2018-05-17, 17:54
Medlem
Engelska 7 komvux, vilken skola?

Tänkte läsa in engelska 7 på komvux på distans. Min kommun i Stockholms län erbjuder detta på följande skolor:
-NTI
-Folkuniversitetet
-Hermods
-MiROi
-InfoComp
-Competens utbildning AB

Någon som har erfarenhet av Engelska 7 på dessa skolor? Är någon skola "enklare" att få högre betyg av än andra? För/nackdelar med skolorna?
Har lätt för plugg och språk sen innan så är inte orolig, men vill ändå göra rätt val.
Citera
2018-05-29, 10:01
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Om man får ett f i en komvux kurs är det fritt fram att bara göra/söka om den då eller? Håller på och läsa in gymnasieexamen men har failat två kurser. Läser in samhällsvetenskap på 2400 poäng och med två f ( 2 st 100 p kurser) slutar jag på 2200. Är det rätt uppfattat av mig om jag då saknar 50 poäng för att få ut gymnasieexamen från komvux? Alltså att man måste ha 2250 godkända poäng.
Citera
2018-05-29, 17:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Om man får ett f i en komvux kurs är det fritt fram att bara göra/söka om den då eller? Håller på och läsa in gymnasieexamen men har failat två kurser. Läser in samhällsvetenskap på 2400 poäng och med två f ( 2 st 100 p kurser) slutar jag på 2200. Är det rätt uppfattat av mig om jag då saknar 50 poäng för att få ut gymnasieexamen från komvux? Alltså att man måste ha 2250 godkända poäng.
Lite olika regler i olika kommuner, men det brukar vara så att du har rätt att göra en kostnadsfri prövning (var som helst i landet) inom x antal veckor efter att betyget F har satts. Det går även att söka om till kursen.
Citera
2018-05-30, 22:19
Medlem
Skillnad mellan olika skolor på Komvux vad avser gymnasiekurser?

Hej, det är så att jag ska läsa kurser som Matematik 4, Biologi 2, Kemi 2, Fysik 1 & 2, Spanska 3 och 4 på skolor på komvux. Har endast läst på NTI-Skolan på distans hittills och de är väldigt hårda med att sätta hög betyg på kurser som Fysik, Kemi, och Matematik, har jag åtminstone upplevt. De satte dock ett högt betyg på kurser som Svenska och Engelska. Har gjort prövning på Samhällskunskap 1b på NTI-Skolan och fick betyget D medan när jag gjorde prövning på Jensen fick jag betyget A pågrund av 3 inlämningsuppgifter som låg på betyget A och 1 slutprov som låg på betyget D, låter väldigt konstigt i jämförelse med hur det funkar på gymnasiet och hur det har funkat i de andra komvux skolorna där slutprovet väger tyngst eller prov på lokal väger tyngre än inlämningsuppgifter.

Nåja, jag vill veta vilken erfarenhet ni har för naturkurser och övriga kurser i olika skolor inom komvux? Vill läsa i en skola där lärare är inte så noggranna och hårda och kan visa överseende för småfel. Säger dock inte att jag inte pluggar!

Vad tycker ni om Jensen, Hermods, NTI-Skolan m.fl? Var det någon skillnad mellan distans- och lokalundervisning när ni läste där?
Citera
2018-05-31, 04:11
Medlem
Har bara erfarenhet av Jensen, och var var väldigt nöjd med dom. Distanskurserna höll låg kvalitet medan klassrumsundervisningarna i stort sätt var bra, med bra lärare.
Citera
2018-05-31, 05:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Har bara erfarenhet av Jensen, och var var väldigt nöjd med dom. Distanskurserna höll låg kvalitet medan klassrumsundervisningarna i stort sätt var bra, med bra lärare.

