2018-06-04, 20:20
Medlem
cutlerjrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Tumregeln för vad som leder till att SD ökar snabbt i opinionen har visat sig förhållandevis enkel och logisk: Det handlar nästan uteslutande om politik som 7K driver och genomför i nuet.

Bilbränder, förortsupplopp, stenkastning, våldtäkter, inbrottsturnéer och annan kriminalitet är inte 7K-politik. Det är enskilda personers handlingar. Kopplingen till politik är indirekt, komplex och ofta avlägsen i tid. Om Ali som deltar i ett upplopp i en stockholmsförort är född i Sverige och son till Muhammed som kom hit från Somalia på tidigt 90-tal efter kollapsen 1991 och fick ett positivt beslut från någon handläggare som hette Solveig på dåvarande invandrarverket som följde regler baserade på en blandning av viss politik ärvd av Palme och Carlsson och annan politik formad av Bildt och Westerberg... är det Stefan Löfven som startat upploppet då? Nä.

Men när Reinfeldt genom att säga ”öppna era hjärtan” tydligt avslöjar åsikten att invandringen är ostoppbar som vädret och att det bara är att acceptera den hur den än utvecklas, ger han också beskedet ’så här tänker jag forma er framtid om jag vinner valet’ och då får väljarna ett tillfälle att svara ’i helvete heller’ vilket många också gjorde.

När Löfven, Ygeman och Johansson står lika handfallna och passiva som Reinfeldt medan det pågår en total invasion av bibliska mått, och yrar om ”vi klarar det” och ”mitt Europa bygger inga murar” så kommunicerar de politik i realtid: Det här är den riktning vi har och den ligger fast. Väljarna svarade med en historisk SD-ökning som kulminerade i toppnoteringen 28,8 i YouGov.

Och nu har smartskaftet Löfven gått med på en random amnesti för 9000 afghanska män, med stöd av Annie Lööf. Väljarströmmarna under maj är en recension av det beslutet: En överkorsad geting.

Ruist... jo det var en instant classic men den enda kopplingen till dagsaktuell politik är väl möjligen att hela riksdagen inklusive SD har bestämt att SVT ska finansieras via skattsedeln, så för den väljare som plötsligt fått för sig att hat mot PK-journalister på SVT och SR motiverar partibyte blir det ju ingen skillnad av att gå över till SD.

Det fetmarkerade stämmer inte längre. SD har ändrat sig ang skattefinansierad public service.

https://nyheteridag.se/sd-sager-nej-till-regeringens-public-service-forslag/
2018-06-04, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattenx
Fast de gör en sådan som de först publicerar efter valet för att inte påverka valresultatet. 2014 års SCB i maj hade cirka 2% felmarginal på alla partier jämfört med valet 2014. Detta är för att inte alla har bestämt sig i maj vad de skall rösta på i september. Där emot kan man se blockens olika styrka eftersom väljare inte så ofta hoppar mellan låt sig FI och SD.

Det hade varit kul som sagt om någon satt på den sena SCB undersökningen 2014 som alltså görs innan valet men publiceras efter.

Här har vi SCBs mytiska metodundersökning från september 2014. Tidigare inte publicerad i tråden vad jag vet. Fin träff på SD med mellan 11,8-12,2% beroende på metodval. Jag kopierar in hela textstycket om metodundersökningen då det verkar finnas intresse. Kanske har SCB hittat formen inför 2018 års val

https://www.scb.se/contentassets/ed452064a5a54c189df3da7e576cdf4c/me0201_bs_2014_rv_180201.pdf

"Inför valet 2014 genomförde SCB en metodundersökning. Syftet med metodundersökningen
är att validera metoder, 2014 var det dessutom att testa blandad insamling.
Urvalet på 3 062 personer delades upp i två grupper varav den ena,
1020 personer, var kontrollgrupp och den andra 2 042 person experimentgrupp.
Svar från experimentgruppen samlades genom blandad insamling (telefonintervjuer
och webbenkät) medan svar från kontrollgruppen samlades in via endast telefonintervjuer.

