2018-06-07, 09:04
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det där får du nog motivera lite bättre. du kanske som israel har lite skev bild av Sveriges historia.
Det skånska kriget, stora nordiska kriget, m.fl. Till skillnad från Israel var tvångskonvertering, mord eller fördrivelse officiell svensk policy. Skillnaden är att våra grannländer inte håller fast deras ättlingar i flyktingläger.
Citera
2018-06-07, 09:13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Memestar
Det skånska kriget, stora nordiska kriget, m.fl. Till skillnad från Israel var tvångskonvertering, mord eller fördrivelse officiell svensk policy. Skillnaden är att våra grannländer inte håller fast deras ättlingar i flyktingläger.
För det första var det långt innan den moderna folkrätten skapades, och för det andra var det inte någon etnisk rensning. Hur kan du på allvar påstå att det pågått etnisk rensning mot Norge?
Citera
2018-06-07, 09:20
Medlem
Memestars avatar
Citat:
För det första var det långt innan den moderna folkrätten skapades, och för det andra var det inte någon etnisk rensning. Hur kan du på allvar påstå att det pågått etnisk rensning mot Norge?
Jag skiter väl i byråkrati. Det är händelserna som är relevanta, inte den internationella lagen. De tvingades av Sverige att välja mellan döden och dessa alternativ, skrev jag. Hur du på allvar påstå att Staten Israel begick etniskt rensning mot araber 1948?
Citera
2018-06-07, 09:27
Avstängd
Citat:
Jag skiter väl i byråkrati. Det är händelserna som är relevanta, inte den internationella lagen. De tvingades välja mellan döden och dessa alternativ, skrev jag.
Klart lagen har relevans. Tycker du jag skall börja dra upp illdåd som judar begick enligt bibeln? Sen var det ingen etnisk rensning. Sverige var en diktatur, inget tal om annat, men det handlade om att folk som bodde på det som kom att bli svenskt territorium förväntades bli svenska, inte att de fördrevs. Sverige hade under stormaktstiden innevånare av alla möjliga nationaliteter, de var inte en vare sig språkligt eller etniskt homogen nation.
Citat:
Hur du på allvar påstå att Staten Israel begick etniskt rensning mot araber 1948?
Jag vet att du som historierevisionist förnekar det, men visst förekom en storskalig etnisk rensning.
Citera
2018-06-07, 09:43
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Klart lagen har relevans. Tycker du jag skall börja dra upp illdåd som judar begick enligt bibeln? Sen var det ingen etnisk rensning. Sverige var en diktatur, inget tal om annat, men det handlade om att folk som bodde på det som kom att bli svenskt territorium förväntades bli svenska, inte att de fördrevs. Sverige hade under stormaktstiden innevånare av alla möjliga nationaliteter, de var inte en vare sig språkligt eller etniskt homogen nation.

Jag vet att du som historierevisionist förnekar det, men visst förekom en storskalig etnisk rensning.
Exalt likadant med Israel. Enda skillnaden är att dissidenter aldrig fick sådana ultimatum, inte ens när landet var en diktatur mellan 1948-49. Visst var det ca 125 000 araber som fördrevs av extremister, men du har inte kunnat bevisa något mer.
Citera
2018-06-07, 10:04
Avstängd
Citat:
Exalt likadant med Israel. Enda skillnaden är att dissidenter aldrig fick sådana ultimatum, inte ens när landet var en diktatur mellan 1948-49. Visst var det ca 125 000 araber som fördrevs av extremister, men du har inte kunnat bevisa något mer.
Du är som så ofta helt obegriplig. Vad var likadant? Vilka var "dissidenter" i Israel? Det handlade inte om någon ideologisk konflikt utan om rasism. folk drevs ut för att de inte var judar i det som skulle vara en judisk stat. Sen är det fdirekt pinsamt hur du inte bara agerar historierevisionist och hittar på en alldeles för låg siffra utan också vägrar erkänna att det var en etnisk rensning.
Citera
2018-06-07, 10:50
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Du är som så ofta helt obegriplig. Vad var likadant? Vilka var "dissidenter" i Israel? Det handlade inte om någon ideologisk konflikt utan om rasism. folk drevs ut för att de inte var judar i det som skulle vara en judisk stat. Sen är det fdirekt pinsamt hur du inte bara agerar historierevisionist och hittar på en alldeles för låg siffra utan också vägrar erkänna att det var en etnisk rensning.
I vanlig ordning skummar du bara igenom min text. Det var Sverige som gav ultimatum till dissidenter, inte Israel. Dessutom är ditt antagande om en "ren judisk stat" helt idiotiskt då nästan inga av de kristna araberna och druserna i Nasaret och Gallileen samt de muslimska bedouinerna i Negevöknen flydde. Många av dem stred rentav på Israels sida under självständighetskriget.

