2018-06-02, 18:09
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwerchstand
80-talets rotar viggar å drakar har min djupa saknad. I dag drog dock en grip i stilig ledning av en kull Sk 60 över Fredriksborgarna om Oxdjupet, VNV mot Uppsala. Just efter gök på Byviksfortet

http://www.imagebam.com/image/84cd33883728314
Mmm, jag saknar också.

Jag har funderat på hur det skulle gå till rent praktiskt om man nu önskar återupprätta ett anständigt flygvapen. Många av flygfälten är ju utsålda till kommersiell verksamhet. I händelse av krig tas de ju naturligtvis i anspråk av försvaret, men i fredstid?

Måste man bygga nytt? Shit vad dyrt i så fall. Tänkte inte på det
Citera
2018-06-02, 18:41
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Man får separera de olika typerna av instabilitet. Vi har Gripen, Gripen med styrsystem samt Gripen med styrsystem och pilot. Tre scenarior alltså.

* Gripen med icke-flöjlande (aktiva) canarder är instabilt. (Men Gripen blir stabil om canarderna flöjlar).

* Styrsystemet gör genom ständiga korrigeringar Gripen stabilt även med aktiva canarder).

* Systemet Gripen, styrsystem och pilot kan bli instabilt om piloten är otränad och särskilt ifall det också finns fördröjningar mellan spakrörelser och roderutslag.

Den första, flöjling, togs väl bort efter omkonstruktionen av styrsystemet efter Långholmen. Maskinen flög inte tillräckligt bra med flöjlade nosvinge så man behåller den aktiv hela tiden. Har för mig att man tog bort analog backup och har även backupen digital vilket gör att man kan kontrollera instabilitet även då.

Den andra: Japp.

Den tredje, PIO, har man filtrerat bort med filter. På Långholmentiden var styrsystemet inte mer än halvfärdigt visade det sig. Efter omkonstr. fungerar det bra, och någon PIO ska inte kunna komma förbi filtreringen.

39 Gripen är alltså instabilt, på ett sätt: Grundflygplanet är aerodynamiskt instabilt i tippled.

Den gamla åttitalsskeptismen som någon hänvisar till i några tidigare inlägg finner jag sedan länge överbevisad, ungefär som Ines Usmans "Internetfluga".
Flygplan som i grunden är instabila är redan en hit och kommer fortsätta vara.
Citera
2018-06-02, 22:53
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Mmm, jag saknar också.

Jag har funderat på hur det skulle gå till rent praktiskt om man nu önskar återupprätta ett anständigt flygvapen. Många av flygfälten är ju utsålda till kommersiell verksamhet. I händelse av krig tas de ju naturligtvis i anspråk av försvaret, men i fredstid?

Många är ju i statlig ägo och är redan skyddsobjekt. Gripen går ju dessutom på vanlig jetsoppa som redan finns i stor mängd på dessa fält.
Citera
2018-06-02, 22:57
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Många är ju i statlig ägo och är redan skyddsobjekt. Gripen går ju dessutom på vanlig jetsoppa som redan finns i stor mängd på dessa fält.
Men hur ska de öva därifrån undrar jag. Vara stationerade.
Citera
2018-06-03, 00:29
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Mmm, jag saknar också.

Dyrt är endast priset för oberoende.

Jag som lekmedborgare är rädd att man, som brukligt inom politiken, tar sitt ansvar inte genom att inte skapa ett problem, utan, efter att ha skapat problemet, ej heller åtgärda det men blankt ‘gå vidare’, ‘se framåt’ och över axeln beskriva det oönskade i positiva ordalag: att man som en efterkonstruktion dels väljer att betrakta nuläget (då man efter lång tids nedrustning, i medvetenhet om att det tar längre tid att bygga än riva, er- & kännande ett plötsligt behov av drastisk upprustning) som en dialektiskt naturlig pendelsvängning; dels vad gäller totalförsvaret är beredd att låta det gälla inte rikets gräns (med fasta installationer), men territorium (med mobila enheter).

Broilistikminister: “– Vägnätet, med adekvata rakor, är någon-annans-än-försvarsmakten ansvar, och släpper vi Fi över bron ligger det i hens intresse att hålla den intakt. Där vår styrka.”
Citera
2018-06-03, 00:40
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Dyrt är endast priset för oberoende.