Insamlingen genomfördes under perioden 28 augusti - 13 september 2014. Svarsfrekvensen
uppgick till ca 54 %.
Underlaget av intervjuer är ungefär en tredjedel av ordinarie undersökning. Som
en konsekvens av detta är den estimator som normalt används för skattning av
valresultatet inte helt jämförbar. En skattning med denna estimator har ändå tagits
fram och redovisas i tabellen nedan tillsammans med skattningar från två
andra varianter på estimatorer. En som tar hänsyn till 3 regioner och en som inte
tar hänsyn till region. Dessa skiljer sig åt avseende hur många regioner som har
använts i poststratifieringen.

Metodundersökningen 2014. Tre skattningar av ”val idag-skattningen” samt
resultat från riksdagsvalet 2014.

Parti 10 regioner* Felmarginal Riksdagsval2014

C 6,2 ±1,0 6,1
FP 5,9 ±1,0 5,4
M 20,2 ±1,3 23,3
KD 4,4 ±0,5 4,6
S 31,4 ±1,7 31,0
V 7,1 ±0,7 5,7
MP 8,4 ±1,0 6,9
SD 12,2 ±1,3 12,9
ÖVR 4,2 ±0,9 4,1
*Ordinarie estimator har använts med tio regioner (11*10 poststrata)

Parti 3 regioner** Felmarginal Riksdagsval
2014
C 6,2 ±0,9 6,1
FP 6,0 ±1,1 5,4
M 20,4 ±1,4 23,3
KD 4,3 ±0,6 4,6
S 31,4 ±1,7 31,0
V 7,4 ±1,0 5,7
MP 8,0 ±1,0 6,9
SD 11,9 ±1,3 12,9
ÖVR 4,3 ±1,0 4,1

**De ordinarie tio regionerna har grupperats om till tre regioner (11*3 poststrata)
Parti 1 region*** Felmarginal Riksdagsval 2014

C 6,2 ±0,9 6,1
FP 5,9 ±1,1 5,4
M 20,4 ±1,4 23,3
KD 4,4 ±0,6 4,6
S 31,5 ±1,7 31,0
V 7,4 ±1,0 5,7
MP 8,0 ±1,0 6,9
SD 11,8 ±1,3 12,9
ÖVR 4,3 ±1,0 4,1
***Estimatorn har inte tagit hänsyn till region (11*1 poststrata)"
Senast redigerad av Tagganer 2018-06-04 kl. 20:48. Anledning: Ofärdigt inlägg
2018-06-04, 20:32
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
SCB har aldrig riktigt träffat rätt i sina mätningar. Detta har att göra med rent tekniska problem samt att de är överdrivet försiktiga. Opinionsmätningar kan peka på något parti går framåt eller bakåt men de kan inte ge detaljerade svar. En bra projektion brukar innehålla kvalitativ data och observationer för att komplettera. Det är alltså detta är ”teoriproduktion”. Hur som helst. På valnatten kommer SD ligga på 25 procent. Det finns ingen chans i helvetet att de får ett sämre resultat än så givet all kvalitativ data, observationer samt de kvantitativa mätningar som finns tillgängliga.

Det som brukar karaktisera våra S-kojare: inkompetens, agendor, korruption och direktiv från ovan förefaller du tyvärr ha missat totalt! - bortsett från eventuella tekniska problem och försiktighet!!!

Du får säkert svårt att övertyga någon i Tråden.

Men valnattens minst 25 procent verkar däremot helt naturligt med hänsyn till utvecklingen för SD senaste tiden...
2018-06-04, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattenx
Fast de gör en sådan som de först publicerar efter valet för att inte påverka valresultatet. 2014 års SCB i maj hade cirka 2% felmarginal på alla partier jämfört med valet 2014. Detta är för att inte alla har bestämt sig i maj vad de skall rösta på i september. Där emot kan man se blockens olika styrka eftersom väljare inte så ofta hoppar mellan låt sig FI och SD.

Det hade varit kul som sagt om någon satt på den sena SCB undersökningen 2014 som alltså görs innan valet men publiceras efter.

