2018-06-05, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartChili
Dåliga kvinnliga kulturella uttryck som att skriva om sex, påstå att man är snygg, posta bild, delta i diskussioner om feminism eller andra ämnen som drar till sig aggressiva typer? Dessa dåliga kulturella uttryck ägnar sig även män åt men kvinnor ska till skillnad från män stå ut med sexuella, aggressiva eller hotfulla pm. Är det vad du menar?

Jag menar att folk som postar skit får skit tillbaka enligt principen skit in skit ut.

Postar man t.ex. arga feministiska budskap så får man arga sexistiska budskap tillbaka.
Postar man bilder på sin rumpa får man PM där man blir "objektifierad" etc.

Det handlar ju om hur man framställer sig själv i andras ögon.

Om man alltid tjafsar emot är det klart att folk blir sura, oavsett hur rätt man själv tycker att man har eller hur politsikt korrekt ens eget budskap är när det framförs innom den egna kretsen som tycker precis som man själv.
Senast redigerad av krakelibrankel 2018-06-05 kl. 20:19.
Citera
2018-06-05, 20:37
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Okej, jag vet att jag redan påpekat det här nu, men allt det här tjänar till är att ännu en gång visa upp vilken totalt urlöjlig måttstock du använder dig av. Nej, mitt inlägg är inte våld.
Det klassas som verbalt våld psykologiskt jo. Att du inte erkänner en annan auktoritet än dig själv ändrar inte på det.

Citat:
Det är en sarkastisk kommentar av en skribents argumentationsteknik. Är det föraktfullt, rentav elakt? Ja. (ja det är avsett att skada = våld min anm) Men å det hela taget är det som mest en dryg kommentar. Det är inte ett försök att hota eller trakassera skribenten, och det är inget rättfärdigande av, eller överhuvudtaget jämförbart med att jag ska behöva ta emot PM med kommentarer om hur någon ska våldta mig eller klyva mig itu med en yxa.
Vilket ingen påstått

Om någon har skrivit att denne vill klyva dig itu med en yxa så är jag tämligen säker på att du får hjälp av modsen. Likaså om du får pm att du skall våldtas.

Citat:
Du sitter här och förringar faktiska hot och trakasserier som riktas mot enskilda individer samtidigt som du sitter och blir upprörd över sådana här lite elaka kommentarer. Allt jag skriver ska dissikeras till max och minsta hint till elakhet duger tydligen som förklaring till att jag förtjänar att få höra att jag ska våldtas och att inget jag säger är värt att lyssna på.
Jag är inte upprörd, du verkar ha svårt att ta till dig skriven text, och gör istället om den i ditt uppretade sinne.

Citat:
Well, problemet som jag ser det är att många mer känsliga personer helt enkelt kan välja att avstå från att våga berätta att de är kvinnor eller att diskutera vissa ämnen eller rentav att diskutera överhuvudtaget eftersom de då riskerar att motta diverse obehagliga PM. Se exempelvis SvartChillis tidigare inlägg i tråden. Jämfört med det som uteblir har jag själv svårt att se fördelarna som du vittnar om. Varför ska det vara så jävla viktigt att ett gäng bittra grabbar ska få skicka PM till kvinnor på forumet bara för att tala om att de är luder?

Helt klart är inte flashback en arena för känsliga personer, dessa har era egna safe spaces att tillgå. Om man inte klarar manlig uppmärksamhet är det väl väldigt dumt att sätta fötterna i ett manligt näste, vad gör man här liksom? Flashback är avsett för att diskutera allt, även känsliga personer.

Det är märkligt att denna diskussion förs utifrån hypotetiska scenarior, som någon påpekar så verkar man vilja tala åt någon annan, istället för att vara saklig och ta diskussionen på ett logiskt plan.

Missförstår du flashbacks syfte eller vill du bara att hela världen skall rätta sig efter din pipa, och om den inte gör det talar du om för alla att de är dumma i huvudet?

Att du inte förstår fördelarna med yttrandefrihet vet vi alla.
Att du vill inskränka den vet vi också, men varför stånga dig blodig på flashback? Tror du att du någonsin kommer få något resultat? Det hela verkar nästan tvångsmässigt och verkar handla om något annat. Du vet de säger att tecknet på galenskap är att upprepa samma beteende och förvänta sig ett annat resultat.

Kan du kanske söka annan hjälp för att hantera dina känslor?

Citat:
Genom att visa en man som du tyckte betedde sig dåligt genom att fälla en kommentar som du själv inte ens tyckte var allvarlig nog att rapportera?
Här är du något osammanhängande.
Citat:
Om kaffekannan lärde sig så mycket är tveksamt, jag kan inte säga att jag tycker att han höjde sig så mycket från "sand i fittan" sedan dess.

