2018-06-03, 13:50
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det finns forskning som tyder på att (SD) väljarna inte är det minsta splittrade när det gäller den ekonomiska politiken. Det är (M):s syn på ekonomi och skatter som gäller oavsett om väljaren kommer från (S) eller tidigare varit (M) väljare. När man byter från (S) till (SD) byter man även ståndpunkt inom den ekonomiska politiken.

Hittar tyvärr inte källan just nu men tänker leta igen. Tror det var SOM institutet som gjort undersökningen.

Tror det är så enkelt som att (S) glömde bort varför de ger barnbidrag till den rikare medelklassen. Alla måste känna att de får något för skattepengarna. Det finns tidigare studier som visar att (S) väljare från arbetande medelklass tror att de tjänar mindre än genomsnittet (även om de inte gör det) och därför tjänar på omfördelningen; medans folk med en mer korrekt bild tenderar att rösta borgerligt. Det som hänt under mandatperioden tror jag är att fler som tvingar betala statlig skatt, eller hamnar nära, börjat inse att (S) ser dem som höginkomsttagare som skall mjölkas på pengar. Dessutom kan ju ingen ha missat att det importerats en ny underklass som skall försörjas med skattepengar.

Då är inte omfördelning längre lika roligt och sänkta skatter och minskat offantlig sektor verkar trevligt Det skall hursomhelst inte finnas någon splittring alls inom (SD) när det gäller skatter, ekonomi, och välfärdsstaten. Det är samma linje som (M) som gäller.

Läs gärna mitt inlägg en gång till, i varje fall den allra första meningen, där skrev jag:

Nedanstående är vad jag tror S tänker:

Jag har också sett den undersökningen. Det var rätt nyligen den kom, bara någon vecka sedan eller så. Jag minns tyvärr inte heller säkert vilken o.i. som gjorde den och det spelar nog ingen roll i detta fall ändå. Jag betvivlar att S lagt upp hela sin valstrategi efter mätningen i fråga ändå. Den är sannolikt något de jobbat med under en mycket längre tid än så.

Mitt inlägg är alltså ett svar på varför de agerar som de gör. Men du delar tydligen inte min bedömning om S plan i valrörelsen. Spännande, jag kan absolut ha fel. Så vad tror du deras plan är? Om du eller jag delar deras idé eller ej är i sammanhanget irrelevant. Frågan är alltså: Varför tror du S gör som de gör? Vad är deras valstrategi?
2018-06-03, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Frågan är alltså: Varför tror du S gör som de gör? Vad är deras valstrategi?

Jag tror inte att (S) har en plan alls. Eller snarare olika delar av partiet har olika planer.

Den dominerande planen som större delen av partiet följer är nog liknande Wallströms. Den verkar handla om två saker främst: 1) Säkra den egna försörjningen. 2) Flytta så många som möjligt av de lojala till opolitiska tjänster på departement och myndigheter för att säkra deras försörjning och säkra den egna inflytandet under nästa mandat period.

Tror att partiet i stort redan gett upp och uteslutande ägnar sig åt falsk spel nu. Partiledningen kan nog ha en plan men den är irrelevant då de inte har partiet med sig.
2018-06-03, 21:55
Moderator
Strix m/94s avatar
Dags att våga sticka ut hakan. Jag påstår nu inte att nedanstående blir det exakta valresultatet, ett sådant är i det närmaste omöjligt att prognostisera, men givet vad vi vet för tillfället, så bedömer jag att vi här har ett sannolikt utfall:

1 S = ca 24% (Jag tror de hämtar sig litet mot slutet.)

2 SD = ca 23% (Mer än en fördubbling mot förra gången bör det inte bli.)

3 M = ca 21% (Försvagning, men alltfort störst inom Allahiansen.)

4 C = ca 10% (Bättre än de förtjänar.)

5 V = ca 10% (Ett förhållandevis starkt resultat.)

6 L = ca 5% (Dåligt val, men kvar i Rd.)

7 MP = ca 3% (Åker äntligen ut.)

8 KD = ca 2% (Klarar inte spärren.)

Övriga = ca 2%

a) Ja, det kan vara litet lågt räknat för övriga partier, men jag tror inte att något idag utanförstående parti kommer i närheten av spärren.

b) Ja, det är litet svagt räknat för alla de tre stora partierna, men skall de bli större än så här måste det ske dramatiska förändringar för de andra partierna.

c) Kanske har jag räknat för högt på C + V. Det återstår att se.

d) Mest osäkert är givetvis att påstå att det är sannolikt att två partier åker ut. Om det vet vi strängt taget alldeles för litet idag.

