2018-06-08, 05:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donnabella6
Mycket intressant!
Och mycket intressant att detta måste vara relativt allmänt känt och ingen säger något förutom du.
Håller med ang vänlista.
Återigen tack för info.
Gudarna ska veta den inte kommer ofta från m-stads bor.
Och ändå ska detta lösas tycks det tros ,vilken undebar filosofi.

Många historier har berättats bland Mariestadsborna under alla dessa år. Frågan är vad som kan vara sant och vad som bara är spekulationer. Det finns tydligen många som ska ha betett sig misstänkt den där natten och tiden därefter men hur ska man kunna veta om det hade med Helenas försvinnande att göra eller inte. Jag kommer ihåg den natten hon försvann trots att jag inte var så gammal då. Personligen så tycker jag det skulle vara svårt att inte minnas vad man gjorde samma natt som en ung tjej försvinner i lilla Mariestad. Detta var ju en händelse som alla blev berörda av på ett eller annat sätt. Jag minns att jag åkte bil genom stan den natten och det var mycket folk ute. Därför är det lite märkligt att inte fler personer har lagt märke till något. Men folk kanske inte vill bli indragna i något och håller därför hellre tyst. När ämnet kommer på tal finns det vissa som gärna diskuterar och spekulerar och tror sig veta en hel del. Medan andra känner sig obekväma och helst vill byta samtalsämne. Tror att det finns en och annan som vet mer än vad de vill säga. Och om det nu skulle vara så och dessa skulle bestämma sig för att berätta så är det inte ens säkert att någon skulle ta dem på allvar. För vem kan man lita på? Mycket komplicerat fall detta.
Citera
2018-06-08, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Det har varit förvånadsvärt tyst ang brovittnet och dess egentliga uppgifter.
Eftersom hon såg att killen bar pilotglasögon kan en identifiering och igenkännande vara rimlig.

När vissa i närmsta kretsen inte förhördes omgående kan uppgifter anpassas efter tidens gång. Håller helt med GW här.

Antagligen hölls det initiala förhören mycket präglat av lokal kännedom om personer. Då man lätt kan hamna i att med självklarhet utesluta och avdramatisera vissa. Pga att man anser sej redan veta och är påverkad av den allmänna vetskapen om personer.

Om brovittnet stämmer så finns möjligheten att Helena klev in i en bil efter bron där hon isfl senast sågs.
Var pilot på bron samma kille som var efterhängsen på stadt, är det märkligt att ta sällskap med någon som tidigare besvärat dej. Det talar emot att det är samma kille.
Dessutom frågade hon sitt sällskap om någon skulle åt hennes håll, var var han då?
Hon talade med BW utanför, då var hon inte i sällskap med någon.
BW bodde vid bron, han skulle åt samma håll. Var hade han ställt bilen han tog sej ned med?

Att Helena åkte bil är uppenbart eftersom hon inte syntes promenera vägen hem. Myller av folk ute alltid någon man stöter på . Att kliva in i en bil sker snabb och därför inte bevittnas.

BWs alibi är intressant.

