Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-29, 22:14
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Varför skulle man öda tid på att leta informatipn som saknar relevans?

Privatspanare som spelulerar har missat en sak kring SE. Platsen för utstämpling ligger längre in än vakten. Dvs SEs utstämpling är innan han talar med väktarna.

Om brevet nått palmegruppen kommer de vända på varenda sten.
Citera
2018-05-29, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Och när jag backar för att få överblick över perrongen, då gör jag det "onödigt tillkrånglat"? Må så vara, men jag har ändå aldrig misslyckats vad jag kan minnas.

Jag argumenterar egentligen inte emot dina gissningar. Däremot din attityd att allt annat än vad du skulle ha gjort är fel. Det, om något, är väl vad tråden haft för mycket av.

Hade du varit mördaren skulle du stått utanför Grand. Jag hade kanske stått på motsatt sida gatan. Ingen av oss var där, men med alla omständigheter i övrigt lika så hade vi båda knäppt statsministern! Varför måste mördaren vara mer lik dig än mig?

Därför att du hade ångrat dig i samma stund hundra svarta siluetter i skenet från foajén tågade ut genom biografdörrarna femtio meter bort och så hade du kommit över till mig på andra sidan, där ingen heller hade undrat varför du står där och glor.
Citera
2018-05-29, 22:18
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Så kan det mycket väl vara. Jag menade dock bara att han inte verkar ha ändrat sitt vittnesmål i grunden även om han, som du skriver, lägger till "emotionella minnesbilder" nu senast 2016. "Det var en slakt, han var slaktare, han stod där och vänta, helt iskallt. Han visste att de skulle komma den vägen". Det säger Morelius 1986 och i stort sett samma sak 2016.

Lägg därtill att polisen får in honom för förhör två veckor efter mordet. Skandalöst.
Citera
2018-05-29, 22:19
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Byggnader i stan står väl under vintern med? Eller vad menar du?

Gör de? Jo, det gör de. 😄
Tack.
Citera
2018-05-29, 22:19
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Jag skulle nog ställa mig längst fram på perrongen om det är en plats alla avstigande kommer passera. Jag ställer mig inte två plattformar bort.

Tacksammast för GM att vänta ut Palme vid utgången. Ingen tycker det är konstigt att han tittar på flödet av folk därifrån. Han missar inget och drar inte uppmärksamhet till sig. Händer mig varannan gång jag är på bio.

Ja jag tror han är där så länge han kan.
Citera
2018-05-29, 22:24
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Det finns bilder från 1985-86 med CP i helt annan kondition.

http://www.itdemokrati.nu/page55.html

Ja, där ser han ju helt klar friskare ut. Speciellt på de svartvita från april 1986 utanför Sigges adress. Ska man bara gå på rent fysiskt utseende så borde CP i sådana falla varit den av dem två som förmodligen varit minst trött på toppen av trappan.

Jag ser mig själv dock som en person med hyfsad bra kondition och jag fick lite mjölksyra när jag testsprang trappan för ett par år sedan och då var jag ca ett årtionde yngre än CP och ca 20 år yngre än SE.
Citera
2018-05-29, 22:28
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Lägg därtill att polisen får in honom för förhör två veckor efter mordet. Skandalöst.

Ja, det är helt uppåt väggarna. Men det passar väl egentligen helt perfekt med förklaringen att det var en konspiration.
Citera
2018-05-29, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Ja, det håller jag med om, med vid något tillfälle måste mördaren börja röra sig efter Palme och det är då det blir kritiskt. Jag antar att många noterar att statsministern är där och skulle reagera mer på en person som benar iväg omedelbart bakom honom än någon som på andra sidan gatan bestämmer sig för att börja röra sig parallellt.

Javisst, om GM vet att Palme kommer gå söderut är det ju idealiskt att gå på andra sidan gatan. Men nu vet han ju inte det på förhand. Rimligast är att Palme går norrut den väg han kom och då kan placeringen på motsatt sida om vägen kännas onödigt avlägsen. Palme har bara ett kvarter till tunnelbanenedgången och korsandet av gatan blir omständligt.

