2018-06-04, 05:30
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Tyvärr tror jag inget parti åker ut (men hoppas du får rätt), om något så blir det KD. I likhet med MP 2014 (som favoriserat av MSM var upp i vissa 14% i OIs) Centern har mycket fluff i sina siffror och stannar på 7-8% max. Moderaterna hamnar några procentenheter lägre, och SD motsvarande något högre. - Vi jämför på valdagen vem som är närmast.
Mp är alltid överskattade i opinionen. C har varit det med.
Mp kommer åka ur så det brakar om det. Chansen finns att L dyker under 4 %.
Allahiansen är svårt skadeskjuten. Den splittring som har uppstått och den totala oförmågan att presentera en enad front, den kommer minska mängden stödröster från M.
S kommer tappa både till SD och V, M kommer tappa till SD.

Milöoartisten Ruist misslyckade propagandaförsök i Aktuellt som gjorde bluffmakaren till sanningssägare. Det magplasket har väckt frågor hos hundratusentals väljare. SD har rätt, till och med forskare säger det.

SD kommer bli största parti, S har ännu inte nått botten, utan de kommer fortsätta tappa.
Ett preludium till 2022 års val, då S åker under 20 %.
2018-06-04, 05:31
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
De två oväntade resultaten här torde vara att både AfS och FI kommer in, medan V skulle göra ett oväntat dåligt val. Jag är tveksam.
Frågan är om Fi kan skramla ihop 12 % i någon valkrets och komma in. Har varit tyst om partiet på senare tid.
2018-06-04, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Dags att våga sticka ut hakan. Jag påstår nu inte att nedanstående blir det exakta valresultatet, ett sådant är i det närmaste omöjligt att prognostisera, men givet vad vi vet för tillfället, så bedömer jag att vi här har ett sannolikt utfall:

Jag tror att du överskattar (S). Jag har själv gott hopp om under 20%. De är ett stort maktparti som är på väg att bli ett medelstort parti. Det stämmer inte med de egna aktivas självbild och kommer att sluta i besvikelse och en känsla av att man satsat fel när man valde (S). Den resulterande kampen om de återstående helpensions platserna kommer att bidra till att sänka partiet. De slutar på 19% om inget större bråk sänker dem ytterligare.

De som lämnar (S) gör det till (SD) eller (V). Ingen går till (Mp). Det slutar lyckligt med att (Mp) lämnar riksdagen.

Det som gör mig osäker nu är (L) egentligen. Blir valrörelsen en kamp mellan (S) och (SD) om de tidigare (S) väljarna så är Jan Björklund totalt irrelevant. Lika så (KD). Ser man till opinionsmätningarna så ser det ju ut som att (L) kommer in med omkring 5% och (KD) åker ut med omkring 3%. Det kan mycket väl bli så det slutar om inget händer under valrörelsen.

Klart att (C) kommer att göra ett hyfsat val och hamna högt. Kanske 9% eller så.

Den stora osäkerheten egentligen är hur fördelningen mellan (M) och (SD) kommer att se ut. I slutändan är det (M) som är tänkbar regeringsbildare och inte (SD). Hade det varit på förhand givet att regeringsalternativet är (M)+(SD) hade jag föredragit att (M) var den starkare parten. Tyvärr är ju risken att ett starkare (M) kanske leder till att Alliansen får tillräckligt mandat för att kunna regera. Då är det säkrare om (SD) är lite större. Blir det uppenbart under valrörelsen att Alliansen inte existerar, vilket jag tror, så kommer (M) att tjäna på det och bli lite större än annars.

Ungefär så ser min gissning ut:

V 10%
S 19%
MP 3%
C 9%
L 5%
M 24%
Kd 3%
SD 25%
Övr 2%
2018-06-04, 07:29
Medlem
Topp tre:

S 24%
SD 21%
M 20%

Inget parti lämnar riksdagen och inget nytt parti kommer in. Alliansen bildar regering med stöd av DÖ. SD blir utan inflytande.

