2018-06-12, 12:04
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Jag håller väl tyvärr med.

Och lika sura och aggressiva som S-extremisterna var när man sade emot dem på 70-80-talet, lika sura och aggressiva blir SD-extremisterna idag.

Så inget nytt under solen egentligen. Samma dumma b-folk - bara nya banderoller.

Lite trist att se.. hade hoppats på bättre.

Gillar däremot din avatar.
Så vad är din poäng med alla dessa inlägg? Vad är det du vill ha sagt avseende SD i opinionsundersökningarna?

Det enda jag ser är att du bevisar Dunning–Kruger-effekten om och om igen.
2018-06-12, 12:12
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Så vad är din poäng med alla dessa inlägg? Vad är det du vill ha sagt avseende SD i opinionsundersökningarna?

Att SD gått från extremt låga nivåer bland högutbildade - till extremt låga nivåer av högutbildade, trots fördubbling. Den text som kopierades in var missvisande och felaktigt jubilant.

Framkom inte det?
2018-06-12, 12:14
Medlem
ricardo22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Jaså, inte? Vad tror du det här är då:

Testa själv att göra som jag, uttryck skepsis mot den enda godkända linjen i åsiktskorridoren (dvs att opinionsmätningar är psyops med SD-siffran särskilt manipulerad nedåt för att behaga beställaren) så får du inom kort ett kluster av trollkonton hängande kring benen som varnar för “dunkla ambitioner” och “ordbajsare”.

Omsätt sedan det på hur det har varit tidigare för journalister som velat uttrycka skepsis mot den förda invandringspolitiken, och du har en hyfsat bra förklaring till att de varit väldigt enkelriktade alla dessa år.
Jag förstod redan i förra inlägget att de var dig själv du syftade på i den här tråden. Det här gäller dock inte i I&I. En vanlig nisse med 150 inlägg som anländer till I&I från bostad och trädgårds-forumet får inte ofta mothugg som "vad driver du för agenda" eller "vad är du för ordbajsare". En sådan person blir direkt avklädd av sakliga argument och efter en dag är personen tillbaka att prata om vilken tvbänk som är mest WT.
2018-06-12, 12:30
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Att SD gått från extremt låga nivåer bland högutbildade - till extremt låga nivåer av högutbildade, trots fördubbling. Den text som kopierades in var missvisande och felaktigt jubilant.

Framkom inte det?
Men dina siffror "7 pers.. till 14" är ett rent påhitt från din sida. Du har ingen jävla aning om vad du snackar om.
2018-06-12, 13:03
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Visst finns det många vänstermuppar inom journalistkåren, det är mer regel än undantag, men i en tråd där undersökningar med 9000 tillfrågade brukar skrattas ut som värdelösa för att bortfallet ligger kring 45% så kanske en undersökning där 93 st av SVT:s c:a 1100 journalister svarade inte borde smälla så högt heller va?
Lite märklig debatteknik, själv så har jag aldrig debatterat eventuella bortfall i andra undersökningar och ser därför inte poängen med att ta upp vad jag gissar andra debattörer har skrattat åt?
Själv så tycker jag att JMG's undersökningar är intressanta och den jag refererade till från 2011 visar klara förändringar sedan undersökningen gällande 2005.
MP har växt så att det knakar inom journalistkåren.

I undersökningen gällande 2005 så skrev man bl.a.
Citat:
Nästan var fjärde journalist sympatiserar med miljöpartiet. Det är mer än en fördubbling jämfört med 1999 – då en av tio var miljöpartist.
Vänsterpartiet har gått motsatt riktning. År 1999 var vänsterpartiet det klart
största partiet då nästan var tredje journalist svarade vänsterpartiet på frågan om vilket
parti man tyckte bäst om. Senhösten 2005 har andelen vänsterpartister mer än halverats och är ungefär lika många som folkpartisterna. Svenska journalister är idag mer
gröna än röda.

Oavsett antalet tillfrågade så är tendensen synnerligen intressant.....och i mitt tycke tillräckligt obehaglig för att slopa all form av subventioneringar till media (inkluderat Public Service)

Det finns kanske skäl att misstänka att Reinfeldts samarbete med MP erhöll ett starkt stöd inom media?

Citat:
Ja, vad jag framför allt tror det handlar om är detta: Expressen har så länge jag kan minnas haft mindervärdeskomplex inför Aftonbladet. Expressen stör sig på att alltid vara nummer 2. Men i det nya politiska landskapet ser de en chans. Om Expressen lägger sig nära den majoritet av folket som gillar de nya linjer som S och M företräder (och den som SD har drivit i evigheter) medan Aftonbladet riktar sig till en krympande samling urbana vänsterliberaler och SSUare så finns en reell möjlighet för Expressen att jobba sig upp till förstaplatsen. Precis som Månsan säger så är ägarna glada så länge verksamheten drar in maximalt med kulor. Om det visar sig vara mycket mer lönsamt med avpixlade ensamkommande våldtäktsmän än med snyfthistorier om tiggare så kommer det snart att komma extrabilagor där man får frossa i sånt.

