2018-06-06, 15:30
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Ja, och det innebär ju att behöver ha förhållandevis högt i tak inför vad vi anser vara trakasserier. Enstaka PM till enstaka användare räcker liksom inte.

Vidare så anser jag att om man tycker att det inte är nån mening med att RP:a otrevliga PM så får man skylla sig själv. Genom att RP:a så får vi ju en samlad bild av vilka regelbrott som pågår i PM och om vi ser att en användare har fått tio RP:s mot sig så förstår vi ju att det är något muffins på gång. Men om man då tänker att "Äh, det spelar ju ingen roll.." så riskar vi att missa såna här mönster. Vi moderatorer kan bara göra så mycket, som användare så måste man hjälpa till. I alla fall så länge man faktiskt tycker att forumet på det stora hela är en bra sak.

Men vi kan liksom inte hålla på med patentlösningar för vad som framstår vara en väldigt liten del av användarbasen. Det går inte att driva saker och ting på det viset. Forumet är till för många, inte för få.
Men ett explicit hot ger väl avstängning direkt hoppas jag? Alltså av typen "Jag skall våldta dig", "Jag skall bryta benen på dig" och liknande.
Citera
2018-06-06, 15:33
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Citatet nämner överhuvudtaget inte ordet våld, än mindre att taskiga kommentarer på internet skulle kunna utgöra det.

Ja, vad tråden handlar om är alltså just personligt riktade trakasserier som förmedlas via PM. Det är också vad jag hela tiden har diskuterat här.

Ja, om man anser personliga kommentarer om hur man är ett luder som ska våldtas är lika essentiellt för Flashback som fäktning är för en fäktningsklubb så visst.

Jag förstår att jag kan uppfattas som otrevlig i diskussioner emellanåt, men återigen, jag skickar inte PM till folk för att tala om att de är luder som borde våldtas. Mitt beteende, och det den här tråden faktiskt diskuterar, är inte jämförbart.

Vad vet du? Tänker du på allvar låtsas att du vet mer om mig om varför kvinnor undviker att vara publika på Flashback?

Okej... så ditt exempel kunde ha handlat om en kvinna, därför bevisar det att dåligt beteende inte är könsbundet.

Om du med "ta ansvar för sitt eget beteende" menar att man ska behöva ta emot kommentarer om hur man ska våldtas, så nej, jag tycker inte att någon ska behöva "ta ansvar för sitt eget beteende".

Tja, vad hette det när du anklagade mig för att "projicera min kvinnliga kultur" på forumets män? "Kärring är ett beteende."

Jovisst, när det är "Gertrud" som pratar om hur hon blir hatad är det ingen som spelar offer, då handlar allt om "principer". Vilken tur att "Gertrud" inte är som de där äckliga manipulerande feministerna, som uppenbarligen inte blir hatade på riktigt. Det är helt klart inte Gertrud som hycklar i tråden genom att fokusera på enskilda personers smådryga kommentarer och kalla dem för "våld" i en tråd som är tänkt att handla om trakasserier och hot.

Jovisst, när min inkorg fylls med kommentarer om hur jag är ett feministluder så handlar det om hur jag saknar social kompetens, men när det är kvinnor som "hatar" (på ospecificerat vis) "Gertrud" så heter det att "Jag får skit av kvinnor för att jag finns." Jag tror att vi börjar ana den röda tråden nu.

Återigen, det här handlar inte om att jag vill skyddas från kritik, utan bara om att jag vill slippa ta emot PM med grafiska beskrivningar av hur jag ska våldtas. Du fortsätter driva den här tesen att jag inte har rätt att klaga för att jag ägnar mig åt "verbal misshandel", men inget jag skriver på det här forumet kommer i närheten av den skit tråden egentligen är avsedd att diskutera.

Du har faktiskt helt rätt, jag har en tendens att dras in i de här fucking skitdebatterna där jag får för mig att jag ska ställa vissa individer mot väggen för deras uppenbara inkonsekvens, men eftersom ni alltsomoftast förnekar er oavsett vad så brukar det sluta med att jag slösar min tid långt efter att jag gjort min poäng.

