2018-06-03, 13:20
Medlem
Joelfrogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cents4
Jag är svag för offensiva spelare som Olsson och Durmaz men ser nog helst att man säkrar upp defensivt första matchen mot Sydkorea. Det viktigaste i ett VM gruppspel är att inte förlora öppningsmatchen. Då ser jag hellre Ludwig och Claesson som är mer defensivt inriktade.

Janne körde väl 4-2-3-1 i Norrköping med Kujovic på topp? Frågan är om Berg är tillräckligt stark för att axla den rollen som ensam anfallare. Det krävs lite av en Kujovic/Ibrahimovic typ. Med vårt spelarmaterial vi har att tillgå vore det den optimala formationen om jag hade fått bestämma.

Kan ha glömt nu men körde inte Janne 4-4-2 med peking med kujovic o nyman på topp o Kamara som innhoppare?
Citera
2018-06-03, 13:26
Medlem
Cents4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joelfrog
Kan ha glömt nu men körde inte Janne 4-4-2 med peking med kujovic o nyman på topp o Kamara som innhoppare?

Jo det kan stämma nu när du säger det. Kan ha blandat ihop det.
Citera
2018-06-03, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ItsmeGlenn
Ja vad ska man säga...håller inte med dig om någonting du skriver, vi ser olika på det.
Haha gött diskussionsforum

Citat:
Ursprungligen postat av Cents4
Olsson var Sveriges bästa spelare under EM 2016 där han sedan olyckligt skadade sig tidigt på VM-kvalet och har nu kommit tillbaka starkt. Likaså Durmaz som startade VM-kvalet bra och gjorde även mål för att sedan skada sig. Det är inget konstigt att media diskuterar dessa två namn.

Jag ser helst Ludwig och Claesson starta mot Sydkorea men då ska dessa också prestera. Är säker på att Janne kommer lägga fram bästa möjliga elva till slut. Han vet vad han håller på med.

Du nämner 1 turnering för 2 år sedan och 1 träningsmatch i fördel för att Olsson ska vara i en daglig diskussion. Det är lite tunnelvision. Jag gillar Olsson och tycker han är en kanon inhoppare men det är helt sjukt hur kortsiktig syn media har om de menar att Olsson vart bättre i klubblaget eller i landslaget än Ludde samt att de tycker han var grym hela matchen igår. Sen var de även en träningsmatch.

Durmaz var ok i början av VM kvalet helt klart men sedan var han verkligen inte imponerande och Claesson tog över med all rätt och sedan har de inte vart mycket att gå på när Durmaz vart bänkad eller skadad i klubb samt att Claesson gått som tåget i klubb och gjort de bra i landslaget.

Jag kan förstå att de nämns i media men att de tycker de är en genuin diskussion om vem som ska starta i dessa diskussioner, efter en vänskapsmatch mot danmark, där båda föll av ganska tydligt efter 40 fina minuter är rätt insane i mitt tycke. Kortsiktigt, dumdristigt och sånt man faller dit på.

Precis. Ludde och Claesson ska starta och Olsson & Durmaz är 2 väldigt bra super-sub alternativ. Men inte mycket mer bevisade dom imo. Sen att byta VNL efter 1 dålig träningsmatch är tvärgalet. Speciellt mot Jansson som spelar en annan roll som redan fylls av Granqvist.

Forsberg är jag med på att experimentera lite med, EFTER VM. Börja med det nu är efterblivet kan jag tycka :P
Citera
2018-06-03, 15:16
Medlem
ItsmeGlenns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av znorlax
Haha gött diskussionsforum

Du nämner 1 turnering för 2 år sedan och 1 träningsmatch i fördel för att Olsson ska vara i en daglig diskussion. Det är lite tunnelvision. Jag gillar Olsson och tycker han är en kanon inhoppare men det är helt sjukt hur kortsiktig syn media har om de menar att Olsson vart bättre i klubblaget eller i landslaget än Ludde samt att de tycker han var grym hela matchen igår. Sen var de även en träningsmatch.

Durmaz var ok i början av VM kvalet helt klart men sedan var han verkligen inte imponerande och Claesson tog över med all rätt och sedan har de inte vart mycket att gå på när Durmaz vart bänkad eller skadad i klubb samt att Claesson gått som tåget i klubb och gjort de bra i landslaget.

