2018-06-08, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Jag håller med dig om det handlar om någon närstående men sina grannar känner man kanske inte så väl att man har anledning att ana oråd. Skulle en vän som jag visste var deprimerad börja prata om testamenten skulle jag bli väldigt bekymrad.

De var inte grannar så de borde känt varandra om de inte gått och knackat på random hus i Bjärred.
Senast redigerad av Jazz16 2018-06-08 kl. 21:16.
Citera
2018-06-08, 21:37
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
För att om hon hade varit i livet och O avled så hade döttrarna inte ärvt något, det hade hon. Om hon skulle ha skrivit på ett testamente där döttrarna kunde ärva allt så skulle det innebära att varken hon eller O var i livet. För annars skulle testamentet varit verkningslöst. I varje tänkbart fall där antingen hon eller O var i livet så skulle denne ärva allt som enskild egendom. Så antingen visste hon att hon skulle mördas eller också ta sitt liv. Hon var jurist på Skatteverket, tror du att hon inte kände till hur arv inom ett äktenskap med gemensamma barn fördelas?
Det finns ett otal situationer då makar med gemensamma barn önskar skriva testamente - särskilt om barnen är sjuka. Här fanns ju också ett företag, rättigheterna till en bok, och kanske annat vi inte känner till.

OH gjorde många resor i tjänster; företrädesvis med flyg; både HB och OH körde bil till sina arbeten, osv. - Och som sagt: barnen var sjuka. Man kan t.ex. ha velat att om bägge föräldrarna inte var i livet, döttrarna skulle få sina laglotter förvaltade och att resterande kvarlåtenskap fördelades mellan X och Y som de litade på och trodde sig veta skulle ta sig an deras sjuka barn på bästa sätt.
Senast redigerad av letsdoit 2018-06-08 kl. 21:48.
Citera
2018-06-08, 21:59
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det finns ett otal situationer då makar med gemensamma barn önskar skriva testaamente - särskilt om barnen är sjuka. Här fanns ju också ett företag, rättigheterna till en bok, och kanske annat vi inte känner till.

OH gjorde många resor i tjänster; företrädesvis med flyg; både HB och OH körde bil till sina arbeten, osv. - Och som sagt: barnen var sjuka. Man kan t.ex. ha velat att om bägge föräldrarna inte var i livet, döttrarna skulle få sina laglotter förvaltade och att resterande kvarlåtenskap fördelades mellan X och Y som de litade på och trodde sig veta skulle ta sig an deras sjuka barn på bästa sätt.
Med två sjuka barn borde det vara en självklarhet att upprätta testamente. Vad händer om båda avlider samtidigt? Kan röra sig om flyg-, bil-, drunknings-, brandolycka, yttre våld. Listan kan göras lång.

Och då är det skönt att veta att barnen får det bra. Ifall nåt oförutsett händer.
Citera
2018-06-08, 22:15
Medlem
Citat:
Vittnena behöver inte se innehållet. Det finns olika anledningar att skriva testamente. Det kan till exempel vara så att man låter barnen få sin laglott vid föräldrarnas bortgång men testamenterar resten till sina syskon som man litar på för att dom ska förvalta arvet på ett klokt sätt tills barnen blir myndiga. Annars skulle pengarna förmodligen låsas på ett räntefritt konto. En sån förklaring skulle nog fungera till vittnena. Det skulle dessutom vara klokt att göra så om det skulle hända föräldrarna något. Att man hoppar över sina egna föräldrar i det läget skulle kunna bero på att dom kanske inte skulle leva tills barnbarnen blev myndiga. Då skulle arvet försvinna efter vägen.

Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det finns ett otal situationer då makar med gemensamma barn önskar skriva testamente - särskilt om barnen är sjuka. Här fanns ju också ett företag, rättigheterna till en bok, och kanske annat vi inte känner till.