Vid den kartläggning polisen gjorde av Helenas kväll inne på stadt kom man väl fram till att strax innan hon lämnade hotellet var hon i sällskap med en namngiven person med pilotglasögon. Vad som framgick av radioprogrammet var det en man som varit mycket intresserad av Helena inne på stadt. Tydligen var han som bortblåst när hon träffade på BW utanför. OM mannen nu är den person som varit efterhängsen och sökt Helenas uppmärksamhet, utan att få något gensvar, och dessutom upptäckte att hon var intresserad av en annan kille, gjorde kanske att han kokade av ilska och kände sig extremt kränkt när han fick nobben, vad vet man?
Avvaktade han månde diskret utanför för att se vart Helena skulle ta vägen, och följde efter henne när hon började gå hemåt, för att sedan hinna ikapp henne vid bron, för att därefter slå följe med henne? Försökte Helena sedan fly från mannen?
Fast det är klart, det som talar emot ett sådant scenario är att det då sannolikt handlar om att GM agerat ensam, och knappast hade tillgång till bil, i alla fall inte så snabbt.
Givetvis handlar det om spekulationer, kanske bäst att tillägga.
Citera
2018-06-08, 08:34
Medlem
Donnabella6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kornelinus
Många historier har berättats bland Mariestadsborna under alla dessa år. Frågan är vad som kan vara sant och vad som bara är spekulationer. Det finns tydligen många som ska ha betett sig misstänkt den där natten och tiden därefter men hur ska man kunna veta om det hade med Helenas försvinnande att göra eller inte. Jag kommer ihåg den natten hon försvann trots att jag inte var så gammal då. Personligen så tycker jag det skulle vara svårt att inte minnas vad man gjorde samma natt som en ung tjej försvinner i lilla Mariestad. Detta var ju en händelse som alla blev berörda av på ett eller annat sätt. Jag minns att jag åkte bil genom stan den natten och det var mycket folk ute. Därför är det lite märkligt att inte fler personer har lagt märke till något. Men folk kanske inte vill bli indragna i något och håller därför hellre tyst. När ämnet kommer på tal finns det vissa som gärna diskuterar och spekulerar och tror sig veta en hel del. Medan andra känner sig obekväma och helst vill byta samtalsämne. Tror att det finns en och annan som vet mer än vad de vill säga. Och om det nu skulle vara så och dessa skulle bestämma sig för att berätta så är det inte ens säkert att någon skulle ta dem på allvar. För vem kan man lita på? Mycket komplicerat fall detta.

För det första är det svanunge skrev ingen "historia"

För det andra ,mycket berättas i mariestad?
Ja ,mkt möjligt men inte här i tråden.

Ingen säger ju något ,så jag iaf blir tacksam när någon säger något annat än det vanliga "inte säga för mkt" andan som råder.
Senast redigerad av Donnabella6 2018-06-08 kl. 08:37.
Citera
2018-06-08, 09:04
Medlem
[quote=grymer|64274426]Vid den kartläggning polisen gjorde av Helenas kväll inne på stadt kom man väl fram till att strax innan hon lämnade hotellet var hon i sällskap med en namngiven person med pilotglasögon. Vad som framgick av radioprogrammet var det en man som varit mycket intresserad av Helena inne på stadt. Tydligen var han som bortblåst när hon träffade på BW utanför. OM mannen nu är den person som varit efterhängsen och sökt Helenas uppmärksamhet, utan att få något gensvar, och dessutom upptäckte att hon var intresserad av en annan kille, gjorde kanske att han kokade av ilska och kände sig extremt kränkt när han fick nobben, vad vet man?
Avvaktade han månde diskret utanför för att se vart Helena skulle ta vägen, och följde efter henne när hon började gå hemåt, för att sedan hinna ikapp henne vid bron, för att därefter slå följe med henne? Försökte Helena sedan fly från mannen?
Fast det är klart, det som talar emot ett sådant scenario är att det då sannolikt handlar om att GM agerat ensam, och knappast hade tillgång till bil, i alla fall inte så snabbt.

En absolut rimlig teori.
Det som talar emot som du själv nämner är tex tillgång till bil....samt..

Svårt att se Helena gå ensam med en kille hon inte vill ha kontakt med och ihärdigt avböjt tidigare närmanden. (vika av på en stig efter bron i sällskap med någon som man upplever närgången?) Om någon oönskat hänger efter och det blir obehagligt väljer man inte att vika av på en stig. Man återvänder och söker sej till folk för att få hjälp att bli av med personen.

BW talade en stund med Helena utanför innan hon började gå, undrar om han observerade pilot i närheten?

Tidsspannet blir svårt, ensam utan bil, agera mot någon som är från början negativt inställd blir inte ljudlöst och utan motstånd. Mycket folk i rörelse, om en konflikt skedde i affekt skulle det ha uppmärksammats. Helena observerades inte efter bron.

Tror att en bil användes och konflikten började senare i bilen. Att hon frivilligt med självklarhet klev in i bilen, därför inte observerats.
Citera
2018-06-08, 09:19
Medlem
Efter att ha lyssnat på GW:s senaste kommentarer....

Det framkom lite som jag inte hade en aning om.
T.ex, att ringar mm låg vid lekplatsen, jag har hela tiden trott att de hittats lite här och där, till och med inne på stigen i närheten av skorna. Att de flesta saker som enligt GW förmodligen legat i ryggsäcken, trillat ur där bilen förmodats ha stått.

