2018-06-06, 19:12
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Problemet är nog större för de etablissemanget än vad Mats Knutson säger. Vi kan få en situation där endast V, C, M, S och SD blir kvar i riksdagen. Alternativet är då en M, S och C regering vilket gör V och SD till de enda oppositionspartierna. Jag skulle gissa på att vi kommer få en sådana här situation. Det är oundvikligt. Det kanske sker i valet 2018 eller så sker det i valet 2022 men det kommer ske. Egentligen är det ju förvånande att inte bara Alliansen redan 2010 gjorde upp med SD för att få bort dem från oppositionen. Alliansen har ett bedrägligt självskadebeteende.
Om alliansen har självskadebeteende är S suicidala
2018-06-06, 19:14
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Valet 2020 är det intressanta.
Det blir nog redan 2019
2018-06-06, 19:17
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Det kommer onekligen att bli extra spännande att följa SD i kommunalvalen på många platser i Sverige i höst. Inte nog med att Växjö blev tidigt ute med minaret och ett jäkla rabalder om detta i alla medier och på plats, nu kommer dessutom en av södra Sveriges största moskéer att uppföras i just Alvesta...
http://www.friatider.se/mosk-f-r-500-personer-byggs-i-alvesta-vi-r-j-ttem-nga-muslimer-vi-beh-ver-detta
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/klartecken-for-moskebygge-i-alvesta
Allt detta påverkar naturligtvis de infödda och SD gynnas enormt av sådant här. Att Småland nu gått om andra platser och tar täten med flest SD-väljare är ingen överraskning - jag förutspår att SD kommer att rusa i opinionen därnere.
Men asylinvandrarna har rösträtt i kommunalvalet. S kommer bli rena invandrarpartier i dessa orter; alla svenskar och arbetskraftsinvandrare kommer gå över till SD.
2018-06-06, 19:18
Medlem
StatligaTeleverkets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dart380
I Köping är det likadant. Det enda man ser dagtid är somalier och arabhucklen överallt.Speciellt runt Nygård.Nibble. Lägg till Köping på kartan sär SD kommer att göra ett kanonval i höst.
Håller med om Köping. Då jag har släkt där så har man ju varit där en hel del. Tyckte alltid det var en fin liten stad, men när jag var där sist för första gången på ganska många år så blev jag nästan förskräckt. Var inne på ett kafé i centrum där en hel klan från Somalia satt och hade någon sorts familjeråd, kändes det som (satt en sån där gammelsomalier med rolig hatt och utstyrsel).
Finns fler ställen, Filipstad, Kopparberg, Kristinehamn, Sunne, Säffle, Lysekil, Ludvika och säkert fler liknande småstäder har fått stadsbilden förändrad på bara några år. Min egen hemort har även den blivit förändrad en hel del.
I sådana kommuner är det nog inte helt omöjligt med ett SD som börjar nosa på egen majoritet.
2018-06-06, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Att se på SCB isolerat ger ingenting. Man behöver maj månads Sentio för en komplett bild av avståndet mellan golv och tak. I maj 2014 när SCB släppte 8,1 så låg Sentio på 11,7.

För att x1,59 ska hålla som korrigeringsfaktor behöver Sentio i så fall drämma till med 26,7% nu i maj. Om det blir lägre så kan man nog sluta sig till att mörkertalet i SCB har minskat pga webbenkäter eller annat.

https://nyheteridag.se/plus/s-kollaps-nar-sd-ar-storsta-parti-i-sentios-junimatning/