Okay. Vad fint att hybris-nissarna på SCB tycker det är bättre att kvacksalvarna på Sifo "påverkar" valet.
2018-06-04, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
SCB har aldrig riktigt träffat rätt i sina mätningar. Detta har att göra med rent tekniska problem samt att de är överdrivet försiktiga. Opinionsmätningar kan peka på något parti går framåt eller bakåt men de kan inte ge detaljerade svar. En bra projektion brukar innehålla kvalitativ data och observationer för att komplettera. Det är alltså detta är ”teoriproduktion”. Hur som helst. På valnatten kommer SD ligga på 25 procent. Det finns ingen chans i helvetet att de får ett sämre resultat än så givet all kvalitativ data, observationer samt de kvantitativa mätningar som finns tillgängliga.

Så dåliga är de inte. SD har dock ett systematiskt bortfall som "alla" är medvetna om och jag håller med om att de inte gör tillräckligt i sin viktning för att kompensera bortfallet. Vad deras konservativa viktningsmodell beror på får vi fortsätta diskutera som vanligt.
Jag hoppas givetvis på 25% men 19-23% anser jag som ett rimligt valresultat i dagsläget.

Kolumn 0: Parti
Kolumn 1: Rådata SCB-metodmätning september 2014
Kolumn 2: Valresultat 2014
Kolumn 3: Felfaktor (valresultat/metodmätning)
Kolumn 4: Rådata SCB PSU maj 2017
Kolumn 5: Rådata SCB PSU november 2017

SD | 9.8 | 12.9 | 1.3 | 16.0 | 13.1 |
KD | 4.2 | 4.6 | 1.1 | 2.9 | 3.0 |
MP | 8.7 | 6.9 | 0.8 | 4.1 | 3.7 |
M | 23.2 | 23.3 | 1.0 | 18.4 | 23.4 |
S | 30.7 | 31.0 | 1.0 | 30.1 | 31.5 |
C | 5.5 | 6.1 | 1.1 | 14 | 10.7 |
V | 8.2 | 5.7 | 0.7 | 7.3 | 7.7 |
L | 5.3 | 5.4 | 1.0 | 5.1 | 4.6 |
Fi | 3.3 | 3.1 | 0.9 | ? | ? |

(Gjorde ett felaktigt antagande angående rådata i min sammanställning från förra veckan. Har grävt fram lite riktig rådata till denna dock! )

Min hokus-pokus-formel som jag kommer köra direkt på resultatet imorgon bitti är följande:
SD * 0.877 = x (0.877, approximering av rådata)
x * 1.32 = min gissning av hur SD ligger till (1.32, felfaktor 2014)

Som jag har sagt tidigare kommer jag försöka göra en ordentlig skattning i sommar. Inte en hokus-pokus-formel som ovan.
2018-06-04, 21:15
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Mindre seriösa undersökningar?

Som du kan se om du klickar på länken till Wikipedia, så överskattade SCB Socialdemokraterna med 4,3 procentenheter inför riksdagsvalet 2014. SCB förutspådde att S skulle få 35,3%, men de fick bara 31,01%.

SCB underskattade också Sverigedemokraterna med 4,76 procentenheter inför riksdagsvalet 2014. SCB förutspådde att SD skulle få 8,1%, men det blev 12,86%.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Opinionsmätningar_inför_riksdagsvalet_i_Sverige_20 14#Statistiska_centralbyrån_(SCB)

Och du menar att de andra opinionsinstitutens undersökningar skulle vara mindre seriösa än SCB:s?

Med mindre seriösa menar jag Inizio som samarbetar med Aftonbladets läsare t ex. Eller andra webenkäter. Rundringningar till 1000 personer osv.
2018-06-04, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur
Det som brukar karaktisera våra S-kojare: inkompetens, agendor, korruption och direktiv från ovan förefaller du tyvärr ha missat totalt! - bortsett från eventuella tekniska problem och försiktighet!!!

Du får säkert svårt att övertyga någon i Tråden.

Men valnattens minst 25 procent verkar däremot helt naturligt med hänsyn till utvecklingen för SD senaste tiden...

