2018-06-04, 16:51
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chimpsky666
400 000 fördrevs 1944 och mellan en fjärde och tredjedel av folket miste livet under denna fördrivning.

De ansåg hela det tjejenska folket utgöra en säkerhetsrisk och i en process av kollektiv bestraffning fördrev hela folket. Den övergivna marken gavs till ryska bosättare som levde med privilegium i tjejenernas ursprungliga territorium. När de sedan krävde självständighet initerade Ryssland två krig som dödade tiotusentals, förstörde ovärderlig infrastruktur, systematiskt torterade civila och fördrev hundratusentals från sina hem.

Tack för upplysningarna. Jag visste inte det. Jag är förstås av uppfattningen att två fel inte gör ett rätt och att Rysslands etniska rensningar på tjetjenier inte gör Israels rensning av palestinier mer rätt.
Citera
2018-06-04, 16:56
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memestar
De är avslutade kapitel för att flyktingarna integreras i sina nya länder. Palestinierna tillåts inte ens få medborgarskap i apartheidländerna Syrien, Libanon, Saudiarabien m.fl.

Länder som härbärgerar flyktingar behöver varken ge flyktingarna själva eller deras ättlingar medborgarskap. Arabländernas behandling av palestinier är inte i strid med folkrätten.

Hade det varit annorlunda hade det öppnat upp för en mängd otrevliga scenarion. Vi i Sverige hade kanske kunnat bestämma oss för att samerna är för jobbiga och skickat dem över gränsen till Norge och sedan hindrat dem från att återvända. Två decennier senare hade vi kunnat säga "Fy fan för er taskiga norrmän! Ni ger inte samerna medborgarskap!"

Citat:
De flesta historiker är överens om att någon israelisk fördrivning av palestinier aldrig förekom. Hur kan man mena att en fantasi "var nödvändig"?

Vilka de flesta, som du syftar på är, vet jag inte. Du kan titta på den här videon som handlar om fördrivningarna från Lydda och Ramle.

https://www.youtube.com/watch?v=Qw3f_3SmpmE
Citera
2018-06-04, 17:08
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Länder som härbärgerar flyktingar behöver varken ge flyktingarna själva eller deras ättlingar medborgarskap. Arabländernas behandling av palestinier är inte i strid med folkrätten.

Hade det varit annorlunda hade det öppnat upp för en mängd otrevliga scenarion. Vi i Sverige hade kanske kunnat bestämma oss för att samerna är för jobbiga och skickat dem över gränsen till Norge och sedan hindrat dem från att återvända. Två decennier senare hade vi kunnat säga "Fy fan för er taskiga norrmän! Ni ger inte samerna medborgarskap!"

Vilka de flesta, som du syftar på är, vet jag inte. Du kan titta på den här videon som handlar om fördrivningarna från Lydda och Ramle.

https://www.youtube.com/watch?v=Qw3f_3SmpmE
Vidrig kollektivism och apartheid! Du förvägrar, baserat på etnicitet, individers mänskliga rättighet att få medborgarskap i det land de föddes och växte upp i.
Vad tycker du förresten om ättlingarna till de judar som etniskt rensades från muslimska länder? Bör de också hållas fängslade i flyktingläger av Israel och USA i väntan på att få "återvända hem"?

De begicks av diverse extermister. Jag skrev att Staten Israel aldrig begick något sådant, man måste anta dessa extremister agerade på egen hand tills någon bevisar motsatsen. Ditt exempel åsyftar däremot strider mellan IDF och Arab League-soldater men presenterar inte bevis för någon fördrivelse.
Citera
2018-06-04, 17:28
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Vidrig kollektivism och apartheid! Du förvägrar, baserat på etnicitet, individers mänskliga rättighet att få medborgarskap i det land de föddes och växte upp i.

Någon sådan rätt finns inte. Hade den funnits hade vi kunnat "bli kvitt" samerna genom att deportera dem till Norge.

Citat:
Vad tycker du förresten om ättlingarna till de judar som etniskt rensades från muslimska länder?

Whataboutism. De flesta judar som emigrerade till Israel under 1950- och 1960-talen från arabvärlden gjorde det frivilligt. En liten del fördrevs. Men i många arabländer har man insett att det inte var rätt att fördriva dem och de har möjlighet att återvända.

Citat:
De begicks av diverse extermister. Jag skrev att Staten Israel aldrig begick något sådant, man måste anta dessa extremister agerade på egen hand tills någon bevisar motsatsen. Ditt exempel åsyftar däremot strider mellan IDF och Arab League-soldater men presenterar inte bevis för någon fördrivelse.

50 - 70 000 civila palestinier deporterades när de arabiska städerna Lydda och Ramle tömdes på sin befolkning. Operationen utfördes av IDF. Jag har mycket svårt att se hur du kan få det till något annat än regelrätt etnisk rensning.
Citera
2018-06-04, 17:52
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Någon sådan rätt finns inte. Hade den funnits hade vi kunnat "bli kvitt" samerna genom att deportera dem till Norge.

Whataboutism. De flesta judar som emigrerade till Israel under 1950- och 1960-talen från arabvärlden gjorde det frivilligt. En liten del fördrevs. Men i många arabländer har man insett att det inte var rätt att fördriva dem och de har möjlighet att återvända.