Detta leder tankarna till vad GW är tvärsäker på, att HA fått skjuts.

En spekulation är att detta stämmer, HA får skjuts av någon hon känner, de kommer via cykelbanan, då detta är något närmare än att ta omvägen via sjukhuset för att komma till hemmet (dessutom inte helt ovanligt att det kördes på cykelbanan). Det är denna bil killarna på Hällristningsvägen ser.
De går ur och det blir tjafs, det är detta som vittnet "Hanna" hör. Tror inte heller man ska jämföra de olika vittnenas tidsangivelser så strikt, utan se dem som ungefärliga.

Ringarna, ceratet och vad det mer varit har ramlat ut vid tumultet, GM(s) har inte sett dessa (de kanske rullade in under bilen). Skorna har sedan kastats ut i skogen för att eventuellt få det att se ut som HA kommit den vägen för att försöka påskina att hon inte fått skjuts, utan gått hem. Detta gjorde de antingen direkt, eller senare genom att parkera den bil de då hade (samma eller annan) som ett annat vittne gjort senare på natten längre ner på cykelbanan för att inte synas direkt i anslutning till hemmet, gått in i skogen ock kastat skorna vid stigen.
Citera
2018-06-08, 10:12
Medlem
[quote=exsist|64274931]
Citat:
Ursprungligen postat av grymer
Vid den kartläggning polisen gjorde av Helenas kväll inne på stadt kom man väl fram till att strax innan hon lämnade hotellet var hon i sällskap med en namngiven person med pilotglasögon. Vad som framgick av radioprogrammet var det en man som varit mycket intresserad av Helena inne på stadt. Tydligen var han som bortblåst när hon träffade på BW utanför. OM mannen nu är den person som varit efterhängsen och sökt Helenas uppmärksamhet, utan att få något gensvar, och dessutom upptäckte att hon var intresserad av en annan kille, gjorde kanske att han kokade av ilska och kände sig extremt kränkt när han fick nobben, vad vet man?

En absolut rimlig teori.
Det som talar emot som du själv nämner är tex tillgång till bil....samt..

Svårt att se Helena gå ensam med en kille hon inte vill ha kontakt med och ihärdigt avböjt tidigare närmanden. (vika av på en stig efter bron i sällskap med någon som man upplever närgången?) Om någon oönskat hänger efter och det blir obehagligt väljer man inte att vika av på en stig. Man återvänder och söker sej till folk för att få hjälp att bli av med personen.

BW talade en stund med Helena utanför innan hon började gå, undrar om han observerade pilot i närheten?

Tidsspannet blir svårt, ensam utan bil, agera mot någon som är från början negativt inställd blir inte ljudlöst och utan motstånd. Mycket folk i rörelse, om en konflikt skedde i affekt skulle det ha uppmärksammats. Helena observerades inte efter bron.

Tror att en bil användes och konflikten började senare i bilen. Att hon frivilligt med självklarhet klev in i bilen, därför inte observerats.

Hela historien runt pilot är lika egendomlig som den historien blev runt den vita Volvon.
När Helena var anmäld försvunnen genomförde polisen förhör med alla som var på hotellet. Det borde vara flera vittnesmål om en herre som var närgången mot en helena som snart är försvunnen.
Att det av misstag skulle dröja sex år innan de hittade bro observationen tror jag inte på.
Citera
2018-06-08, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lubbe75
Så vilken/vilka är de potentiella grannen/grannarna du talar om? Är HJ en kandidat? Familjen BB?

Citat:
Ursprungligen postat av Ejsidisi
Hej. Hoppet sägs vara det sista som ger upp.

Jag tror många med mig som tittar in här för att de fångats av ödet som den här uppenbart levnadsglada tjej mötte så orättvist, just bör det där hoppet om att sanningen och inget annat än den kommer fram i ljuset.

Anhörigas lidande, oskyldigas utpekanden, och så någonstans finns en sanning som förmodligen en del mer än gärningsman/männen vet om men tiger med. Otroligt ovärdigt.

Den skulden skulle jag inte vilja komma nära. Går det ens att sova?

Lilla Mariestad, varför så svårt att komma ut med sanningen.

Hej.

