Citat:
Ursprungligen postat av
Memestar
Ja, det är korrekt. Jag känner inte till någon israel (förutom möjligtvis de självmordsbenägna) som vill tillåta en framtida palestinsk stat skaffa militära vapen på Västbanken.
Så ingen tvåstatslösning alltså. "Alla länder har en militär, sin egen eller någon annans". Tittar man på det finstilta i tidigare förslag brukar det finnas en massa andra villkor också.
Citat:
Såsom de flesta byggnader tillkommer; folk konstruerar dem på tidigare oanvänd mark. Bara för att marken är ockuperad betyder det inte att den används av någon.
Ja, lev du i sådana illusioner. Resonemanget känns igen från när européer koloniserade Amerika och andra kontinenter. Hur skulle du reagera om palestinier började flytta in och bosätta sig på "oanvänd" mark i Israel. (Mark som ofta var "oanvänd" för att militär först drivit bort folk därifrån)
Citat:
Fel igen, Egypten förklarade krig mot Israel 1948 och skrev inte på fredsavtal förrän 1979.
Så kan du ju hävda även om man vanligen ser sexdagarskriget som en separat konflikt, men i så fall kontrar jag med att de sionistiska invandrarnas ensidiga utropande av en stat på mark de inte ägde var att se som en krigsförklaring. Om någon landsteg med militär i Israel och utropade en stat på delar av territoriet är jag på att ni skulle se det som en krigshandling.