2018-06-02, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Det var just det hon inte gjorde. Hon bröt inte kontakten.
Inte om vi ska tro det som hon själv publicerat via sina geocahceloggar.

Två månader EFTER misshandeln verkar det som om SD får reda på att han är anmäld. För då tas in in för förhör hos polisen i Örebro. Första september lägger åklagare ner ärendet med hänvisning till at than hade viss rätt att avvisa henne från bilen.

Efter mars verkar SD noga med att inte publicera bilder på LW. Förmodligen för att han vet att det kan tolkas som stalking, ofredande eller annat. Han har uppenbarligen lyssnat på polisen.
LW publicerar dock bilder på SD. Förmodligen för att visa någon (HD? Polisen? Världen?) att SD hänger där hon är. Hon skriver dock trevligt och inget nedlåtande om SD.

Vi vet inte bakomliggande orsaker och kan enbart tolka i efterhand.

Var det inte i oktober målet togs upp?

Den kommunikationen var väl enbart på geo-cachen?
Citera
2018-06-02, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Med risk för att jag blir djävulens advokat nu. Men SD har inte, enligt svensk lag, misshandlat LW.
Att hålla fast ch gnugga knytnäven mot hennes huvud är en misshadel.
Citera
2018-06-02, 21:01
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Eftersom polisen som sett anmälan och SMS/MMS sade han att en velat mer än den andra. Jag tolkade det som att det var SD eftersom det var LW som anmälde SD.

Utgår från att LW i samband med misshandeln bröt all kontakt via sociala medier och använde sig av skyddat nummer.

Fast det verkar hon inte ha gjort, hon fortsätter ju att flänga runt och fotografera sig med honom någon tid efter anmälan. Det är väl först i mars 2017 de inte är vänner på Facebook längre? Och då är det ju inte bara SD som blir "defriended" utan även JG. Men vem som avmarkerar vem är oklart.

Jag tror det eventuellt kan vara så att LW har någon naiv förhoppning om att förbättra SD om han ännu hade kvar samma jargong som i dykbloggen. Medan SD i sin tur kan blivit irriterad om han uppfattat det och triggat honom ännu mer
Varje gång hon smsar att hon vill prata om något, eller reda ut något så svarar han med att be henne messa foto på hennes bröst eller liknande.
Svårt att gå vidare med ofredande i en helt privat person om de kränkande tilltalen enbart kommer som en respons på en kvinnas frivilliga kontakt
Citera
2018-06-02, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Ja, det såg jag också att hon hade sparat SMS/MMS konversationer. Men när åklagaren lade ned misshandelsfallet med hänvisning till att ordstår mot ord och att man äger rätt attmed visst fysiskt tvång avvisa någon från sin bil så framstår det inte helt entydigt som att det är SD som "tjötat" på LW.
Skulle det finnas SMS med hot om våld etc i konversationer som entydigt kommer från honom så är det knappast att "ord står mot ord". Så antagligen har väl SD vare sig "bombarderat" LW med SMS och det han har skickat var kanske inte att anse som direkta hot.

Om SD har den personligheten som vi i tråden tror att han har så är han sjukt manipulativ och har därmed utan tvekan ljugit polisen rakt i ansiktet. Och han framstår säkert som en trevlig och förtroendeingivande ”schysst” kille som vinklar det som att han ju faktiskt är gift, det är ju LW som springer efter honom. Han kanske t o m hävdade att hon stalkade honom?

Så att han lyckas dupera åklagaren i det läget (för i misshandelsfallet fanns endast bilderna på skadorna med som bevisning) är jag inte ett dugg förvånad över.

Ofredande-anmälan lades ju ner då LW inte (vågade?) fullfölja. SMS:en som tillhörde den anmälan ingick nog inte i bevisningen gällande misshandelsmålet.
Citera
2018-06-02, 21:02
Medlem
Citat:

Avskrivningsbeslutet kom väl i oktober?
Citera
2018-06-02, 21:02
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Eftersom polisen som sett anmälan och SMS/MMS sade han att en velat mer än den andra. Jag tolkade det som att det var SD eftersom det var LW som anmälde SD.

Utgår från att LW i samband med misshandeln bröt all kontakt via sociala medier och använde sig av skyddat nummer.

