Citat:
Ursprungligen postat av
MistressAdelharde
Efterrätt att ha googlat runt lite så börjar jag faktiskt tro att det eventuellt skulle kunna gå beroende på hur plagget är tvättat och vilket material det är av. Hittade bla en msteruppsats skriven av en Erin Houston där hon testat olika tvättmedel/metoders påverkan på möjligheten att extrahera tillräcklig mängd DNA från textiler. Har dock bara skummar igenom den.
Jo, det var därför jag sa
moderna tvättmedel. Jag har mycket svårt att tänka mig att något DNA - annat än från spermier, som kräver reducerande miljö för att lösas upp av detergenter - skulle bli kvar på kläder tvättade med tvättmedel med proteindenaturerande detergenter - DNA är i sig självt eminent vattenlösligt, och sitter kvar på klädesplagg efter tvätt bara ihop i komplex med proteiner - om inte klädesfibern råkar binda DNA- som nitrocellullosa gör, eller, möjligen om kläderna är nedblodade med mycket stora mängder blod. Och innehåller tvättmedlet klorblekande komponenter, som natriumhypoklorit, är det definitivt kört att få analyserbart DNA. Sen har vi ju problemet med att en tvätt vanligen eliminerar själva besudlingen, så att kriminalteknikerna inte vet varifrån de ska ta provet.
Jag har hittat Houstons uppsats och laddat ner den, men har lite annat att göra just nu, så jag har inte hunnit titta på den än.
Citat:
Ursprungligen postat av
NurseRatched
En annan faktor är naturligtvis även temperaturen på tvättvattnet. Jag tror inte DNA kan påvisas efter att ha tvättats i 80 grader. (Knappast inte ens efter en tvätt i 60 grader.)
Genomiskt DNA blir sig aldrig likt efter att det har blivit så varmt att de båda strängarna smälter från varandra - de komplementära strängarna har ingen chans att hitta igen varandra igen, och detta leder till en massa enkelsträngat DNA som bryts ner mycket lättare. Men enkelsträngat, nedbrutet DNA går fortfarande att analysera med PCR.