2018-06-07, 09:59
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Rent hypotetiskt sett så skulle det kunna dyka upp ett par
pålitliga vittnen.
Visst, men var ifrån skulle dessa komma och vad skulle de kunna tillföra?
- Någon granne som sett SD kånka runt på LW kl 23:30 ?
- Någon som såg SD strypa LW?
Nej, det tror jag inte alls på.
Citera
2018-06-07, 10:01
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Jag håller med om att det förmodligen är oplanerat.

DNA under naglarna vore helt perfekt, men känslan
är att dom borde ha hunnit med att få fram det.

I morgon vet vi, i alla fall mer än idag.

Vad var det de kallade utredningsläget? Lovande? Gynnsamt? Det brukar de inte göra ens när det ganska bra.

Det reder ut sig.
Citera
2018-06-07, 10:02
Medlem
Legenda77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Hur vet du det? Är det rätt M*ts vi talar om?
Någon av oss kan ha blandat ihop personerna. Den jag sett dela bilder från USA de aktuella datumen är inbiten geocachare, är med eller varit med i församlingen LW tillhörde och är vän med T**m D*v*dss*n (herr o fru).
Jag såg inlägg på såväl Facebook som Insta. Dock har han gjort inläggen på förstnämnda "osynliga" nu.

Kanske det är en annan person med samma namn, som sägs haft ett förhållande med LW?
Vore bra att få veta.

Den M*ts jag antog att det gäller var mycket riktigt på resa men kom hem någon dag innan L*na försvann men är osäker på exakt datum för hemkomst men troligen under helgen innan hennes försvinnande.
Han sysslar med geocatching och om jag inte är ute på väldigt djupt vatten kände den M*ts som jag antog att det syftades på och L*na varandra sedan många år tillbaka.
Tror till och med att de kan ha träffats som scouter på 90-talet.
Denne M*ts som jag tänker på bor inte i Örebro.

Understryker att jag inte tror eller vill rikta misstankarna till M*ts som MGM.

Jag tror SD är rätt man men att man också ska kunna binda honom till det med teknisk bevisning så klart.
Personligen hade jag nog kollat lite mer runt JG (eller GG om man ska använda sig av hans riktiga namn) om jag var tveksam på MGM men det är rena spekulationer från mig så klart.
Citera
2018-06-07, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ramaria
Har funderat och funderat. Ännu inte pusslat färdigt i min lilla hjärna lol.

Läst allt med intresse.

Blivit störd av Utredar-Ulfs undvikande svar på vissa frågor som han viftar bort likt irriterande flugor. M a o jag tror inte att hemmet eller bilen är brottsplatsen.
Eller?

Tänk om överfallet på henne var överlagt? I sådana fall skulle hemmet kunna vara brottsplats. Bortförandet av kroppen vid det senariot skulle vara tidsvinst. Tidsvinsten skulle överstiga risken. Usaresan var bokad (eller bokades) vilket ytterligare gav en möjlighet att undvika inblandning i utredningen.
Vid bortforsling användes bilen.
- Varför inte föra kroppen till en mer undanskymd plats?
Det har att göra med telefonmaster. SD ville att hans telefon enbart skulle visa att han varit i/runt hemmet vid tidpunkten för brottet. Att slå av den vid tidpunkten skulle verka suspekt. Att pingas på avlägsen plats nära kroppen likaså.

Kvarstår frågan: Är SD kapabel till att utföra ett överlagt mord?
-Vad skulle i sådana fall ha kunnat utlösa det?
Det måste ha hänt något nytt dem emellan i sådant fall.

Ovanstånde verkar för långsökt enl mig. Men är trots allt en möjlighet.

Snarare tror jag att brottet var oöverlagt. Exakt hur det gick till måste jag fundera lite mer på lol

Må väl alla i tråden ☀️☀️☀️

Va bra att du stör dig på mig.
Då brukar man ha kommit nära sanningen

Helt sant, jag viftar bort en massa flugor här inne. Mängder med trådsanningar som är rent skitsnack. 90% bullshit. 10% relevans.

Älgattack, Syra, att barnen skulle vara inblandade, att skrik inte skulle höras pga bullerplank, nån sorts hemligt möte bakom ett plank i bästa tjuvrökarstil mellan två +40 åringar osv osv osv.

