2018-06-05, 15:39
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Lööf har gjort en både taktisk och politisk felbedömning, du tror väl inget annat? Har inget med konsekvens eller ståndaktighet att göra här. Men centern är en perifer spelare, de söker desperat en fråga som kan engagera och profilera. Och då gick de så här snett (som iofs en svagbegåvad hade kunnat räkna ut med arslet, men Bilderbergare tänker inte som vi andra tydligen).

Har man större planer, som jag antar att M och S har, måste man då både uppvisa ett visst mått av klokskap, mod och taktisk fingertoppskänsla (även när det blåser medial storm). Något som inte stått att finna hos något av dessa partier på minst ett decennium. SD, å andra sidan, har varit mer rakryggade och konsekventa, vilket lönar sig, ja. Men de har också varit flexibla, och lyssnat och justerat sin politik (möjligen en aningen för mycket för min smak) - och gjort det utan att behöva slå knut på sig själva eller förändra sin grundsyn. Sånt imponerar och genererar väljare på sikt. Om centern, M eller S, inte bara varit ståndaktiga, utan även kloka och modiga (och fått rätt), hade även de lönats med opinion. Men de körde alltför dumt alltför länge. Något som vem som helst kunde se, och talat om för dem, om de hade lyssnat.

Ja du kan ju fråga dem själv om de anser sig vara vinnare för tillfället?

Alliansen plan var nog typ att avveckla välfärden (till USA:s model) genom "fri" invandring som orsakar systemkollaps och irreversibla processer. Det (irreversibla processer) kanske har de redan lyckats med. Aftonbladet (Daniel Swedin!!!) råkade ha rätt om Annie https://www.aftonbladet.se/ledare/a/wEmk2M/gastfrihet-som-leder-till-klyftor
Eller kanske har de aldrig haft någon ond plan alls. Men att de har velat ha irreversibla processer är obestridligt, no?

Reinfeldt och Lööf kan givetvis anser sig vara vinnare. De har ändrat Sverige. Det är politikernas mål. Inte att få fina siffror...
Hur kan man tro att de inte är vinnare?

Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Man kan tydligt se att skillnaden mellan könen över tid håller på att minska och att det snart är en normal balans mellan män och kvinnor som röstar på Sverigedemokraterna. En rätt så jämnt fördelad ökning mellan könen. Kvinnorna hänger med bra.

Maj 2018:

Män: 21,9:% (+3,9)
Kvinnor: 15,1% (+3,5)
Totalt: 18,5% (+3,7)

November 2017:

Män: 18,0%
Kvinnor: 11,6%
Totalt: 14,8%

Jag sa att man aldrig ska lägga för stor vikt på YouGov:s, Sifo:s eller andras enstaka mätningar.

SCB från maj 2014
Kod:
	2014M05	2014M11	2015M05	2015M11	2016M05	2016M11	2017M05	2017M11	2018M05
Män	9,6	14,8	17,3	24,3	20	20,6	22	18	21,9
Kvinnor	6,5	9,9	11,4	15,4	14,6	14,3	14,6	11,6	15,1
%-diff	1,48	1,49	1,52	1,58	1,37	1,44	1,51	1,55	1,45

Den relativa skillnaden mellan könen är extremt stabil med ett medelvärde på 1,49.

Så vi kan slippa alla idiotiska teorier
Senast redigerad av FlashyBear 2018-06-05 kl. 15:42.
2018-06-05, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
http://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/demokrati/partisympatier/partisympatiundersokningen-psu/pong/statistiknyhet/partisympatiundersokningen-psu-i-maj-2018---val-idag/

18.5 för SD ser det ut som. +5.6 procentenheter. Det är jordskredsökning när det gäller SCB.

Detta är ett bra resultat. Sverigedemokraterna fick 18,4 procent vid samma tidpunkt förra året. Det här resultatet på 18,5 är det näst bästa någonsin efter decemberresultatet från 2015 som låg på 19,9 procent. Mätningarna skall komma ut två gånger om året i juni och i december varje år. Detta blir alltså deras sista mätning innan valet. Jag tror man nu kan dra slutsatsen att SD kommer falla inom intervallet 20-30 procent. Det finns ingen mening om att tjafsa om att SD får 19,2 procent eller något sådant. Sverigedemokraterna är idag ett parti vars stöd beskrivs med två siffror. Vad som är intressant är ju hur högt SD faller i intervallet 20-30 procent.
2018-06-05, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utopiantos
Är Joakim Ruist aktiv i kommunalpolitiken för (MP)? Seriöst? Jag hittar ingen info om det. I vilken kommun? Aktiv på vilket sätt?

