2018-06-04, 13:28
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Källa på att Borgnäs kommit fram till att AA är mördaren?

Det är bara struntprat att LB skulle ha pekat ut AA. Den intressant frågan är varför sånt här dyker upp i tråden
Citera
2018-06-04, 13:30
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Borgnäs säger att det INTE är AA. Du kör ganska mycket fria fantasier.

Borgnäs har aldrig rakt ut sagt någonting förutom att hans kroppsspråk säger allt. I alla TV-program som Norra Magasinet, Striptease, diverse utfrågningar i andra program m m så är det alltid den återkommande känslan att Borgnäs har vetat sanningen väldigt länge. Det är inte ett slump (för man ska hata slumpen) att han snubblade på "Anki" och "Anneli" och för att inte glömma finska nummer tre heller. För att inte glömma Olle Minell, inte Olle Alsén heller för den delen och inte "mota Olle i grind" heller. Sen att PU idag sköts och drivs av en Krister Pettersson är ju givetvis bara e slump, för det har ju absolut ingenting att med Christer Pettersson att göra... Alltså folk var nära sanningen i stort sett direkt (1986) och svaret på vem och vilka hade man redan då. Men på frågan varför så finns inget svar för det grundar sig i psykopati. Det är därför det inte är officiellt idag. Det här landet är sjukt och det är inte alls så det skulle vara. Men det har blivit så.

Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Källa på att Borgnäs kommit fram till att AA är mördaren?

Källa? Du kräver något helt omöjligt. Det måste bli straffritt att komma ut annars får vi aldrig veta. Man måste helt enkelt göra ett undantag från regeln. Kanske kan vi som människor lära oss från det om vi bara får förstå varför. Det tror jag på, stenhårt.
Citera
2018-06-04, 13:47
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Min analys av mordet. Efter att under 32 år funderat och läst, lyssnat och sett allt jag kommit över i ämnet. Artiklar, radioprogram och dito TV upplevde jag i realtid på den tiden det begav sig. En analys som naturligtvis kan vara helt uppåt väggarna fel. Men så länge det inte kommer fram ny information håller jag mig till den.

Den enklaste övervakning av OP hade avslöjat att han rörde sig regelmässigt mellan hemmet, riksdagen och Rosenbad. Alltid utan livvakter. Dessutom utan sällskap av sin hustru. Liksom att han ofta spontant rörde sig på stan eller på fritiden utan samma livvakter. Rörelser som inte kunde förutses.

En eventuell konspiration måste ställa frågorna när, var och hur. Och hur man efteråt kommer undan. Precis som alla konspirationer. Struntar samma konspiration i resultatet av en övervakning och kartläggning för att hitta offret på en plats, och vid en tid som kan förutses, har man utfört densamma i onödan. Sägandes att det är alldeles för enkelt och amatörmässigt. I stället satsar man på ett hastigt påkommet biobesök. En logistisk mardröm i sammanhanget. Utspelat i city en lönehelg med horder av folk i rörelse. Antalet okända parametrar får nästan utryckas med tiopotenser. En inhyrd hitman skulle vägrat ställa upp när enbart hur var löst i förväg. Alltså går den varianten av mördare bort.

Under många år var det en gåta hur ett antal WT-bärare kunde förutse mordplatsen. Idag har vi svaret. Det pågick en narkotikaspaning den kvällen. En spaning som knappast initierades av att Palme skulle gå på bio. Dessutom på Grand. Något som enligt Lisbet först bestämdes runt åttatiden på mordkvällen. Lika svårt är det att knyta Ulla Strömbäck-Larssons sedda WT-män i gamla stan till en narkotikaspaning i innerstan. Slutsatsen måste bli att det fanns flera grupper samtidigt med olika agenda.

Som alltid i detta sammanhang måste både Holmer och Dahlgren nämnas. Åsa vet var hon befann sig mordkvällen. Hon var två mäns utpekade vittne på att HH befann sig på 2 helt olika ställen samma kväll. Intresset att utreda detta har varit lika med noll sedan hearingen i radio 1990.

Under 30 år vägrade PU utreda alla vittnestips om WT. I stället lade man all sin energi på att bortförklara desamma. Som bandyspelare, kronofogdar, Säpo, väktare, supporterpoliser och en förvirrad baglady. Här finns det bevisligen sprängstoff i något avseende.

