2018-06-06, 23:04
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Ylva Johansson är den perfekta politruken, startade som vidrig kommunist, blev en vidrig PK-sosse, och kanske skulle hon bli den perfekta brun-sossen. Så länge hon får ha sin 11rummae kvar på Kungsholmen så.. Nej hon kommer aldrig att bli partiledare (inte minst eftersom Jämtin-Stockholms-falangen förmodligen kommer att bli utsparkade efter valet).
Maggan är mitt stalltips. Lika kul som som en bergsget, men den enda hyfsat obefläckade de har (och under förutsättning att hon inte tittar för djupt i flaskan).
SD förväntade valvinst kommer att generera politiska tsunamis, med stor sannolikhet. Vi kan förvänta oss härliga falang- och inbördesstrider, samt svekdebatter. Jag kan knappt bärga mig ,)
Det roligaste blir alla riksdagsledamöter som blir arbetslösa. "Men jag var ju på valbar plats på riksdagslistan", "jag har ju arbetat 20 år för denna lön och anställning", "jag konkurrerade ju ut en massa med intriger, falskspel och dolkhugg i ryggen för denna plats, DET ÄR MIN RÄTTIGHET ATT FÅ DENNA RIKSDAGSPLATS".
2018-06-06, 23:11
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utopiantos
Varför skriver Nyheter Idag alltid Liberalerna som "Liberalerna", någon som vet? Är det bara för att de inte tycker att partiet gör skäl för sitt namn, så kör de samma skämt varje gång?
Jag gillar inte att Aftonbladet sätter den trista färgen grå på SD's staplar. Det är en ful taktik. Och eftersom jag vill att alla partier ska behandlas respektfullt så tycker jag inte om att tidningen hånar Liberalerna på detta sätt.
Ja det är därför Chang Frick ser sig som liberal och han ägaren som är MED ser sig nog också som liberal i viss mån så de tycker inte att FP/L är det minsta liberala i någonting då de mest vill förbjuda och kontrollera saker.
2018-06-06, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av regnidagigen
Här hänger jag faktiskt inte med. Kan du utveckla?

SD huserar idag många väljare från både höger (M) och vänster (S). De har lyckats mobilisera dessa väljare inte baserat på en höger-vänster konflikt utan en GAL-TAN konflikt. En tydlig konfliktlinje mellan identitetsvänstern och SD hade kunnat alienera än fler TAN-väljare från både S och M.

Kollapsar MP,FI och C kommer debatten att gå tillbaka till en höger-vänster skala och SD får utkämpa ett tvåfrontskrig.
2018-06-06, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Broskfitta
https://nyheteridag.se/plus/s-kollaps-nar-sd-ar-storsta-parti-i-sentios-junimatning/

Sentio gav SD 26.1 i juni-mätningen, den undersökningen borde ju överlappa med senaste delen av SCB. Så kanske att 1.59 kan fortfarande gälla (vilket jag inte vågat hoppats på, men detta verkar bara bli bättre och bättre).

26,1% i Sentio är ett bra resultat inför valrörelsen för den sverigevänliga rörelsen. På nationaldagen också.

Citat:
Ursprungligen postat av Broskfitta
Glad nationaldag!

Jag kunde inte hålla mig från signa upp för ett medlemsskap, så här kommer alla siffrorna:

Moderaterna 17,1 (20,4)
“Liberalerna” 7,0 (3,7)
Centerpartiet 7,2 (7,6)
Kristdemokraterna 3,3 (2,1)
Socialdemokraterna 21,7 (25,3)
Vänsterpartiet 9,7 (9,2)
Miljöpartiet 4,8 (4,4)
Sverigedemokraterna 26,1 (23,1)
Fi 0,6 (2,2)
Piratpartiet 1,2 (0,5)
Medborgerlig samling 0,1 (0,7)

Övriga 1,2 (1,0)

S på 21,7... AHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA

S på 21,7% köper jag. Det förklarar paniken hos S, vilket inte 28% gör.
Jag tror att M ligger högre och L lägre.
Förvånad över att MP inte åkt ut.

Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Nu tycker jag inte att vi skall vara allt för glada över Sentios mätning. Ett valresultat som ser ut på det sättet leder sannolikt till en så kallad regnbågsregering bestående av S+C+L+MP med stöd av V.