Inte alls men du måste ha bevis. Det finns ett par lirare i tråden som bemödar sig genom att titta på rådata. Vad sägs om att gör detta istället för att komma med konspirationsteorier.
2018-06-04, 21:22
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Inte nödvändigtvis OT, eftersom det handlar om en insikt som t o m sossar verkar ha om effekten på OPINIONEN av att SSU i Halland har en ledning bestående av individer som ser avgjort icke-svenska ut i etnisk mening. Som delas av samma fucking SD-lojalister som i nästa andetag pratar om att svenska väljare minsann inte bryr sig om etnicitet och sådant suspekt genetiskt teoretiserande. Samma töntar som anklagar andra för rasbiologi, sorterar sedan själva hejvilt utifrån yttre markörer som beror på arvsanlagen hos dessa stackars presumtiva "öppensvenskar".

Båda sidor vet alltså med sig att det finns en politisk tribalism, en politisk white flight som kan driva bort S-väljare om partiet framstår som ett invandrarparti. Men båda sidor är för hycklande för att beskriva verkligheten som de förstår den.

SD kan profitera på att ha utmålats som ett parti som står för en slags svensk identitetspolitik - som man samtidigt tar kategoriskt avstånd från för att vara smart och gå hem i stugorna. Där finns en konflikt som är intressant med avseende på väljarmaximering, som jag menar bör kunna diskuteras på Flashback, utan samma hysteriska beröringsskräck som finns i det offentliga samtalet. Det är förljuget och kontraproduktivt, på samma sätt som när tidigare förbjudna sanningar bemöttes med rasistanklagelser.

Vilket ger mest röster för ett parti som SD, att Åkesson säger:

1. "Det är klart det finns etniska svenskar. Hur kan du ifrågasätta det?"

2. "Få nu levande svenskar är att betrakta som etniska svenskar. Svenskhet är en kulturell entitet."

Svaren kan få variera, tycker jag. Men det är hycklande och svagbegåvat att låtsas som att frågeställningen inte ens är legitim, utan något slags extremt sidospår.

Identitetspolitik präglar alla mångkulturer, inklusive "smältdegeln" USA och den absolut viktigaste väljarbasen i Sverige är fortfarande etniska svenskar. En grupp som ifrågasätts och problematiseras å det grövsta och nästan helt saknar försvarare t ex vid utsatthet för hatbrott, med undantag för folkpartisten Hannah som enstaka, halvhjärtat exempel på synliggörande av svensketniska ungdomars situation i förorten.

Finns där ett politiskt vakuum som SD borde fylla? Den frågan bör åtminstone kunna ställas utan att någon knasboll börjar tala om skallmätning.
Vilket trams om vem som är svensk. En svensk är en person vars föräldrar är födda i Sverige. inget märkvärdigt alls TID helt enkelt .genom århundraden har folk alltid haft kontaktnät i sitt ursprungsland första generationen,men när barnen som är födda i Sverige själva får barn så är den kulturbiten utsuddad till förmån för den svenska kulturen ,oftast förr var det ju dessutom bara en som kom från utlandet i den familjen ,invandring var inte speciellt vanligt. alla assimilerade invandrargrupper lär fungera på samma sätt,fast med muslimer är det inte säkert då deras klantryck traditionellt förhindrat asssimilering,och daltet som skett här i sverige kan tom försvåra försvenskningen...,och försvenskas inte muslimerna blir det inbördeskrig förr eller senare. att gissa SCB resultatet är som att spela på lotto,kan bli vad som helst.visst man frågar många men har även ett gigantiskt bortfall,och är det då en speciell grupp som faller bort blir ju SCB sämre än mindre undersökningar. Men Man lär aldrig släppa SD över 20% det är jag tämligen övertygad om,och SD,s resultat lär vara snömos. Vad som är intressant är hur mycket S kommer att falla..och där lär vi även kunna utröna kvaliteten på undersökningen..
Senast redigerad av Erk Swede 2018-06-04 kl. 21:31.
2018-06-04, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fruidolore
Så dåliga är de inte. SD har dock ett systematiskt bortfall som "alla" är medvetna om och jag håller med om att de inte gör tillräckligt i sin viktning för att kompensera bortfallet. Vad deras konservativa viktningsmodell beror på får vi fortsätta diskutera som vanligt.
Jag hoppas givetvis på 25% men 19-23% anser jag som ett rimligt valresultat i dagsläget.