Mycket flugor att vifta bort.

Varför man inte dumpar en kropp längre bort?
Det är ganska enkelt. Man vill bli av med den så snabbt som möjligt. Första bästa ställe helt enkelt. Och där passar ju bullerplanket perfekt in.
Att åka runt med en kropp och dra till sig vittnesuppgifter och teknisk bevisning med bil är många gånger ingen bra idé. Det kan bli mycket svårt att förklara bort. Fler än en mördare har åkt dit på detta. Kolla var Carolin Stenvalls mördare - Toni Aldén - höll på, herregud. Försökte dölja spår men det enda han gjorde var att sprida ännu mer...

Så lite hantering och tid med kroppen som möjligt är nog mottot i det här fallet.
Att bara bli av med den så att GM ska kunna andas litegranna. Och det lyckades.

Nej, det var inte planerat. Det var inte för att bli mördad som BO träffade personen den här natten mellan Måndag - Tisdag.
Det var en tragisk utgång ifrån ett helt annat ärende. Svartsjuka? Relationer?
Någonting har säkert hänt i triangeldramat i närtid. Något polisen mycket väl kan vara varse om idag. Detta "något" blev tändvätska på brasan och istället för konfliktlösning blev det mord...
Det skedde där och då. Inte planerat.

Fyndplatsen stärker min tes.

Detta kan mycket väl bli ett indiciefall som någon annan varit inne på. Där en rad omständigheter, snarare än bevis, blir besvärande för MGM.

Det lär vara halv panik i polishuset idag för att sammanställa den senaste veckans arbete inför morgondagen.
Citera
2018-06-07, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Va bra att du stör dig på mig.
Då brukar man ha kommit nära sanningen

Helt sant, jag viftar bort en massa flugor här inne. Mängder med trådsanningar som är rent skitsnack. 90% bullshit. 10% relevans.

Älgattack, Syra, att barnen skulle vara inblandade, att skrik inte skulle höras pga bullerplank, nån sorts hemligt möte bakom ett plank i bästa tjuvrökarstil mellan två +40 åringar osv osv osv.

Mycket flugor att vifta bort.

Varför man inte dumpar en kropp längre bort?
Det är ganska enkelt. Man vill bli av med den så snabbt som möjligt. Första bästa ställe helt enkelt. Och där passar ju bullerplanket perfekt in.
Att åka runt med en kropp och dra till sig vittnesuppgifter och teknisk bevisning med bil är många gånger ingen bra idé. Det kan bli mycket svårt att förklara bort. Fler än en mördare har åkt dit på detta. Kolla var Carolin Stenvalls mördare - Toni Aldén - höll på, herregud. Försökte dölja spår men det enda han gjorde var att sprida ännu mer...

Så lite hantering och tid med kroppen som möjligt är nog mottot i det här fallet.
Att bara bli av med den så att GM ska kunna andas litegranna. Och det lyckades.

Nej, det var inte planerat. Det var inte för att bli mördad som BO träffade personen den här natten mellan Måndag - Tisdag.
Det var en tragisk utgång ifrån ett helt annat ärende. Svartsjuka? Relationer?
Någonting har säkert hänt i triangeldramat i närtid. Något polisen mycket väl kan vara varse om idag. Detta "något" blev tändvätska på brasan och istället för konfliktlösning blev det mord...
Det skedde där och då. Inte planerat.

Fyndplatsen stärker min tes.

Detta kan mycket väl bli ett indiciefall som någon annan varit inne på. Där en rad omständigheter, snarare än bevis, blir besvärande för MGM.

Det lär vara halv panik i polishuset idag för att sammanställa den senaste veckans arbete inför morgondagen.

Om du inte tror på att FP även är MP, var ligger MP enligt dig? Hur har GM transporterat kroppen till FP från MP?
Citera
2018-06-07, 10:20
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Om mötet med LW föregås av ett sms eller samtal från SD via hans mobil några minuter innan hon dör, så blir det väldigt svårt för SD att förklara att han inte är inblandad i hennes död.
Skulle det även finnas blodbesudlingar (i mikroskopiska mängder) på hans kläder, skor eller inuti bilen som härrör LW blir det ännu svårare för SD att förklara hur det eventuella blodet kommit dit. Detta i sig kanske inte räcker för en fällande dom, men det håller honom häktad tillsvidare och ger utredningen ytterligare tid till att samla in mer stöd- bevisning.