Nja du mäter nog om han ändrat åsikt, jag mäter om han tagit det mer chill att gå på och mobba enskilda användare åtminstone när jag är i närheten. Checkade runt lite och han har skapat många saklig trådar, en grej han gjorde var att skapa en samlingstråd för kvinnohatarna för att slippa dem i trådarna inne på R&S han har städat upp rejält där med det tilltaget.

Citat:
Jovisst, hade jag varit snäll och hummat med i det misogyna tramsandet hade jag säkert fått mer bekräftelse från en selekt grupp pojkar, som jag skrev från början, men ärligt talat känns det som ett suboptimalt sätt att hantera det här problemet.
Återigen landar vi på svårigheter att förstå skriven text, och en oförmåga att hålla isär sak och person.
Eller så kör du härskarteknik igen, lite surt sa räven.

Som jag skrev så är exemplet från före jag skrev inne på Feminism, man skulle nästan kunna tro att du är avundsjuk på en person som är uppskattad, att det är frågan om en kognitiv dissonans som gör att du gång på gång måste förminska mig. Eller är du bara så dum att du inte förstår att om man konstant är otrevlig så drar sig folk undan, men om du åtminstone kan växla och vara resonabel så går livet mycket bättre?

Eller är du så outvecklad så detta blir personligt för dig?

Hur som haver så verkar det som du försöker intala dig själv att din situation beror på precis allt annat än dig själv. Det verkar också rätt snålt att vara tvungen att sabla ned en kvinna som det går bra för. Jag undrar verkligen hur man kan kalla sig feminist om man ger sig på andra kvinnor och förminskar dem och beskriver dem i negativa ordalag om de får uppskattning för sina prestationer.

Det känns väldigt konstigt att hela tiden surra om det här patriarkatet när de alltid är kvinnor som drar ned kvinnor. Om jag skall lägga i vågskålen det skit jag fått av kvinnor och av män, så är vågen skit jag fått av män fjäderlätt och du kan inte dribbla bort det, för som jag säger vilket du hoppar över eftersom det svider så är det ganska nyligen jag börjat skriva om politik över huvud taget. Jag får skit av kvinnor för att jag finns. Det finns två långa trådar om varför jag får skit av kvinnor, där kvinnor ger mig skit för att jag frågar vad jag gör för fel? (jag har fått svar, och svar av kvinnor som hatar kvinnor hjälper inte mycket till annat än att de får hata kvinnor lite till)

Det verkar som feminismen är väldigt likt skamkulturen där allt gör ut på att framställa sig själv i en viss dager, den som sabbar det hedersmördas (retoriskt) helt oavsett.

Citat:
Ska jag liksom börja printscreena mina PM och gå Off-topic i trådar för att andra män ska lösa problemen med "kamratuppfostran" och bara hoppas att hatarna tar till sig? Kom igen.
Fast det är ju just vad du kräver, andra män skall lösa dina problem, flashback skall lösa dina problem, inte via de vanliga kanalerna utan att de ändrar på hela flashback för din skull. Du kräver total underkastelse.

Av din kommentar förstår jag att du inte förstår hur social samvaro fungerar.
Senast redigerad av Gertrud1 2018-06-05 kl. 21:01.
Citera
2018-06-05, 22:33
Medlem
-rascal-s avatar
Ett endaste PM med hot om sexuellt våld, oavsett vilket kön det riktas mot, är oacceptabelt. Det ska rapporteras, vid varje tillfälle. Bra att frågan lyfts.
Citera
2018-06-06, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Det klassas som verbalt våld psykologiskt jo. Att du inte erkänner en annan auktoritet än dig själv ändrar inte på det.
Jaja, här ommer Gertruds berömda "psykologikunskaper" in i bilden. Jag länkar dig en wikipediasida så du kan lära dig hur ord används: https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A5ld

Citat:
Vilket ingen påstått

Om någon har skrivit att denne vill klyva dig itu med en yxa så är jag tämligen säker på att du får hjälp av modsen. Likaså om du får pm att du skall våldtas.
Men det här är alltså precis det här jag påpekar inte leder till åtgärder i realiteten. Du kan själv läsa en moderators svar här i tråden, att kvinnliga skribenter borde våldtas är en "åsikt" och att Flashback tar tillvara på rätten att uttrycka dessa "åsikter" är enligt honom viktigare än att kvinnliga skribenter ska kunna känna sig trygga:
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Ja, vi har redan konstaterat att du vill bestämma vad folk ska få säga här på forumet. Hur ska vi hindra folk från att vara elaka menar du? Om jag tycker att du är ett puckat flyktingvurmande luder som förtjänar att våldtas för ditt landsförräderi så säger YGL att jag har all rätt i världen att uttrycka den åsikten, oavsett hur den tas emot av dig. Rätten för mig att dela med mig av mina åsikter är samhällsmässigt viktigare än din rätt att inte råka ut för elaka ord.