Alliansregeringen, där C och L har stort inflytande, kommer att arbeta för "integration" men vara för en fortsatt generös migration.
2018-06-04, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Jag tror att du överskattar (S). Jag har själv gott hopp om under 20%. De är ett stort maktparti som är på väg att bli ett medelstort parti. Det stämmer inte med de egna aktivas självbild och kommer att sluta i besvikelse och en känsla av att man satsat fel när man valde (S). Den resulterande kampen om de återstående helpensions platserna kommer att bidra till att sänka partiet. De slutar på 19% om inget större bråk sänker dem ytterligare.

De som lämnar (S) gör det till (SD) eller (V). Ingen går till (Mp). Det slutar lyckligt med att (Mp) lämnar riksdagen.

Det som gör mig osäker nu är (L) egentligen. Blir valrörelsen en kamp mellan (S) och (SD) om de tidigare (S) väljarna så är Jan Björklund totalt irrelevant. Lika så (KD). Ser man till opinionsmätningarna så ser det ju ut som att (L) kommer in med omkring 5% och (KD) åker ut med omkring 3%. Det kan mycket väl bli så det slutar om inget händer under valrörelsen.

Klart att (C) kommer att göra ett hyfsat val och hamna högt. Kanske 9% eller så.

Den stora osäkerheten egentligen är hur fördelningen mellan (M) och (SD) kommer att se ut. I slutändan är det (M) som är tänkbar regeringsbildare och inte (SD). Hade det varit på förhand givet att regeringsalternativet är (M)+(SD) hade jag föredragit att (M) var den starkare parten. Tyvärr är ju risken att ett starkare (M) kanske leder till att Alliansen får tillräckligt mandat för att kunna regera. Då är det säkrare om (SD) är lite större. Blir det uppenbart under valrörelsen att Alliansen inte existerar, vilket jag tror, så kommer (M) att tjäna på det och bli lite större än annars.

V 10%
S 19%
MP 3%
C 9%
L 5%
M 24%
Kd 3%
SD 25%
Övr 2%

Jag är övertygad om att mp får betydligt högre siffror. 7-8 % minst. Klimatet har löpt amok.
2018-06-04, 08:23
Medlem
stevenstillss avatar
[quote=FBerntsson|

[/QUOTE]

Utspel idag i SvD från Fredrik Malm i L om invandringspolitiken. L närmar sig nu M och SD. Intressant tycker jag. Man ser en rump-alliansregering stödd av SD framför sig utan KD som nog åker ut och C som är ett osäkert kort. Det här utspelet sätter klart press på C. Kanske kommer C att rätta in sig i alliansledet vad det lider. Underskatta inte känslan hos Annie Lööf att få kvittera ut nycklarna till Rosenbad. Om nu SD går med på att stödja en alliansregering där C ingår.

https://www.svd.se/l-migrationspolitiken-ar-allt-annat-an-rimlig
2018-06-04, 10:02
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Utspel idag i SvD från Fredrik Malm i L om invandringspolitiken. L närmar sig nu M och SD. Intressant tycker jag. Man ser en rump-alliansregering stödd av SD framför sig utan KD som nog åker ut och C som är ett osäkert kort. Det här utspelet sätter klart press på C. Kanske kommer C att rätta in sig i alliansledet vad det lider. Underskatta inte känslan hos Annie Lööf att få kvittera ut nycklarna till Rosenbad. Om nu SD går med på att stödja en alliansregering där C ingår.

https://www.svd.se/l-migrationspolitiken-ar-allt-annat-an-rimlig
Gäsp, vilken tråkig artikel. Man skall aldrig lita på en folkpartist, och jag hoppas verkligen att partiet får lämna riksdagen efter valet.

Om L är lika överskattade i mätningarna som inför förra valet så åker de ut ur rikdagen i höst. Då var de överskattade med en procentenhet, vilket i deras fall blir 18 procent. För närvarande säger mätningarna 4,4 procent för L, vilket med samma överkattning blir 3,6 procent i skarpt läge.

https://val.digital/ElectionAnalysis/?year=2014
2018-06-04, 10:13
Medlem
Mikojans avatar
Har ett vagt minne av att SCB-undersökningar som regel lyckas ge sossar några procentenheter mer än andra ou. Finns säkert verifierat nånstans i denna ypperliga tråd.