Jag vet. I det här fallet var det dock för att dom hade bestämt sig för att avsluta sina och sina barns liv. Det var därför dom testamenterade bort allt.
Citera
2018-06-08, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Med två sjuka barn borde det vara en självklarhet att upprätta testamente. Vad händer om båda avlider samtidigt? Kan röra sig om flyg-, bil-, drunknings-, brandolycka, yttre våld. Listan kan göras lång.

Och då är det skönt att veta att barnen får det bra. Ifall nåt oförutsett händer.
Om båda föräldrarna avlider så ärver barnen allt även utan testamente. Då är det viktigare att se till att man är väl försäkrad.
Citera
2018-06-08, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rosalenin
Kan vara som en annan postare skrev, att man uppgav ett annat, icke alarmerande syfte.
Själv skrev jag testamente inför en viss resa. Finns inget som hindrar att liknande skäl uppgetts?

Kanske baserat på de falska ryktena om att Hanna hade obotlig cancer?
Citera
2018-06-08, 22:34
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Om båda föräldrarna avlider så ärver barnen allt även utan testamente. Då är det viktigare att se till att man är väl försäkrad.
Visst är det så vad gäller den ekonomiska delen.

Syftar här på den känslomässiga tryggheten för barnen som föräldrarna vill säkra. Önskemål runt denna kan nedtecknas i ett testamente.

Den här diskussionen sker givetvis utifrån hypotesen att föräldrarna i samförstånd skulle ha skrivit ett annat testamente än det som återfanns.
Citera
2018-06-08, 23:04
Medlem
MacEbolas avatar
Hemska tanke att ha bevittnat underskrifterna på testamentet och få reda på att testatorerna mördat barnen och begått självmord därefter.
Det är ju som att ha undertecknat en dödsdom!
Citera
2018-06-09, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Grafologen i mig tycker att Hanna. Anna och Daniels handstil är misstänkt lika.

Sedan: Hur i helskotta kan folk ha vidminerat kopian när de varit döda i ett par månader?

https://cdn-06.minfil.com/T2LbM2e2be/31f869bd-1528466967/73462957-7871-4632-87A5-FCE7A41EF54E.png

Jag tycker också att Hannas och Annas handstilar är misstänkt lika varandra. Jämför hur ”n” är skrivna i bägge namnen. Även ”n”-et i Jonas. ”H”-et i hans efternamn har lite av samma krumelur som ”O”-et i Oskar. Tittar man på helheten av de fyra översta namnen så får jag en stark känsla att en och samma person skrivit. Oskar?
Citera
2018-06-09, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artefakta
Jag tycker också att Hannas och Annas handstilar är misstänkt lika varandra. Jämför hur ”n” är skrivna i bägge namnen. Även ”n”-et i Jonas. ”H”-et i hans efternamn har lite av samma krumelur som ”O”-et i Oskar. Tittar man på helheten av de fyra översta namnen så får jag en stark känsla att en och samma person skrivit. Oskar?

Jag tyckte också att de såg lika ut men man får väl hoppas och anta att de kollat upp med paret Hansson att de verkligen själva skrivit på.
Citera
2018-06-09, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artefakta

Men hur det än var, tror ni inte att polisen har pratat med paret Han*so* och hört vad de har sagt.
Om de såg texten eller om den inte var synlig, om både verkligen undertecknade, om de har undertecknad, hur stämningen var etc.? Alltså hade polisen fattat misstankar i den berättelsen, så hade man väl inte gått ut med att man tror att det var samförstånd. Testamentet måste väl ändå har varit en anledning att man gick ut med den informationen. Jag är fortfarande osäker på det där med samförstånd. Trots allt. Men jag förstår konklusionen kring samförstånd bättre nu.
Citera
2018-06-09, 00:23
Medlem
Kan någon förklarar för mig varför man skriver ett testament när man tänker att döda sina barn, där man först av allt nämnar rättigheter och inkomster efter en bok, som man har publicerad? Vilka belopp handlar det om?

Verkar helt absurt för mig. Galn. Sjukt. Riktigt sjukt.

Finns det någon annan förklaring?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in