Jag snappade upp det i flödet någonstans. Jag ser inte heller någon koppling "Ruist miljöpartiet" när jag googlar, så jag backar från det påståendet. Kanske har han varit aktiv tidigare?

Citat:
Ursprungligen postat av ricardo22
Att så många tvivlar på att 29% är möjligt visar återigen vilken effekt alla korrupta mätningar har. Den här tråden är den platsen där folk är mest medvetna om hur fel 9/10 institut mäter vid varje val, trots det anser många att en likadan underskattning igen hade varit nästan otänkbar.

Då kan man lätt föreställa sig hur Bengt 63 i Bromölla ,som inte har en aning om den systematiska underskattningen, regerar när han ser sifo på 18% och SCB på 18%. "Ja någonstans mellan 16-20% lär de väl få, mer tror jag knappast"

Det är sorgligt vilken makt de korrupta instituten fortfarande har över oss flashbackare och framförallt det vanliga folket. Och att de alltid kommer undan med förutom ett 10tal skribenter i den här tråden som påpekar det.(förutom just idag då det är fler)

+1 på det inlägget.
2018-06-05, 15:49
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Det är inte som att det inte finns skäl att rösta på SD om man är miljövän, särskilt om man ser vettigare närmiljö och långsiktigt hållbara saker. SD är en av få som vill ha 100% grön el via t ex kärnkraft. Detta medan t ex MP vill ha naturförstörande och ineffektiva saker som vattenkraftverk och fula parker med vindkraft som tar upp stora arealer och dessutom kostar fruktansvärt mycket mer. MP anser t om att solenergi är ett vettigt alternativ i ett land där det är helt mörkt stora delar av året.
Jag är själv stor miljövän och tror att jag tyvärr var en av dom som röstade in MP i riksdagen i mitt allra första val. (Har alltsedan dess försökt förtränga detta)

Inget parti har gjort mig så besviken, deras miljöpolitik visade sig bara vara symbolpolitik och partiet är extremt landsbygdsfientligt mm mm.

Lägger man då till att partiet senare började driva på för att öka befolkningen genom migration så fattar jag inte att man ens kan låtsas försöka vara ett miljöparti! Befolkningsökningen är det enskilt största miljöhotet och roten till ALLA andra hot och problem. Därför är SD bäst för miljön numera.
2018-06-05, 15:50
Medlem
NeutronStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Verkligheten kommer i september i och med valet. Den verklighet du dillar om o refererar till är din tro eller har du någon källa?
Statistik betyder inte statiskt vilket du tycks tro. Tvärtom bygger alla opinionsundersökningar på en uppskattning som görs genom att man tar in svar från ett antal individer under en mätperiod. Fel kan alltså fluktuera från mätning till mätning oberoende av vilket institut som gör dem.

Rent statistiskt har du rätt eftersom ändringarna i opinionen fluktuerar i takt med att partisympatierna varierar.

Många faktorer samverkar för att ge SD för höga resultat i undersökningar:
Opinionsinstituten och borgarmedia tenderar att vara högervridna vilket gynnar SD. I SD:s ryska trollfabriker kan en enda kille sitta och mejla och ringa in till SCB hundra gånger under olika namn och hävda att han röstar SD. SCB lägger dessutom gärna på några procent på SD eftersom deras trollfabrik är så aktiv på twitter och FB. Sen finns det ju patriarkala strukturer och konservativa fördomar som gynnar SD också. Många opinionsinstitut går bara på hur många som håller på ett parti och inte på demokratiska värderingar som allas lika värde vilket ju såklart borde räknas i en demokrati (och missgynna SD).

Därför kan jag med 90% sannolikhet säga att SD inte når 10% i valet och med 70% sannolikhet säga att S gör sitt bästa val på flera år.
2018-06-05, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Åkessons framgångar beror inte alls på hans försiktighet, utan på att han djärvt nog blev partiledare för ett litet hatat parti som låg rätt i tiden. Att han inte är "fascist" längre beror inte det minsta på hans framtoning eller politik (som bara förändrats på marginalen) utan på att han numera företräder ett stort och potentiellt statsbärande parti.

SD blir normaliserat när det är stort. Det blir stort på grund av den historiska process som pågår i form av invandringen. Så enkelt är det. Lite tuffare retorik eller lite mesigare, sak samma.

Vilket ju är ett gott skäl att INTE anpassa sig i onödan och vara ärlig med vad man menar.
En av mänsklighetens största begränsningar i strävan att förstå sig själv är den ständiga jakten på ETT svar på alla frågor. Ska man vara vänster eller höger? Ska man vara försiktig eller gå fram som en stridsvagn? Anpasslig eller omedgörligt envis? Ingen vill höra svaret “det beror på”. Men det gör det. Talang för framgång ligger inte i att hålla krampaktigt fast vid endera strategin, den ligger i att ha fingertoppskänsla för den optimala strategin vid varje givet tillfälle. Ibland är det optimala att ligga lågt. Ibland är det optimala att “give’em hell”.