Citat:
Helt klart är inte flashback en arena för känsliga personer, dessa har era egna safe spaces att tillgå. Om man inte klarar manlig uppmärksamhet är det väl väldigt dumt att sätta fötterna i ett manligt näste, vad gör man här liksom? Flashback är avsett för att diskutera allt, även känsliga personer.

Det är märkligt att denna diskussion förs utifrån hypotetiska scenarior, som någon påpekar så verkar man vilja tala åt någon annan, istället för att vara saklig och ta diskussionen på ett logiskt plan.
Men alltså, att skicka en person PM om hur hon är ett luder som borde våldtas är knappast att "diskutera" någonting i egentlig mening. Det är trakasserier mot en enskild person.

Behovet av att tala för andra här är givet, och det är inte ologiskt på något sätt. Som sagt, att jag överhuvudtaget är här

Citat:
Missförstår du flashbacks syfte eller vill du bara att hela världen skall rätta sig efter din pipa, och om den inte gör det talar du om för alla att de är dumma i huvudet?
Jag ifrågasätter om "Flashbacks syfte" är att skicka PM för att trakassera kvinnliga skribenter.

Citat:
Att du inte förstår fördelarna med yttrandefrihet vet vi alla.
Att du vill inskränka den vet vi också, men varför stånga dig blodig på flashback? Tror du att du någonsin kommer få något resultat?
Förmodligen inte, nej. Men så länge moderatorer och admin tänker svara i dessa trådar och låtsas att

Citat:
Här är du något osammanhängande.
Du skrev att du ville visa att dåligt beteende inte är könsbundet. Tråden handlar om män som beter sig dåligt. Du tog upp ett exempel med en man du tyckte betedde sig dåligt. Ser du problemet?

Citat:
Återigen landar vi på svårigheter att förstå skriven text, och en oförmåga att hålla isär sak och person.
Eller så kör du härskarteknik igen, lite surt sa räven.

Som jag skrev så är exemplet från före jag skrev inne på Feminism, man skulle nästan kunna tro att du är avundsjuk på en person som är uppskattad, att det är frågan om en kognitiv dissonans som gör att du gång på gång måste förminska mig. Eller är du bara så dum att du inte förstår att om man konstant är otrevlig så drar sig folk undan, men om du åtminstone kan växla och vara resonabel så går livet mycket bättre?
Som jag förklarat förut, om jag ville hade det inte varit några svårigheter för mig att bli "uppskattad" Men det vore lite som att göra politisk karriär i SD, busenkelt, om man är villig att kompromissa med sin personliga integritet.

Det kommer säkert förvåna dig att höra att det, trots mitt ofta nedlåtande sätt, finns gott om människor som uppskattar mig närvaro också, och antalet PM jag fått från dessa utväger rentav PM:en från arga kvinnohatare. Dessa är dock i allmänhet människor som aldrig skulle få för sig att skicka PM med sexuella tillmälen till att börja med. Det du talar om som "uppskattning" är i själva verket bara uppskattning - eller tillräcklig anspråkslöshet för att inte väcka vrede - från en selekt skara män som annars mer än gärna skickar den här typen av meddelanden.

Som jag förklarat förut, dessa mäns "uppskattning" är inget jag vill ha till att börja med, och att ställa sig in hos dem borde inte vara ett krav för att man inte ska trakasseras.

Citat:
Hur som haver så verkar det som du försöker intala dig själv att din situation beror på precis allt annat än dig själv. Det verkar också rätt snålt att vara tvungen att sabla ned en kvinna som det går bra för. Jag undrar verkligen hur man kan kalla sig feminist om man ger sig på andra kvinnor och förminskar dem och beskriver dem i negativa ordalag om de får uppskattning för sina prestationer.
Tvärtom, jag har upprepade gånger förklarat att jag ser hur en persons beteende spelar in. Jag är arrogant, Buffy postar bilder med ett urringat linne, osv. Med tanke på att du tycker att det är rimligt att vara kränkt över att någon använder ordet "desperat" så finns det säkert en miljard olika beteenden som du kommer tala om för oss provocerar fram hot och trakasserier. Men som sagt, jag anser inte att någon ska behöva anpassa sig och trippa på tå runt forumets kvinnohatare för att slippa den här typen av skit.

Citat:
Det känns väldigt konstigt att hela tiden surra om det här patriarkatet när de alltid är kvinnor som drar ned kvinnor. Om jag skall lägga i vågskålen det skit jag fått av kvinnor och av män, så är vågen skit jag fått av män fjäderlätt och du kan inte dribbla bort det, för som jag säger vilket du hoppar över eftersom det svider så är det ganska nyligen jag börjat skriva om politik över huvud taget. Jag får skit av kvinnor för att jag finns. Det finns två långa trådar om varför jag får skit av kvinnor, där kvinnor ger mig skit för att jag frågar vad jag gör för fel? (jag har fått svar, och svar av kvinnor som hatar kvinnor hjälper inte mycket till annat än att de får hata kvinnor lite till)
Du är en misogyn kärring. Jag hade kunnat tala om det på direkten.