Nu får vi se hur det går.
2018-06-03, 23:12
Medlem
Citat:
Det finns forskning som tyder på att (SD) väljarna inte är det minsta splittrade när det gäller den ekonomiska politiken. Det är (M):s syn på ekonomi och skatter som gäller oavsett om väljaren kommer från (S) eller tidigare varit (M) väljare. När man byter från (S) till (SD) byter man även ståndpunkt inom den ekonomiska politiken.

Hittar tyvärr inte källan just nu men tänker leta igen. Tror det var SOM institutet som gjort undersökningen.
Det undrar jag om det verkligen kan stämma.
Om det är sant så är i så fall SD på svår kollisionskurs med sina väljare. SD ligger ju till vänster om S när det gäller ekonomiskt politik.

Givet att stor del av väljarna kommer från S så tvivlar jag starkt. Vpk+S hade tidigare ungefär så mycket som V+SD+S har nu.

Min uppfattning, och den anser jag mig få stöd för när jag läser här på FB, är att de som gått från S till SD är sossar som tror sig får mer "bidrag" om man kastar ut invandrare. Det är väldigt tydligt att det viktiga är att "få mer".
2018-06-03, 23:21
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Dags att våga sticka ut hakan. Jag påstår nu inte att nedanstående blir det exakta valresultatet, ett sådant är i det närmaste omöjligt att prognostisera, men givet vad vi vet för tillfället, så bedömer jag att vi här har ett sannolikt utfall:

Övriga = ca 2%

a) Ja, det kan vara litet lågt räknat för övriga partier, men jag tror inte att något idag utanförstående parti kommer i närheten av spärren.

b) Ja, det är litet svagt räknat för alla de tre stora partierna, men skall de bli större än så här måste det ske dramatiska förändringar för de andra partierna.

d) Mest osäkert är givetvis att påstå att det är sannolikt att två partier åker ut. Om det vet vi strängt taget alldeles för litet idag.

Modigt av dig! Det är risk att du kommer att få äta upp det om drygt 3 månader. Det är förståss alltid lätt att veta efteråt.

Jag tror dina siffror verkar rimliga. Jag har själv spekulerat i liknande banor. Undantaget V och C som jag tror du överskattar. Liksom att du nog underskattar "Övriga".

Bara ogiltiga röster brukar uppgå till nästan 1%. (Främst blankröster.) Då skulle endast 1% återstå att dela på för F!, PP, Enhet, KVP, MED, AfS m.fl. Jag tror du får dra av några %-enheter från V och C och lägga dem på Övr.

Så eftersom du var så modig kanske jag också ska vara det och riskera att göra bort mig totalt? "Trist nog" har jag, bortsett från ovanstående, kommit till ungefär samma slutsats som du...

S 24%
SD 23%
M 22%
C 8%
V 7%
L 4,5%
MP 3,5%
KD 3%
F! 2%
Övr 3%
2018-06-03, 23:28
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Modigt av dig! Det är risk att du kommer att få äta upp det om drygt 3 månader. Det är förståss alltid lätt att veta efteråt.

Ingen minns en fegis!

Citat:
Jag tror dina siffror verkar rimliga. Jag har själv spekulerat i liknande banor. Undantaget V och C som jag tror du överskattar. Liksom att du nog underskattar "Övriga".

Bara ogiltiga röster brukar uppgå till nästan 1%. (Främst blankröster.) Då skulle endast 1% återstå att dela på för F!, PP, Enhet, KVP, MED, AfS m.fl. Jag tror du får dra av några %-enheter från V och C och lägga dem på Övr.

Ja, det kan vara så. Jag flaggar litet för det. Sedan kan så klart större händelser leda till helt oväntade upp- eller nedgångar; det kan bli säldöd, eller valstugereportage eller databasintrång. Men med reservation för vad vi vet just nu.

Citat:
Så eftersom du var så modig kanske jag också ska vara det och riskera att göra bort mig totalt? "Trist nog" har jag, bortsett från ovanstående, kommit till ungefär samma slutsats som du...

S 24%
SD 23%
M 22%
C 8%
V 7%
L 4,5%
MP 3,5%
KD 3%
F! 2%
Övr 3%

Jag har inget att erinra. Vi får väl se vad det lider och återkomma.
2018-06-03, 23:35
Medlem
FarbrorAgges avatar
Citat:

Övriga = ca 2%

Min gissning:

SD 24%
S 23%
M 20%
C 8%
V 6%
AfS 4,5%
L 4%
F! 4%
MP 3,5%
KD 3%
2018-06-03, 23:46
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Jag tror inte att (S) har en plan alls. Eller snarare olika delar av partiet har olika planer.