Din teori om normalisering är typisk för ”finns bara ETT svar”-tänket. Normalisering ger tillväxt som ger normalisering som ger tillväxt och BOOOOM!!!!! Hundra procent. För det kan ju bara sluta där om framgång alltid föder mer framgång och växandets normalisering alltid genererar normaliserande tillväxt. Men tänk, nu händer det aldrig i ickediktaturer att enskilda partier når 100%. S var uppe i 53,8 och vände 1940, mitt under ett världskrig och med det gamla tvåkammarsystemet som gynnade S. Så fort systemet avskaffats tog det ett par val att förlora makten. Varför fortsatte de inte ända upp i 100%? Jag menar vid 53,8 är man ju så jävla ultranormaliserad att det borde vara omöjligt att motstå nånting så populärt. Hur KUNDE de 46,2%??

Att framgång/tillväxt/normalisering föder mer framgång/tillväxt/normalisering är således inte en regel som gäller alltid utan endast under en viss fas av ett partis utveckling. Det är en av många samverkande mekanismer. Precis som det finns många samverkande mekanismer som bromsar. För att SD ens skulle kunna hamna i ett läge där självgående tillväxt var möjlig krävdes att Åkesson omformade SD till ett koncept som passade Sverige: Lagom farligt. Inte skogstokigt, inte mesigt, bara lagom farligt. Som en ankeltatuering, en svag hint om att man är något mer än bara en total mespropp, men samtidigt enkel att gömma på jobbet.

Hade Åkesson grabbat tag i en megafon 2005 och stått och vrålat “repatriera mera!!!” skulle han ha sorterat äpplen på Coop imorse, inte stått i riksdagshuset och intervjuats av media om sina senaste opinionsframgångar. Men vissa vill ha det till att han skulle ha haft 40% om han kört hardcorestrategin istället, men pga mesigheten har han bara nått halvvägs till 40. De har växt “trots” Åkesson. Jag ger den analysen en överkorsad geting för intellektuell heder och fem plus av fem för agendadrivet önsketänkande...
2018-06-05, 15:55
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Antagligen miljövänner som inte tycker att det är bra för miljön med ökad befolkning med tillhörande ökad konsumtion och ökad flygtrafik till och från de nya invånarnas hemländer när de ska på sin årliga semesterresa till hemlandet.

Du menar "sin årliga semesterresa till hemlandet" som de har flytt ifrån?
2018-06-05, 15:59
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Du menar "sin årliga semesterresa till hemlandet" som de har flytt ifrån?
Exakt!
2018-06-05, 16:04
Medlem
ricardo22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
En av mänsklighetens största begränsningar i strävan att förstå sig själv är den ständiga jakten på ETT svar på alla frågor. Ska man vara vänster eller höger? Ska man vara försiktig eller gå fram som en stridsvagn? Anpasslig eller omedgörligt envis? Ingen vill höra svaret “det beror på”. Men det gör det. Talang för framgång ligger inte i att hålla krampaktigt fast vid endera strategin, den ligger i att ha fingertoppskänsla för den optimala strategin vid varje givet tillfälle. Ibland är det optimala att ligga lågt. Ibland är det optimala att “give’em hell”.

Din teori om normalisering är typisk för ”finns bara ETT svar”-tänket. Normalisering ger tillväxt som ger normalisering som ger tillväxt och BOOOOM!!!!! Hundra procent. För det kan ju bara sluta där om framgång alltid föder mer framgång och växandets normalisering alltid genererar normaliserande tillväxt. Men tänk, nu händer det aldrig i ickediktaturer att enskilda partier når 100%. S var uppe i 53,8 och vände 1940, mitt under ett världskrig och med det gamla tvåkammarsystemet som gynnade S. Så fort systemet avskaffats tog det ett par val att förlora makten. Varför fortsatte de inte ända upp i 100%? Jag menar vid 53,8 är man ju så jävla ultranormaliserad att det borde vara omöjligt att motstå nånting så populärt. Hur KUNDE de 46,2%??

Att framgång/tillväxt/normalisering föder mer framgång/tillväxt/normalisering är således inte en regel som gäller alltid utan endast under en viss fas av ett partis utveckling. Det är en av många samverkande mekanismer. Precis som det finns många samverkande mekanismer som bromsar. För att SD ens skulle kunna hamna i ett läge där självgående tillväxt var möjlig krävdes att Åkesson omformade SD till ett koncept som passade Sverige: Lagom farligt. Inte skogstokigt, inte mesigt, bara lagom farligt. Som en ankeltatuering, en svag hint om att man är något mer än bara en total mespropp, men samtidigt enkel att gömma på jobbet.