Jag är ledsen Gertrud, men det hat du får (och här kan vi ifrågasätta ordvalet, eftersom det "hat" det handlar om i ditt fall knappast rör sig om människor som skriver att du borde våldtas) föranleds precis lika mycket av dina åsikter och ditt beteende som i mitt fall. Jag kan precis liksom dig gråta ur mig om hur jag får skit för att jag "bara finns", men det enkla faktumet är att hur man än beter sig kan man inte bli omtyckt av alla. Tar man de bittra kvinnohatarnas parti gång efter annan kommer man märka att de flesta kvinnor ogillar en. Den huvudsakliga skillnaden är att den senare gruppen förmodligen skickar färre våldtäktshot till kvinnor de ogillar.

Citat:
Fast det är ju just vad du kräver, andra män skall lösa dina problem, flashback skall lösa dina problem, inte via de vanliga kanalerna utan att de ändrar på hela flashback för din skull. Du kräver total underkastelse.

Av din kommentar förstår jag att du inte förstår hur social samvaro fungerar.
Ja, du fokuserar liksom på fel detalj i mitt inlägg. Jag vill att problemet ska hanteras på ett smidigt och ordnat sätt, inte genom någon sorts kultur där man försöker ställa sig in hos olika gäng så att de kan läxa upp varandra verbalt när de missköter sig.
Citera
2018-06-06, 12:48
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -rascal-
Ett endaste PM med hot om sexuellt våld, oavsett vilket kön det riktas mot, är oacceptabelt. Det ska rapporteras, vid varje tillfälle. Bra att frågan lyfts.
Exakt! Rapportera, rapportera och rapportera.
Det finns alltid människor överallt som skriker fitta, kuk eller som kvinna till kvinna kalla någon för häxa av sitt egna kön då denne blir sur.
Det är bara att titta i trådarna.
Hotar att döda,våldta eller köra över med bil.
Vissa tappar skallen i ilska eller kåthet och skickar pm med hot eller " kärlek"
Sedan är det upp till var och en hur den tar ett pm.
En del bryr sig inte alls. En del blir chockade och en del kanske enbart är ute efter en reaktion i sitt pm och får det.
Rapportera, rapportera och rapportera.
Moderatorer och admin kan ju inte intervjua en användare innan den blir medlem.
Däremot kan användaren meddela moderatorer om att användaren x bryter mot reglerna.
Senast redigerad av gabrielle2 2018-06-06 kl. 12:55.
Citera
2018-06-06, 13:26
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Jaja, här ommer Gertruds berömda "psykologikunskaper" in i bilden. Jag länkar dig en wikipediasida så du kan lära dig hur ord används: https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A5ld
Jaja vad är väl en kurs på Universitetet

mot Disciplina och wikipedia

(här från en site för misshandlade kvinnor, den borde dock inte vara könsspecifik, det är sexism)
Citat:
Psykisk misshandel handlar om att trampa över gränser
Misshandlaren klampar in i ditt inre och kränker dig. När hen tar sig friheten att tala om vem du är, vilka avsikter du har, hur du gör olika saker och hur du tänker så kränker hen din integritet. Hen invaderar ditt inre med sina påståenden om dig som är rena lögner. Hen anklagar och kallar dig för nedsättande saker, och det är ett grovt övertramp som kränker din mänskliga värdighet. När hen beordrar dig så betraktar hen dig inte som en självständig individ utan som en ägodel, det är en invasion av din person.

Du prickar alla där Disciplina.

Citat:
Men det här är alltså precis det här jag påpekar inte leder till åtgärder i realiteten. Du kan själv läsa en moderators svar här i tråden, att kvinnliga skribenter borde våldtas är en "åsikt" och att Flashback tar tillvara på rätten att uttrycka dessa "åsikter" är enligt honom viktigare än att kvinnliga skribenter ska kunna känna sig trygga:
Steg 1 är att hålla isär begreppen, en kränkning är personlig. Därför är det skillnad på att säga att jag tycker att alla femeninister borde si och så. Och att skriva till dig jag ska våldta dig.
Steg2 är att du verkar lägga något udda i begreppet trygghet. Vad du gör är att du anmäler dig till fäktarklubben och hävdar att du måste känna dig trygg så ingen råkar träffa dig...
Det här talet om att andra ska är ju bara en täckmantel, det handlar om dig, och du tycker att det är kul att slåss med värjan, men inte när den träffar dig själv.

Jag citerar min favoritmeme
Citat:
Claiming that you are offended is essentially saying that you are incapable of controlling and managing your own emotions ...