Landet lagom har en tendens att pendla mellan ytterligheterna.
Om massmedia hade varit öppnare vad det gäller gärningsmännens eventuella nationaliteter och om lagstiftaren hade instruerat BRÅ att undersöka hur de olika brotten kan knytas till olika invandrargrupper, så kanske M och S kunnat sitta tryggare i sina båtar?
Tyvärr så har du nog rätt, vi kommer snart att få se ett race mellan de stora drakarna vad det gäller smarriga reportage om invandrarrelaterade brott.
2018-06-12, 13:20
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Till viss del kan det bero på en insikt om att hela situationen i samhället kommer att gå fullständigt överstyr i accelererande fart. Man vet att det är kört. Propagandan hjälper inte längre & nu börjar många bli personligt rädda för de repressalier som kan komma från både framtida makthavare, men även vanliga medborgare som drabbats.

Man är rädd om det egna skinnet helt enkelt & vill ha lite brasklappar att försvara sig med framöver, typ: "Vi skrev visst det om problemen".

Rädslan är personligt, påtaglig & högst realistisk.

Och med rätta.

Samma sak med Morgan Johanssons intervju häromdagen angående hot mot moskéer. Där la han skulden på SD utan att säga SD. Det tycker jag talar för att SD är underskattade i opinionen. I tre år har SD legat på ca 20% och först nu börjar han tala i förberedande termer om att stoppa partier som SD. Skulle Ruist ha rätt om att SD mycket väl kan få 35% i september så slår det allt de flesta av oss spekulerat om senaste mandatperioden. Kanske finns det en insikt och en rädsla även hos politiker att situationen i landet är oändligt mycket värre än vad till och med de anat, att kraschen är på gång och att svenskarna inte heller komma stämma in i "We shall overcome".

Med den växande nationalism i hela västvärlden så kanske de också inser att de kommer inte kunna gömma sig någonstans. Trump kommer inte skydda dem. Faller globalismen i Europa så faller den garanterat i Kanada, Australien och på Nya Zeeland också.

Ett SD på 35% skulle kunna vara en realitet om tex S och M är överskattade med 5% vardera. Sannolikt? Nej, men verkligen inte uteslutet.

Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Wolodarski har i hög grad haft fria händer från ägarna att forma DN efter eget huvud.
Varför? Mycket enkelt. Under Wolodarski har DN blivit lönsamt. Det hopplösa förlustsänket DN drar nu in pengar till ägarna, det är det enda man bryr sig om. Bonnierfamiljen ger blanka fan i om DN är agendasättande, propagerar för massinvandring, gör bort sig med fejknyheter eller om Wolodarski betraktas som ett löjeväckande skämt av många. Jag har god insyn i tidningen.

Fast omsättningen sjunker ju om man tittar från 2007 och framåt. Om det är ett överskott eller underskott på allabolag säger väl inte oss vanliga människor så mycket egentligen eftersom en koncern kan blanda bort korten fullständigt, men omsättningen stadigt sjunker från 1,925 mdr 2007 till 1,543 mdr 2016 och det kan väl inte vara ett gott tecken.
https://www.allabolag.se/5562468172/bokslut
2018-06-12, 13:26
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
När folk slänger sig med uttryck som "B-folk" då visar det med all önskvärd tydlighet vilken nivå de själva befinner sig på. Och det var just detta epitet som du klistrar på andra jag reagerade på eftersom det visar på ett förakt, översittarmentalitet och ett smutsigt sätt att tänka och resonera på.
Ja sådana översittare vill vi inte ha till SD. SD är för alla svenskar oavsett klasstillhörighet och utbildningsnivå. Det är just det SD säger att det är inte om höger eller vänster utan om de som tillför och de som förstör. Han är egentligen som S för han har samma klassförakt. Dessa splittrare är de vi skall rösta bort oavsett om de är till höger eller vänster. Det visar att M är samma skit som S.
2018-06-12, 13:28
Moderator
Tinuviels avatar
Fortsatta diskussioner om medierna får ni ta i andra trådar - fokus ska ligga på SD i opinonsundersökningarna. Om Wolodarski gjort DN lönsamt faller utanför detta.

// mod
2018-06-12, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Kanske finns det en insikt och en rädsla även hos politiker att situationen i landet är oändligt mycket värre än vad till och med de anat, att kraschen är på gång och att svenskarna inte heller komma stämma in i "We shall overcome".

Själv har jag en helt annan bild av vad som händer. Att en välkänd munk-handlare kommer att gå bananas är en sak. De flesta politiker och mediefolk har klart för sig att i slutet av 2018, början av 2019 kommer lågkonjunkturen att slå till. Katastrofsiffror vad gäller arbetslöshet, stigande ränta o.s.v. gör att många kommer att få det svårt, eller snarare ännu svårare.

