2018-06-06, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Perfekt. Men jag hoppas ändå att Ebba ger ut en skiva med julsånger.

Hahaha, ja... Tydligen kan hon sjunga

https://www.youtube.com/watch?v=7YEt7A_88EU

Den kristna vänstern som Ebba Busch Thor mer eller mindre representerar är död. Detta fattade Sara Skyttedal och vågade i alla fall försiktigt heja på mjukt konservativa kandidaten Marco Rubio. En riktig högerperson hade antagligen hejat på Rand Paul, Ted Cruz eller Donald Trump. Om du inte går till höger är du förlorad. Hur som helst. Det kommer bli en total chock i Sverige under valnatten.
2018-06-06, 21:27
Medlem
Vi behöver ett institut som redovisar rätt för alla partier. Jag ser flera fel på Sentios undersökning. Jag medger att S sjunker och att SD stiger.

Jag drar inga andra slutsatser. Jag vore glad även om Fi kunde ta lite ifrån V, ty jag ogillar kommunister.

Annars känns det mycket bra, rent allmänt gillar jag att folket överger förloraren och söker sig mot vinnaren SD.
Vi får tacka Jimmie, han har gjort ett lugnt och sansat intryck, övriga partiledare kacklar i hönsgården och vet inte vilket ben dom skall stå på
2018-06-06, 21:27
Medlem
Maltsevs avatar
Det är (o-)lustigt att se hur skribenter som figurerat i tråden under en lång tid nu fortfarande sitter som guldfiskar och försöker hitta anledningar till upp- eller nedgångar i varje undersökning av Sentio.

Det har påtalats hur många gånger som helst av ett flertal personer här i tråden att man måste se över en längre period för att bilda sig en uppfattning om hur läget är eftersom Sentio spretar nåt galet mycket. Nu kommer Sentio med 26 eller nåt och folk skriker om att Sentio är bäst på att pricka SD och därför är 26 rätt. Tittar man tillbaka lite så ser man att just Sentio under året inför valet 2014 hade SD på över 13,5 vid ett flertal tillfällen, man var t.o.m. över 14 någon gång. Är 26 rätt? Det vet vi inte. Sentios snitt för SD under 2018 är just nu 23.

Liberalerna har under 2018 pendlat mellan 3,6 och 4,4, man har inte varit i närheten av över 7 en enda gång sedan valet 2014 för att ta ett exempel. Fi har pendlat mellan 1,8 och 3,1, man har inte varit i närheten av 0,6 vad jag vet. Hur siffrorna från Sentios junimätning står sig vet vi inte förran efter nästa mätning, eller t.o.m. mätningen efter det.

Man måste nog bortse från själva siffrorna och istället fokusera på riktningar. Vilka partier ökar och vilka minskar. Med hur mycket det ökas och minskas är svårt att uttyda från en enskild Sentiomätning.

Men eftersom det jublas över en ökning det senaste året med 0,1 hos SCB blir förmodligen 26 ganska snabbt en sanning här.
2018-06-06, 21:29
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 36th
Det bästa som kunde hända för SD var att 9000 avvisade hazarer ska få stanna enligt S. Med det beslutet så visade S att dom inte menar allvar med ”sin” immigrationspolitik dom lånat från SD.

SD blir största parti 9 september.
Sossarna gick med på amnestin för att MP inte skulle lämna regeringen så nära inpå valet. Sossarna räknade med att förslaget ändå var chanslöst i riksdagen & skulle röstas ner. Men dom kunde inte riktigt räkna ur hur satans efterblivna flickrumsautisterna i Centern skulle visa sig vara.

Så nu sitter både Löfven & Lööf med en dubbeldildo-liknande Svarte Petter i tvåan.
Så kan det gå.
2018-06-06, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaftrudner
Det torde ju bli en kvinna eller en invandrare. Och eftersom det som återstår av väljare för ett S under 20% är muslimer och andra invandrare, identitetsvänstern, feminister och senila pensionärer, så blir det antingen en identitetsvänsterkvinna (Alice Bah Kunke) eller en invandrare (Ibrahim Baylan eller Ardalan Shekarabi). Bommersvikskvinnorna behåller sitt starka grepp om SAP och kör kraschen ända in i kaklet.

Med ovanstående scenario, så skulle SAP förintas under nästa mandatperiod och SD vinna i opinionen månad för månad.

Kunkhe är inte sosse.

Nalin Pekagul kanske?

Tror det blir en karl, det blir hunken skulle jag tippa. Den enda sossen som har lite starquality fortfarande (relativt sett då)
2018-06-06, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Som en ytterligare jämförelse vore det kanske lämpligt att jämföra med Sentios sista hela mätning innan valet, hur väljarströmmarna gått mellan juni och valet vet vi ju inte (och vet inte nu hur det kommer att se ut i slutändan).

Ja, du har rätt men vi är inte där än så vi kan fortsätta att spekulera.
2018-06-06, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Som en ytterligare jämförelse vore det kanske lämpligt att jämföra med Sentios sista hela mätning innan valet, hur väljarströmmarna gått mellan juni och valet vet vi ju inte (och vet inte nu hur det kommer att se ut i slutändan).