Inför trettioårsdagen uttalade sig både Ulf Dahlsten och Donald Forsberg på helsidor i kvällspressen. Den sistnämnde en expert på desinformation enligt egen utsago. Han kanske rentav är en transvestit vid namn Barbro.

De visste minsann vilka WT-bärarna var. Efter att hållit tyst i 30 år. Nu brann det tydligen i knutarna när Dag hade mage att påstå att identiteten på dessa bärare kunde lösa mordet. Frågan är vad som kom först. Hönan eller ägget. Bevisligen publicerades artiklarna före PUs pressträff.....

Palme avrättades inte i gamla stan, i tunnelbanan, utanför bion, inne på bion eller utanför bokhandeln när han pokulerade med den övriga trion under ett par minuter. Inte heller under vägen till Dekorima. En spontan galning i sammanhanget kan uteslutas.

Paret Palmes rörelser styrde mordförloppet. Och i förlängningen mördaren. Ett mötesscenario är en ren konstruktion utan verklighetsförankring.

Enda hållbara förklaringen är att en liten grupp slog till när tillfället uppenbarade sig. En grupp som initialt befann sig i city i ett annat ärende. Det krävdes flera personer att hålla koll på alla tänkbara hemfärder. Nu eller aldrig när offret började promenera. Samtidigt kan inte ett enskilt initiativ i en grupp i stunden uteslutas. En spanare som försvann kanske trots allt inte gjorde det. Eller återkom.

Jag har aldrig namngivit en mördare. Eftersom jag anser att han är okänd. Med ett namn som aldrig förekommit i tråden.
Håller med om det här, förutom att en ensam galning kan uteslutas. Det beror på hur galen. En Chapman-galning torde kunna uteslutas, men inte en Lasermannen-galning. Sannolikheten att en ensam galning gick runt med en revolver just då, eller lyckades fixa en inom ett par timmar, är inte stor, men det är inte omöjligt. Och när man beräknar sannolikhet gällande sådant måste man samtidigt beakta utfallet. Uppenbarligen var det någon på Sveavägen som hade en revolver den kvällen.

Om man skulle ställt frågan innan OP lämnade hemmet den kvällen: "Hur stor är sannolikheten att han ikväll blir skjuten av en ensam galning med revolver?" skulle man naturligtvis svara att sannolikheten var minimal. Däremot efteråt ökar sannolikheten markant.
Senast redigerad av Sobrilbil 2018-06-04 kl. 14:11.
Citera
2018-06-04, 14:51
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Håller med om det här, förutom att en ensam galning kan uteslutas. Det beror på hur galen. En Chapman-galning torde kunna uteslutas, men inte en Lasermannen-galning. Sannolikheten att en ensam galning gick runt med en revolver just då, eller lyckades fixa en inom ett par timmar, är inte stor, men det är inte omöjligt. Och när man beräknar sannolikhet gällande sådant måste man samtidigt beakta utfallet. Uppenbarligen var det någon på Sveavägen som hade en revolver den kvällen.

Om man skulle ställt frågan innan OP lämnade hemmet den kvällen: "Hur stor är sannolikheten att han ikväll blir skjuten av en ensam galning med revolver?" skulle man naturligtvis svara att sannolikheten var minimal. Däremot efteråt ökar sannolikheten markant.

OK.

Mitt intryck av mördaren är att han var en kompetent herre. Inte efterlämnande några spår. Inte visandes några sinnesuttryck. Inte det minsta förvånad av resultatet av sitt skott mot OP. Efteråt framstod som ett vittne enligt IM. Det ligger en del i det. Ytterst få personer kan uppvisa en sådan känslokyla i den situationen.

Ingen såg honom anlända till platsen. Lika lite som att någon lade märke till honom innan han anlände. Lika lite som att någon efter åsen iakttog en springande galning. När man uteslutit YN. Traditionella galningar brukar dessutom stanna kvar på attentatsplatsen eller i dess närhet.

Det första skottet mot Lisbet var förmodligen ett vådaskott. Inte ett utslag av en galnings lust att peppra urskillningslöst när han får syn på sitt hatobjekt. Som fullständigt struntar i om han kan komma undan.

Om IMs vittnesmål är korrekt befann sig troligen attentatsmannen på platsen i samma ögonblick som paret Palme bytte sida. I så fall är den troligaste förklaringen att båda sidorna av Sveavägen var täckta efter att paret Palme visat sina intentioner runt fyra minuter tidigare.
Senast redigerad av andersaanderssona 2018-06-04 kl. 15:05.
Citera
2018-06-04, 15:17
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
OK.