Varför då inte låta SD komma fram och sedan får de ta skulden för att samhället sjunker som en sten. Då kan PK och Sjuan peka finger och SD är oskadliggjort för all framtid. Visst stor-konspirationer igen, men enligt mitt sätt att se på det en fullt möjlig utveckling.
2018-06-12, 13:54
Medlem
Skillys avatar
Citat:
När folk slänger sig med uttryck som "B-folk" då visar det med all önskvärd tydlighet vilken nivå de själva befinner sig på. Och det var just detta epitet som du klistrar på andra jag reagerade på eftersom det visar på ett förakt, översittarmentalitet och ett smutsigt sätt att tänka och resonera på.

Du menar som när du själv slänger dig med begrepp som "clowner" och liknande om politiker? Eller är "clowner" bättre?

Varför reagerar du när just du är föremål för smädandet, men inte annars? Snacka om skenhelighet. Korkad SD-lantis?

Citat:
Hur i helvete löser vi Sveriges gigantiska problem med dessa clowner vid rodret?
2018-06-12, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Haha du är för rolig. Är du censurerad här? Får du inte uttrycka dig? Är det inte flera som stöder dig, och tillåts göra det? Skulle du bli av med ditt jobb om ditt namn kom fram? Stöds du av ett enigt politiskt och medialt etablissemang. Nej du Krispan, eller ska jag kalla dig Prinsessan på Ärten kanske(?), du är ute och cyklar igen.
Du fattar verkligen aldrig vad inlägg handlar om. Som en enmans OBS-klass måste du få allt förklarat för dig ett extra varv. Men tack för att du illustrerar min jämförelse genom att använda exakt samma argument som nyvänstern gjorde när begreppet åsiktskorridor lanserades. “Larvigt! Det finns väl ingen censur, man får naturligtvis säga vad man vill... men då får man förstås räkna med mothugg

Det handlade inte om mig, jag använde byfånen Mac-Arthur som en extremt småskalig illustration av samma mekanism som håller journalistkåren inrättad i pk-ledet. OK? Journalistkåren, som subdiskussionen handlade om.

Mac-Arthur går nämligen aldrig i svaromål, eftersom vederbörande inte pallar den retoriska söndertrasning det skulle resultera i. Istället ägnar sig hen åt ett desperat strösslande av små frön av misstro om dunkla agendor. Det var detta illustrationen syftade till, eftersom samma typ av systematiskt underminerande av trovärdighet fast i massiv skala är vad journalister förr om åren utsattes för när de gick utanför korridoren. Paulina Neuding är ett exempel. Fega underminerings-aktivister som Jonna Sima är alldeles för klenbegåvade för att gå in i ringen mot Neuding, som skulle ha gjort fläskfärs av Sima intellektuellt, så istället drev Sima och övriga ett tisslande, tasslande nätverk av skitsnackare. Vad vill hon egentligen med sina artiklar om stök på bibliotek, vad har hon för agenda? Kan hon inte bara komma ut som islamofob rasist och sluta gå som katt runt gröten? Tusen småtasslande kollegor som jobbar systematiskt och målmedvetet för att erodera bort marken under journalister är besvärligt för folk i karriären, och blotta hotet räckte för att alla skulle hålla käften. Det är ju det som är så briljant med DDR-liknande angiverisystem, det är billigt i drift för att alla vaktar varandra. Behövs inget kärnkraftverk, räcker med två AA-batterier.

Jag menar att man nu bland journalister har nått en tipping point där rädslan för att få stå ensam i hörnet på afterworken inte längre är en avgörande faktor. Därför vågar de både skriva och publicera artiklar som Last Night in Alvesta, mitt i brinnande valrörelse, även fast det kan gynna SD i opinionen. De har nog rent av gett upp hoppet om att knäcka gåtan om vad som gynnar SD.

Med det vill jag nu leda det här OT-sidospåret tillbaka på banan, eftersom vi hamnade här för att jag framförde anekdotiska bevis för att SD har rusat i opinionen delvis pga kvällstidningarnas nya attityd till att berätta om invandringens baksidor. Last Night in Alvesta ligger fortfarande som nummer ett på Expressens Mest läst-lista. Enligt “julkalendern” längst ner i artikeln verkar det som att lucköppningen imorgon handlar om Last Night in Ystad och har en teckning av en polis och Bah Kuhnke. Det är 6 delar kvar.

Fler förslag om vad som ligger bakom lyftet i opinionen? (Nya förslag alltså, inte “de har legat stilla i opinionen, det är bara uppjustering”)
2018-06-12, 14:07
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Du menar som när du själv slänger dig med begrepp som "clowner" och liknande om politiker? Eller är "clowner" bättre?

Varför reagerar du när just du är föremål för smädandet, men inte annars? Snacka om skenhelighet. Korkad SD-lantis?

Sluta tramsa och spela extra dum nu. När man som du kallar samtliga SD-väljare i Sverige för "B-folk" då visar det på en riktigt unken människosyn. Du vet mycket väl skillnaden i din jämförelse ovan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in