Citat:
Ursprungligen postat av
Buffymylove
Njae, jag tror att det går lite djupare generellt. Om man funderar över hur man pratar kring sexualitet gällande män och kvinnor så är sexuellt våld en rätt stor realitet för många irl, och män som hotar vet antagligen det. Att det kan te sig mer skrämmande i vissa fall eftersom det är troligare att jag blir våldtagen än mördad exempelvis. Samtidigt är det förenat med skuld. Någon som blir utsatt för sexualbrott ifrågasätts mer än någon annan brottsoffeegrupp-attityderna i tråden speglar en del av den inställningen att kvinnor får skylla sig själva.
Konstigt nog så när jag pratar om dessa ämnen så är sexuellt våld visserligen förekommande men ingen skulle kalla det för en "stor realitet". Det är fascinerande hur det kan vara vardag för vissa kvinnor men fullständigt exotiskt för andra.
Det är nog rätt få som tycker att kvinnor här får skylla sig själva. Däremot verkar alla utom typ tre vara överens om att det bästa att göra är att rapportera, ignorera samt gå vidare med sitt liv. För det är bara ord. Från en främling till en annan. Det kanske är jag som är ball och hård och helt enkelt inte bryr mig om att nån okänd säger sig vilja döda mig. Saken är ju som så att det i stort sett bara är amatörer som inte tänker genomföra det som hotar.
Jaja, det är jobbigt för er. Men å andra sidan så behöver man ju heller inte läsa PM annat än från moderatorerna heller om man inte vill.
Citat:
Ursprungligen postat av
Disciplina
Hot om sexuellt våld är inte på riktigt, det är "bildligt" menat. Herregud, dina försök att förminska problemet blir bara mer verklighetsfrånvända för varje inlägg.
Jag försöker inte förminska något, för det är uppenbarligen inte ett särskilt stort problem. Är du förresten på spektrumet eller nåt? Dom flesta andra människor använder nämligen ett målande och bildligt språk mest hela tiden.