Mitt intryck av mördaren är att han var en kompetent herre. Ingen såg honom anlända till platsen. Lika lite som att någon lade märke till honom innan han anlände. Lika lite som att någon efter åsen iakttog en springande galning. När man uteslutit YN. Traditionella galningar brukar dessutom stanna kvar på attentatsplatsen eller i dess närhet.

Det första skottet mot Lisbet var förmodligen ett vådaskott. Inte ett utslag av en galnings lust att peppra urskillningslöst när han får syn på sitt hatobjekt.

Om IMs vittnesmål är korrekt befann sig troligen attentatsmannen på platsen i samma ögonblick som paret Palme bytte sida.

Det jag lutar åt är att båda sidorna av Sveavägen var täckta söderut. Något som ordnades efter att paret Palme ensamma visade sina intentioner efter att lämnat bokhandeln runt 4 minuter före mordet.
IM:s vittnesmål innehåller nog sina guldkorn, men jag tror att man måste sila det han säger väldigt noga. Han säger att han såg GM anlända till platsen. Han säger att GM helt säkert var pundare. Han säger att GM helt säkert inte var pundare. Osv. Det viktigaste i hans vittnesmål, det som förmodligen stämmer rätt väl, är vad som skedde i själva mordögonblicket, när GM gick upp bakom paret och avlossade skotten och försvann.

Jag blir inte förvånad om det är som du tror. Du verkar dock vara slarvig med IM:s vittnesmål samtidigt som du sätter stor tilltro till det. Han säger emot sig själv och är svävande på många punkter. Men som sagt, att förkasta allt han säger vore ingen bra idé.

En ensam galning behöver inte vara helt urflippad, även om det är så i de flesta fallen.
Citera
2018-06-04, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
"Det pågick en narkotikaspaning den kvällen. En spaning som knappast initierades av att Palme skulle gå på bio"

Nej, det pågick ingen narkotikaspaning den kvällen. Ingen hade varit gladare än vi i tråden om det verkligen hade funnits narkotikapoliser i området.

Det finns en grupp människor med någon mystisk förankring inom Sveriges hemliga försvar som påstår att dom övade narkotikaspaning på uppdrag av hem och skola. Och man påpekar att det kan vara just dessa godhjärtade, osjälviska hjältar som kan ha bidragit till walki-talkie iaktagelserna.
Men dessa "narkotikaspanare" har märkligt nog inte gjort några som helst iaktagelser som kan vara utredningen till hjälp.

Robert Gustafsson påstår att Palme hade span på sig inne i foajen. Andra att det stog en bil med säkerhetsfolk direkt utanför biografen.

Har man ens utrett dessa människor? Med all sannolikhet inte då man fortfarande slingrar sig förvränger ord på direkta frågor. Man har t.ex. "kontroll på det segmentet" (vilket antagligen betyder att man fått en föredragning från någon annan) istället för att säga rakt ut att man har kontrollerat dessa uppgifter själv. Och den avgående utredningen sa 2016 att dessa narkotika spanare inte var intresserade av att prata med utredningen.

Storyn med en barbrogrupp som övade pch samarbetade med FNM är en ren lögn. Någon var där o något syfte och det blir inte mindre ontressant för att dessa försöker dölja det.

Självklart är det enda spåret som återstår.
Citera
2018-06-04, 16:35
Medlem
I-van-Toers avatar
Saken är den om man inte ställer in sin hjärna och sitt medvetande på att lösa Palmemordet psykologiskt så kan man inte lösa det. Det är den enda pusselbiten som saknas. Det är den gigantiska elefanten i rummet (som Holmér skulle ha sagt, och han var inblandad). Nollställ allt du vet om Palmemordet och försök sätta dig in i en situation att du är en ung människa 1986 och sen hamnar du i koma av någon oturlig orsak och vaknar upp typ nu (senaste åren). Ja, snälla människor har hållit dig vid liv. Hur ser dagens samhälle ut kontra det du ”lämnade” innan du råkade ut för din motgång. Det enda som hänt är vad? Ingenting! Ingenting har hänt. Folk glor fortfarande på TV och det är Gud. Är det inte så?