50 - 70 000 civila palestinier deporterades när de arabiska städerna Lydda och Ramle tömdes på sin befolkning. Operationen utfördes av IDF. Jag har mycket svårt att se hur du kan få det till något annat än regelrätt etnisk rensning.
Flyktingarna från Polen, Tyskland, Ryssland, m.fl. fick alla medborgarskap i sina nya länder. Varför ska det vara annorlunda för just palestinierna?

Det finns flera möjligheter - de uppmanades fly av sina ledare, de flydde i samband med striderna, etc. Har du bevis på att någon tvingades lämna av IDF?
Citera
2018-06-04, 18:05
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Flyktingarna från Polen, Tyskland, Ryssland, m.fl. fick alla medborgarskap i sina nya länder. Varför ska det vara annorlunda för just palestinierna?

Vill du att alla sex miljoner palestinska flyktingar ska flytta till Sverige? Inte det? Då förstår du nog varför det är annorlunda.

Citat:
Det finns flera möjligheter - de uppmanades fly av sina ledare, de flydde i samband med striderna, etc. Har du bevis på att någon tvingades lämna av IDF?

Länken till youtubevideon jag postade beskriver fördrivningarna från Lydda och Ramle. 50 - 70 000 civila palestinier tvångsmarscherades från sina hem över gränsen till arabkontrollerade områden. Bevis har jag alltså men jag kan ju inte tvinga dig att klicka på länkar.
Citera
2018-06-04, 18:15
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Vill du att alla sex miljoner palestinska flyktingar ska flytta till Sverige? Inte det? Då förstår du nog varför det är annorlunda.

Länken till youtubevideon jag postade beskriver fördrivningarna från Lydda och Ramle. 50 - 70 000 civila palestinier tvångsmarscherades från sina hem över gränsen till arabkontrollerade områden. Bevis har jag alltså men jag kan ju inte tvinga dig att klicka på länkar.
Fem miljoner ättlingar. Endast några tusen bor i Sverige förresten. Och nej, jag förstår inte varför det är annorlunda. Ättlingarna till andra världskrigets flyktingar är hundratals miljoner, men ingen påstår att dem ska flyttas runt 2018.

Diskutabla källor. Återigen, varför är det relevant idag? 900 000 judar utsattes för livshotande förhållanden i muslimska länder, men ingen påstår att deras ättlingar ska nekas medborgarskap i Israel & USA och behöva flytta därifrån.
Senast redigerad av Memestar 2018-06-04 kl. 18:22.
Citera
2018-06-04, 19:41
Bannlyst
Orkar inte starta ny tråd.

Knesset stoppar motion om att göra Israel till en mångkulturell stat

Citat:
Knesset har idag stoppat en motion från att tas upp i det israeliska parlamentet. Detta för att den "försöker förneka Israel som en stat för det judiska folket", rapporterar Haaretz.

http://www.friatider.se/knesset-stoppar-motion-om-att-g-ra-israel-till-en-m-ngkulturell-stat
Citera
2018-06-04, 20:25
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiddraren
Orkar inte starta ny tråd.

Knesset stoppar motion om att göra Israel till en mångkulturell stat

http://www.friatider.se/knesset-stoppar-motion-om-att-g-ra-israel-till-en-m-ngkulturell-stat
Fake News. Bara för att Israel är en judisk och demokratisk stat betyder det inte att olika medborgare har olika rättigheter.
Citera
2018-06-05, 03:45
Medlem
PUBG2018s avatar
Citat:
Fake News. Bara för att Israel är en judisk och demokratisk stat betyder det inte att olika medborgare har olika rättigheter.

Varför är det fake news? Hareetz är inte pålitlig?

Sverige ska skicka tillbaka alla palestinier till er region där de härstammar ifrån, och Israel ska följa FN's lagar och och ta emot! Annars är de rasister och bör sanktioneras.

Sverige har hjälpt miljontals flyktingar och återigen satsat tusentals miljarder på judar, araber, afrikaner, etc. Alla bör återvända nu till deras hemländer!
Citera
2018-06-05, 08:59
Medlem
humanlifes avatar
Ortodoxa judar i USA protesterar mot Israel. På ett plakat står det: Erkänn inte staten Israel eller Jerusalem som huvudstad.

http://en.farsnews.com/imgrep.aspx?nn=13970314000528
Citera
2018-06-05, 09:16
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PUBG2018
Varför är det fake news? Hareetz är inte pålitlig?

Sverige ska skicka tillbaka alla palestinier till er region där de härstammar ifrån, och Israel ska följa FN's lagar och och ta emot! Annars är de rasister och bör sanktioneras.

Sverige har hjälpt miljontals flyktingar och återigen satsat tusentals miljarder på judar, araber, afrikaner, etc. Alla bör återvända nu till deras hemländer!
Det är du som är rasisten om du vill deportera folk som föddes och växte upp i Sverige. Varför inte bara skicka tillbaks alla människor till Afrika, där vi härstammar ifrån?

Alla länder har rätt att välja vilka invandrare de ska ta emot. Israel accepterar nästan bara judiska immigranter, och det är deras val.

Fria Tider upprepade troligen inte ens vad Haaretz skrev. De kom istället med fantasier om att alla israeliska medborgare inte har samma rättigheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in