är så märkligt.
Citera
2018-06-09, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
"Extremt ovanliga" syftade på det du skrivit tidigare om en eventuell anledning för honom att göra allt för att synas i tv och tidningar och hitta på lögner: "Antingen stämmer det han säger, eller också har han sett mer än han kan/vågar säga."

Det är extremt ovanligt att bete sig som SE (ljuga friskt och göra allt för att synas offentligt) om man blivit vittne till ett mycket allvarligt brott som man inte har någon som helst inblandning i. Jag har ingen statistik att uppvisa, men sunt förnuft säger att man inte beter sig så i dylika lägen och det finns mig veterligen inte ett enda känt fall som skulle kunna användas som jämförelse. Däremot finns det oskyldiga människor som erkänner brott, men det är en helt annan sak.
Jo jag förstår hur du menar, men man får försöka tänka sig in i hans situation.
Tänk om han mottagit hot, och vi vet ju också att han var en udda figur.
Det känns ju heller logiskt att som gärningsman söka den uppmärksamheten.
Han hade väl varit en hederlig skrivbordsråtts i drygt 50 år innan denna kväll.
Det stämmer liksom inte.
Jag håller öppet för ett eventuellt hot. Det kan ha kommit senare eller av någon på mordplatsen.
(Metaspekulation)

Något med SE är det väl som inte stämmer.
Tidsangivelserna stämmer ändå väl.
Citera
2018-06-09, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Nä, men en del har nog vad man kanske kan kalla lättare mani, typ en reflexmässig vana att måsta kolla klockan. Men det kan vara som sagt att det är en "ursäkt" för att vara precis lite för sen för att sett ögonblicket det händer.
Men jag tycker inte det är så märkligt.
Det kan vara helt normalt. Människor är olika. Personligen kollar jag nästan aldrig klockan, jag kommer när jag kommer, och går tåget så tar jag nästa.
Man kan aldrig referera till sig själv.
Nu ringer dock sovklockan.
Citera
2018-06-09, 01:36
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Jo jag förstår hur du menar, men man får försöka tänka sig in i hans situation.
Tänk om han mottagit hot, och vi vet ju också att han var en udda figur.
Det känns ju heller logiskt att som gärningsman söka den uppmärksamheten.
Han hade väl varit en hederlig skrivbordsråtts i drygt 50 år innan denna kväll.
Det stämmer liksom inte.
Jag håller öppet för ett eventuellt hot. Det kan ha kommit senare eller av någon på mordplatsen.
(Metaspekulation)

Något med SE är det väl som inte stämmer.
Tidsangivelserna stämmer ändå väl.
Som jag skrivit tidigare är min övertygelse av det jag vet hittills att SE ville leka katt och råtta med polisen, dvs han var oskyldig och såg det som omöjligt för honom att bli dömd för mordet pga att han var vittne på platsen, men samtidigt ville han väcka intresse hos polisen genom att undanhålla och ljuga om vissa saker. Som sagt, min uppfattning i dagsläget.

Jag antar att du missade ett "inte" i meningen om uppmärksamhetssökande när man är skyldig. Jag är inte insatt i det, men på några ställen har jag läst att det inte är ett ovanligt fenomen att GM söker uppmärksamhet utan att erkänna. Personligen tycker jag att det låter rimligt, men det borde någon annan svara på.

När det gäller det där med hot uttrycker du dig otydligt. Jag upprepar det jag skrev: om man är inblandad på det ena eller andra sättet, då kan ett hot bli väldigt invecklat. Men om man inte har någonting alls med saken att göra, då blir man bara tvingad att hålla tyst (dvs att man inte ska berätta någonting som kan ge ledtrådar). I ett sådant läge går man inte all in och hittar på lögner i polisförhör och i media för att verkligen vara säker på att man inte ger några ledtrådar. Nej, man håller låg profil.
Citera
2018-06-09, 01:50
Medlem
Ungefär 6 minuter in i det här klippet berättar Gösta Söderström. att hans polisbil blir stoppad av en man som säger att det är skottlossning i hörnan Tunnelgatan och Sveavägen
Vid tillfället patrullerar Gösta och hans kollega Kungsgatan och de blir stoppade av mannen ungefär mittemellan Norrlandsgatan och Sveavägen.

De tog inga vittnesuppgifter av mannen utan åkte direkt till mordplatsen.

Är mannen som stoppade Gösta S identifierad eller är det något okänt vittne som måste ha varit nära mordplatsen när mordet skedde.

https://www.youtube.com/watch?v=V3WJwvLI9kg&feature=share

Forum från november 1987, Debatt om polisspåret i Palmeutredningen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in