Jag tror så här. Personerna som mördat Palme och de som varit inblandade på något sätt, får de straffrihet idag, så skulle de inte logiskt kunna förklara varför de dräpte honom. Det är psykopati i sitt nötskal. Sjuka människor ser och projiserar sina farhågor på omvärlden. Jag vet, jag börjar babbla nu (senaste meningen). Israelerna ligger steget före de här för många år sedan kommit på begreppet ”defamation” (finns ca 24 miljoner träffar på Google). Att hata sig själv, självhat med mera. Detta ska vara förbjudet för det ”bara år så”. Men israelerna kan göra stålar på det…

Nu ska jag sluta för avatarer som Mr Bean och Blackadder vill att jag ska sluta. För jag kan inte föra fram bevis. Men han ska rösta på AfS för så är det bara. Alltid samma idioter.

Jag ska posta något väldigt personligt så att ni vet att jag menar allvar. Min visdomstand (höger åtta) bråkar med mig. Det gör ont som fan. Åttan mot sjuan, jag är i den åldern. Jävlar vad den bråkar. Citodon och alkohol hjälper inte. Jimmy Page medicin fungerar inte. Livet skulle ju var åtminstone OK. Det är det inte.

Gå in i Palmemordet psykologiskt. Där finns svaret. Frågan är om svaret är viktigt. Gå in psykologiskt. Är det viktigt? Ja det är det. Detta måste få en lösning. Lösningen finns i samhället idag. Vi måste leva med vissa vill att det ska vara kaos. Kaos är här och nu. Intye bra.
Citera
2018-06-04, 19:30
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
IM:s vittnesmål innehåller nog sina guldkorn, men jag tror att man måste sila det han säger väldigt noga. Han säger att han såg GM anlända till platsen. Han säger att GM helt säkert var pundare. Han säger att GM helt säkert inte var pundare. Osv. Det viktigaste i hans vittnesmål, det som förmodligen stämmer rätt väl, är vad som skedde i själva mordögonblicket, när GM gick upp bakom paret och avlossade skotten och försvann.

Jag blir inte förvånad om det är som du tror. Du verkar dock vara slarvig med IM:s vittnesmål samtidigt som du sätter stor tilltro till det. Han säger emot sig själv och är svävande på många punkter. Men som sagt, att förkasta allt han säger vore ingen bra idé.

En ensam galning behöver inte vara helt urflippad, även om det är så i de flesta fallen.

Vissa typer av ”galningar” (utöver de spritt språngande) ser ingen framtid efter attentatet. De är helt uppslukade av handlingen och räknar med att åka fast. De ser det som självklart, ungefär lika självklart som att de måste döda personen ifråga. Av dessa kan väl finnas en och annan som planerar ta sitt liv, medan åter andra kanske försöker fly, men utan någon genomarbetad flyktplan som skulle ha företräde framför attentatets genomförande — om ni förstår vad jag menar. Skotten är allt, ögonblicket är allt. De lever och andas att de är så sluga att de kan agera lieman för en (inbillat) viktig person utan att denne förstår vad som drabbar vederb. Ju fegare desto bättre, då personen vanligen redan betraktar sig själv som den uslaste av existenser (inte sällan samtidigt som självöverskattningen är magnifik), och handlingen rättmätig eftersom den är möjlig, mot en så fin och upphöjd person. Och mer i den riktningen...

Palmes mördare kryssar inte de rutorna — eller kanske snarare inte alla de rutorna.

Det är en person som synbarligen har flyktmöjlighwten som prio, som har erfarenheter som placerar honom bland de något äldre eller tränade, som har ett mått av fysisk kapacitet, som har ”killer-instinct” och som har tänkt igenom genomförandet (som inte pepprar alla skotten) och flykten. Det är en person som synbarligen inte betraktar sig själv som sjuk eller hemmahörande på anstalt i någon form. Om han inte åker fast. Han behöver inte hjälp.

Det är vidare en person med ett väl tilltaget vapen och ovanlig ammunition (fast kan man komma över det vapnet så är kanske ammunitionen ett mindre problem...).

Det talar för en kriminell, förmodligen med rejält ego, möjligen någon militär bakgrund — inte en dumskalle vem som helst, eller i största allmänhet. Inte heller en född vekling som ska överkompensera för det, snarare en hårding som ska kompensera för något av sina personliga förfall.