Citat:
Men alltså, att skicka en person PM om hur hon är ett luder som borde våldtas är knappast att "diskutera" någonting i egentlig mening. Det är trakasserier mot en enskild person.
Nej det är att uttrycka en åsikt.

Vilken ribba flashback lägger för trakasserier är upp till dem. Oavsett så är den en bedömningsfråga. Det är en kränkning, men som sagt det är tillåtet här och du klarar dig ju utan reprimander själv.

Citat:
Behovet av att tala för andra här är givet, och det är inte ologiskt på något sätt. Som sagt, att jag överhuvudtaget är här
Fast det verkar ju som de här "andra" inte gillar att du för deras talan. Och ja det är uppenbart att du vill särbehandlas.
Citat:
Du skrev att du ville visa att dåligt beteende inte är könsbundet. Tråden handlar om män som beter sig dåligt. Du tog upp ett exempel med en man du tyckte betedde sig dåligt. Ser du problemet?
aha det gick över huvudet på dig alltså, svaret till Coffe - kunde lika gärna vara till dig, det är du som beter dig dåligt...
och du gör det igen.
Citat:
Som jag förklarat förut, dessa mäns "uppskattning" är inget jag vill ha till att börja med, och att ställa sig in hos dem borde inte vara ett krav för att man inte ska trakasseras.
Att kunna diskutera med människor på ett sakligt sätt har inget att göra med att ställa sig in. Jag sorterar in det där under kognitiv dissonans.

Citat:
Tvärtom, jag har upprepade gånger förklarat att jag ser hur en persons beteende spelar in. Jag är arrogant, Buffy postar bilder med ett urringat linne, osv. Med tanke på att du tycker att det är rimligt att vara kränkt över att någon använder ordet "desperat" så finns det säkert en miljard olika beteenden som du kommer tala om för oss provocerar fram hot och trakasserier. Men som sagt, jag anser inte att någon ska behöva anpassa sig och trippa på tå runt forumets kvinnohatare för att slippa den här typen av skit.
Ok du tycker inte någon skall ta ansvar för sitt eget beteende, ja detta är ju ganska vanligt hos feminister.

Citat:
Du är en misogyn kärring. Jag hade kunnat tala om det på direkten.
Där klev du rakt i fällan - du bevisar dig vara en kvinna som gillar att hata på kvinnor.

Det är märkligt allt ert teoretiserande och så gör du exakt det du anklagar män för när du kallar mig kärring. Observera nu att jag inte känner mig kränkt av att du har ett behov av att trycka ned mig. Det är ditt problem.

Citat:
Jag är ledsen Gertrud, men det hat du får (och här kan vi ifrågasätta ordvalet, eftersom det "hat" det handlar om i ditt fall knappast rör sig om människor som skriver att du borde våldtas) föranleds precis lika mycket av dina åsikter och ditt beteende som i mitt fall. Jag kan precis liksom dig gråta ur mig om hur jag får skit för att jag "bara finns", men det enkla faktumet är att hur man än beter sig kan man inte bli omtyckt av alla. Tar man de bittra kvinnohatarnas parti gång efter annan kommer man märka att de flesta kvinnor ogillar en. Den huvudsakliga skillnaden är att den senare gruppen förmodligen skickar färre våldtäktshot till kvinnor de ogillar.

Nu har vi problemet med theory of mind eller projicering igen.
Vad du inte fattar är att jag vänder mig mot hyckleriet att vara förövare men att framställa sig som offer. Jag har aldrig påstått att jag är offer, jag talar om principer - är det för abstrakt för dig?

Citat:
Ja, du fokuserar liksom på fel detalj i mitt inlägg. Jag vill att problemet ska hanteras på ett smidigt och ordnat sätt, inte genom någon sorts kultur där man försöker ställa sig in hos olika gäng så att de kan läxa upp varandra verbalt när de missköter sig.
Det är ju ganska tragiskt ändå om du förstår så lite av social samvaro att du tror att social kompetens handlar om att ställa sig in.
Kamratuppfostran är en socialiseringsprocess, det handlar inte om att ställa sig in, det handlar om att behandla andra med respekt trots avvikande åsikt.

Alla ämnen går att diskutera och debattera, men det kräver en ömsesidighet som du inte verkar bemästra

Citat:
Misshandlare förändrar i regel inte sitt nedbrytande beteende såvida de inte inser att de har problem och är villiga att söka professionell hjälp. Misshandeln tjänar ett syfte i deras värld, nämligen att ha makt och kontroll. Det är drivkraften bakom psykiskt och fysiskt våld i nära relationer. I en sund relation så söker man närhet, respekt och förståelse, alltså motsatsen. Dessa två världar möts inte. Den part som söker kärlek, ömsesidighet och förståelse skadas oundvikligen då motparten ser relationen som en maktkamp

Visst finns det män som beter sig som du här, och ni kan ju stånga er blodiga på varandra, men alla män är inte misshandlare här. En hel del är högst resonabla, det vill säga de lyssnar på väl underbyggda argument.