Nu tror jag att kroppen kommer att ha spår från GM eftersom denne hanterat kroppen efter döden. Risken finns att det sätter DNA spår. Alternativa berättelser från SD kommer troligtvis att komma till en början, men är bevisningen tydlig så vore det bättre för hans egen del att erkänna och berätta vad som de facto hände. För allas del.

Förmodar att om smset funnits hade SD häktats på det högre graden.
Ev, blodbesudling (förutsatt var och mängd)kan ha kommit från det omfattande umgänget och skador vid flitiga geocatchandet.
Termen "utom rimligt tvivel" gäller inte häkningen utan först om målet går upp i tingsrätten.
Intressant är hur lång tid GM haft för städning. Har inte haft tid att undersöka det.
Instämmer till fullo med att det vore bättre om GM erkände och tog sitt straff både för sig själv att alla nära och kära han är dessutom relativt ung och kommer få börja ett helt nytt liv efter ett antal år.
GM kommer inte "slippa undan och" få ett bra liv om han släpps utan resten av livet brytas ner på det värsta tänkbara sätt bojad i skuld som fånge i sig själv,
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-06-07 kl. 10:23.
Citera
2018-06-07, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Om du inte tror på att FP även är MP, var ligger MP enligt dig? Hur har GM transporterat kroppen till FP från MP?

MP är någon av de fortfarande avspärrade områdena. BO´s hem, MGM´s hem eller MGM´s bil.

Det finns en anledning att ett par av dessa platser varit avspärrade i 3 veckor medans fyndplatsen öppnades fortare än Usain Bolt.

Här finns tecken och fynd som teknikerna garanterat varit mycket intresserade av. Mer än bara en kaffemugg på bordet och en olåst dörr. Här har hänt saker.

Man röjer inte en mordplats så pass snabbt. Inte ens om den är utomhus. Då hade också ett större område varit nedtrampat och undersökt. Nu har man hållit sitt arbete i väldigt nära anslutning till kroppen.
Man gjorde detta under en kväll, där det dessutom blev mörkt. Kroppen forslades bort vid 23-tiden.

Sen har ingen aktivitet varit där och avspärrningarna togs bort.
Så behandlar man inte en mordplats om man inte vill göra en riktig fiaskoutredning (Som i och för sig började illa med 4 dagars letande efter en kropp som låg i närmsta buske...)

Rättsmedicin såg direkt att kroppen var flyttad (det är ju ganska enkelt att se vad jag förstår) och därav detta förfarande.

Detta är alltså min tolkning.
Jag har förstått att en del stör sig på den. Och fine... det får man göra.
Senast redigerad av Ulf-Utredaren 2018-06-07 kl. 10:39.
Citera
2018-06-07, 10:44
Medlem
Jag har ställt denna fråga tidigare, hur är det möjligt för GM att inte efterlämna DNA i detta fallet? Såvida han/hon inte drog på sig handskar i all hast men det verkar inte troligt den varma kvällen...nog borde dom få fram ´´någon form´´ av teknisk bevisning? Det har spekulerats att hon blev strypt, men då borde dom fått fram fingeravtryck? Om dom sålunda hittat info (sms/chatt) som styrker att SD skulle träffa LW just den kvällen så räcker inte det för en fällande dom i brist på teknisk bevisning?
Citera
2018-06-07, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
MP är någon av de fortfarande avspärrade områdena. BO´s hem, MGM´s hem eller MGM´s bil.

Det finns en anledning att ett par av dessa platser varit avspärrade i 3 veckor medans fyndplatsen öppnades fortare än Usain Bolt.

Här finns tecken och fynd som teknikerna garanterat varit mycket intresserade av. Mer än bara en kaffemugg på bordet och en olåst dörr. Här har hänt saker.