Sentio gav SD 26.1 i juni-mätningen, den undersökningen borde ju överlappa med senaste delen av SCB. Så kanske att 1.59 kan fortfarande gälla (vilket jag inte vågat hoppats på, men detta verkar bara bli bättre och bättre).
Senast redigerad av Broskfitta 2018-06-06 kl. 19:23.
2018-06-06, 19:20
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fruidolore
Själv tror jag valet i mars 2019 blir det mest intressanta!
Efter att L och KD har fått lämna riksdagen den 9 september och Löfven sitter kvar som statsminister så satt M i klistret. Efter internbråk så vägrade de ta stöd av SD:s 23.6% för att bilda regering, en deal bakom stängda dörrar gick de däremot med på, C och M tog stöd av SD och röstade ner budgeten i december. Löfven lanserade DÖ 2.0 men C och M avslog, deras plan, att i ett nyval stödrösta in L och KD igen. Till en början såg det bra ut i opinionsmätningarna och Alliansen såg ut att bli klart större än de rödgröna. Varför Löfven skulle acceptera en minoritets regering med Alliansen när de precis avslagit DÖ 2.0 hade de inte tänkt på. När opinionsmätningarna i januari började trilla in så trillade även verkligheten in för UK och SL dock.
"Välkomna till Rapport. Sverigedemokraterna går starkt framåt i dagens sifo-undersökning. Trettio komma två proc..."
I Februari kallade Löfven upp "oppositionen" på regeringskansliet , vid en presskonferens dagen efter meddelade regeringen att nyvalet var inställt. Stora demonstrationer följde beskedet och en vecka senare tvingas Stefan Löfven att avgå, i 3 veckor är Sverige utan regering.
Kvällen före valet sammanställs här flashback:s stora gissningstävling, Sverigedemokraterna har 41.02% i medeltal, somliga är dock stensäkra på egen majoritet imorgon.
Inte helt osannolikt
2018-06-06, 19:24
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Broskfitta
https://nyheteridag.se/plus/s-kollaps-nar-sd-ar-storsta-parti-i-sentios-junimatning/

Sentio gav SD 26.1 i juni-mätningen.
Hurra! Hurra! Hurra! Glad Nationaldag på er allesammans
2018-06-06, 19:28
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:

Sentio gav SD 26.1 i juni-mätningen, den undersökningen borde ju överlappa med senaste delen av SCB. Så kanske att 1.59 kan fortfarande gälla (vilket jag inte vågat hoppats på, men detta verkar bara bli bättre och bättre).
Ja vad bra. Har någon information om vad som står i den låsta artikeln?
2018-06-06, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Hurra! Hurra! Hurra! Glad Nationaldag på er allesammans

Glad nationaldag!

Jag kunde inte hålla mig från signa upp för ett medlemsskap, så här kommer alla siffrorna:

Moderaterna 17,1 (20,4)
“Liberalerna” 7,0 (3,7)
Centerpartiet 7,2 (7,6)
Kristdemokraterna 3,3 (2,1)
Socialdemokraterna 21,7 (25,3)
Vänsterpartiet 9,7 (9,2)
Miljöpartiet 4,8 (4,4)
Sverigedemokraterna 26,1 (23,1)
Fi 0,6 (2,2)
Piratpartiet 1,2 (0,5)
Medborgerlig samling 0,1 (0,7)

Övriga 1,2 (1,0)

S på 21,7... AHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
2018-06-06, 19:32
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Glad nationaldag!

Jag kunde inte hålla mig från signa upp för ett medlemsskap, så här kommer alla siffrorna:

Moderaterna 17,1 (20,4)
“Liberalerna” 7,0 (3,7)
Centerpartiet 7,2 (7,6)
Vänsterpartiet 9,7 (9,2)
Miljöpartiet 4,8 (4,4)
Fi 0,6 (2,2)
Piratpartiet 1,2 (0,5)

Övriga 1,2 (1,0)

Det är detta som stått i partiernas interna OU som medierna talat om på sistone. Det är detta som är bakom alla "kriser" media talat om. Inte Sifo och SCB siffror.
2018-06-06, 19:33
Medlem
Citat:
Glad nationaldag!

Moderaterna 17,1 (20,4)
“Liberalerna” 7,0 (3,7)
Centerpartiet 7,2 (7,6)
Vänsterpartiet 9,7 (9,2)
Miljöpartiet 4,8 (4,4)
Fi 0,6 (2,2)
Piratpartiet 1,2 (0,5)

Övriga 1,2 (1,0)

Många siffror där som är svåra att tro på. Du trollar inte nu?
2018-06-06, 19:33
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Glad nationaldag!

Moderaterna 17,1 (20,4)
“Liberalerna” 7,0 (3,7)
Centerpartiet 7,2 (7,6)
Vänsterpartiet 9,7 (9,2)
Miljöpartiet 4,8 (4,4)
Fi 0,6 (2,2)
Piratpartiet 1,2 (0,5)

Övriga 1,2 (1,0)

Om de siffrorna stämmer är det spridda skurar. Utmärkt om SD går framåt och både S och M sjunker, men det vore illa om både MP, L och KD klarar spärren.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in