Citat:
Ursprungligen postat av
Broskfitta
https://nyheteridag.se/plus/s-kollaps-nar-sd-ar-storsta-parti-i-sentios-junimatning/
Sentio gav SD 26.1 i juni-mätningen, den undersökningen borde ju överlappa med senaste delen av SCB. Så kanske att 1.59 kan fortfarande gälla (vilket jag inte vågat hoppats på, men detta verkar bara bli bättre och bättre).
26,1% i Sentio är ett bra resultat inför valrörelsen för den sverigevänliga rörelsen. På nationaldagen också.
Citat:
Ursprungligen postat av
Broskfitta
Glad nationaldag!
Jag kunde inte hålla mig från signa upp för ett medlemsskap, så här kommer alla siffrorna:
Moderaterna 17,1 (20,4)
“Liberalerna” 7,0 (3,7)
Centerpartiet 7,2 (7,6)
Kristdemokraterna 3,3 (2,1)
Socialdemokraterna 21,7 (25,3)
Vänsterpartiet 9,7 (9,2)
Miljöpartiet 4,8 (4,4)
Sverigedemokraterna 26,1 (23,1)
Fi 0,6 (2,2)
Piratpartiet 1,2 (0,5)
Medborgerlig samling 0,1 (0,7)
Övriga 1,2 (1,0)
S på 21,7... AHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
S på 21,7% köper jag. Det förklarar paniken hos S, vilket inte 28% gör.
Jag tror att M ligger högre och L lägre.
Förvånad över att MP inte åkt ut.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gynekologstol
Nu tycker jag inte att vi skall vara allt för glada över Sentios mätning. Ett valresultat som ser ut på det sättet leder sannolikt till en så kallad regnbågsregering bestående av S+C+L+MP med stöd av V.
Hur länge kommer en sådan regering hålla. Tänk bara kalabaliken S haft med MP. Tror S är måttligt roade av att få idioten Lööf som ska bjäbba om allt och de rabiata L-galningarna på halsen. Inte minst när allt sannolikt kommer kollapsa under nästa mandatperiod.
Citat:
Ursprungligen postat av
Maltsev
Det är (o-)lustigt att se hur skribenter som figurerat i tråden under en lång tid nu fortfarande sitter som guldfiskar och försöker hitta anledningar till upp- eller nedgångar i varje undersökning av Sentio.
Det har påtalats hur många gånger som helst av ett flertal personer här i tråden att man måste se över en längre period för att bilda sig en uppfattning om hur läget är eftersom Sentio spretar nåt galet mycket. Nu kommer Sentio med 26 eller nåt och folk skriker om att Sentio är bäst på att pricka SD och därför är 26 rätt. Tittar man tillbaka lite så ser man att just Sentio under året inför valet 2014 hade SD på över 13,5 vid ett flertal tillfällen, man var t.o.m. över 14 någon gång. Är 26 rätt? Det vet vi inte. Sentios snitt för SD under 2018 är just nu 23.
Liberalerna har under 2018 pendlat mellan 3,6 och 4,4, man har inte varit i närheten av över 7 en enda gång sedan valet 2014 för att ta ett exempel. Fi har pendlat mellan 1,8 och 3,1, man har inte varit i närheten av 0,6 vad jag vet. Hur siffrorna från Sentios junimätning står sig vet vi inte förran efter nästa mätning, eller t.o.m. mätningen efter det.
Man måste nog bortse från själva siffrorna och istället fokusera på riktningar. Vilka partier ökar och vilka minskar. Med hur mycket det ökas och minskas är svårt att uttyda från en enskild Sentiomätning.
Men eftersom det jublas över en ökning det senaste året med 0,1 hos SCB blir förmodligen 26 ganska snabbt en sanning här.
Jag är inte alls främmande för att SD hade både 14 och 16% veckan innan valet 2014. Har du redan glömt PK-offensiven mot SD i allmänhet och JÅ personligen i synnerhet. Rota upp hans spelande och presentera som en sliskig affär två dagar innan valet. Mats Knutssons jävligt ohederliga intervju med JÅ dagarna innan valet då han drar fram siffror att SDs budget var felfinansierad, men hans siffror kom från Rosenbad. Jag tror MSM då lyckades sänka SD till 12,7%. Veckorna efter valet hade Sentio SD på 16,7%.
Citat:
Ursprungligen postat av
Enoch.Thulin
Sossarna gick med på amnestin för att MP inte skulle lämna regeringen så nära inpå valet. Sossarna räknade med att förslaget ändå var chanslöst i riksdagen & skulle röstas ner. Men dom kunde inte riktigt räkna ur hur satans efterblivna flickrumsautisterna i Centern skulle visa sig vara.
Så nu sitter både Löfven & Lööf med en dubbeldildo-liknande Svarte Petter i tvåan.
Så kan det gå.
Man kan formulera sossarnas debacle i afghanfrågan på flera sätt men din formulering får du 10 röda vissna rosor av 10 möjliga. Tack!
Citat:
Ursprungligen postat av
Utopiantos
Haha, först skrattade jag bara åt din kommentar. (S) kommer så klart komma en bra bit över 20%. (SD) kommer nog inte att lyckas att fördubblas ännu en gång, och ännu mindre komma över 30%. Men sedan tystnade jag. Tänk om det faktiskt blir så. Är det verkligen helt uteslutet? Men nej, jag tror fortfarande att båda två är nästan helt uteslutna.
Är de två resultaten inte lite grann avhängiga av varandra?