Jag som lekmedborgare är rädd att man, som brukligt inom politiken, tar sitt ansvar inte genom att inte skapa ett problem, utan, efter att ha skapat problemet, ej heller åtgärda det men blankt ‘gå vidare’, ‘se framåt’ och över axeln beskriva det oönskade i positiva ordalag: att man som en efterkonstruktion dels väljer att betrakta nuläget (då man efter lång tids nedrustning, i medvetenhet om att det tar längre tid att bygga än riva, er- & kännande ett plötsligt behov av drastisk upprustning) som en dialektiskt naturlig pendelsvängning; dels vad gäller totalförsvaret är beredd att låta det gälla inte rikets gräns (med fasta installationer), men territorium (med mobila enheter).

Broilistikminister: “– Vägnätet, med adekvata rakor, är någon-annans-än-försvarsmakten ansvar, och släpper vi Fi över bron ligger det i hens intresse att hålla den intakt. Där vår styrka.”
Korrekt analys, är helt med dig.

Far min var i flygvapnet på draken/viggen-tiden. Även delvis ansvarig för "Jävlar! Jävlar, jävlar!"

Om du minns. Fanns en del barnsjukdomar i JAS-systemet
Citera
2018-06-03, 01:10
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Korrekt analys, är helt med dig.

Far min var i flygvapnet på draken/viggen-tiden. Även delvis ansvarig för "Jävlar! Jävlar, jävlar!"

Om du minns. Fanns en del barnsjukdomar i JAS-systemet
Tack till far din. “– Jävlar! Jävlar! Jävlar!” minns jag givetvis, och är övertygad om att utropet i en sådan situation då gällde något helt annat än den skulle göra i dag. Ex:vis var mitt omedelbara intryck 1:a gången jag såg kraschen på nyheterna att det kom av omsorg för piloten, då ju planet i det våldsamma snurrandet ändå höll ihop till synes rätt bra. I dag hade det väl gällt produktbilden.
Citera
2018-06-03, 01:16
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Tack till far din. “– Jävlar! Jävlar! Jävlar!” minns jag givetvis, och är övertygad om att utropet i en sådan situation då gällde något helt annat än den skulle göra i dag. Ex:vis var mitt omedelbara intryck 1:a gången jag såg kraschen på nyheterna att det kom av omsorg för piloten, då ju planet i det våldsamma snurrandet ändå höll ihop till synes rätt bra. I dag hade det väl gällt produktbilden.
Det var samma kille som sköt ut sig över långholmen. En bekant till far. Vet inte hur hans vidare karriär artade sig, hoppas det gick bättre framledes.
Citera
2018-06-03, 01:21
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Det var samma kille som sköt ut sig över långholmen. En bekant till far. Vet inte hur hans vidare karriär artade sig, hoppas det gick bättre framledes.
Ja, jag vet, och var i närheten under Vattenfestivalen. Helt typiskt svenskt att “ingen” skadades där, hade det skett i Bangladesh hade vi läst 200 döda i en notis. Piloten fick väl en flopp till har jag för mig.
Citera
2018-06-03, 01:27
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ja, jag vet, och var i närheten under Vattenfestivalen. Helt typiskt svenskt att “ingen” skadades där, hade det skett i Bangladesh hade vi läst 200 döda i en notis. Piloten fick väl en flopp till har jag för mig.
Jag minns att en person fick lindriga (bränn)skador vid nedslagsplatsen. Helt makalös tur vid ett haveri i storstadsmiljö!

Nu hör jag ljud från Ärna, men förmodligen endast en helikopter för att stävja buset nere på stan.

Försvar i nutid.
Citera
2018-06-03, 01:31
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Jag minns att en person fick lindriga (bränn)skador vid nedslagsplatsen. Helt makalös tur vid ett haveri i storstadsmiljö!

Nu hör jag ljud från Ärna, men förmodligen endast en helikopter för att stävja buset nere på stan.

Försvar i nutid.
Och planet damp ned på buken litet mjukt sådär, inte en nosdykning som minnesskulpturen – men pappersplanet är charmigt och vore annars svårkopplat.

Jojo. Godnatt.
Citera
2018-06-03, 11:33
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halfman
Det är ju värdelöst med hemförsäkring, det brinner ju inte. Ungefär lika klyftigt.
Den trista och bittra sanningen är att du inte vet ett skit vad du snackar om, och korkad nog att inte fatta hur djup din okunskap är. Du hade inte yttrat dig annars.
Ett land har alltid ett försvar. Antingen sitt eget eller någon annans. Jag vet vad jag föredrar.

Men det är en väldigt dyr maskin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in