2018-06-02, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av belyi
Celibatet är inte problemet. Traditionella katolska prästsällskap och seminarier växer varje år trots att de hålls tillbaka och stängs ner av modernistiska biskopar. Problemet är modernismen som kom med andra vatikankonciliet och lösningen är inte att ge efter den sekulära tidsandan, du kan se på den engelska kyrkan eller varför inte SvK för att se hur lyckat det var. Det som ger resultat är att lära barnen den sanna katolska tron, det är inte svårare än så men katoliker lärs ingenting av tron idag och självklart har de då inget intresse av att viga sitt liv åt tron!

Celibatet i sig är oerhört värdefullt, det tillåter prästen att viga sig helt åt sin uppgift, åt sin församling och åt Gud. En gift man tänker alltid på hur han ska försörja sin familj och hålla sin kvinna nöjd.
Nonsens. Finns fan inga italienare som vill leva i celibat idag. De importerar afrikaner och rumäner för att vara präster.

Det var en fördel historiskt, inte bara för att de inte skulle grunda dynastier utan att man valde präster utifrån skicklighet. Många unga som hade läshuvuden kunde göra karriär inom kyrkan.

Idag har dock detta ingen giltighet.
Citera
2018-06-03, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Nonsens. Finns fan inga italienare som vill leva i celibat idag. De importerar afrikaner och rumäner för att vara präster.

Det var en fördel historiskt, inte bara för att de inte skulle grunda dynastier utan att man valde präster utifrån skicklighet. Många unga som hade läshuvuden kunde göra karriär inom kyrkan.

Idag har dock detta ingen giltighet.

Inte alls nonsens, titta på statistiken innan andra vatikankonciliet och efter, det är helt uppenbart vad problemet är, du verkar inte alls insatt.

Som jag sa, de traditionella ordnarna är de som växer och det trots att de blir motarbetade av Rom. De progressiva seminarierna dör snabbt ut vilket är anledningen till att utländska prsäter måste importeras..
Citera
2018-06-03, 02:28
Medlem
svettigafettsvinets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Jag håller med ekerilar om att celibatets syfte var att prästerna inte skulle vara en grund för att skapa en familjedynasti. De visste för mycket om alla i samhället och de hade för mycket makt. Celibat var klokt förr.

Jämför gärna med prästfamiljer i Sverige där det gått i arv i flera generationer.

Jag tror världen hade varit bättre om alla dessa intelligenta människor under medeltiden hade fortplantat sig istället för att leva klosterliv och i celibat. Vi hade nog prästdynastier i Sverige under protestantismen och det funkade.
Citera
2018-06-03, 05:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Oj, det här var mycket dravel i ett och samma inlägg.

Nuvarande påven Franciscus besökte nyligen Lunds Domkyrka tillsammans med ledaren för de Lutherska kyrkornas världsråd Mounib Younan. De bad då tillsammans.

Syftet med denna gudstjänst var att Katoliker och Lutheraner skulle erkänna den skada de åsamkat varandra för att kunna försonas.

Under gudstjänsten tackade påven, samt medföljande kardinaler, biskopar och präster för reformationens förtjänster. "O Helige Ande: Hjälp oss att glädjas över reformationens förtjänster" (Översatt från spanska)bad påven. Han syftade på återupptäckten av Evangeliet och att människorna själva fått möjlighet att läsa vad som står i bibeln.

Den Lutherska församlingen svarade med att uttrycka sorg och ånger över reformationens negativa konsekvenser. "O nådige Gud. Vi sörjer att även goda handlingar i syfte att reformera och förnya ofta fick oavsiktliga och negativa föjder." bad Mounib Younan.

Därefter skrev man på en gemensam deklaration i fem punkter.

1. Att utgå från enhetens inte splittringens perspektiv och stärka det gemensamma.
2. Att låta sig ömsesidigt förändras genom de andras trosvittnesbörd.
3. Att förplikta sig att söka synlig enhet.
4. Att gemensamt återupptäcka kraften i Jesu Kristi Evangelium för vår tid.
5. Att gemensamt vittna om Guds nåd i förkunnelsen och i tjänster för världen.

