Citat:
Det finns forskning som tyder på att (SD) väljarna inte är det minsta splittrade när det gäller den ekonomiska politiken. Det är (M):s syn på ekonomi och skatter som gäller oavsett om väljaren kommer från (S) eller tidigare varit (M) väljare. När man byter från (S) till (SD) byter man även ståndpunkt inom den ekonomiska politiken.
Hittar tyvärr inte källan just nu men tänker leta igen. Tror det var SOM institutet som gjort undersökningen.
Tror det är så enkelt som att (S) glömde bort varför de ger barnbidrag till den rikare medelklassen. Alla måste känna att de får något för skattepengarna. Det finns tidigare studier som visar att (S) väljare från arbetande medelklass tror att de tjänar mindre än genomsnittet (även om de inte gör det) och därför tjänar på omfördelningen; medans folk med en mer korrekt bild tenderar att rösta borgerligt. Det som hänt under mandatperioden tror jag är att fler som tvingar betala statlig skatt, eller hamnar nära, börjat inse att (S) ser dem som höginkomsttagare som skall mjölkas på pengar. Dessutom kan ju ingen ha missat att det importerats en ny underklass som skall försörjas med skattepengar.
Då är inte omfördelning längre lika roligt och sänkta skatter och minskat offantlig sektor verkar trevligt
Det skall hursomhelst inte finnas någon splittring alls inom (SD) när det gäller skatter, ekonomi, och välfärdsstaten. Det är samma linje som (M) som gäller.
Hittar tyvärr inte källan just nu men tänker leta igen. Tror det var SOM institutet som gjort undersökningen.
Tror det är så enkelt som att (S) glömde bort varför de ger barnbidrag till den rikare medelklassen. Alla måste känna att de får något för skattepengarna. Det finns tidigare studier som visar att (S) väljare från arbetande medelklass tror att de tjänar mindre än genomsnittet (även om de inte gör det) och därför tjänar på omfördelningen; medans folk med en mer korrekt bild tenderar att rösta borgerligt. Det som hänt under mandatperioden tror jag är att fler som tvingar betala statlig skatt, eller hamnar nära, börjat inse att (S) ser dem som höginkomsttagare som skall mjölkas på pengar. Dessutom kan ju ingen ha missat att det importerats en ny underklass som skall försörjas med skattepengar.
Då är inte omfördelning längre lika roligt och sänkta skatter och minskat offantlig sektor verkar trevligt
Det skall hursomhelst inte finnas någon splittring alls inom (SD) när det gäller skatter, ekonomi, och välfärdsstaten. Det är samma linje som (M) som gäller.Läs gärna mitt inlägg en gång till, i varje fall den allra första meningen, där skrev jag:
Nedanstående är vad jag tror S tänker:
Jag har också sett den undersökningen. Det var rätt nyligen den kom, bara någon vecka sedan eller så. Jag minns tyvärr inte heller säkert vilken o.i. som gjorde den och det spelar nog ingen roll i detta fall ändå. Jag betvivlar att S lagt upp hela sin valstrategi efter mätningen i fråga ändå. Den är sannolikt något de jobbat med under en mycket längre tid än så.
Mitt inlägg är alltså ett svar på varför de agerar som de gör. Men du delar tydligen inte min bedömning om S plan i valrörelsen. Spännande, jag kan absolut ha fel. Så vad tror du deras plan är? Om du eller jag delar deras idé eller ej är i sammanhanget irrelevant. Frågan är alltså: Varför tror du S gör som de gör? Vad är deras valstrategi?