Så tack för att du påminner mig om att lägga av med det här tramset nu.

Ni kan bara vänta på att ett dussin personer rapporterar samma konto och inte ta krafttag mot problemet när det först visar sig?
När det gäller just trakasserier så utgör inte ett PM ett regelbrott. Att flera olika användare skriver saker till dig är inte den sortens trakasserier som regeln motverkar.
Citera
2018-06-06, 15:34
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Men ett explicit hot ger väl avstängning direkt hoppas jag? Alltså av typen "Jag skall våldta dig", "Jag skall bryta benen på dig" och liknande.
Jag får inte gå in på hur våra bedömningar görs. Taket är dock högt även i PM.
Citera
2018-06-06, 15:53
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Jag får inte gå in på hur våra bedömningar görs. Taket är dock högt även i PM.
Från fördjupningen av regeln står detta:
Citat:
Grövre hot innebär att man hotar att skada någon eller någons egendom, samt att hotet framstått som allvarligt menat. Hotet ska ha gjorts på sådant sätt eller i sådant sammanhang att det kan antas att den som är föremål för det skulle känna allvarlig fruktan för att hotet ska verkställas
Antar att detta även gäller i PM?

Men då detta är ett anonymt forum så borde det inte gå att fälla någon, för ingen vet vem du är, därför borde man inte känna "allvarlig fruktan" heller. Om nu ingen blir outad av kommunistsvinen på Expo, Expressen, DN eller liknande.
Citera
2018-06-06, 16:02
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Men då detta är ett anonymt forum så borde det inte gå att fälla någon, för ingen vet vem du är, därför borde man inte känna "allvarlig fruktan" heller. Om nu ingen blir outad av kommunistsvinen på Expo, Expressen, DN eller liknande.

Problemet är att det är i många fall inte så svårt att lista ut vem någon är om man verkligen anstränger sig.

Folk tänker kanske inte på vad de säger när de råkar namedroppa något i någon tråd. T.ex i en krimtråd där någon säger att den bor inte så långt borta från vad X hände. Då vet man området, sen om den personen sagt att den är X gammal så vet man åldern, vet man sen intressen baserat på vad personen skriver osv.

Det finns många personer här på Flashback som älskar att kartlägga folk, speciellt om personen är aktiv i någon kontroversiell tråd (läs t.ex organiserad brottslighet) eller rent av för att de stör sig på personen.

Så, om någon känner sig hotad är upp till personen som får PM:et.

Sen, visst om det står något som "Du borde fan gå och ta självmord" är ren trams och borde ignoreras. Däremot om det står "Jag ska söka upp dig och döda dig och dina katter" (säger katter då jag nämnt att jag har katter).
Citera
2018-06-06, 16:11
Medlem
Citat:
Hur många hot om våldtäkt, misshandel & liknande har du fått? Hur många har du rapporterat? Vad har du fått för respons på din rapportering från moderatorerna?

Kan du lägga upp dessa PM här, så vi ser vem som ligger bakom & hur hoten ser ut.
(kanske någon Moderator först kan ge besked på om det är ok enligt regelverket att återposta PM)

Sorry om jag missat tidigare info, inläggen i tråden är så sjukt långa att det är svårt att överblicka på mobilen.
Som sagt, regelrätta hot är få till antalet. De användare som ägnar sig åt sådant här på en regelbunden basis har gissningsvis lärt sig vad som är okej enligt forumets regelverk. Man kan ju i praktiken uppnå samma sak som om man skrivit "jag ska våldta dig" genom att förklara i grafisk detalj vad man vill göra mot personen, men som moderatorsärenden betraktas dessa helt annorlunda.

Å det hela taget skulle jag säga att även när det betraktas så är det förhållandevis lite som skrivs med avsikten att vara direkt hotfull, och jag har kanske mottagit ett drygt tiotal sådana PM under min tid här. Den absoluta merparten faller snarare i kategorierna obehagligt, eller bara irriterande. Det finns något admin-uttalande från 2004 som jag till en början dumt nog trodde skulle göra sig gällande (FB) Viktigt! Tjejer som trakasseras via PM, kontakta mig!!!, och ja, PM där någon ska dela med sig av "åsikten" att jag är en hora har jag nog mottagit ett drygt hundratal.