Kolumn 0: Parti
Kolumn 1: Rådata SCB-metodmätning september 2014
Kolumn 2: Valresultat 2014
Kolumn 3: Felfaktor (valresultat/metodmätning)
Kolumn 4: Rådata SCB PSU maj 2017
Kolumn 5: Rådata SCB PSU november 2017

SD | 9.8 | 12.9 | 1.3 | 16.0 | 13.1 |
KD | 4.2 | 4.6 | 1.1 | 2.9 | 3.0 |
MP | 8.7 | 6.9 | 0.8 | 4.1 | 3.7 |
M | 23.2 | 23.3 | 1.0 | 18.4 | 23.4 |
S | 30.7 | 31.0 | 1.0 | 30.1 | 31.5 |
C | 5.5 | 6.1 | 1.1 | 14 | 10.7 |
V | 8.2 | 5.7 | 0.7 | 7.3 | 7.7 |
L | 5.3 | 5.4 | 1.0 | 5.1 | 4.6 |
Fi | 3.3 | 3.1 | 0.9 | ? | ? |

(Gjorde ett felaktigt antagande angående rådata i min sammanställning från förra veckan. Har grävt fram lite riktig rådata till denna dock! )

Min hokus-pokus-formel som jag kommer köra direkt på resultatet imorgon bitti är följande:
SD * 0.877 = x (0.877, approximering av rådata)
x * 1.32 = min gissning av hur SD ligger till (1.32, felfaktor 2014)

Som jag har sagt tidigare kommer jag försöka göra en ordentlig skattning i sommar. Inte en hokus-pokus-formel som ovan.

Grymt! Det skulle vara intressant att se nya kalibrerade estimat

Jag litar inte blint på undersökningar men jag avfärdar dem inte med konspirationsteorier som många gör i tråden ovan. Jag är dock rätt förvånad att SD ligger på 19-20 procent i mätningarna. Det är inte rimligt givet vad mindre undersökningar. Vidare, demografin runt om i Sverige påminner om Skåne. I synnerhet i Norrland. Det förefaller underligt att de kommer fortsätta vara så pass svaga norr om Uppsala. Givet hur valet slog 2014 så måste SD ha kraftigt gått framåt runt om i Sverige. Återigen, jag bygger detta på SD är underrepresenterade i regioner där de givet valforskning egentligen borde vara överrepresenterade.
2018-06-04, 21:27
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Men om SD får 20 % och S 27 % är det knappast jordbävning, lite som uppståndelsen i media efter Sifo. Krävs det inte mer? För oss i tråden skulle jordbävning vara SD och S lika på 24 %.
Men om det skulle vara resultatet i SCB så skulle det i verkligheten motsvara SD = 27 & S = 22
2018-06-04, 21:28
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fruidolore
Här är lägsta och högsta resultat för varje parti sedan SCB startade mäta år 1972. Jag markerade de rekord som är rimliga att slå imorgon. Fyra partier riskerar alltså att få sin bottennotering slagen och det är en nästan 50-årig mätserie vi talar om.

Lägst - Högst
S 27.6% - 50.8%
M 10.9% - 33.4%
C 4.2% - 26.7%
SD 5.4% - 19.9%
L 4.2% - 17.9%
V 3.1% - 14.9%
KD 3.1% - 12.5%
MP 2.5% - 11.7%
Mja, att Mp kommer få under 2,5 % känns extremt osannolikt. 3,5, visst, men inte 2,5. Tror inte heller Kd kommer hamna så lågt.
2018-06-04, 21:28
Medlem
Missa inte aktuellt idag, mycket smått och gott, och på det stora hela, upplyftande

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in