Jag förnekar inte att vissa extremister fördrev araber baserat på deras etnicitet eller religion. Men du har som sagt inte delat med dig av någon källa som bevisar att fler än 125 000 araber fördrevs och/eller att det sanktionerades av Staten Israel.
Senast redigerad av Memestar 2018-06-07 kl. 11:00.
Citera
2018-06-07, 10:58
Medlem
Citat:
Han syftar på nationaliteten palestinier, inte etniciteten araber. Det bor 1.6 miljoner arabiska medborgare i Israel. Enligt din logik är Sverige en apartheidstat då vi inte ger svenska rättigheter till norska medborgare.

Lagforslaget var till Knesset som avfardade det. Saledes saknar palestinier som ar israeliska medborgare fortfarande sina fulla medborgerliga rattigheter.

Detta ar ett av skalen att Israel ar en apartheid-stat o inte demokrati.
Citera
2018-06-07, 11:05
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeadsOn
Lagforslaget var till Knesset som avfardade det. Saledes saknar palestinier som ar israeliska medborgare fortfarande sina fulla medborgerliga rattigheter.

Detta ar ett av skalen att Israel ar en apartheid-stat o inte demokrati.
Lagförslaget var designat att ta bort Law of Return, diskriminering är redan olagligt. Vilka rättigheter saknas?
Citera
2018-06-07, 12:06
Avstängd
Citat:
I vanlig ordning skummar du bara igenom min text. Det var Sverige som gav ultimatum till dissidenter, inte Israel.
Du menar "ultimatumet" att om ni stannar i Sverige klassas ni som svenskar? Än en gång: vilka norrmän fördrev Sverige.
Citat:
Dessutom är ditt antagande om en "ren judisk stat" helt idiotiskt då nästan inga av de kristna araberna och druserna i Nasaret och Gallileen samt de muslimska bedouinerna i Negevöknen flydde.
Det är inte riktigt snyggt av dig att sätta citationstecken om något jag inte skrivit och sedan argumentera mot detta, och i kombination med din inledning närmast skrattretande. Alla palestinier fördrevs inte, men det har jag heller aldrig hävdat. Ditt resonemang känns igen från ultranationalister på andra håll: "Vadå folkmord på indianer, titta vad många indianer som finns kvar och se vad generöst vi lät vissa av dem bo kvar på land vi ändå inte ville ha".

[quotre]Jag förnekar inte att vissa extremister fördrev araber baserat på deras etnicitet eller religion. Men du har som sagt inte delat med dig av någon källa som bevisar att fler än 125 000 araber fördrevs och/eller att det sanktionerades av Staten Israel.[/quote]
"Extremister" hela vägen från David Ben-Gurion och nedåt i så fall, men på den punkten är vi tydligen överens. Israel grundades av en bunt extremister som ägnade sig åt etnisk rensning. En sionistisk historiker som Benny Morris säger 700 000 fördrivna, men du vägrar ju erkänna alla källor som säger något annat än du vill tro.
https://www.haaretz.com/1.5262454

Får jag förresten fråga om du är infödd israel som lärt dig svenska bara för att bedriva propaganda i Sverige, eller nedflyttad svensk som känner att du måste vara mer patriotisk än de infödda israelerna för att hylla ditt nya hemland?
Citera
2018-06-07, 15:16
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Du menar "ultimatumet" att om ni stannar i Sverige klassas ni som svenskar? Än en gång: vilka norrmän fördrev Sverige.

Det är inte riktigt snyggt av dig att sätta citationstecken om något jag inte skrivit och sedan argumentera mot detta, och i kombination med din inledning närmast skrattretande. Alla palestinier fördrevs inte, men det har jag heller aldrig hävdat. Ditt resonemang känns igen från ultranationalister på andra håll: "Vadå folkmord på indianer, titta vad många indianer som finns kvar och se vad generöst vi lät vissa av dem bo kvar på land vi ändå inte ville ha".

"Extremister" hela vägen från David Ben-Gurion och nedåt i så fall, men på den punkten är vi tydligen överens. Israel grundades av en bunt extremister som ägnade sig åt etnisk rensning. En sionistisk historiker som Benny Morris säger 700 000 fördrivna, men du vägrar ju erkänna alla källor som säger något annat än du vill tro.
https://www.haaretz.com/1.5262454

Får jag förresten fråga om du är infödd israel som lärt dig svenska bara för att bedriva propaganda i Sverige, eller nedflyttad svensk som känner att du måste vara mer patriotisk än de infödda israelerna för att hylla ditt nya hemland?
Alla skåningar som vägrade bli svenskar mördades eller förvisades. Min poäng är att en massa skit hände i historien, men palestinierna är det enda folk som tvingas fortsätta vara "flyktingar" av sina arabiska grannars politiska skäl.

Du är väldigt selektiv när det gäller Morris. Jag minns att du viftade bort hans dokumentering angående arabledarna och FNs delningsplan med motivationen att han är "extremsionist". Då är det väl minst lika sannolikt att han ljuger om antal fördrivna och Ben-Gurions inblandning i syfte att förespråka population transfer?
Citera
2018-06-07, 15:47
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Det där får du nog motivera lite bättre. du kanske som israel har lite skev bild av Sveriges historia.

Menar du att Gustav Vasa inte stal större delen av Danmark och utropade sin egen stat? Och så stal han massor av plundergods av rika tyskar på kuppen. Apartheidnazism!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in