Liberalerna, Sentio

2014-05 4,5%
2014-06 5.6%
2014-07 6.1%
2014-08 5.6%
2014-09 5.6%

https://val.digital/Party-L/
2018-06-06, 21:32
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Kommer svensk ljug-media våga presentera denna Sentio?

Erfarenhetsmässigt är risken närmast noll!

Betydligt viktigare i sammanget är agendans upprätthållande, att motarbeta SD och vilseleda väljarna efter bästa förmåga - naturligtvis...
Senast redigerad av Mac-Arthur 2018-06-06 kl. 21:38.
2018-06-06, 21:35
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Ja, väljarna kommer ju någonstans. Det finns bara 100 procent väljare. Det är som sagt det totala misslyckandet med SD som gör att att YouGov och Sentio gör bättre ifrån sig än de andra företagen. Varken YouGov eller Sentio är exceptionellt bra när det kommer till att mäta de övriga partierna. Det kommer bli fruktansvärt pinsamt för många av de här företagen. I synnerhet kommer Novus få rätt mycket skit om SD blir så stora som YouGov och Sentio tror att de skall bli.

Hur som helst...
Osäkra och soffliggare då? Kan inte de förändra speplanen en del? Redovisar Sentio hur stor andel de som inte väljer parti har?
2018-06-06, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Herbert
Kunkhe är inte sosse.

Nalin Pekagul kanske?

Tror det blir en karl, det blir hunken skulle jag tippa. Den enda sossen som har lite starquality fortfarande (relativt sett då)

Nalin Pekgul ger ett skärpt intryck, men är inte populär bland islamisterna. Sanningssägare göre sig icke besvär i jakten på väljare.
2018-06-06, 21:36
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Om det här skulle bli valresultat så kommer Löfven och Kristersson förmodligen avgå.

Vänstern, Miljöpartiet och alla aktivister behöver ett starkt S, men KD, L och C behöver å sin sida ett starkt M. Småpartierna har åkt snålskjuts på S och M men man ger inget tillbaka. Det är därför som det är just Annie Lööf och Jonas Sjöstedt som bråkar mest med Åkesson i partiledardebatter. Den observante märker att tjafset med Åkesson egentligen handlar om att man känner skuld för att M och S tappar väljare till SD. Då kan man tycka att Lööf och Sjöstedt borde dämpa sig. Men icke, istället fungerar det tvärt om. Bråket och de hårda orden är en varning till Löfven och Kristersson att inte närma sig SD. Åkesson är inte dummare än att han retar Lööf och Sjöstedt än mer eftersom han vet att flera socialdemokratiska och moderata väljare som ännu inte tagit steget bestämmer sig för att göra det när de hör Sjöstedt och Lööf.

I morgon går alltså amnestilagen igenom. Det gynnar Sjöstedt och Björklund. C tappar väljare till L, men moderata väljare blir arg på Kristersson som ändå vill samarbeta med C. S har förlorat mest på det eftersom man tappat nästan allt till SD.

Åkesson har sedan 2010 varnat M och S att inte låta sig påverkas för mycket av småpartierna. De ca 20 procent extra som SD har fått sedan dess handlar om just detta. Sedan 2005 har S och M tappat 20 respektive 10 procent till SD på grund av man lyssnat på Schyman, Mehmet Kaplan, Maud Olofsson, Lars Ohly med flera.
Senast redigerad av TheLucky 2018-06-06 kl. 21:38.
2018-06-06, 21:40
Medlem
hrwdtjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utopiantos
Statsvetaren Henrik Oscarsson säger att det inte är säkert att (SD) fortfarande underskattas i opinionsmätningarna. Jag håller med om att vi inte kan vara helt och hållet säkra på att de olika sammanvägningarna, som Poll of Polls, fortfarande underskattar (SD). Men jag tror ändå det, möjligen i en lite lägre utsträckning. Dessutom är det viktigt för folkrörelser att hålla fanan högt och bibehålla momentumet.

https://nyheteridag.se/plus/statsvetare-inte-sakert-att-sd-fortfarande-underskattas-i-opinionsmatningarna/

Jag tror SD är underskattade. Nu när SD bryter ny mark i tidigare outforskade terränger kommer skrämselfaktorn öka ännu mer. SD blev kanske någorlunda normaliserat efter valet i det nya klustret av väljare de fick mellan 2010 och 2014 där personer som tänkte rösta på SD inte sa det högt. Nu har den processen börjat om igen i en annan del av populationen där tabuna är starkare och de potentiella skadeverkningarna för SD-väljare är högre.

Jag har svårt att tro att SD numera helt saknar väljare inom de stora mediehusen eller bland tjänstemän inom statsförvaltningen. När mångkulturen kommer för nära medelklassens skolor och fritidsverksamheter är det inte lika roligt med mångfald längre. Politiskt korrekta mammor vill inte skicka sina barn till skolor fulla av somalier och 25-åriga afghaner.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in