Din världsbild synes mig skev, trots att du konstant sysslar med verbal misshandel så kräver du likt en narcissistisk drottning att du inte skall utsättas för kritik, och framställer dig själv som offer. återkopplar till citatet:
När du tar tar dig friheten att tala om vem andra är,
vilka avsikter de har,
hur de gör olika saker och
hur de tänker så kränker du deras integritet (gränser)
Du invaderar deras inre med sina påståenden om dem som är rena lögner.
Du anklagar och kallar dem för nedsättande saker,
När du beordrar dem så betraktar du dem inte som en självständig individ utan som en ägodel, det är en invasion av deras person.

http://psykiskmisshandel.se/hantera-misshandeln/

Kvinnor som blir våldtagna, eller annars kränkta IRL skall givetvis inte skylla sig själva. Men om en misshandlare får däng tillbaka så ser de flesta en poetic justice i detta. Personligen så är det nog bättre i långa loppet att bryta trenden, men misshandlaren måste ju som sagt inse att den har problem och behöver hjälp.

Anyways som du beter dig får du inte så mycket gehör som offer (igen jag har aldrig någonsin claimat mig som offer)

Sedan en fråga? Har du verkligen tid med det här?

Eller är det så att det här är ångestdämpande för dig? För mig känns det ganska menlöst då skivan spelar samma låt igen och igen.
Senast redigerad av Gertrud1 2018-06-06 kl. 13:39.
Citera
2018-06-06, 14:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av krakelibrankel
Jag menar att folk som postar skit får skit tillbaka enligt principen skit in skit ut.

Postar man t.ex. arga feministiska budskap så får man arga sexistiska budskap tillbaka.
Postar man bilder på sin rumpa får man PM där man blir "objektifierad" etc.

Och skriver man mer om sig själv än deltar i diskussionen, som jag har en tendens att göra, blir man ignorerad. Men det är inte så farligt.

Att få PM om grov våldtäkt för att man av osäkerhet använder sin kropp eller sitt feministiska budskap som vapen, är kanske lite överdrivet.

Det de här människorna behöver är kärlek. Och att bli påsatta.
Citera
2018-06-06, 14:38
Medlem
Citat:
Sen handlar ju regel 1.08 om att man inte ska kunna hota användare med prekär information till tystnad, inte om att man inte ska kunna skriva elaka saker som gör att användaren inte vill vara här längre.

1.08 handlar om att man inte ska kunna hota eller trakassera användare till tystnad oavsett vad de har att säga. Eller, om man så vill; 1.08 handlar precis som de flesta andra regler, som inte finns av rent juridiska skäl, om att sträva efter maximal yttrandefrihet för alla användare.

(det är ingen praktisk skillnad på det jag säger och det BigFatCone säger om 1.08, vi säger nämligen samma sak men på olika sätt. Jag menar dock att det är viktigt att poängtera här att regeln inte på något sätt kräver att en användare faktiskt ska bidra med "pekär information" för att användaren ska omfattas av regeln.)

Den här diskussionen dyker ju upp lite då och då men det är aldrig någon som kan komma med någonting konkret när det väl gäller samtidigt som det är många andra kvinnliga användare som menar att detta inte alls är ett stort problem (och absolut inte i närheten av vad de får stå ut med på t.ex. Facebook). Om det var så att alla användare som är öppna med att de är kvinnor skulle utsättas för ständiga våldtäktshot eller liknande OCH det var så att Flashback skiter i det så borde det rimligen dyka upp i alla fall någon tråd om det från någon missnöjd användare som vill klaga på att moderatorerna/Admin inte gör någonting åt en konkret situation med konkreta PM att peka på.

Avsaknaden av dessa trådar tyder alltså på att det dels inte förekommer i någon större utsträckning och dels att det som faktiskt förekommer också hanteras på ett någorlunda bra sätt.

Jag tror att det överlag är ganska ovanligt med användare som skickar synnerligen elaka PM till andra användare, inte för att de inte vill utan för att det helt enkelt inte är riskfritt att göra det. De som annars skulle använda PM som en härskarteknik har det trots allt svårare på Flashback eftersom de i så fall måste balansera inte bara kring 1.08 utan även 1.06 (vilket förmodligen är det svårare hindret). Det går helt enkelt inte att hota någon på ett effektivt sätt utan att bryta mot åtminstone någon regel (att skriva någonting alls som antyder att man har för avsikt att uppsöka användaren eller på annat sätt verkställa hoten hamnar ju ganska lätt under 1.06).

