Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-04, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gida
SE kan inte ha varit gm eftersom han observerat Lars J inne i gränden mellan 45 sek till 1 minut efter mordet.
Efter att den riktige gm sprungit upp i trappen.

Inte nödvändigtvis gm. Tycker det är alldeles för stort sammanträffande och slump att han kliver ut just där och då. Pratar vi ensam galning känns inte S.E trolig. Avser vi en konspiration så lutar i alla fall jag åt att han är delaktig i den.
Citera
2018-06-04, 22:59
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Varför då? Tiden det tar för LJ att lämna barackerna och nå krönet av trappan motsvarar rätt väl YN:s promenad dit från korsningen Johannesgatan.
Ett omdiskuterat ämne som det nog inte finns ett säkert svar på, men helt klart är det möjligt.

https://youtu.be/2RL8brr4STA
Citera
2018-06-04, 23:00
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Om man skulle ställt frågan innan OP lämnade hemmet den kvällen: "Hur stor är sannolikheten att han ikväll blir skjuten av en ensam galning med revolver?" skulle man naturligtvis svara att sannolikheten var minimal. Däremot efteråt ökar sannolikheten markant.

Om ett Land varnas av CIA att deras statsminister kan antagligen ha värvats av öst redan på 50-talet, och dessutom får veta av MI6 att dom har en avhoppare från sovjets säkerhetstjänst som uppger att att statsministern är sovjetagent. Och att denne säger till sin säkerhettjänst att dom inte behövs mer för han skall gå på bio. Och detta innan ett besök I Moskva där man inte litar på att statsministern har Sveriges bästa för ögonen. Ja, då är det ta mig fan en säkerhetstjänst förbannade plikt att ta reda på om han verkligen går på bio.
Hur djävla dum kan en människa vara?
Citera
2018-06-04, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zappaholic
Inte nödvändigtvis gm. Tycker det är alldeles för stort sammanträffande och slump att han kliver ut just där och då. Pratar vi ensam galning känns inte S.E trolig. Avser vi en konspiration så lutar i alla fall jag åt att han är delaktig i den.

Vi vet inte om SE har sett LJ i gränden. Det är SE:s egna ord. Styrkta av ingen. Vi vet däremot att SE snackar en massa annan dynga. Iakttagelsen av LJ kan mycket väl sorteras in där den med.
Citera
2018-06-04, 23:11
Medlem
Citat:
Finns ingen större anledning att spekulera i GM:s sinnestillstånd. Vittnen har ju inte ens kunnat ge en klar bild av hur han var klädd. Psykologiserande kring hans person på grundval av att han inte fick spatt efter skotten ger jag inget för.

Om du nu förlitar dig då på IM:s ord, vad får du ifrån att första kulan var ett vådaskott? Eller missförstår jag din formulering?

Inge säger inget i förhör som ger någon ordentlig bild av när han först iakttar GM. Hans sällskaps bankomatuttag ger dock att han knappast befunnit sig på platsen i mer än ett par minuter.
Du räknar för snävt. Det stod en person och tog ut pengar när dom kom, och vi vet inte hur länge dom blev tvungna att vänta på honom. Susanne Larsson gjorde dubbla uttag innan Lähde kunde börja sitt. Har också för mig att någon slog fel kod och fick börja om. Allt går inte som på ett snöre och framför allt inte när man är berusad. Du får nog lägga till åtminstone en akademisk minut. Kanske två.
Citera
2018-06-04, 23:12
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zappaholic
Vad finns det som talar för att SE var med i en konspiration? Du kan lämna det där med sammanträffande för det har ingen relevans, det fungerar bara som larmklocka.
Citera
2018-06-04, 23:12
Medlem
Citat:
Ett omdiskuterat ämne som det nog inte finns ett säkert svar på, men helt klart är det möjligt.

https://youtu.be/2RL8brr4STA

Ja, visst. Det finns olika scenarier kring detta. Vad som är intressant är vad som direkt kan uteslutas. Och att YN ser GM anser jag inte hör dit. Det som stjälper hennes vittnesmål är väl i så fall om det skulle klarläggas att polis inte anländer till brottsplatsen förrän efter tre minuter. Så lång tid tar det inte för henne att nå Tunnelgatan och möta framrusande konstaplar.
Citera
2018-06-04, 23:14
Medlem
Citat:
Vi vet inte om SE har sett LJ i gränden. Det är SE:s egna ord. Styrkta av ingen. Vi vet däremot att SE snackar en massa annan dynga. Iakttagelsen av LJ kan mycket väl sorteras in där den med.