Möjligen talar vapnet för någon form av utbyte med gangstrar, där sådana vapen går att komma över pch fyller en funktion (stöddighet. skrämsel och hot, självförsvar, hot om repressalie eller revanschering...).
Citera
2018-06-04, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zappaholic
Jag hatar slumpen. I alla sammanhang i allmänhet. Men i mordutredningar och eventuella konspirationer i synnerhet.

Jag hatar således det faktum att en palmehatare som S.E, som av en slump, kliver ut ur Skandiahuset ca 23.20 en fredagkväll, och traskar rätt in i Palmemordet...

Red ut S.E:s roll den här sena fredagkvällen, så är vi en bra bit på väg mot lösningen...

Så gott som hela den halva av befolkningen som röstade höger om Sossarna ogillade Palme. Rätt många av dessa skulle nog säga att de hatade honom. Innan det blev en omöjlig hållning, d v s han blev mördad. Att ingen av dessa skulle återfinnas bland de tjugotal personer som på ett eller annat sätt bevittnar mordet skulle vara en slump om något. Och då räknar jag inte ens in SE eftersom han troligtvis inte såg skotten.
Citera
2018-06-04, 22:11
Medlem
Citat:
OK.

Mitt intryck av mördaren är att han var en kompetent herre. Inte efterlämnande några spår. Inte visandes några sinnesuttryck. Inte det minsta förvånad av resultatet av sitt skott mot OP. Efteråt framstod som ett vittne enligt IM. Det ligger en del i det. Ytterst få personer kan uppvisa en sådan känslokyla i den situationen.

Ingen såg honom anlända till platsen. Lika lite som att någon lade märke till honom innan han anlände. Lika lite som att någon efter åsen iakttog en springande galning. När man uteslutit YN. Traditionella galningar brukar dessutom stanna kvar på attentatsplatsen eller i dess närhet.

Det första skottet mot Lisbet var förmodligen ett vådaskott. Inte ett utslag av en galnings lust att peppra urskillningslöst när han får syn på sitt hatobjekt. Som fullständigt struntar i om han kan komma undan.

Om IMs vittnesmål är korrekt befann sig troligen attentatsmannen på platsen i samma ögonblick som paret Palme bytte sida. I så fall är den troligaste förklaringen att båda sidorna av Sveavägen var täckta efter att paret Palme visat sina intentioner runt fyra minuter tidigare.

Finns ingen större anledning att spekulera i GM:s sinnestillstånd. Vittnen har ju inte ens kunnat ge en klar bild av hur han var klädd. Psykologiserande kring hans person på grundval av att han inte fick spatt efter skotten ger jag inget för.

Om du nu förlitar dig då på IM:s ord, vad får du ifrån att första kulan var ett vådaskott? Eller missförstår jag din formulering?

Inge säger inget i förhör som ger någon ordentlig bild av när han först iakttar GM. Hans sällskaps bankomatuttag ger dock att han knappast befunnit sig på platsen i mer än ett par minuter.
Citera
2018-06-04, 22:17
Medlem
Citat:
Samtidigt får vi här en ledtråd till att Nieminen inte mötte mördaren. LJ var inte så snabb med att springa efter mördaren som han påstod. Efter att gärningsmannen försvann på krönet förflyttade han sig norrut på Tunnelgatan för att spana mot mordplatsen. Hur länge han stod där och spanade är idag omöjligt att säga. Men en försiktig uppskattning är att YN var minst en minut för sent ute med sin observation för att kunna kopplas till gärningen.

Varför då? Tiden det tar för LJ att lämna barackerna och nå krönet av trappan motsvarar rätt väl YN:s promenad dit från korsningen Johannesgatan.
Citera
2018-06-04, 22:29
Medlem
Citat:

Ja. När det populärt talas om en "ensam galning" ryggar många tillbaka som om det var en fradgatuggande dåre med tvångströjan fladdrande i vinternatten som åsyftas.

Ensam galning = Psykiskt instabil person med grumliga motiv. Impulsstyrd och med skralt konsekvenstänk. Oplanerad och kortsiktigt agerande men med basal förmåga att värdera sina chanser. Oproffsig men fullt kapabel att skjuta en person i ryggen och sen springa därifrån.

Anna Lindhs mördare var en ensam galning. Men det betyder inte att han efter mordet satte sig i en provhytt och började tugga i sig galgar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in