Hur som helst, jag hade någon längre diskussion med en moderator när jag först mötte på problemet, men sedan dess har jag inte orkat ge mig på att debattera frågan. Responsen när man skickar rapporter brukar ju bli ganska kortfattad, antingen "okej, men jag tänker inte göra något", eller "okej, jag ska lyfta det till omröstning". Om det någonsin har blivit något därifrån vet jag faktisk inte, eftersom jag oftast är snabb med att ignorera dessa konton snarare än nyfiken att ta reda på det, men jag har aldrig sett att någon stängts av.

Det är också som Buffy säger, föga förvånande så, att när man rensar ur inkorgen på den här sajten är det verkligen inte sextrakasserierna man får för sig att spara. Även om jag hade haft kvar de grövre trakasserier jag mottagit så vet jag inte om jag hade haft någon större lust att posta dem här och ta diskussionen om "varför rapporterade du bara det och det" och allt jag nu gjort för att "provocera fram" skiten.
Senast redigerad av Disciplina 2018-06-06 kl. 16:37.
Citera
2018-06-06, 16:31
Medlem
Citat:
Ni kan bara vänta på att ett dussin personer rapporterar samma konto och inte ta krafttag mot problemet när det först visar sig?

Det går ju inte att svara på eftersom något problem inte har visat sig när ni tydligen inte RPar dessa PM.

Den här diskussionen blir ju bara konstig om den förs rent hypotetisk.

Användare: -Jag får dumma hotfulla PM!
Flashback: -Rapportera dessa PM. Om PMet bryter mot reglerna så vidtar vi åtgärder.
A: -Men jag får också dumma PM som inte bryter mot reglerna!
Fb: -Rapportera dessa PM också. Om vi ser ett mönster så kanske vi kan göra någonting åt saken.
A: -Men varför måste ett problem finnas innan ni löser det?
Fb: -...

Flashback kommer ju inte att införa någon åtgärd som syftar till att skydda användare som blir ledsna i ögat bara för att andra användare säger elaka saker, om man förväntar sig det så har man nog inte riktigt förstått hur Flashback fungerar.

För att Flashback ska göra någonting alls så krävs det att problemet som är tänkt att lösas medför en större begränsning av andra användares yttrandefrihet än vad åtgärden i sig skulle medföra. D.v.s. för att en åtgärd ska vara försvarbar så måste den stå i proportion till problemets omfattning på ett sätt som gör att den totala yttrandefriheten åtminstone inte minskar, snarare att den helst ökar, efter åtgärdens införande. Undantaget då när det ligger rent juridiska skäl bakom vilket alltid riskerar att medföra en negativ påverkan på den totala yttrandefriheten.

Att få höra vad andra tycker om en, även om man inte gillar det, hör till det "onda" i "på gott och ont" som man måste kunna ta om man samtidigt vill ha det "goda". Det skulle vara väldigt enkelt om man konkret kunde skilja på "gott" och "ont" i det här sammanhanget och förbjuda allt det "onda" utan att samtidigt förbjuda det "goda" men det kan man dessvärre inte göra, definitivt inte utan att man beger sig ut och börjar halka runt i den berömda hala sluttningen.

Edit:
Citat:
Det finns något admin-uttalande från 2004 som jag till en början dumt nog trodde skulle göra sig gällande (FB) Viktigt! Tjejer som trakasseras via PM, kontakta mig!!!, och ja, PM där någon ska dela med sig av "åsikten" att jag är en hora har jag nog mottagit ett drygt hundratal.

Det där var från innan det var möjligt att RP:a PM. Om du och alla andra som upplever sig trakasserade vi PM rapporterar dessa PM så kommer ju dessa inte att ignoreras även om ett enskilt PM kanske inte leder till någon åtgärd. Det finns inget självändamål i att tillåta rena trakasserier även om de maskeras på olika sätt för att inte bryta mot någon regel.
Återigen, om det skulle visa sig att det här är någonting som förekommer på bred front så finns det ju definitivt en anledning för admin att fundera på hur man ska hantera det.
Senast redigerad av ToxS 2018-06-06 kl. 16:40.
Citera
2018-06-06, 16:43
Bannlyst
Bra att Flashback låter såna här trådar ligga kvar i yttrandefrihetens namn. Synd att de gör det bara p.g.a. rädsla för forumets överlevnad.