Jag kan förstå att de nämns i media men att de tycker de är en genuin diskussion om vem som ska starta i dessa diskussioner, efter en vänskapsmatch mot danmark, där båda föll av ganska tydligt efter 40 fina minuter är rätt insane i mitt tycke. Kortsiktigt, dumdristigt och sånt man faller dit på.

Precis. Ludde och Claesson ska starta och Olsson & Durmaz är 2 väldigt bra super-sub alternativ. Men inte mycket mer bevisade dom imo. Sen att byta VNL efter 1 dålig träningsmatch är tvärgalet. Speciellt mot Jansson som spelar en annan roll som redan fylls av Granqvist.

Forsberg är jag med på att experimentera lite med, EFTER VM. Börja med det nu är efterblivet kan jag tycka :P

Exprimentera såhär precis inför ett vm kan tyckas naivt men ändå det är proffsspelare dem har lirat sedan dem var 5 år gamla och dem är vana vid att anpassa sig till olika typer av formationer/roller osv. Det gick ju ganska bra när Brolin fick en fri roll på mittfältet i VM 94 efter att Kneten behövde få plats i laget. Nu kommer det ju inte hända ändå vi kommer ju förmodligen få en elva precis som du vill ha det. Men jag känner att i ett VM måste man våga gå framåt och va kreativa , spec mot sydkorea.
Citera
2018-06-03, 15:57
Medlem
Citat:
Exprimentera såhär precis inför ett vm kan tyckas naivt men ändå det är proffsspelare dem har lirat sedan dem var 5 år gamla och dem är vana vid att anpassa sig till olika typer av formationer/roller osv. Det gick ju ganska bra när Brolin fick en fri roll på mittfältet i VM 94 efter att Kneten behövde få plats i laget. Nu kommer det ju inte hända ändå vi kommer ju förmodligen få en elva precis som du vill ha det. Men jag känner att i ett VM måste man våga gå framåt och va kreativa , spec mot sydkorea.

Jag håller med om att vi måste försöka gå framåt mot Sydkorea och Mexiko faktiskt. Och jag menar att då är ludde/claesson bäst samt Forsberg fortsatt på sin fria roll där han är nu bäst. Vi har inte tillräckligt bred eller flexibel trupp att göra så som i 94 t.e.x tyvärr.

Med det sagt, är jag otroligt spänd och taggad på efter VM med. Tror det blir 4-5 som lägger av då och förnyelsen och spelarna vi har som närmar sig är väldigt kreativa och hungriga. Jag tycker t.e.x Tibbling, Hamad, Quaison är bra namn att nyttja då. Sen kommer Jansson ta över efter Granen rakt av. Krafth är redo efter Lustig om Lustig lägger av snart med.

Känns lagom tryggt faktiskt. Men just experimentet med Olsson som vänster ytter ogillar jag enormt trotts att många förslagit det för vi har redan överflöd av bra yttrar. Då tar man hellre dem än en medel-värdig wingback där om man ska flytta på Foppa.

Jag hoppas åtminstone någon av Asoro/Isak/Gyökeres/Timossi/bla bla bla blommar ut tidigt och snabbt med så vi får en ung pålitlig och hungrig anfallare direkt istället för att försöka leva på Guidetti/Thelin som starters
Citera
2018-06-03, 16:04
Medlem
Pastor Greens avatar
Blev närmast chockad över hur blek VNL var mot Danmark. Kan pojken ens utföra en normal bredsidepassning? Men det är väl kanske inte den kvaliteten som fört honom till de stora lagen och arenorna.
Citera
2018-06-03, 16:59
Medlem
freeriderXIIs avatar
Är det inte just mot ett lag som Sydkorea som Durmaz borde få starta?

Mot Tyskland kan jag förstå om man behöver något mera defensivt som kan täcka upp men mot Sydkorea måste vi våga gå mer offensivt.

Vi har för många grovjobbare och för få kreativa spelare.

Sydkorea kom efter Iran i sin VM-kvalgrupp så där har vi chansen.
Senast redigerad av freeriderXII 2018-06-03 kl. 17:08.
Citera
2018-06-03, 17:00
Medlem
ItsmeGlenns avatar
Citat:
Jag håller med om att vi måste försöka gå framåt mot Sydkorea och Mexiko faktiskt. Och jag menar att då är ludde/claesson bäst samt Forsberg fortsatt på sin fria roll där han är nu bäst. Vi har inte tillräckligt bred eller flexibel trupp att göra så som i 94 t.e.x tyvärr.

