2018-06-02, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LilyhAmmer
Att ha rätt och få rätt är två helt olika saker. Att misshandelsanmälan lades ner kan också bero på att bevisningen inte höll. Eller gick det till domstol, och domstolen konstaterade att våldet hon utsattes för inte var tillräckligt för att uppfylla rekvisiten för misshandel? För det är två helt olika saker.

Under förhöret gällande misshandel nekade SD till behov av advokat. Är han dumdristig eller var han så pass säker på att det inte fanns något att utreda? Ord har stått mot ord i det ärendet, trots att LW bifogat åtta sidor med foton av sina skador. Slutligen anser åklagaren att SD hade en viss rätt att avhysa LW från sitt fordon. Detta är vad vi vet via media. Mer vet vi inte. Så det blir fel att säga ATT han misshandlade LW. Det vet vi ingenting om.
Citera
2018-06-02, 22:56
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ok, då vet jag.

Jag tänker som såhär, häktningsgrunden består ju inte bara i en tidigare misshandelsanmälan. SD måste ju sakna alibi till att börja med. Annars hade han ju blivit avförd från utredningen direkt. Eller hur?

Jag hoppas de har mer. Är ju bäst att detta klaras upp så snart som möjligt för familjerna. Men angående avsaknad av alibi kan jag tycka det är normalt om SD är ensam hemma och sover kl 23.30. Det var en vardag om jag inte minns fel.
Citera
2018-06-02, 23:02
Medlem
Citat:
Att ha rätt och få rätt är två helt olika saker. Att misshandelsanmälan lades ner kan också bero på att bevisningen inte höll. Eller gick det till domstol, och domstolen konstaterade att våldet hon utsattes för inte var tillräckligt för att uppfylla rekvisiten för misshandel? För det är två helt olika saker.

Ja. Nej, det gick inte till domstol.
Citera
2018-06-02, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jo, det var därför jag sa moderna tvättmedel. Jag har mycket svårt att tänka mig att något DNA - annat än från spermier, som kräver reducerande miljö för att lösas upp av detergenter - skulle bli kvar på kläder tvättade med tvättmedel med proteindenaturerande detergenter - DNA är i sig självt eminent vattenlösligt, och sitter kvar på klädesplagg efter tvätt bara ihop i komplex med proteiner - om inte klädesfibern råkar binda DNA- som nitrocellullosa gör, eller, möjligen om kläderna är nedblodade med mycket stora mängder blod. Och innehåller tvättmedlet klorblekande komponenter, som natriumhypoklorit, är det definitivt kört att få analyserbart DNA. Sen har vi ju problemet med att en tvätt vanligen eliminerar själva besudlingen, så att kriminalteknikerna inte vet varifrån de ska ta provet.

Jag har hittat Houstons uppsats och laddat ner den, men har lite annat att göra just nu, så jag har inte hunnit titta på den än.

Genomiskt DNA blir sig aldrig likt efter att det har blivit så varmt att de båda strängarna smälter från varandra - de komplementära strängarna har ingen chans att hitta igen varandra igen, och detta leder till en massa enkelsträngat DNA som bryts ner mycket lättare. Men enkelsträngat, nedbrutet DNA går fortfarande att analysera med PCR.
OK, jag trodde att baserna lätt skulle reagera till höger och vänster efter uppdelningen. Jag hade fel.

Tack för att du ställde allt tillrätta!
Citera
2018-06-02, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filttoffla
Då blir DNA:t enkelsträngat men är fortfarande detekterbart.
Ja. Jag hade fel. Tack för tillrättaläggandet.
Citera
2018-06-02, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag hoppas de har mer. Är ju bäst att detta klaras upp så snart som möjligt för familjerna. Men angående avsaknad av alibi kan jag tycka det är normalt om SD är ensam hemma och sover kl 23.30. Det var en vardag om jag inte minns fel.

Hur sannolikt är det att LW abryter presentinslagningen mitt i helt hastigt och bara går ut utan att stänga dörren med två sovande barn hemma? Tycker du?
Citera
2018-06-02, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Du har helt rätt, hon umgicks mycket med män men la definitivt inte ut sig, hon uppträdde med integritet.
Ja affären mellan LW och SD kan bekräftas, likaså att HD alldeles nyligen förbjudit SD att ha någon som helst kontakt med LW då SD-HD skulle försöka lappa ihop äktenskapet.

LW hade sedan tidigare förbjudit SD att kontakta henne.

Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Det var inget officellt kontaktförbud vad jag vet utan endast blockering på sociala medier, LW hade tydligt sagt åt SD att inte kontakta henne på något vis

Enligt Sh.Holmes, som verkar känna flera inblandade väl, så var det
LW som blockerade SD på sociala medier och inte tvärtom, som Rosamund,
se inlägg nedan, skriver.

LW hade förbjudit SD att kontakta henne på något vis.
Men du verkar ha helt andra uppgifter eller åsikter, Rosamund?

Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det var LW som ville mer. Polisen kom bl a fram till att hon vägrade lämna bilen och därför hade SD rätt att nyttja ett våld för att få ut henne ur den. LW fortsatte lägga upp bilder på dem tillsammans på sociala medier och det var SD som avbröt kontakten och blockerade, enligt inlägg av deras bekanta i denna tråd samt bilder och inlägg i deras Facebook i o.s.v. Källa för att polisen kom fram till att SD tvingade henne ur bilen var i flera tidningar också.
Sedan undrar jag fortfarande om beholderx (eller vad hans nick nu var som LW skulle till Norge tillsammans med) har fru/sambo/flickvän? Kvinnor kan bli väldigt arga när de får reda på att deras män har en älskarinna.
Citera
2018-06-02, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Under förhöret gällande misshandel nekade SD till behov av advokat. Är han dumdristig eller var han så pass säker på att det inte fanns något att utreda? Ord har stått mot ord i det ärendet, trots att LW bifogat åtta sidor med foton av sina skador. Slutligen anser åklagaren att SD hade en viss rätt att avhysa LW från sitt fordon. Detta är vad vi vet via media. Mer vet vi inte. Så det blir fel att säga ATT han misshandlade LW. Det vet vi ingenting om.

Det kan vara narcissisten i honom som tycker han är oövervinnerlig.

Det kan ändå ha handlat om att tillräcklig bevisning saknades. Och att han ljugit. Åklagaren har inte sagt att våldet LW utsattes för inte var misshandel... men jag tycker diskussionen börjar bli överdriven i den här frågan. Det vi vet är att han anmäldes för misshandel gentemot BO och det är vad tråden har handlat om.
Citera
2018-06-02, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
https://www.expressen.se/nyheter/misstankte-mordarens-hemliga-forsvarsstrategi/

Vilken fjant. Varför har han inte berättat det här direkt så han slipper sitta häktad?
Det här tror jag inte ett skit på.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Nu blir väl 6 dB en halvering av halveringen om 3dB är en halvering. Det borde ju vara en reflekterande vägg eftersom ljudet hörs 100 meter därifrån.

Såg nu på kartan att på andra sidan har man inte bullerplank men två rader med buskar/träd.

Kan ingen åka dit och göra en skriktest.

Otroligt onödigt att göra ett skriktest.

Alla med någorlunda tankeförmåga fattar väl att halva bostadsområdet skulle höra dessa "dödsskrik" under 5 minuter om de förekommit.
Vi har i så fall massor av vittnesuppgifter till detta.

Dessutom är en stor del av bostadsområdet direkt öppet UTAN bullerplank ifrån fyndplatsen sett då planket slutar ca 10 meter ifrån fyndplatsen.

Som sagt, detta har med all sannolikhet INTE med brottet att göra. Precis lika lite som de blodiga kläderna som påstått hittats.
Citera
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Hur sannolikt är det att LW abryter presentinslagningen mitt i helt hastigt och bara går ut utan att stänga dörren med två sovande barn hemma? Tycker du?

Jag har redan påpekat att jag tvivlar på att hon ens skulle öppnat dörren för SD den tiden på dygnet än mindre gått ut med honom till hans bil för att prata. Finns det sanning i hennes ord att han misshandlat henne, vilket jag tror, är det osannolikt att hon skulle avbryta allt för hans skull.
Citera
2018-06-02, 23:17
Medlem
En genomsnittlig tid för analyssvar från NFC ligger mellan 40-50 dagar och ibland längre beroende på komplexitet.
Det är inte heller ovanligt att man genomför flera olika tester av samma fynd/spår beroende på analyssvaret.
Antalet fynd och spår som säkras från en brottsplats varierar beroende på dess storlek, desto större brottsplats desto fler fynd som säkras, det kan handla om tusentals fynd som skickas in för olika typer av analyser, de flesta till NFC men även utomlands i vissa fall. Svarstiden för utlandsärenden är naturligtvis längre.

Det är vanligt att majoriteten av de fynd/spår blir ofullständiga där ett resultat inte kan påvisas.

Även om man ser att rättstekniker och poliser samlar in bevisning i papperspåsar e.d. så har det egentligen ingen betydelse för skuldfrågan eftersom man i princip alltid hittar något att säkra i den MT eller i BO bostad, bil, brottsplats eller arbetsplats etc.

Att hålla avspärrningar i en MT eller BO bostad under en längre tid är vanligt då man ofta behöver återkomma dit för att eventuellt kolla upp nya fynd eller göra fler tester på plats. Det samma kan gälla brottsplatser. Det vore synd om dessa avgörande platser blir kontaminerade innan man samlat in allt man kan tänkas behöva i utredningen.

Edit; Ingenting av ovan har någonting med skuldfrågan att göra, det pekar inte heller mot något. Det enda vi med detta vet är att; man säkrat spår i utredningen. Huruvida dessa sedermera har relevans i skuldfrågan vet vi inte förrän FUP blir offentlig eller FU går ut med något i media
Senast redigerad av KSP 2018-06-02 kl. 23:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in