Sammanfattningsvis kan man säga att det var olyckligt att Luther i sin reformiver ibland gick för långt, så att kyrkosplittringen uppstod, fast å andra sidan, hade man lyssnat på Luther så hade kyrkan aldrig behövt splittras. Hans kritik var ytterst befogad. Betänk att katolska kyrkan också genomgick en reformation (motreformationen), där kyrkan rättade till de flesta av de missförhållanden Luther påpekat.
.
Angående var Luther är nu, utgår jag för min del från att han i detta nu är död och ska återuppväckas först på den yttersta dagen. Då kommer han liksom vi andra att uppväckas för att ställas till svars för vara handlingar inför Gud. Får han förlåtelse för sina synder kommer han att få evigt liv.
Ja 1965, lite sent kanske? Motreformationen handlade om att konvertera ickekatoliker gärna med tvång och hot.
Citera
2018-06-03, 07:40
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
Ja 1965, lite sent kanske? Motreformationen handlade om att konvertera ickekatoliker gärna med tvång och hot.

Jag syftar på kyrkomötet i Trident (Trento) 1545-63. Här insåg de katolska ledarna allvaret och genomförde viktiga förändringar av kyrkoordningen.

Hade dessa reformer införts 50 år tidigare , hade reformationen knappast inträffat.
Senast redigerad av ekerilar 2018-06-03 kl. 08:10.
Citera
2018-06-03, 08:44
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Celibatet är inte problemet. Traditionella katolska prästsällskap och seminarier växer varje år trots att de hålls tillbaka och stängs ner av modernistiska biskopar. Problemet är modernismen som kom med andra vatikankonciliet och lösningen är inte att ge efter den sekulära tidsandan, du kan se på den engelska kyrkan eller varför inte SvK för att se hur lyckat det var. Det som ger resultat är att lära barnen den sanna katolska tron, det är inte svårare än så men katoliker lärs ingenting av tron idag och självklart har de då inget intresse av att viga sitt liv åt tron!

Celibatet i sig är oerhört värdefullt, det tillåter prästen att viga sig helt åt sin uppgift, åt sin församling och åt Gud. En gift man tänker alltid på hur han ska försörja sin familj och hålla sin kvinna nöjd.

Nja. Hur många sedesvakantister finns det i världen idag?

I Sverige finns idag knappt 120 000 katoliker. Av dessa räknas ungefär ett dussintal var sedesvakantister exempelvis FSSPX. Detta innebär en ratio på en av 10 000. Hur ser det ut i resten av världen?
Spanien, ett katolskt land med 46 miljoner invånare. Det årliga prästbehovet anses f n. vara 9000/år. I nuläget utbildas bara 1000 präster per år. Detta har kommit att bli en tidsinställd bomb.

Av Spaniens präster är idag 16% över 70 år. Endast 3% är under 30. Prästbristen gör att prästerna är för få, så att de präster som faktiskt finns tvingas jobba mer som kyrkliga administratörer än själasörjare. Ändå är Spanien ett i sammanhanget sekulariserat land.

Skulle FSSPX tillsätta de vakanta prästtjänsterna skulle visserligen prästbristen minska då detta sannolikht skulle få miljontals spanjorer, som redan är trötta på kyrkan tllföljd av att man satt i Francos knä, pedofilskandaler, ovilja att dra tillbaka även uppenbarligen felaktiga tjänstetillsättningar, vägran att släppa sargen i moralfrågor m m. skulle bli droppen som fick bägaren att rinna över och leda till massflykt från kyrkan.

Antalet kyrkobesökare skulle bli så få att man förmodligen skulle kunna använda Bajamajor som kapell.
Citera
2018-06-03, 11:58
Medlem
Citat:
Jag syftar på kyrkomötet i Trident (Trento) 1545-63. Här insåg de katolska ledarna allvaret och genomförde viktiga förändringar av kyrkoordningen.

Hade dessa reformer införts 50 år tidigare , hade reformationen knappast inträffat.
Jo du de kom överens om att fördöma protestantismen, de förbannade de som förkastade apokryferna, de förbannade alla som kritiserade avlatsbreven och de tyckte celibat var en bra ide. Ohh vilka
"förbättringar".
Citera
2018-06-03, 14:20
Medlem
Citat:
Nja. Hur många sedesvakantister finns det i världen idag?

I Sverige finns idag knappt 120 000 katoliker. Av dessa räknas ungefär ett dussintal var sedesvakantister exempelvis FSSPX. Detta innebär en ratio på en av 10 000. Hur ser det ut i resten av världen?
Spanien, ett katolskt land med 46 miljoner invånare. Det årliga prästbehovet anses f n. vara 9000/år. I nuläget utbildas bara 1000 präster per år. Detta har kommit att bli en tidsinställd bomb.