Hur länge kommer en sådan regering hålla. Tänk bara kalabaliken S haft med MP. Tror S är måttligt roade av att få idioten Lööf som ska bjäbba om allt och de rabiata L-galningarna på halsen. Inte minst när allt sannolikt kommer kollapsa under nästa mandatperiod.

Citat:
Ursprungligen postat av Maltsev
Det är (o-)lustigt att se hur skribenter som figurerat i tråden under en lång tid nu fortfarande sitter som guldfiskar och försöker hitta anledningar till upp- eller nedgångar i varje undersökning av Sentio.

Det har påtalats hur många gånger som helst av ett flertal personer här i tråden att man måste se över en längre period för att bilda sig en uppfattning om hur läget är eftersom Sentio spretar nåt galet mycket. Nu kommer Sentio med 26 eller nåt och folk skriker om att Sentio är bäst på att pricka SD och därför är 26 rätt. Tittar man tillbaka lite så ser man att just Sentio under året inför valet 2014 hade SD på över 13,5 vid ett flertal tillfällen, man var t.o.m. över 14 någon gång. Är 26 rätt? Det vet vi inte. Sentios snitt för SD under 2018 är just nu 23.

Liberalerna har under 2018 pendlat mellan 3,6 och 4,4, man har inte varit i närheten av över 7 en enda gång sedan valet 2014 för att ta ett exempel. Fi har pendlat mellan 1,8 och 3,1, man har inte varit i närheten av 0,6 vad jag vet. Hur siffrorna från Sentios junimätning står sig vet vi inte förran efter nästa mätning, eller t.o.m. mätningen efter det.

Man måste nog bortse från själva siffrorna och istället fokusera på riktningar. Vilka partier ökar och vilka minskar. Med hur mycket det ökas och minskas är svårt att uttyda från en enskild Sentiomätning.

Men eftersom det jublas över en ökning det senaste året med 0,1 hos SCB blir förmodligen 26 ganska snabbt en sanning här.

Jag är inte alls främmande för att SD hade både 14 och 16% veckan innan valet 2014. Har du redan glömt PK-offensiven mot SD i allmänhet och JÅ personligen i synnerhet. Rota upp hans spelande och presentera som en sliskig affär två dagar innan valet. Mats Knutssons jävligt ohederliga intervju med JÅ dagarna innan valet då han drar fram siffror att SDs budget var felfinansierad, men hans siffror kom från Rosenbad. Jag tror MSM då lyckades sänka SD till 12,7%. Veckorna efter valet hade Sentio SD på 16,7%.

Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Sossarna gick med på amnestin för att MP inte skulle lämna regeringen så nära inpå valet. Sossarna räknade med att förslaget ändå var chanslöst i riksdagen & skulle röstas ner. Men dom kunde inte riktigt räkna ur hur satans efterblivna flickrumsautisterna i Centern skulle visa sig vara.

Så nu sitter både Löfven & Lööf med en dubbeldildo-liknande Svarte Petter i tvåan.
Så kan det gå.

Man kan formulera sossarnas debacle i afghanfrågan på flera sätt men din formulering får du 10 röda vissna rosor av 10 möjliga. Tack!

Citat:
Haha, först skrattade jag bara åt din kommentar. (S) kommer så klart komma en bra bit över 20%. (SD) kommer nog inte att lyckas att fördubblas ännu en gång, och ännu mindre komma över 30%. Men sedan tystnade jag. Tänk om det faktiskt blir så. Är det verkligen helt uteslutet? Men nej, jag tror fortfarande att båda två är nästan helt uteslutna.