Citat:
Hur många hot om våldtäkt, misshandel & liknande har du fått? Hur många har du rapporterat? Vad har du fått för respons på din rapportering från moderatorerna?

Kan du lägga upp dessa PM här, så vi ser vem som ligger bakom & hur hoten ser ut.
(kanske någon Moderator först kan ge besked på om det är ok enligt regelverket att återposta PM)

Sorry om jag missat tidigare info, inläggen i tråden är så sjukt långa att det är svårt att överblicka på mobilen.

Sammanfattning för dig då, något partiskt formulerat men korrekt i sak:

* 0 PM har postats i tråden, och ingen har rapporterat något.
* 2 eller 3 kvinnliga användare, inklusive TS, påstår att de brukar få dem.
* 5 eller 6 kvinnliga användare säger att de inte har fått någonting.
* Några av dem får tusentals PM, men oftast med klagomål att de har ludd eller sand i fittan.
Citera
2018-06-06, 20:03
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Från fördjupningen av regeln står detta:
Citat:
Grövre hot innebär att man hotar att skada någon eller någons egendom, samt att hotet framstått som allvarligt menat. Hotet ska ha gjorts på sådant sätt eller i sådant sammanhang att det kan antas att den som är föremål för det skulle känna allvarlig fruktan för att hotet ska verkställas
Det där är förtydligandet till regel 1.04, inte regel 1.08 som var den regel BigFatCone berörde.
Citera
2018-06-06, 20:17
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eliwood
Bra att Flashback låter såna här trådar ligga kvar i yttrandefrihetens namn. Synd att de gör det bara p.g.a. rädsla för forumets överlevnad.

Sammanfattning för dig då, något partiskt formulerat men korrekt i sak:

* 0 PM har postats i tråden, och ingen har rapporterat något.
* 2 eller 3 kvinnliga användare, inklusive TS, påstår att de brukar få dem.
* 5 eller 6 kvinnliga användare säger att de inte har fått någonting.
* Några av dem får tusentals PM, men oftast med klagomål att de har ludd eller sand i fittan.

Jo TS skrev ju att Alla väninnor fick Massvis med PM.

Jag tror nog att det är bättre att TS mfl bara rapporterar till Modsen.

Om nu Alla som enligt TS fått Massor av hemska PM har rapporterat så kan det ju blivit åtgärder som vi vanliga medlemmar inte känner till.
Citera
2018-06-06, 22:53
Medlem
MrFolds avatar
Fattar jag det rätt att användare mycket väl kan skriva PM till andra om att de ska komma hem och våldta dem utan att det blir någon åtgärd från Flashback för att "hotet inte är allvarligt menat"?

Är det sant så har jag uppenbarligen inte fattat nivån här, utan levt i tron att Flashback förstår den verkliga, liberala definitionen av yttrandefrihet. Vilken är att inga som helst former av hot och skrämsel ingår i den, eftersom allt sådant i själva verket är en negering, ett övergrepp på yttrandefriheten. Den som förespråkar yttrandefrihet på riktigt ska därför i princip ha nolltolerans mot hotare och aldrig någonsin förringa hot eller börjar dravla om att folk är "butthurt", inte ska vara så känsliga etc.

Några personer har tyvärr sjunkit i min aktning genom sina uttalanden i tråden. Skiter ni väl säkert i, men jag skriver det ändå.
Citera
2018-06-06, 23:30
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Fattar jag det rätt att användare mycket väl kan skriva PM till andra om att de ska komma hem och våldta dem utan att det blir någon åtgärd från Flashback för att "hotet inte är allvarligt menat"?
Rekvisitet "hotet framstår som allvarligt menat" är som framgår ovan hämtat ur förtydligandet till regel 1.04 i stället för regel 1.08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in