Med det sagt, är jag otroligt spänd och taggad på efter VM med. Tror det blir 4-5 som lägger av då och förnyelsen och spelarna vi har som närmar sig är väldigt kreativa och hungriga. Jag tycker t.e.x Tibbling, Hamad, Quaison är bra namn att nyttja då. Sen kommer Jansson ta över efter Granen rakt av. Krafth är redo efter Lustig om Lustig lägger av snart med.

Känns lagom tryggt faktiskt. Men just experimentet med Olsson som vänster ytter ogillar jag enormt trotts att många förslagit det för vi har redan överflöd av bra yttrar. Då tar man hellre dem än en medel-värdig wingback där om man ska flytta på Foppa.

Jag hoppas åtminstone någon av Asoro/Isak/Gyökeres/Timossi/bla bla bla blommar ut tidigt och snabbt med så vi får en ung pålitlig och hungrig anfallare direkt istället för att försöka leva på Guidetti/Thelin som starters

Det ser bra ut på sikt absolut, det kan hända mkt tills nästa VM i Qatar. Men det här med att vi har ett överflöd av bra yttrar just nu i truppen? förutom dem som startar så har vi Durmaz att slänga in vet inte om vi kan kalla det för överflöd. Men skitsamma laget har tagit sig till VM låt oss va positiva och supporta dem som väl lirar, kommer bli ruskigt kul att följa. Janne Andersson har typ en Bengt Johansson/Tommy Svensson aura kring sig det bådar gott.
Citera
2018-06-03, 17:23
Medlem
Citat:
Har kollat en hel del senaste på klipp om hur andra länders pundits/journalister tippar grupperna i VM och dem flesta tror Mexico kniper 2a platsen bakom Tyskland och Sydkorea som 3a!? En jänkare lyfte fram Berg/Toivonen som det sämsta anfallsparet i VM . Märkligt ändå att Sverige är så kalla runt om i världen när man ändå besegrat stora nationer på vägen. Jag tror Sverige ändå löser gå vidare från gruppen sen blir det nog respass direkt i utslagrundan.

Sydkorea överskattas något enormt.

Det finns nog 8-10 nationer i VM med sämre anfallare än Sverige. Kolla Iran, Australien, Peru, Saudiarabien, Danmark, Panama osv.

Dessa media ska kolla upp 32 nationers anfallare. Troligtvis ser de en svensk i Förenta Arabemiraten och en svensk bänkad i bottenlag i Frankrike. Hade Berg stannat i Grekland och Ola spelat i PL som för 1-2 år sedan hade Sverige nog varit mycket högre på rankningen, runt mitten. Media har inte koll.

Säg vad man vill om Ola, han är dålig med boll, men han jobbar hårt coh är bra defensivt. Något som dessa nog inte har med i sina rankningar eller koll på. Sedan spelar hans klubblag med enbart en anfallare som är rätt så bra.

Citat:
Ursprungligen postat av Kassmachin
Självklart vill vi ha vinsten. Men gäller också att inte bli naiv, vilket jag också är övertygad Sverige inte är numer (undantaget är andra kvalspelsmatchen mot Bulgarien). Viktigt att inte känna stress. Låt Sydkorea ha mycket boll, fokusera på försvaret och vi kommer med all säkerhet kunna penetrera Sydkoreas rätt svaga försvarslinje med relativ lättja. Jag tror inte att Sverige ska gå ut och känna att vi måste föra matchen och vinna på våra villkor. Här handlar det om att grisa sig vidare och framför allt om att inte förlora.

Att möta gruppens "svagaste lag" i första omgången är något som inte varit till gagn för Sverige dom senaste mästerskapen. Sverige kände att dom var tvungna att vinna första matchen såväl mot Irland 16 som Ukraina 12. Båda dessa lag visade sig dock vara bättre än vad många hade trott på förhand. Effekten blev att Sverige blev stressade och spelet låste sig. Trinidad 06 är ett annat klassiskt exempel där Sverige gick vidare ur gruppen trots kryss mot det absolut sämsta motståndet i första matchen. Grekland 08 var förvisso en succé men sen gick vi bet på såväl Spanien som Ryssland (risk för liknande dramaturgisk varning på gruppen 18).