Är de två resultaten inte lite grann avhängiga av varandra?
2018-06-06, 23:15
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fruidolore
Kollapsar MP,FI och C kommer debatten att gå tillbaka till en höger-vänster skala och SD får utkämpa ett tvåfrontskrig.
Desto bättre. Fast de har SD å andra sidan i praktiken alltid gjort. Med eller utan småpartier.
2018-06-06, 23:17
Medlem
Kalksalpeters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Om S grät på valvakan 2014, vad lär de då göra på valvakan i september?
Med tanke på att S devis är "Makten framför allt" så lär initiala reaktion vara samma som att utsättas för tortyr, sen beroende på om de kan få ihop en S+MP+C+L regering eller ej lär avgöra hur länge de upplever tortyrkänslan.
Tror personligen att om konstellationen S+SD eller M+SD når 175 eller fler mandat så kommer de bli en sådan regering oavsett vad S och M säger innan valet
2018-06-06, 23:24
Medlem
StillaHavets avatar
Citat:
Okay, tack för det tipset. Intressant. Men det känns ändå som att man glider lite på sanningen.

Man eliminerar inte röster i urvalet men viktar om. Dessa 1000 ska representera hela väljarkåren. Ringer du och bara kvinnor svarar då är det inte en representativ grupp. Eftersom ett urval är så litet blir det allltid skevheter som måste justeras för. Idealiskt speglar urvalet hela gruppen vad gäller kön, ålder, utbildning, yrke, ort, o.s.v. men det sker sällan.
2018-06-06, 23:24
Medlem
Månsans avatar
Nobelfesten blir lite knepig. Statsminister Åkesson och hans ministrar bannlysta och fortsatt portade.

Gissar att Nobelstiftelsen mer än de flesta fruktar ett succéval för rasistpartiet.
2018-06-06, 23:26
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fruidolore
Jag tänker precis tvärtom, ett stort Mp/V/FI hade gynnat SD och därmed Sverige tror jag.
"A hero is only as good as his villian"
Jag håller med. Ju fler mandat som inte alla kan samarbeta med ju bättre för SD. Skulle FI, V och SD får över 50 % kan inte SD uteslutas för M kan inte samarbeta med FI och V utan att haverera internt. "Mittenpartierna" M, S etc. kan alltid samarbeta.
2018-06-06, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag tror inte Jimmie vill säga dra åt helvete idag, om det är honom som du menar med "docent" .Åtminstone inte ännu. Han hyser väl hopp att kunna rita om den politiska kartan. De andra partierna fått ompröva sin flyktingpolitik har inte med SD att göra utan är resultat av den situationen som vi fick på hösten 2015 och andra EU- ländernas agerande.

Det gläder mig att se hur söndersmulade Nantales krystade argument blir gång på gång i tråden, även om man måste ge ”hen” viss eloge för sina tappra försök.

Frågan är här när de andra partierna började att ompröva sin flyktingpolitik. Var det hösten 2015, under 2016 eller möjligen först 2017? Eller framför allt under de senaste veckorna, nu när valet närmar sig och OU kommer med den ena skrällen efter den andra?

En V-väljare sa till mig på fullt allvar häromdagen att ”hen” trodde att S:s ras beror på att partiet börjat att närma sig SD:s politik. Som om inte merparten av ”avhopparna” går till just det ”riktiga” SD...

Logiken sviktar betydligt men är jämförbar med Nantales obegåvade alster. Det är mycket glädjande att ta del av allt mothugget. Keep up the good work, alla ni som orkar.
2018-06-06, 23:36
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det är detta som stått i partiernas interna OU som medierna talat om på sistone. Det är detta som är bakom alla "kriser" media talat om. Inte Sifo och SCB siffror.

Tror att du har rätt. De interna opinionsundersökningar som partierna gör har säkert signalerat att läget varit långt allvarligare än vad som hittills framkommit. I synnerhet S har senaste tiden stundtals uppträtt i ren panikångest. Helt klart är att de internt känt till hur allvarligt läget är.

Att sedan SD går fram så som de nu gör i opinionen gör ju att panikångesten bara förvärras än mer. Hur ska SD stoppas? Vilka metoder krävs? Hur mycket valfläsk behövs egentligen då?

Satan vilken intressant utveckling vi är mitt inne i... Ingenting tidigare i svensk politik kommer i närheten av detta.
Senast redigerad av Smoothman 2018-06-06 kl. 23:38.
2018-06-06, 23:41
Medlem
TronaldDump666s avatar
Det stora mörkertalet för SD verkar gömma sig hos M i nästan lika hög grad som S. 22.6 i SCB jämfört med 17.1 i Sentio är ju en avgrundsdjup skillnad. Ca. 300.000 röster.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in