Med det sagt så är det viktigt att de användare som ändå upplever sig bli trakasserade via PM också rapporterar dessa PM. Även om ett enskilt elakt PM kanske inte bryter mot någon regel så kan ju flera elaka PM sammantaget anses bryta mot reglerna och dessutom så är det hur som helst svårt att göra någonting åt ett problem om problemet inte syns.
Citera
2018-06-06, 14:45
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToxS
1.08 handlar om att man inte ska kunna hota eller trakassera användare till tystnad oavsett vad de har att säga. Eller, om man så vill; 1.08 handlar precis som de flesta andra regler, som inte finns av rent juridiska skäl, om att sträva efter maximal yttrandefrihet för alla användare.
Ja, och det innebär ju att behöver ha förhållandevis högt i tak inför vad vi anser vara trakasserier. Enstaka PM till enstaka användare räcker liksom inte.

Vidare så anser jag att om man tycker att det inte är nån mening med att RP:a otrevliga PM så får man skylla sig själv. Genom att RP:a så får vi ju en samlad bild av vilka regelbrott som pågår i PM och om vi ser att en användare har fått tio RP:s mot sig så förstår vi ju att det är något muffins på gång. Men om man då tänker att "Äh, det spelar ju ingen roll.." så riskar vi att missa såna här mönster. Vi moderatorer kan bara göra så mycket, som användare så måste man hjälpa till. I alla fall så länge man faktiskt tycker att forumet på det stora hela är en bra sak.

Men vi kan liksom inte hålla på med patentlösningar för vad som framstår vara en väldigt liten del av användarbasen. Det går inte att driva saker och ting på det viset. Forumet är till för många, inte för få.
Citera
2018-06-06, 15:15
Medlem
Citat:
(här från en site för misshandlade kvinnor, den borde dock inte vara könsspecifik, det är sexism)
Citatet nämner överhuvudtaget inte ordet våld, än mindre att taskiga kommentarer på internet skulle kunna utgöra det.

Citat:
Steg 1 är att hålla isär begreppen, en kränkning är personlig. Därför är det skillnad på att säga att jag tycker att alla femeninister borde si och så. Och att skriva till dig jag ska våldta dig.
Ja, vad tråden handlar om är alltså just personligt riktade trakasserier som förmedlas via PM. Det är också vad jag hela tiden har diskuterat här.

Citat:
Steg2 är att du verkar lägga något udda i begreppet trygghet. Vad du gör är att du anmäler dig till fäktarklubben och hävdar att du måste känna dig trygg så ingen råkar träffa dig...
Det här talet om att andra ska är ju bara en täckmantel, det handlar om dig, och du tycker att det är kul att slåss med värjan, men inte när den träffar dig själv.
Ja, om man anser personliga kommentarer om hur man är ett luder som ska våldtas är lika essentiellt för Flashback som fäktning är för en fäktningsklubb så visst.

Citat:
Vilken ribba flashback lägger för trakasserier är upp till dem. Oavsett så är den en bedömningsfråga. Det är en kränkning, men som sagt det är tillåtet här och du klarar dig ju utan reprimander själv.
Jag förstår att jag kan uppfattas som otrevlig i diskussioner emellanåt, men återigen, jag skickar inte PM till folk för att tala om att de är luder som borde våldtas. Mitt beteende, och det den här tråden faktiskt diskuterar, är inte jämförbart.

Citat:
Fast det verkar ju som de här "andra" inte gillar att du för deras talan. Och ja det är uppenbart att du vill särbehandlas.
Vad vet du? Tänker du på allvar låtsas att du vet mer om mig om varför kvinnor undviker att vara publika på Flashback?

Citat:
aha det gick över huvudet på dig alltså, svaret till Coffe - kunde lika gärna vara till dig, det är du som beter dig dåligt...
och du gör det igen.
Okej... så ditt exempel kunde ha handlat om en kvinna, därför bevisar det att dåligt beteende inte är könsbundet.

Citat:
Ok du tycker inte någon skall ta ansvar för sitt eget beteende, ja detta är ju ganska vanligt hos feminister.
Om du med "ta ansvar för sitt eget beteende" menar att man ska behöva ta emot kommentarer om hur man ska våldtas, så nej, jag tycker inte att någon ska behöva "ta ansvar för sitt eget beteende".

Citat:
Där klev du rakt i fällan - du bevisar dig vara en kvinna som gillar att hata på kvinnor.

Det är märkligt allt ert teoretiserande och så gör du exakt det du anklagar män för när du kallar mig kärring. Observera nu att jag inte känner mig kränkt av att du har ett behov av att trycka ned mig. Det är ditt problem.
Tja, vad hette det när du anklagade mig för att "projicera min kvinnliga kultur" på forumets män? "Kärring är ett beteende."