Så jag tänker inte låta mig överraskas om dom når mot 28 procent i morgon. Glädjechock för Steffe, Strandhäll, Anders Lindberg och liknande. Men förstås bara en stunds värme som när man pissat i byxorna
2018-06-04, 10:16
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Frågan är om Fi kan skramla ihop 12 % i någon valkrets och komma in. Har varit tyst om partiet på senare tid.

Man skall aldrig säga aldrig. I valkretsen Stockholms kommun fick Fi 7,18% 2014, så har stockholmarna uppskattat feministisk snöplogning mm så skall det väl inte uteslutas att Fi kan få 12% där. Annars tror jag det är svårt.
2018-06-04, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Gäsp, vilken tråkig artikel. Man skall aldrig lita på en folkpartist, och jag hoppas verkligen att partiet får lämna riksdagen efter valet.

Om L är lika överskattade i mätningarna som inför förra valet så åker de ut ur rikdagen i höst. Då var de överskattade med en procentenhet, vilket i deras fall blir 18 procent. För närvarande säger mätningarna 4,4 procent för L, vilket med samma överkattning blir 3,6 procent i skarpt läge.

Det är bara att hoppas. Jag är själv rädd för att om (L) lyckas hålla sig kvar i Riksdagen så blir det ingen borgerlig regering utan någon typ av samlingsregering där (S) och (C) ingår. Utan egen majoritet för ett (M)+(SD) alternativ blir det svårt att bilda en annan regering.

Att (L) skulle ställa upp på att en borgerlig regering tillträder även om aktivt stöd av (SD) krävs ser jag som helt uteslutet. Det spelar ingen som helst roll vilka utspel partiet gör. Det är bara att tänka på att Jan Björklund lovat sina adoptivbarn att han skall verka för att de skall kunna växa upp i ett Sverige fritt från nazism och rasism. Det spelar ingen roll alls om det är sant eller inte. Använder man så personliga argument har man målat in sig i ett hörn som det inte går att ta sig ur.
2018-06-04, 10:22
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson

V 10%
S 19%
MP 3%
C 9%
L 5%
M 24%
Kd 3%
SD 25%
Övr 2%

På sitt sätt vore Ditt resultat mer sensationellt än mitt,

Men jag har lärt mig genom åren att aldrig räkna ut S. Det må vara att de inte är i samma form som fordom, men de vet hur man vinner val. Med detta sagt kan detta vara tillfället när golvet öppnar sig för S, så jag utesluter inte att Ditt förslag är bättre än mitt.
2018-06-04, 10:53
Medlem
stevenstillss avatar
[quote=FBerntsson|64236672
Att (L) skulle ställa upp på att en borgerlig regering tillträder även om aktivt stöd av (SD) krävs ser jag som helt uteslutet. Det spelar ingen som helst roll vilka utspel partiet gör. Det är bara att tänka på att Jan Björklund lovat sina adoptivbarn att han skall verka för att de skall kunna växa upp i ett Sverige fritt från nazism och rasism. Det spelar ingen roll alls om det är sant eller inte. Använder man så personliga argument har man målat in sig i ett hörn som det inte går att ta sig ur.[/QUOTE]

Det där är bara en personlig åsikt från din sida. Som alla andra partier känner L av stämningarna ute i landet. Och det är lockande för ett politisk överlevare som Jan Björklund att få sitta i en regering igen. Det vill nog också Annie Lööf. Räkna heller inte bort valdebatternas i TV betydelse - de kan ge en skjuts för småpartierna. Den och den verkar trevlig, typ. Jag är inte säker på att just något parti åker ur riksdagen. Idag har L:s invandringspolitiske talesman Fredrik Malm en artikel inne i SvD som visserligen innehåller en del gamla floskler men mestadels hårda förslag som närmar L till M och SD invandringspolitiskt. Alliansen lever alltjämt. Den här gamla uppfattningen att L och C kompar ihop och spelar under täcket med S håller inte längre.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in