Man röjer inte en mordplats så pass snabbt. Inte ens om den är utomhus. Då hade också ett större område varit nedtrampat och undersökt. Nu har man hållit sitt arbete i väldigt nära anslutning till kroppen.
Man gjorde detta under en kväll, där det dessutom blev mörkt. Kroppen forslades bort vid 23-tiden.

Sen har ingen aktivitet varit där och avspärrningarna togs bort.
Så behandlar man inte en mordplats om man inte vill göra en riktig fiaskoutredning (Som i och för sig började illa med 4 dagars letande efter en kropp som låg i närmsta buske...)

Rättsmedicin såg direkt att kroppen var flyttad (det är ju ganska enkelt att se vad jag förstår) och därav detta förfarande.

Detta är alltså min tolkning.
Jag har förstått att en del stör sig på den. Och fine... det får man göra.

Här tänker vi olika märker jag, vilket naturligtvis är helt okej.
Allmänheten larmade om en död kropp och polisen satte avspärrningar tidig eftermiddag. Rättsläkare lämnade platsen strax före 23 samma kväll. Det blir sammantaget cirka 7,5-8 timmar undersökningar av FP. Vilket jag anser är helt normalt med tanke på att platsen är relativt isolerad och utomhus.

Att den MT och LW bostäder fortfarande hålles avspärrade är inte heller något anmärkningsvärt efter 3 veckor, det finns absolut ingen brådska att häva dessa avspärrningar då ingen behöver akut tillgång till bostäderna. Här kan utredarna arbeta ostört utan yttre stress.

För mig ger ingenting av varken tid ägnad på FP eller avspärrade bostäder eller bilar någon indikation på att MP måste vara en bostad. Gången är det normala vid en mordutredning.

Tids nog får vi antagligen veta vad som hänt och vem som gjort vad. Intressant att se hur folk tänker olika.
Citera
2018-06-07, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legenda77
Den M*ts jag antog att det gäller var mycket riktigt på resa men kom hem någon dag innan L*na försvann men är osäker på exakt datum för hemkomst men troligen under helgen innan hennes försvinnande.
Han sysslar med geocatching och om jag inte är ute på väldigt djupt vatten kände den M*ts som jag antog att det syftades på och L*na varandra sedan många år tillbaka.
Tror till och med att de kan ha träffats som scouter på 90-talet.
Denne M*ts som jag tänker på bor inte i Örebro.

Understryker att jag inte tror eller vill rikta misstankarna till M*ts som MGM.

Jag tror SD är rätt man men att man också ska kunna binda honom till det med teknisk bevisning så klart.
Personligen hade jag nog kollat lite mer runt JG (eller GG om man ska använda sig av hans riktiga namn) om jag var tveksam på MGM men det är rena spekulationer från mig så klart.

Den M*ts (ML) som ska ha haft ett förhållande med L, verkar ha varit scout enligt tidigare inlägg,
stämmer att han inte bor i Örebro. Förmodligen är det samma M*ts du tänker på.

För övrigt så är han vän på Facebook med LW, HD och JG, dock inte med SD.
Mycket intressant att du skriver att man bör kolla lite runt JG, kan du ev dela med dig
om varför du anser det?
Citera
2018-06-07, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Förstår inte riktigt hur du menar med det här med tillgång till läkemedelsrum kontra överlagt mord och HD:s möjliga inblandning. Får int ihop 'et.

Ber om ursäkt för att jag ifrågasätter ditt första inlägg. Efter 11 år.👍

Edit: ok, såg nu svar som du fått/gett: att det ev skulle ha varit ett giftmord. Borde ha kopplat.

Long time reader, first time writer. 😉👍
Citera
2018-06-07, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EyesWideShut
Verkar i mina ögon märkligt om SD är skyldig till LW:s död och trots det varit så dum så att han behållit blodiga kläder från dådet. Med alla CSI-serier mm som finns på TV så vet väl gemene man ganska väl att blodiga kläder måste man göra sig av med efter ett mord/dråp eftersom spåren inte försvinner helt ens om man tvättar kläderna.

Enligt ett gammalt avsnitt av CSI:Miami som visades nyligen så bryts DNA't ner om man man använder för mycket Luminol på blodfläcken och kan inte användas för identifiering
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in