Citat:
Nu har vi problemet med theory of mind eller projicering igen.
Vad du inte fattar är att jag vänder mig mot hyckleriet att vara förövare men att framställa sig som offer. Jag har aldrig påstått att jag är offer, jag talar om principer - är det för abstrakt för dig?
Jovisst, när det är "Gertrud" som pratar om hur hon blir hatad är det ingen som spelar offer, då handlar allt om "principer". Vilken tur att "Gertrud" inte är som de där äckliga manipulerande feministerna, som uppenbarligen inte blir hatade på riktigt. Det är helt klart inte Gertrud som hycklar i tråden genom att fokusera på enskilda personers smådryga kommentarer och kalla dem för "våld" i en tråd som är tänkt att handla om trakasserier och hot.

Citat:
Det är ju ganska tragiskt ändå om du förstår så lite av social samvaro att du tror att social kompetens handlar om att ställa sig in.
Kamratuppfostran är en socialiseringsprocess, det handlar inte om att ställa sig in, det handlar om att behandla andra med respekt trots avvikande åsikt.

Alla ämnen går att diskutera och debattera, men det kräver en ömsesidighet som du inte verkar bemästra
Jovisst, när min inkorg fylls med kommentarer om hur jag är ett feministluder så handlar det om hur jag saknar social kompetens, men när det är kvinnor som "hatar" (på ospecificerat vis) "Gertrud" så heter det att "Jag får skit av kvinnor för att jag finns." Jag tror att vi börjar ana den röda tråden nu.

Citat:
Din världsbild synes mig skev, trots att du konstant sysslar med verbal misshandel så kräver du likt en narcissistisk drottning att du inte skall utsättas för kritik, och framställer dig själv som offer.
Återigen, det här handlar inte om att jag vill skyddas från kritik, utan bara om att jag vill slippa ta emot PM med grafiska beskrivningar av hur jag ska våldtas. Du fortsätter driva den här tesen att jag inte har rätt att klaga för att jag ägnar mig åt "verbal misshandel", men inget jag skriver på det här forumet kommer i närheten av den skit tråden egentligen är avsedd att diskutera.

Citat:
Sedan en fråga? Har du verkligen tid med det här?

Eller är det så att det här är ångestdämpande för dig? För mig känns det ganska menlöst då skivan spelar samma låt igen och igen.
Du har faktiskt helt rätt, jag har en tendens att dras in i de här fucking skitdebatterna där jag får för mig att jag ska ställa vissa individer mot väggen för deras uppenbara inkonsekvens, men eftersom ni alltsomoftast förnekar er oavsett vad så brukar det sluta med att jag slösar min tid långt efter att jag gjort min poäng.

Så tack för att du påminner mig om att lägga av med det här tramset nu.

Citat:
Ja, och det innebär ju att behöver ha förhållandevis högt i tak inför vad vi anser vara trakasserier. Enstaka PM till enstaka användare räcker liksom inte.

Vidare så anser jag att om man tycker att det inte är nån mening med att RP:a otrevliga PM så får man skylla sig själv. Genom att RP:a så får vi ju en samlad bild av vilka regelbrott som pågår i PM och om vi ser att en användare har fått tio RP:s mot sig så förstår vi ju att det är något muffins på gång. Men om man då tänker att "Äh, det spelar ju ingen roll.." så riskar vi att missa såna här mönster. Vi moderatorer kan bara göra så mycket, som användare så måste man hjälpa till. I alla fall så länge man faktiskt tycker att forumet på det stora hela är en bra sak.
Ni kan bara vänta på att ett dussin personer rapporterar samma konto och inte ta krafttag mot problemet när det först visar sig?
Citera
2018-06-06, 15:23
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Återigen, det här handlar inte om att jag vill skyddas från kritik, utan bara om att jag vill slippa ta emot PM med grafiska beskrivningar av hur jag ska våldtas.
Hur många hot om våldtäkt, misshandel & liknande har du fått? Hur många har du rapporterat? Vad har du fått för respons på din rapportering från moderatorerna?

Kan du lägga upp dessa PM här, så vi ser vem som ligger bakom & hur hoten ser ut.
(kanske någon Moderator först kan ge besked på om det är ok enligt regelverket att återposta PM)

Sorry om jag missat tidigare info, inläggen i tråden är så sjukt långa att det är svårt att överblicka på mobilen.
Citera
2018-06-06, 15:26
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Hur många hot om våldtäkt, misshandel & liknande har du fått? Hur många har du rapporterat? Vad har du fått för respons på din rapportering från moderatorerna?

Kan du lägga upp dessa PM här, så vi ser vem som ligger bakom & hur hoten ser ut.
(kanske någon Moderator först kan ge besked på om det är ok enligt regelverket att återposta PM)

Om jag inte missminner mig från en annan tråd så är det ok att publicera PM så länge de inte innehåller ett regelbrott såsom 1.01, 1.05 etc då man själv begår ett regelbrott då. Däremot om det är ett hot riktat mot dig själv så har svårt att se att det skulle vara ett regelbrott att publicera detta.

Det enda som jag kan se att det faller under, är 0.09 om personen ifråga fabricerar ihop ett PM från någon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in