Av Spaniens präster är idag 16% över 70 år. Endast 3% är under 30. Prästbristen gör att prästerna är för få, så att de präster som faktiskt finns tvingas jobba mer som kyrkliga administratörer än själasörjare. Ändå är Spanien ett i sammanhanget sekulariserat land.

Skulle FSSPX tillsätta de vakanta prästtjänsterna skulle visserligen prästbristen minska då detta sannolikht skulle få miljontals spanjorer, som redan är trötta på kyrkan tllföljd av att man satt i Francos knä, pedofilskandaler, ovilja att dra tillbaka även uppenbarligen felaktiga tjänstetillsättningar, vägran att släppa sargen i moralfrågor m m. skulle bli droppen som fick bägaren att rinna över och leda till massflykt från kyrkan.

Antalet kyrkobesökare skulle bli så få att man förmodligen skulle kunna använda Bajamajor som kapell.

Traditionella katoliker (vilka inte alla är sedevakantister) är fortfarande en väldigt liten del av hela Kyrkan men de är den delen av Kyrkan som växer. Självklart kan inte de traditionella ordnarna (vilket inte bara är SSPX) täcka prästbehovet i hela Kyrkan som det ser ut idag.

Det jag försöker visa är att det inte är celibatet i sig som är källan till det låga antalet präster utan det är modernismen, det finns helt enkelt ingen god anledning att viga sitt liv åt en tro som inte står för någonting.

SSPX har en oklar status i kyrkan så jag talar hellre om traditionella präster och prästsällskap som är fullt godkända av Rom. Jag ser inte alls hur det skulle leda till en massflykt från Kyrkan om de tog över de spanska församlingarna och började fira den gamla mässan, en katolik som överger sin kyrka på grund av det har nog ingen tro från första början, kanske de som ser katolska kyrkan som en social klubb för att dricka kaffe och där alla är politisk korrekta och toleranta.. Tror du på allvar att folk kommer tillbaka till kyrkan om man "släpper sargen i moraliska frågor"? Har anglikanernas medlemstal exploderat efter de blivit liberala och moderna?..
Citera
2018-06-03, 19:04
Medlem
Citat:
Inte alls nonsens, titta på statistiken innan andra vatikankonciliet och efter, det är helt uppenbart vad problemet är, du verkar inte alls insatt.

Som jag sa, de traditionella ordnarna är de som växer och det trots att de blir motarbetade av Rom. De progressiva seminarierna dör snabbt ut vilket är anledningen till att utländska prsäter måste importeras..

Det finns en historia om två rivaliserande katolska församlingar i Belgien där det slutade med att liberala kyrkan blev tom och kyrkan som körde på latin, trot att ingen förstod vad som sades, var poppis.

Citat:
Ursprungligen postat av svettigafettsvinet
Jag tror världen hade varit bättre om alla dessa intelligenta människor under medeltiden hade fortplantat sig istället för att leva klosterliv och i celibat. Vi hade nog prästdynastier i Sverige under protestantismen och det funkade.

Så vad är Luthers bedrift? Ha löst prästbristen? Nej, för även i Sverige är hans kyrka i farozonen.

Prästdynastier.. humm. Undrar hur dessa lutheritprästers kärlekshistorier ser ut. Tror det finns en amerikansk film om en luthersk prästs dejtande. http://www.allocine.fr/film/fichefilm_gen_cfilm=47210.html
Citera
2018-06-03, 19:31
Medlem
Citat:

Jag bor i Italien och kan konstatera att prästen i vår lilla by är från Afrika. En väldigt populär präst som har anammat alla lokala traditioner.

Men jag snackar alltså om präster. Inte om munkar eller nunnor som har en annan roll där jag kan förstå celibat på ett annat vis.
Citera
2018-06-03, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svettigafettsvinet
Det är möjligt, men nu fanns inte de förutsättningarna.

Vad väldigt många missar är hur viktig kyrkan var som kunskapscentrum. Universitet kommer från kyrkan. västerländsk vetenskap har sin grund i kyrkan.
Citera
2018-06-04, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Det finns en historia om två rivaliserande katolska församlingar i Belgien där det slutade med att liberala kyrkan blev tom och kyrkan som körde på latin, trot att ingen förstod vad som sades, var poppis.

Det förvånar mig inte alls
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in