2018-06-04, 10:12
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Han ställde bilen bakom ladan.
Det här låter som ett fel i översättningen eller ett missförstånd.
Citat:
Jag kommer alltså här, kör in här, kör här, jag kör hit men alltså jag var alltså, jag klev inte
ens ut ur bilen då jag kom på att vi hade ju samlat ihop alla våra verktyg då på lördagen. Vi,
vi tar bara el eller elektriska verktyg med oss, dom som är dyra men annars så lämnar vi dom
övriga verktygen kvar alltså, vi tar inte dom med oss för att låsa in dom. Och när jag kom,
alltså när jag var framme här så kom jag ju på att just på lördagen hade vi samlat ihop alla
verktygen så jag vände alltså om och så körde jag så här, körde jag runt och låste upp dörren,
jag gick in och jag gick alltså, alltså gick in och gick fram till det här platsen. Här har vi våra
verktyg liggandes. Och efter att jag hade hämtat dom så gick jag ut och låste dörren.
Okej, så du börjar med och åka till baksidan av den här öppna ladan?
Korrekt.
Ja, vad är det för verktyg som du tror ska ligga där inne?
Jo det är ett verktyg som jag kan, jag kan rita här ( tolken frågar (ohörbart) vilken slip
(ohörbart).

Det är som en (ohörbart) men har en, här är svart, det är alltså en …
FL pratar om den "den här öppna ladan", därefter verkar båda överens om att det är gula huset de pratar om. "Verktyg som du tror ska ligga där inne", vilket alltså är gula huset där verktygen förvarades. NB hade ingen som helst anledning att ställa bilen vid ladan om han skulle in i gula huset.
2018-06-04, 10:22
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det här låter som ett fel i översättningen eller ett missförstånd.

FL pratar om den "den här öppna ladan", därefter verkar båda överens om att det är gula huset de pratar om. "Verktyg som du tror ska ligga där inne", vilket alltså är gula huset där verktygen förvarades. NB hade ingen som helst anledning att ställa bilen vid ladan om han skulle in i gula huset.

Så du vet var Onanerijus parkerade bilen när han skulle till "gula huset" också ?
Var det normalt att han parkerade bilen på det stället på Martorp som han
gjorde när han var där för att "gräva efter mask" tro ?
Var parkerade han när han fixade fönsterplåten på eftermiddan ?
Var parkerade han när han lastade ur Lisa och gömde hjälmen ,
jackan m.m vid Martorp på mordkvällen ?
Du har väl koll på allt detta du som vet hur Onanerijus tänker .
Senast redigerad av boidis12 2018-06-04 kl. 10:26.
2018-06-04, 10:32
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Sara har förhörts av polis den 8 juni 2015 angående sina iakttagelser.
Hon berättade att hon den 7 juni ungefär klockan 18.45 åkte förbi Blombergs café då hon skulle åka till en kompis. Hon hade startat från hemmet i Hällekis 18.30- 18.35 och beräknade att det tog ca 10 minuter till Blomberg. Hon skulle åkt tidigare men fick vänta på att mamman kom hem med bilen innan hon kunde åk.
Sara tillfrågades hur hon kunde vara säker på när hon åkt hemifrån?
Hon sa att hon i efterhand kontrollerat med sin kompis eftersom Sara ringt till kompisen då hon skulle åka hemifrån. Hon hade då kommit fram till den aktuella tiden. Sara hade inte kvar samtalet i samtalsloggen på sin mobiltelefon.
Sara visade vid förhöret hur den aktuella bilen stått då hon körde förbi caféet. Bilen hade stått längs med vägen på den östra sidan av vägen med fronten norrut, mot caféet. (Foto på utpekad plats bifogas förhöret.)
Sara sa att det kändes som att hon sett någon rörelse utanför caféet men detta var hon inte säker på. Hon såg inga tända lyktor på bilen och inte någon person vid bilen eller i närheten.
Sara beskrev bilen som en "större silvrig bil". Hon hade vid det tidigare förhöret pekat ut en polisbil som var av en liknande modell och hon sa nu att det stämde. Hon sa att den aktuella bilen såg "fyrkantig ut i fronten". Hon kom inte ihåg om det fanns rutor bakpå bilen. Hon hade inte tänkt på om det fanns dekaler o d på bilen. Hon hade inte lagt märke till fordonets registreringsskylt.
Enligt FUP 323
En sådan här vittnesuppgift kan man påstå är tidsmässigt korrekt därför Sara kan kolla med ett mobilsamtal den tiden när hon åker hemifrån.
Det som är förvånande är att det är inget annat vittne som ser den silverfärgade stora bilen bredvid cafeet.
Mycket tyder på att någon är och kontrollerar att alla fönster och dörrar är stängda i cafeet, därför vittnet kunde känna att det var någon rörelse utanför cafeet.
Logiskt sett kunde det vara ägaren som var vid cafeet om Saras känsla var riktig, vem skulle annars ha varit där den tiden ?
Tidsmässigt skulle det passa in att Lisa pratade 18.26 med personen som kom med bilen, och parkerade den i närheten av cafeet om den kom från Martorp hållet.