Hade Åkesson grabbat tag i en megafon 2005 och stått och vrålat “repatriera mera!!!” skulle han ha sorterat äpplen på Coop imorse, inte stått i riksdagshuset och intervjuats av media om sina senaste opinionsframgångar. Men vissa vill ha det till att han skulle ha haft 40% om han kört hardcorestrategin istället, men pga mesigheten har han bara nått halvvägs till 40. De har växt “trots” Åkesson. Jag ger den analysen en överkorsad geting för intellektuell heder och fem plus av fem för agendadrivet önsketänkande...
Jag tror att få menar den typen av sakpolitisk hardcore, snarare att vara på offensiven utan att vara överdrivet aggressiv. Tänk Reinfeldt eller Göran Persson. Två bufflar som aldrig backade,aldrig såg ut som förvirrade fågelholkar i debatterna och alltid fick fram vassa argument. Det är den typen av stark ledare som folk faller för. Jimmie har inte många av de kvalitéerna.
2018-06-05, 16:05
Medlem
Nu är den statistiska osäkerhetsmarginalen ganska stor i regionerna då det är relativt få svarande per region, ca 500st men jag lägger ut det ändå.

Ökning sedan valet
1.67 Stockholms län
1.64 Mellersta och övre Norrland
1.56 Småland med öarna
1.55 Stockholms kommun
1.52 Västsverige
1.44 Hela riket
1.42 Östra Mellansverige
1.24 Norra Mellansverige
1.23 Sydsverige

Jag argumenterade förut för att Stockholm skulle gå dåligt. Jag vill se valresultatet före jag säger att jag hade fel men med dessa siffror är jag inte säkrare än typ 60-40 för min teori.

Vad har ni gjort i Skåne? Ser nästan ut som att ni ångrat er!
2018-06-05, 16:09
Medlem
Utopiantoss avatar
Intressant i senaste SCB är att på (SD) röstar lika många kvinnor som på hela (V), hela (MP) och halva (L). Eller lika många kvinnor som på hela (C) och hela (MP).

Så om några partier skulle ha svårt att locka till sig kvinnor så är det dessa partier. Ja, (SD) har betydligt lägre andel kvinnor än män, men det är egentligen medias fel som felaktigt smutskastar dem med fula epitet och allt möjligt. Dessutom är det antalet kvinnor som är det viktigaste, och där krossar (SD) fem av sju partier. Och nu snackar vi SCB, vänta till valet.

Här är förresten Tomas Rambergs analys av SCB's mätning. Den börjar "S har förvirrat väljarna" och slutar med "dagens siffror mottas med sju kraftigt rynkade pannor, blott en har skäl att vara slät".
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6970422
2018-06-05, 16:10
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
SDs starka område växer norrut. Tänk om det når Stockholm.

Stockholm är Mångkulturens absolut starkaste fäste. Sorry, Umeå, Karlskoga, Uppsala, ni ligger i lä.

Den Stockholmska Mede-klassen utgör ryggraden och backar inte ifrån gå all-in för Multi-kulti, hylla "anti-fascism", i alla lägen basha "rassar" och "främlingsfientliga", gilla EXPO och alltid försvara ökad invandring och "vi gillar olika".

Här i sta'n är också Moderaterna övertygade rödingar.

Röstarna i mitt huvud och min Kristallnatt-kalaskula säger mig att SD kommer ha ett mega-tufft jobb dubbla sitt resultat i Riskdagsvalet i september, i Stockholm inom tullarna, innerstaden.

Också om vi inom tullarna helt räknar bort stadsdelen Södermalm och ser till de så kallade "borgerliga" stadsdelarna Norrmalm, Östermalm och Gamla Stan, så samlade SD här i förra valet 5,77% av rösterna till Riksdagen.

Källa: https://data.val.se/val/val2014/slutresultat/R/kvalkrets/01/80/03/index.html

Kommer SD lyckas få ihop i alla fall 10% här i Röda Stockholm i höst?

Äntligen off rant och on topic: Om dagens tama, ifrån SCB: De äro Maktens Röst och Redskap. Tro dem icke. För hela riket, så är SD sannolikt i dagsläget straxt över 20%, kanske uppemot 22%.

Humor, är att Lödarn & Magdalena idag med 90+ dagar kvar till valdagen av sin egen s-statliga propaganda-apparat serveras ändå hyggliga siffror, till kvällsjamarna. Ett lakejernas ögontjäneri, som på valdagskvällen kan komma framkalla en fördröjd svår baksmälla hos herrskapet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in