Grannen som jag tror bor på samma gata som HA. Den vita bilen är ingen "liten" vit bil som vittnena sett utan helt enkelt en Volvo.
Som sagt hålla sig så nära sanningen som möjligt.
Så min tro är att "Volvoägaren" och "grannen" känner varandra. Därför hade HA inga problem att sätta sig i Volvon för hon "kände" ägaren genom grannen.
Skuld borde skava som faan i minst 2-3 personer. Dock 1 avliden sen några år tillbaka.
Som sagt detta är min tro.

Hej hopp
Citera
2018-06-08, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DisappointedTuna
Efter att ha lyssnat på GW:s senaste kommentarer....

Det framkom lite som jag inte hade en aning om.
T.ex, att ringar mm låg vid lekplatsen, jag har hela tiden trott att de hittats lite här och där, till och med inne på stigen i närheten av skorna. Att de flesta saker som enligt GW förmodligen legat i ryggsäcken, trillat ur där bilen förmodats ha stått.

Detta leder tankarna till vad GW är tvärsäker på, att HA fått skjuts.

En spekulation är att detta stämmer, HA får skjuts av någon hon känner, de kommer via cykelbanan, då detta är något närmare än att ta omvägen via sjukhuset för att komma till hemmet (dessutom inte helt ovanligt att det kördes på cykelbanan). Det är denna bil killarna på Hällristningsvägen ser.
De går ur och det blir tjafs, det är detta som vittnet "Hanna" hör. Tror inte heller man ska jämföra de olika vittnenas tidsangivelser så strikt, utan se dem som ungefärliga.

Ringarna, ceratet och vad det mer varit har ramlat ut vid tumultet, GM(s) har inte sett dessa (de kanske rullade in under bilen). Skorna har sedan kastats ut i skogen för att eventuellt få det att se ut som HA kommit den vägen för att försöka påskina att hon inte fått skjuts, utan gått hem. Detta gjorde de antingen direkt, eller senare genom att parkera den bil de då hade (samma eller annan) som ett annat vittne gjort senare på natten längre ner på cykelbanan för att inte synas direkt i anslutning till hemmet, gått in i skogen ock kastat skorna vid stigen.

Instämmer, då kommer vi till det som verkar var känsligt åt alla håll och är svårt att tala om, nyfiken på varför........

Vänner mm sökte i närområdet redan på söndag förmidddag framtill eftermiddag tidig kväll då polisen även tog vid. De sökte med hund och fann ena skon. Det var U som talade om vilken väg Helena med säkerhet tog. De hittade skon efter en halvtimme. Efter det fortsatte polis att finkamma området utifrån sko fyndet fram till 23.00 då nästa skift tog vid och fortsatte söket. Detta enligt vad polisen själv hävdat. Men tidigare framgick det att det inte var avspärrat under natten och att polisen inväntade måndagen för fortsatt sök....Luddigt....Det dröjde fram till måndag lunch/em innan resterande återfanns. Hur som helst är det något som felar och viktig info försvinner. De var lika duktiga som vännerna på söndag fm/dag på att inte hitta något.
Trots att U visade den självklara riktningen. Senare är det än mer häpnadsväckande när andra skon legat i närhet och hunden hade vittring av den första och de lyckades missa även det under alla timmar av finkammande och vänner som vandrade runt i området...nära hemmet..
Efter ett första fynd finkammas området i en begränsad area med utgång från det, självklart skulle de funnit även andra skon.

Inte ens GW ifrågasätter.....trodde han skulle nosa upp något här men han kanske inte är så tuff.....ändå......
Citera
2018-06-08, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Instämmer, då kommer vi till det som verkar var känsligt åt alla håll och är svårt att tala om, nyfiken på varför........