Poängen är den att första matchen inte är helt avgörande. Framför allt ska Sverige göra sin grej oavsett motstånd. Vi kommer och ska inte heller föra spelet mot något lag. Kan man känna trygghet i detta och få till en kontinuitet i sin prestation så är det 50/50 att Sverige går vidare ur gruppen.

Varför denna övertro på att Sydkorea ska ha bollhavet mot oss? Så bra är de inte och Sverige kan föra matcher. Har Sydkorea en svag backlinje så vill vi ju utmana den flera gånger.

Du menar att om Sverige spelade mot Malta så skulle vi också backa hem???

Citat:
Ursprungligen postat av 56k
Antingen så fallerar allt och vi blir sist i gruppen eller så fungerar kollektivet och vi har ett bra försvarsspel och lyckas plocka poäng med 1-0/1-1 matcher.
Jag tror inte på något mellanting så antingen spelar vi jävligt bra eller så spelar vi jävligt dåligt.

Det blir inte jävligt dåligt med Janne

Citat:

Det kvittar om det är proffsspelare, denna nivån är så många detaljer så det tar tid att spela ihop saker och ting. Det fungerar inte direkt bara för att det är bra spelare.

Att jämföra mot 24 år sedan går inte då dagens fotboll är helt annorlunda. Mycket mer detaljer idag.

Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Är det inte just mot ett lag som Sydkorea som Durmaz borde få starta?

Claesson är inte direkt sämre än Dumaz offensivt men klart bättre defensivt. Precis som Augustinsson inte direkt är sämre än Olsson offensivt men klart bättre defensivt.

Folk verkar ha fått för sig att Claesson är någon defensiv spelare. Han är tvåvägs.
Senast redigerad av 400Ben 2018-06-03 kl. 17:25.
Citera
2018-06-03, 17:45
Medlem
Citat:
Det ser bra ut på sikt absolut, det kan hända mkt tills nästa VM i Qatar. Men det här med att vi har ett överflöd av bra yttrar just nu i truppen? förutom dem som startar så har vi Durmaz att slänga in vet inte om vi kan kalla det för överflöd. Men skitsamma laget har tagit sig till VM låt oss va positiva och supporta dem som väl lirar, kommer bli ruskigt kul att följa. Janne Andersson har typ en Bengt Johansson/Tommy Svensson aura kring sig det bådar gott.

Yttrar är våran bredaste position. Räknar inte bara uttagna nu till VM utan generellt, våran talangpool.

Samba, Hamad, Sema, Forsberg, Claesson, Durmaz osv. Helt klart våran mest bredda position. Sen har vi en del bra wingbacks med.
Citera
2018-06-03, 18:03
Medlem
ItsmeGlenns avatar
Citat:
Yttrar är våran bredaste position. Räknar inte bara uttagna nu till VM utan generellt, våran talangpool.

Samba, Hamad, Sema, Forsberg, Claesson, Durmaz osv. Helt klart våran mest bredda position. Sen har vi en del bra wingbacks med.

Ofan trodde vi diskuterade nuläget hur VM truppen ser ut och skall brukas. Helt fel av mig att ta upp hur vi skall spela mot sydkorea när ändå det finns överflöd av yttrar att nyttja när EM kvalet startar i höst. My bad.
Citera
2018-06-03, 18:08
Medlem
Inget fel att diskutera framtiden bara för att ett VM står runt hörnet.

Sverige efter VM enligt mej:

Citat:
Mål: R.Olsen (K.Nordfeldt, K-J.Jonsson, P.Dahlberg, J.Rinne)

HB: Lustig (Kraft)

VB: Augustinsson (Olsson)

MB: VNL - Jansson (Helander)

YM: Claesson - Dumaz (Sema, Hamad, Sam.Larsson, Tibbling, Rhoden)

CM: Ekdal - J.Johansson (Hiljemark, G.Svensson)

OCM: Forsberg (Quison, Fransson, Ajdarevic)

AC: Berg (Thelin, Guidetti, M.Ishak, Nyman)

Senare sen: Wahlqvist, Moberg Karlsson, K.Olsson, Mrabti, Strandberg, Asoro, A.Isak, Timossi Andersson, Gyökere.

Folk får gärna fylla på
Senast redigerad av 400Ben 2018-06-03 kl. 18:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in