2018-05-24, 11:50
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det fanns en Prof. Sven-Olof Ridder som var extremt skeptisk till JAS konfigration med bla instabiliteten.
Jag gissar att den jag talade med influerades av honom till en del.

Det finns olika typer av canard-konfigurationer. Gripen är inte av den instabila typen såsom många påstår, utan stabil dvs om canarden kopplas ur så flyger planet självstabilt. Dock reagerar den väldigt snabbt på de roderrörelser man gör med canarden.

Det var snarare den instabila typen av canard-konfigurqtion som Sven-Olof Ridder var kritisk till. En sådan konfiguration kräver hela tiden korrigeringar även vid ren planflykt.
Citera
2018-05-24, 16:55
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det finns olika typer av canard-konfigurationer. Gripen är inte av den instabila typen såsom många påstår, utan stabil dvs om canarden kopplas ur så flyger planet självstabilt. Dock reagerar den väldigt snabbt på de roderrörelser man gör med canarden.

Det var snarare den instabila typen av canard-konfigurqtion som Sven-Olof Ridder var kritisk till. En sådan konfiguration kräver hela tiden korrigeringar även vid ren planflykt.

D.v.s. Grumman X-29, F-16 VISTA och några ytterligare testflygplan.
Citera
2018-05-24, 17:41
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
D.v.s. Grumman X-29, F-16 VISTA och några ytterligare testflygplan.

En annan variant för att erhålla mycket goda svängprestanda är ju att använda den ryska metoden med vridbara motorutblås. (Vectorized thrust).

Skulle det vara någon nytta med att kombinera båda metoderna? Båda sätten både kostar och väger en del. Särskilt motorn blir nog tung, med motormetoden alltså.
Citera
2018-05-24, 21:17
Medlem
Citat:

Nu är det ju så att tyngdpunkten på Gripen ligger långt bakom lyftkraftcentrum precis
på det sätt som kännetecknar en instabil aerodynamisk konfiguration.
Alla rörelser blir snabbare och snävare och större i underljudsfart
på plus sidan hamnar även lägre luftmotstånd.

Om du skulle få fel på styrsystemet/canaderna kan man koppla ur servona och låta dessa flöja
och på så sätt ta dig hem.
Citera
2018-05-24, 21:30
Medlem
Citat:

Og dette er du sikker på?
Abstract:
For a modern aerodynamically unstable fighter, like the JAS 39 Gripen, the flight control system typically provides 45° phase margin. Therefore rate limiting control surfaces, which may cause large phase shifts, is an important issue. Software rate limiters are placed on the control servo commands in order to prevent the hydraulic servos from rate limiting. When a rate limiter is saturated, the phase shift drastically reduces the stability margins of the closed loop and increases the risk for pilot-induced oscillation (PIO). This paper describes a novel method for compensating the phase shift of a rate limiter. In contrast to earlier phase compensation methods, this method uses feedback instead of logic or feedforward. Open loop and closed loop properties of the method are discussed. The method gives a drastic improvement on stability margins and reduces PIO tendencies.

https://ieeexplore.ieee.org/document/7082737/

Og tilsvarende finnes beskrevet flere steder.
Citera
2018-05-25, 03:02
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Og dette er du sikker på?

Det stämmer, såvitt jag vet. Det är canardplanen som flyttar tryckcentrum framför tyngdpunkten och därmed blir planet instabilt.

Tar man bort canardplanen, dvs man flöjlar med dem, så finns de så att säga inte och därmed är planet stabilt.
Citera
2018-05-25, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Det stämmer, såvitt jag vet. Det är canardplanen som flyttar tryckcentrum framför tyngdpunkten och därmed blir planet instabilt.

Tar man bort canardplanen, dvs man flöjlar med dem, så finns de så att säga inte och därmed är planet stabilt.

Blir ganske imponert over hva du tror du vet når de som har forfattet rapporten jeg linker til alle tre var/er ansatt på Saab Mil. Aircraft, Linkoping.

Når de sier flyet er "unstable" så er den selvsagt det uansett om du tror du vet bedre.
Citera
2018-05-25, 19:21
Medlem
Här finns lite mer utförligt om Gripen och dess förändringsresa gentemot tidigare styrsystem

Länk
Citera
2018-05-26, 00:10
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Blir ganske imponert over hva du tror du vet når de som har forfattet rapporten jeg linker til alle tre var/er ansatt på Saab Mil. Aircraft, Linkoping.

Når de sier flyet er "unstable" så er den selvsagt det uansett om du tror du vet bedre.

Ja, jag tror att jag vet hur det ligger till. Jag kan dock ha fel, vilket jag också indikerade.

Det är liksom en sanning i svenska flygtekniska och reglertekniska sammanhang att Gripen är instabilt i tippled och i underljudsfart. Flöjlar man canardplanen så blir planet istället helt stabilt.

Det du länkade till behandlar inte detta alls. Istället handlar det om att tidsfördröjningar i systemet kan leda till att hela planet, inkl det aktiverade styrsystemet och piloten, börjar flyga som en undulat.

Edit:

Citat:
Det datoriserade fly-by-wire-styrsystemet gör att planet uppfattas som stabilt av piloten. Vid nödlägen kan man låta canarderna röra sig fritt med fartvinden, varpå lyftbidraget från dem försvinner, aerodynamiska centrum flyttas bakåt och planet blir stabilt.

Länken: https://sv.wikipedia.org/wiki/Saab_39_Gripen
Senast redigerad av Eerieye 2018-05-26 kl. 00:17.
Citera
2018-05-26, 13:53
Moderator
Psilosophers avatar
Det pågår en övning på Ärna flygfält (gamla F-16). Så en gripen-rote i luften norr om Uppsala i går eftermiddag, mäktig syn. De såg ut att ha roligt! 02:00 hörde jag hur de övade nattflyg, mycket trevligt. Vilket förmodligen inte alla tyckte Var nog trettio år sedan detta hände senast på detta sorgsna, övergivna flygfält.
Citera
2018-05-26, 23:52
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:

Man får separera de olika typerna av instabilitet. Vi har Gripen, Gripen med styrsystem samt Gripen med styrsystem och pilot. Tre scenarior alltså.

* Gripen med icke-flöjlande (aktiva) canarder är instabilt. (Men Gripen blir stabil om canarderna flöjlar).

* Styrsystemet gör genom ständiga korrigeringar Gripen stabilt även med aktiva canarder).

* Systemet Gripen, styrsystem och pilot kan bli instabilt om piloten är otränad och särskilt ifall det också finns fördröjningar mellan spakrörelser och roderutslag. Denna typ av instabilitet kallas PIO och yttrar sig som att planet flyger som en undulat och då kan få en anfallsvinkel som gör att motorn stannar vilket i sin tur kan ge en stall med åtföljande krasch. (Det var detta vi såg över Långholmen).
Citera
2018-06-02, 18:00
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Det pågår en övning på Ärna flygfält (gamla F-16). Så en gripen-rote i luften norr om Uppsala i går eftermiddag, mäktig syn. De såg ut att ha roligt! 02:00 hörde jag hur de övade nattflyg, mycket trevligt. Vilket förmodligen inte alla tyckte Var nog trettio år sedan detta hände senast på detta sorgsna, övergivna flygfält.
80-talets rotar viggar å drakar har min djupa saknad. I dag drog dock en grip i stilig ledning av en kull Sk 60 över Fredriksborgarna om Oxdjupet, VNV mot Uppsala. Just efter gök på Byviksfortet

http://www.imagebam.com/image/84cd33883728314
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in