Vänner mm sökte i närområdet redan på söndag förmidddag framtill eftermiddag tidig kväll då polisen även tog vid. De sökte med hund och fann ena skon. Det var U som talade om vilken väg Helena med säkerhet tog. De hittade skon efter en halvtimme. Efter det fortsatte polis att finkamma området utifrån sko fyndet fram till 23.00 då nästa skift tog vid och fortsatte söket. Detta enligt vad polisen själv hävdat. Men tidigare framgick det att det inte var avspärrat under natten och att polisen inväntade måndagen för fortsatt sök....Luddigt....Det dröjde fram till måndag lunch/em innan resterande återfanns. Hur som helst är det något som felar och viktig info försvinner. De var lika duktiga som vännerna på söndag fm/dag på att inte hitta något.
Trots att U visade den självklara riktningen. Senare är det än mer häpnadsväckande när andra skon legat i närhet och hunden hade vittring av den första och de lyckades missa även det under alla timmar av finkammande och vänner som vandrade runt i området...nära hemmet..
Efter ett första fynd finkammas området i en begränsad area med utgång från det, självklart skulle de funnit även andra skon.

Inte ens GW ifrågasätter.....trodde han skulle nosa upp något här men han kanske inte är så tuff.....ändå......
Tror inte ett dugg på att polisen fortsatte leta efter att han fann första skon för då skulle den andra skon också blivit funnen. Polisen plockade ju upp skon och gick hem till familjen och frågade om skon tillhörde Helena. Redan där görs första felet. Polisen flyttar på fyndet som gjorts! Hade han handskar på sig när han tog upp skon? Fotograferades fyndet på platsen? Tillkallades tekniker? Gjordes avspärrningar? Nej nej nej och nej. GM kan tacka polisen i Mariestad för att han/de kom undan.
Citera
2018-06-08, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grymer
Vid den kartläggning polisen gjorde av Helenas kväll inne på stadt kom man väl fram till att strax innan hon lämnade hotellet var hon i sällskap med en namngiven person med pilotglasögon. Vad som framgick av radioprogrammet var det en man som varit mycket intresserad av Helena inne på stadt. Tydligen var han som bortblåst när hon träffade på BW utanför.

Jag tror det kan röra sig om två olika män. Den ena ett stolpskott, den andra en farligt utstuderad jävel som hittar på diverse konstiga orsaker såsom att rasta sin hund etc.

Vi är många som fått våra namn besudlade genom årens lopp. Nu verkar det som att polisen har abdikerat. Det har inte jag.
Jag ska ta dig!
Citera
2018-06-08, 20:29
Medlem
Gusselbys avatar
--
Citat:
Ursprungligen postat av lubbe75
Så du skulle behålla folk på din lista som du tror är inblandade i mord på dina syskon? Vi tänker olika, kanske är taktiskt.
Om jag bara tänkte, undrade, anade och kanske även misstänkte men inte visste så skulle jag nog behålla en sådan bekantskap på Facebook för att inte tappa bort personen om inte annat, bra att ha koll. Så vi är nog olika och jag tycker inte att just det att BW befinns bland Ulrikas fb-vänner säger någonting egentligen.
Sedan kan det finnas sådant som de närmaste vet som friar BW från alla misstankar men som inte har nått våra öron.

Nu fanns väl inte Facebook på tidigt 90-tal väl? Minns inte och inte om det fanns på 90.talet överhuvudtaget faktiskt men tror det. Det jag vill komma fram till är att de har lagt till varandra där efter att Helena försvann.
Är Gabriella och BW vänner på Facebook också? Ni som vet.

BW var med redan på söndagen och letade efter vad som har sagts här ett flertal gånger.
Citera
2018-06-08, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
--
Om jag bara tänkte, undrade, anade och kanske även misstänkte men inte visste så skulle jag nog behålla en sådan bekantskap på Facebook för att inte tappa bort personen om inte annat, bra att ha koll. Så vi är nog olika och jag tycker inte att just det att BW befinns bland Ulrikas fb-vänner säger någonting egentligen.
Sedan kan det finnas sådant som de närmaste vet som friar BW från alla misstankar men som inte har nått våra öron.

Nu fanns väl inte Facebook på tidigt 90-tal väl? Minns inte och inte om det fanns på 90.talet överhuvudtaget faktiskt men tror det. Det jag vill komma fram till är att de har lagt till varandra där efter att Helena försvann.
Är Gabriella och BW vänner på Facebook också? Ni som vet.

BW var med redan på söndagen och letade efter vad som har sagts här ett flertal gånger.

Vet inte om du trollar om Fejjan men iaf. den startade typ 2004. 2006 "fick" vi den här i Sverige.
Senast redigerad av kiriL 2018-06-08 kl. 22:34. Anledning: Fel år
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in