Men du har så klart rätt i att varje steg en eventuell Grand-man tar bakom Palme medför risker. Han hinner ju i det här scenariot knappt börja innan Mårten iakttar honom. Strax därpå har snubben i grillkiosken observerat honom. Ser du statsministern på stan är din nästa iakttagelse vem eller vilka som går bakom honom. När Palme korsar gatan vet GM vad han gör när han inte följer efter.
Citera
2018-05-29, 23:15
Medlem
SGDFs avatar
När det gäller SE så är det hans påstådda språngmarsch efter polisen som är stötestenen på mordplatsen.

Lisbeth tycks ha sett LJ, JÅS påstår sig ha pekat ut riktningen. Om detta är alltså inte SE ensam. När PU gjort kompletterande förhör är det väl just den biten som kan vara intressant.

Chevamannen påstår sig ha samtalat med SE, men det anser jag nog säkert, att han pratar med just JÅS.

Ibland funderar jag på om inte mannen i beige också är JÅS, han går ju till AB, för att säkerställa att han blir kvar, och jag tänker att Lisbeth nog virrar till sina två gärningsmän genom att titta bakåt, varifrån skotten kommit.

Där ser hon en satt figur med uppdragna axlar och en påtagligt lång person, kanhända till och med avvärjande.

Jag vet att JÅS inte står hos AB vid skottögonblicket, men jag tror inte Lisbeth varken är logisk eller räknar sekunder. Hon ser dom här två, och gör ett antagande.

Hon förstår, tekniskt, i rättssalen att skotten kommit närmare ifrån. Hon pratar om ett avstånd från mördaren lika stort som tunnelgatans bredd.

Jag gissar att hon missar vår GM.
Citera
2018-05-29, 23:17
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Ja, det är helt uppåt väggarna. Men det passar väl egentligen helt perfekt med förklaringen att det var en konspiration.

Nja, det står kluddat i IMs papper att dom försökt ringa, utan framgång.
Citera
2018-05-29, 23:31
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
När det gäller SE så är det hans påstådda språngmarsch efter polisen som är stötestenen på mordplatsen.

Lisbeth tycks ha sett LJ, JÅS påstår sig ha pekat ut riktningen. Om detta är alltså inte SE ensam. När PU gjort kompletterande förhör är det väl just den biten som kan vara intressant.

Chevamannen påstår sig ha samtalat med SE, men det anser jag nog säkert, att han pratar med just JÅS.

Ibland funderar jag på om inte mannen i beige också är JÅS, han går ju till AB, för att säkerställa att han blir kvar, och jag tänker att Lisbeth nog virrar till sina två gärningsmän genom att titta bakåt, varifrån skotten kommit.

Där ser hon en satt figur med uppdragna axlar och en påtagligt lång person, kanhända till och med avvärjande.

Jag vet att JÅS inte står hos AB vid skottögonblicket, men jag tror inte Lisbeth varken är logisk eller räknar sekunder. Hon ser dom här två, och gör ett antagande.

Hon förstår, tekniskt, i rättssalen att skotten kommit närmare ifrån. Hon pratar om ett avstånd från mördaren lika stort som tunnelgatans bredd.

Jag gissar att hon missar vår GM.

Enligt Ljungkvist i förhöret 1 mars - 86 så är det han och Andersson som har kontakt med mannen som dök in i porten AB (som Ljungkvist kallar cepsmannen fast AB väl hade Gökboetmössa? Cepsmannen skulle kunna vara en minnesbild av SE måhända? ) till dess att polis anländer och tar kontaktuppgifter.

Ljunkvist säger också i protokoll från senare förhör att GM försvann med en klumpig och lunkande stil. Lågskor med för korta byxor.
Citera
2018-05-29, 23:58
Medlem
Har svårt att se CP gå runt i en mörk rock som går ner i knähöjd under mordkvällen. Han hade en skinnjacka eller ännu troligare en blå jacka och ingen huvudbonad.

Utifrån tidiga förhör med SE framgår att han inte var framme vid makarna Palmö när skotten föll. Hans närvaro är lite mystisk då ingen tycks ha sett honom. Sannolikt smög han runt och observerade offren och upplivningsförsöken utan att själv blanda sig i.

Mördaren är troligtvis någon som tyvärr inte figurerar i utredningen. Och utredningen är sedan länge helt körd utan ett erkännande med stödbevisning i form av ett mordvapen eller att mordvapnet hittas och kan spåras tillbaka till -86.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in