Citat:
Ursprungligen postat av
Regulus
1. Att man vill beröva vissa svenska medborgare tillgång till välfärden, baserat på hur väl de integrerats eller assimilerats i Sverige. För mig är medborgarskap något som gör dig till fullvärdig medlem av den svenska folkgemenskapen, och då kan man inte i efterhand förse det med allehanda inskränkningar och undantag. Om vi tidigare har varit väl generösa med att bevilja medborgarskap får vi leva med konsekvenserna av det.
Nej, svenskt medborgarskap gör dig inte till fullvärdig medlem av den svenska folkgemenskapen. Svenska värderingar och Svensk kultur är vad som gör svenskarnas gemenskap, och svenskarna är vad som gör Sverige. Ett Sverige utan svenskar är inte längre Sverige. Svenskarna är Sverige, inte landytan vi bor på. Det är folket som är svenskarna. Landytan är bara ett stycke mark.
Det som gör Sverige är vår kultur och våra värderingar, väljer man att inte assimileras. Det vill säga, man väljer att inte vilja bli svensk, utan kanske vill behålla sin hederskultur, eller fortsätta sitt jihadkrig mot svenskarna varför ska man då ta del av Sveriges välfärd? Man har för det första inget här att göra. Del av den svenska gemenskapen kan man inte va om man är tillämpar islamistisk hederskultur, tyvärr. Om människor inte assimileras efter svenska värderingar och kultur så dör Sverige så småningom ut. Här finns ju ingen anledning att relativisera eller skönmåla.
Sverige är våra värderingar och vår kultur.
Citat:
Ursprungligen postat av
Regulus
2. Att man vill behandla olika svenska medborgare olika beroende på hur länge de varit svenska medborgare. Jag tänker främst på AfS förslag att man måste ha varit svensk medborgare i 18 år för att kunna ta hit nära anhöriga. Tanken bakom detta är förstås att omöjliggöra anhöriginvandring för dem som inte är födda i Sverige. Även på den här punkten anser jag att det är orimligt att behandla olika svenska medborgare olika.
Jag tycker det är rimligt att man bör vänta ungefär 18 år för att förvissa sig om att människor blivit hemmastadda, lärt sig språket, fått ett jobb och tillägnat sig svenska värderingar. Alltså att de assimilerats in i den svenska gemenskapen och inte lever efter vitt skilda värderingar och livsmönster.