Citat:
Ursprungligen postat av
magiciadehex
Nej, jag tror inte att han kände sin mamma. Jag tror knappt han känt någon person i hela sitt liv på det vanliga sättet som normala människor känner en person. Jag tror inte han kände mer för människor i sin närhet än det han kände för t.ex miniraketer ( el vad fan det nu var) han byggde "på rummet" som liten, med sina små barnhänder och små barnögon.
Jag tror inte ens PM brytt sig nämnvärt om varken sin mamma eller pappa. Inte heller att han ångrat några "val". Pappan var praktiskt att ha vid sin sida för han delade ju intressen med PM och lät honom syssla med det han ville. Om hans mamma var osjälvständig eller inte tycker jag inte man ens behöver spekulera i, vi vet för lite om henne. Att "döma" henne som osjälvständig för att hon var kristen och var gift flera gånger är inget som behöver ligga någon sanning i. Hon kan t.ex ha fått barn som väldigt ung, haft svårt med försörjningen och haft en otroligt dålig förmåga att hitta bra män, vad vet vi? Kanske dysfunktionell i vissa avseenden, men om det vet vi inget heller. Så då är det bara fördomar som talar om man anser sig veta mer om henne än vad som framkommit. Anser jag.
Det var jag som tog upp att PM först i vuxen ålder förstått vilket helvete hans halvbröder hade med den dominante, störde fadern. Då de har berättat detta för PM. Så, tydligen har PM inte själv, som liten, uppfattat situationen för dem lika jävlig som den egentligen var. DET var min poäng. Även om han upplevt att pappan var sträng mot halvbröderna och att det var bråkigt hemma så verkar hans upplevelse av det ligga långt ifrån vad hans halvbröder fick vara med om. Den bror som tog livet av sig senare, var den bror som PM:s far var allra jävligast emot.
Nej, där har du nog fel. Han har i princip beskrivit sina sexualsadistiska mordplaner i sms till en väninna. Han har ingen självinsikt som säger att det är något fel med hans sexuella behov och drifter. Han anser sig ha fullständig rätt att uppnå njutning genom att tortera ihjäl och stycka ett offer. Att andra anser att det är fel, begriper han såklart. Men HAN anser inte det vara fel. En sexualsadistisk mördare går inte omkring och snackar hej vilt om att han vill iscensätta sin sexualsadistiska fantasi för då uppstår problemet att få tag på ett ofrivilligt offer, om "alla vet". Sexualsadisten söker naturligtvis ett ofrivilligt, ovetande offer. Det handlar ju inte om de vanliga "rollspelen" - det handlar om att bestialiskt tortera och döda någon för sin egen njutnings skull.
Förstår inte varför du tar upp detta hela tiden? Kanske passar bättre på "familjeliv" eller liknande sajt.
Jag har aldrig skrivit att en baby har ett ansvar. Jag reagerade mot ditt sätt att skriva om "PM:s små barnögon" i ett sammanhang som handlade om hur illa behandlade mördare blivit som barn. Jag fick en otäck känsla av att du då skrev "tyck-synd-om-PM-stunden" just då. Som att han egentligen inte kan lastas för det han gjort för att det var ett ohälsosamt hem. Nog pratat om det!
Du behöver inte ljuga för att försöka stärka dina argument mot mig. Varken jag eller någon annan har sagt att det inte kommer att finnas ett botemedel mot de störningar PM lider av, som att han är psykopat, sexualsadist som mördat och är en patologisk lögnare. Bland annat. NU finns ingen bot eller terapi som fungerar. Om framtiden vet jag inget.
Mamma Mia!
Varför predikar du för kören? Du vet att vi är överens i stort.
Det jag invänder mot är pessimismen inför framtiden. Att IDAG redan förutspå att det är bortkastat med terapi och psykiatrisk behandling på tex PM med hans RPU.
Jag tänker inte svara på dina platityder.
Jag tänker istället skriva en lååååång, svavelosande predikan till dig.
Skämt åsido.

Men för oss människor är det bekvämast att tänka svart och vitt. Ont och gott.
För att tänka i nyanser får vi utmana oss själva.
Vår hjärna är ej statisk.
Vad händer i vår hjärna om vi tex börjar skriva med vänster hand i stället för höger?
Och vad händer i hjärnan om vi byter hand med besticken när vi äter?
Efter en tid har vår hjärna kopplat om "ledningarna". Det går ju att skiktröntga hjärnan och se vad som händer.
Det är ganska spännande tycker jag.
Människor som förlorat en bit av sin hjärna har kunnat träna upp en annan del av hjärnan att ta över de funktionerna.
Så det finns mycket på det området att göra.
Eftersom även snedvriden sexualitet tycks ha en ärftlig komponent (tex att halvbröder som växer upp i en helt annan miljö, även de kan bli sexuellt avvikande) så tror optimisten i mig att vi en dag kan bota sådana här störningar. Och en dag kan vi bota Psykopati. Vi kommer kanske att kunna koppla om ledningarna samt ge medicin som bromsar/tar bort skadliga impulser(kemiska ämnen)att föras över i "kopplingarna" i hjärnan.
Före Psykofarmakan kom ansågs det som att de flesta mentalsjukdomar var helt obotliga.
Det fanns inget annat att göra än att låsa in dem på stormavdelningar på mentalsjukhus där stora brutala, mentalskötare (fångvaktare) kunde handskas med dem med brutalt våld och fruktansvärda metoder.
Men när psykofarmakan kom på 50-talet blev dessa svårbehandlade patienter snälla som lamm.
Så stormavdelningarna stängdes och brutala fångvaktare hade man inte längre behov av.
Idag finns tack och lov inga fängelselika mentalsjukhus kvar i vårt land. De allra flesta klarar av att med stöd, leva ett normalt liv UTE i samhället. Utan att vara en fara för allmänheten.
För att vara tydlig och inte bli missförstådd. Jag hoppas att PM får en förvaringsdom.
Och INTE tidsbegränsat fängelsestraff. Jag tycker att det är BRA om han får terapi och psykiatrisk behandling. Och jag tänker inte säga redan NU, att med hans RPU är det obotligt och bortkastat med behandling.
För hur det ser ut på den fronten om 10,20,30 år vet vi inget om idag.