Bevisa att det är någon som kontrollerar att fönster och dörrar är stängda på cafét .
Har ägaren till cafét sagt i polisförhör att det var hon som var vid cafét då ?
2018-06-04, 10:36
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Jag är tacksam till förklaringen. Den noggrannhet som fanns i LC fallet där två personer följdes med positionsangivelse skulle ha varit fullt tillräckligt att se Lisas rörelsemönster från att hon åker iväg från parkeringen 18.22 och mobilkontakten med fadern 18.26 och sedan Location Update 18.39.
19.59 försöker fadern kontakta hennes mobil men kommer inte fram och då är sannolikt Lisa avliden, mobilen skall ha stängts av på ett onaturligt sätt.

Eftersom Lisa aldrig lämnade parkeringen så är spårning utesluten .
Få se filmen nu som du har på när Lisa lämnar parkeringen och åker hemåt .
Samt när mördaren utför sitt verk på vägen mot Husaby , lastar in Lisa och mopeden
i sin extra stora bil med hjälp av en medhjälpare .
Vem var medhjälparen som hjälpte mördaren ?
Du menar att Onanerjus hade slagit sönder Lisas mobiltelefon .
2018-06-04, 10:40
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Nej, det försökte han inte. Rönnbäck spekulerade i andras skuld, däribland brorsans. Det är inte att försöka lägga skulden på honom.

Hade inte superproffset Hurtig clearat med Onanerijus heller att det kunde varit
hans bror (och eller) hans fru som dödade Lisa ?
2018-06-04, 10:47
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Du tror säkert att advokaten drar till med en så allvarlig sak utan att ha pratat med sin klient om det? Hans egen bror? Nu får du sansa dig lite.
Det är en sak att utan belägg spekulera i någons skuld. NB:s förklaring hade, tillsammans med fingeravtrycket på solglasögonen, varit bevis.
2018-06-04, 11:07
Medlem
katws avatar
Citat:
Det är en sak att utan belägg spekulera i någons skuld. NB:s förklaring hade, tillsammans med fingeravtrycket på solglasögonen, varit bevis.

Sprid inte osanningar. Fingeravtrycket hade inte varit vatten värd.
2018-06-04, 11:14
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Sprid inte osanningar. Fingeravtrycket hade inte varit vatten värd.
Jodå, och varför beskrev jag här, (FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad. Du har glömt att svara på någon del av det inlägget.
2018-06-04, 11:42
Medlem
katws avatar
Citat:
Jodå, och varför beskrev jag här, (FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad. Du har glömt att svara på någon del av det inlägget.

Det skulle inte utgöra bevis efter så många dagar. NB:s torkrutiner av glasögon har du ingen aning om.
2018-06-04, 11:51
Medlem
Citat:
NB håller sannolikt inne med sanningen för att skydda sin fru och sin bror. Han vill inte att de ska åka dit för det brott de begick, eller ännu värre, likt han själv dömas oskyldiga för ett ännu grövre brott.

Du har rätt i att han håller inne med sanningen, men sannolikt endast i syfte att skydda sig själv. Det gick inte så bra.
2018-06-04, 12:08
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Det skulle inte utgöra bevis efter så många dagar. NB:s torkrutiner av glasögon har du ingen aning om.
Jo, just därför att det har gått så lång tid sedan AB använde dem, enligt honom själv, så borde fingeravtrycket ha varit borttorkat, avsiktligt eller inte. Största beviset hade varit NB:s förklaring. Du vet inte hur AB hade ställt sig till den.
2018-06-04, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Enig Fargo, men i tillfället jag refererade till (se nedanför), finns det just mobilsamtal i ena tillfället (Kl 18:26) och kvitto med tidstämpel i det andra (pizza köp i Källby kl 18:31, som är 5 min i bil från Ladan).
Kl 18:25 ....Vittnet JR, såg en man komma ut från ladan, då JR i bil passerade ladan.
Kl 18:26 ...får Lisa Holms pappa i Stöpen en samtal från Lisa Holm.
Det stämmer inte, därför Lisa ringde aldrig självmant upp fadern, utan det är fadern som avlyssnar ett samtal som Lisa har med någon, som inte är via mobiltelefon med den personen.
När Lisa lämnar cafeet för att åka moped hem enligt hennes kolleger sätter hon på sig hörlurar därför hon skulle lyssna på musik från mobilen på hemvägen.
Sannolikt tar hon av sig hörlurarna och stänger mobilen när hon möter personen för samtal, som gör att hon kommer åt någon knapp som gör att ett samtal går till fadern 18.26, men som inte är avsiktligt.
Lisa samtalar med en svensktalande person som inte är NB eller Irina.
Vittnet JR som skall ha sett en man komma ut från ladan stämmer inte att det var NB, personen hade mörkt och rufsigt hår, som inte stämmer in på NB.
Göran som sade att han tittade in i ladan, sannolikt av nyfikenhet, är troligen den personen som JR såg.
Senast redigerad av Fagro 2018-06-04 kl. 12:38.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in