Jo, Jensen är bra enligt mig också. Det som är en fördel hos de är väl att man inte har betygssamtal om jag har rätt? Hade ingen under slutet av prövningen.
Citera
2018-05-31, 10:10
Medlem
AX64s avatar
Du kan ju alltid prova vuxenutbildningen någonstans där det är riktigt invandrartätt. Där är det enkelt att briljera även om man är lat då lärarna uppskattar alla som visar ens det minsta intresset i kursinnehållet.
Citera
2018-05-31, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lizardangie
Jo, Jensen är bra enligt mig också. Det som är en fördel hos de är väl att man inte har betygssamtal om jag har rätt? Hade ingen under slutet av prövningen.

Nej, inga betygssamtal. Tyckte att betygsättningen höll sig till regelboken.

Jensens svaghet anser jag ligger mest i bristen av utrustning. Om man på gymnasiet hade 10 relativt omfattande laborationer, så har man endast 2 väldigt simpla laborationer per kurs på Jensen. Men vad vet jag, det kanske är på det viset på komvux rent generellt. Har inte så mycket att jämföra med. Det gör ju de betygsgrundande momenten betydligt enklare på komvux än gymnasiet iaf, även om slutproven väger tyngst som vanligt.
Citera
2018-06-08, 01:03
Medlem
VissenBuske1987s avatar
Tjänstledigt för komvux

Halloj!

Är tillsvidareanställd sedan några år på ett privat företag.
Jag trivs bra, kommer bra överens med kollegor och chefer, bra närvaro + arbetar heltid med skiftform.

Känner nu att jag är lite vilsen i vad jag vill göra och lite trött på jobbet.

Jag har gymnasieutbildning endast. Jag fick betyg med skulle vilja läsa upp från "VG" Till "MVG" för framtiden. Går detta?

Om så är fallet; hur ska jag gå tillväga för att få några månader tjänstledigt för att läsa upp till bättre betyg?

Tack!
Citera
2018-06-08, 03:03
Medlem
kalkryggars avatar
Du söker studieledighet. Det finns lagar och regler som styr detta. Kolla detta och om du inte vet hur/var du kollar det så prata med en facklig kontaktperson på ditt jobb. Hen skall veta detta eller kunna ta fram den information du behöver.

Men varför vill du läsa upp dina betyg? När du skriver så får man känslan av att du bara lite hipp som happ vill läsa upp dom och inte någon mer anledning. Stämmer det? Tanken med bättre betyg måste väl vara för att kunna komma in på en högre utbildning. Räcker inte dina betyg till det du vill komma in på så måste man läsa upp betygen. Men om dom räcker för att komma in på det man vill läsa på universitetet så är det bättre att gå direkt på högre utbildning istället för att slösa tid på gymnasiebetyg.
Citera
2018-06-08, 08:44
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Tråd infogad.

/Mod.
Citera
2018-06-08, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VissenBuske1987

Jag har gymnasieutbildning endast. Jag fick betyg med skulle vilja läsa upp från "VG" Till "MVG" för framtiden. Går detta?

Om så är fallet; hur ska jag gå tillväga för att få några månader tjänstledigt för att läsa upp till bättre betyg?

Många kommuner kommer inte betala kurser åt dig som du redan har läst. Det är möjligt att du måste anmäla dig till prövningar istället. Det kostar 500:-

Jag tycker dock att du ska satsa på högskoleprovet istället, om det inte är så att du har en stor del MVG och ett fåtal VG / G som drar ned snittet. Om du har typ VG i allt så tar det för lång tid att höja ditt snitt nämnvärt. Det är mycket mer tidseffektivt att plugga högskoleprovet istället.

Citat:
Ursprungligen postat av VissenBuske1987

Du har lagstadgad rätt till tjänsteledigt för studier, säg till chefen att du vill plugga och resten borde lösa sig självt. Jag vet dock inte hur det fungerar om du gör prövningar eller pluggar inför HP. Du tar ju inte några nya högskole- eller gymnasiepoäng.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in