Hur utredd är egentligen S.E? Har för mig att det var på gång någon sorts undersökning av hans kontor men att den avbröts av någon anledning, minns inte just nu var jag läste det.

Hela utredningen kantas ju av att man inte på rätt sätt avslutar olika trådar. De förblir hängande lösa, viftandes hit eller dit. Och vad är medvetet ditlagt som villospår?
Citera
2018-06-04, 23:19
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Du räknar för snävt. Det stod en person och tog ut pengar när dom kom, och vi vet inte hur länge dom blev tvungna att vänta på honom. Susanne Larsson gjorde dubbla uttag innan Lähde kunde börja sitt. Har också för mig att någon slog fel kod och fick börja om. Allt går inte som på ett snöre och framför allt inte när man är berusad. Du får nog lägga till åtminstone en akademisk minut. Kanske två.
Hur länge IM stod där med bilen spelar mindre roll än vad han säger angående hur länge han såg GM. Han verkar ha sett GM längre och tydligare för varje år som går.
Citera
2018-06-04, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay

Bankomatloggen ger vid justering för rätt tid att mannen tar ut sina pengar 23.19. Han är på väg bort från bankomaten när Inges sällskap kliver ur bilen. Inges första bekant gör sitt uttag 23.20. Hon är tillbaka i bilen ungefär samtidigt som skotten faller. I samma ögonblick gör Inges andra bekant sitt uttag. Hon vittnar om att hon hör knallarna samtidigt som hon hanterar panelen. Klockan visar 23.21. Om jag inte missminner mig gör Inge också en rundsväng efter att ha släppt av passagerarna. I två minuter har han uppsikt över korsningen säger jag. Men visst, säg två och en halv. Exakt hur länge iakttagelsen av GM sen dröjer finns det mig veterligen ingen information om. Tyvärr läggs det inte heller någon större vikt vid detta i förhören med Inge.
Citera
2018-06-04, 23:31
Medlem
Citat:
Hur länge IM stod där med bilen spelar mindre roll än vad han säger angående hur länge han såg GM. Han verkar ha sett GM längre och tydligare för varje år som går.
Ja, om man tar hans ord som lag så hamnar man automatiskt snett. Han vill för mycket, och jag tror att våra tvivel på SE på samma sätt grundar sig i en överambition från hans sida. Han ville vara så behjälplig att han började skarva. i stället blenv han misstänkt den stackaren.
Citera
2018-06-04, 23:34
Medlem
Citat:
Bankomatloggen ger vid justering för rätt tid att mannen tar ut sina pengar 23.19. Han är på väg bort från bankomaten när Inges sällskap kliver ur bilen. Inges första bekant gör sitt uttag 23.20. Hon är tillbaka i bilen ungefär samtidigt som skotten faller. I samma ögonblick gör Inges andra bekant sitt uttag. Hon vittnar om att hon hör knallarna samtidigt som hon hanterar panelen. Klockan visar 23.21. Om jag inte missminner mig gör Inge också en rundsväng efter att ha släppt av passagerarna. I två minuter har han uppsikt över korsningen säger jag. Men visst, säg två och en halv. Exakt hur länge iakttagelsen av GM sen dröjer finns det mig veterligen ingen information om. Tyvärr läggs det inte heller någon större vikt vid detta i förhören med Inge.
Det är intressant! Var hittar man uppgiften om mannens uttag 23.19?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in