Den dominerande planen som större delen av partiet följer är nog liknande Wallströms. Den verkar handla om två saker främst: 1) Säkra den egna försörjningen. 2) Flytta så många som möjligt av de lojala till opolitiska tjänster på departement och myndigheter för att säkra deras försörjning och säkra den egna inflytandet under nästa mandat period.

Tror att partiet i stort redan gett upp och uteslutande ägnar sig åt falsk spel nu. Partiledningen kan nog ha en plan men den är irrelevant då de inte har partiet med sig.

Haha! Ja, du har kanske rätt? Jag överskattar kanske deras intelligens? Varför skulle de inte ha precis samma övergripande plan de har haft nu i över 100 år? D.v.s.att säkra sin egen försörjning och fylla alla betydelsefulla myndigheter med sina vänner. Det har ju trots allt varit deras paradgren ända sedan de bildades...
2018-06-03, 23:47
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorAgge
Min gissning:

SD 24%
S 23%
M 20%
C 8%
V 6%
AfS 4,5%
L 4%
F! 4%
MP 3,5%
KD 3%

De två oväntade resultaten här torde vara att både AfS och FI kommer in, medan V skulle göra ett oväntat dåligt val. Jag är tveksam.
2018-06-04, 00:00
Medlem
LibraryCops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Det undrar jag om det verkligen kan stämma.
Om det är sant så är i så fall SD på svår kollisionskurs med sina väljare. SD ligger ju till vänster om S när det gäller ekonomiskt politik.

Givet att stor del av väljarna kommer från S så tvivlar jag starkt. Vpk+S hade tidigare ungefär så mycket som V+SD+S har nu.

Min uppfattning, och den anser jag mig få stöd för när jag läser här på FB, är att de som gått från S till SD är sossar som tror sig får mer "bidrag" om man kastar ut invandrare. Det är väldigt tydligt att det viktiga är att "få mer".

Väldigt märklig uppfattning. Om du har fått den uppfattningen genom att läsa här på Flashback har du nog ett ganska selektivt läsurval. Att SD's väljare skulle bestå av före detta sossar som tror sig "få mer bidrag" om man kastar ut invandrare är mer troligt ett utslag av hur du "vill" att det skall vara så att det passar in i din bild av svensk politik. Jag är inte på det klara med hur aktiv du är inom Moderaterna, men ingen har väl kunnat undgå ditt eviga mässande om att SD ligger till vänster om S och stödjer en socialdemokratisk regering, vilket jag antar bara är ett försök att skrämma alla potentiella borgerliga väljare från att rösta på SD.

Min uppfattning är precis tvärtom, att partiet SD och majoriteten av deras väljare, står för en huvudsakligen borgerlig ekonomisk politik. Det styrks av den rapport som jag tror FBerntsson syftar på. En rapport som är publicerad av Dagens Arena, och som beskriver hur SD-väljare (även de som kommer från S) föredrar moderat ekonomisk politik:

http://www.dagensarena.se/essa/stor-risk-att-socialdemokraternas-nya-strategi-misslyckas/

https://www.expressen.se/nyheter/ulf-kristerssons-basta-valarbetare-ar-akesson/

Själv börjar jag mer och mer tro på en M-KD-L-regering efter valet, med aktivt stöd av SD, vilket borde ge riksdagsmajoritet. Jag har varit lite misstänksam mot Jan Björklund, att han skulle vilja byta sida och gå till S, men jag tror inte på det längre. Jag tror han vill jobba för en borgerlig regering, och att han kommer att acceptera det mesta i M's och SD's invandringspolitik, så länge SD inte är med i regeringen.

M = 20%, L = 5%, KD = 5%, SD = 20%, plus/minus några procent upp eller ner.
2018-06-04, 00:06
Medlem
Citat:

Övriga = ca 2%

Tyvärr tror jag inget parti åker ut (men hoppas du får rätt), om något så blir det KD. I likhet med MP 2014 (som favoriserat av MSM var upp i vissa 14% i OIs) Centern har mycket fluff i sina siffror och stannar på 7-8% max. Moderaterna hamnar några procentenheter lägre, och SD motsvarande något högre. - Vi jämför på valdagen vem som är närmast.
2018-06-04, 00:08
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Tyvärr tror jag inget parti åker ut (men hoppas du får rätt), om något så blir det KD. I likhet med MP 2014 (som favoriserat av MSM var upp i vissa 14% i OIs) Centern har mycket fluff i sina siffror och stannar på 7-8% max. Moderaterna hamnar några procentenheter lägre, och SD motsvarande något högre. - Vi jämför på valdagen vem som är närmast.

Ja, vi får väl se. Någon måste ju börja och ta risken av att ha fel. Vi återkommer!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in