Det var LW som ville mer. Polisen kom bl a fram till att hon vägrade lämna bilen och därför hade SD rätt att nyttja ett våld för att få ut henne ur den. LW fortsatte lägga upp bilder på dem tillsammans på sociala medier och det var SD som avbröt kontakten och blockerade, enligt inlägg av deras bekanta i denna tråd samt bilder och inlägg i deras Facebook i o.s.v. Källa för att polisen kom fram till att SD tvingade henne ur bilen var i flera tidningar också.
Sedan undrar jag fortfarande om beholderx (eller vad hans nick nu var som LW skulle till Norge tillsammans med) har fru/sambo/flickvän? Kvinnor kan bli väldigt arga när de får reda på att deras män har en älskarinna.
Citera
2018-06-02, 21:03
Medlem
Citat:

Enligt media sker anmälan natten den 9 januari. Alltså natten mot hennes födelsedag. Hon har barnen hemma enligt egna uppdateringar på sociala medier.

SD kallas på förhör "några månader senare". JAG tolkar det som mars eftersom han och JG unfriendar LW på FB i den vevan.

Enligt media lägger åklagare ner målet den första september samma år. Alltså åtta månader efter incidenten.
Citera
2018-06-02, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greyhoundbus

Du får tycka det.
Svenska rättsväsendet håller inte med dig. Tvärtom gör man tillägget att SD hade visst fog för att "ta i" för att få ut LW ur sin bil.
Citera
2018-06-02, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Avskrivningsbeslutet kom väl i oktober?

Så kan det varit. Kommer bara ihåg oktober med den anmälan så du har troligen rätt.
Citera
2018-06-02, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greyhoundbus

Om det är det han har gjort. Åklagaren kunde inte bevisa det och uttalar i avskrivningsbeslutet att man har rätt att använda visst fysiskt tvång för att avvisa en person från ens egna bil.
Någonstans verkar åklagaren ha en ide om att det kan vara LW som är mer efter än lämpligt. En sådan uppfattning kan ju åklagaren ha fått från de SMS/MMS som LW själv har lämnat, om det framgår att det alltsom oftast är hon som tar en kontakt som antingen ignoreras eller direkt avvisas.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-06-02 kl. 21:08.
Citera
2018-06-02, 21:06
Medlem
zippzons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filttoffla
JG tror jag inte en sekund på. Det kan däremot finnas andra frustrerade personer som till skillnad från denne haft en sexuell relation med BO eller åtminstone ett sådant intresse.

Ok inget du vill utveckla närmare ?
Citera
2018-06-02, 21:07
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MistressAdelharde
Efterrätt att ha googlat runt lite så börjar jag faktiskt tro att det eventuellt skulle kunna gå beroende på hur plagget är tvättat och vilket material det är av. Hittade bla en msteruppsats skriven av en Erin Houston där hon testat olika tvättmedel/metoders påverkan på möjligheten att extrahera tillräcklig mängd DNA från textiler. Har dock bara skummar igenom den.
Jo, det var därför jag sa moderna tvättmedel. Jag har mycket svårt att tänka mig att något DNA - annat än från spermier, som kräver reducerande miljö för att lösas upp av detergenter - skulle bli kvar på kläder tvättade med tvättmedel med proteindenaturerande detergenter - DNA är i sig självt eminent vattenlösligt, och sitter kvar på klädesplagg efter tvätt bara ihop i komplex med proteiner - om inte klädesfibern råkar binda DNA- som nitrocellullosa gör, eller, möjligen om kläderna är nedblodade med mycket stora mängder blod. Och innehåller tvättmedlet klorblekande komponenter, som natriumhypoklorit, är det definitivt kört att få analyserbart DNA. Sen har vi ju problemet med att en tvätt vanligen eliminerar själva besudlingen, så att kriminalteknikerna inte vet varifrån de ska ta provet.

Jag har hittat Houstons uppsats och laddat ner den, men har lite annat att göra just nu, så jag har inte hunnit titta på den än.

Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
En annan faktor är naturligtvis även temperaturen på tvättvattnet. Jag tror inte DNA kan påvisas efter att ha tvättats i 80 grader. (Knappast inte ens efter en tvätt i 60 grader.)
Genomiskt DNA blir sig aldrig likt efter att det har blivit så varmt att de båda strängarna smälter från varandra - de komplementära strängarna har ingen chans att hitta igen varandra igen, och detta leder till en massa enkelsträngat DNA som bryts ner mycket lättare. Men enkelsträngat, nedbrutet DNA går fortfarande att analysera med PCR.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in