Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-02, 11:27
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Med brunfärgade menar jag rasistiskt färgad högerextremism. Folk som har rasbiologiska teorier om vilka som ska räknas som svenskar och vill ge dessa rättigheter som andra medborgare inte har. Den här gruppen inkluderar inte bara nazister. En del libertarianer och högeranarkister (inte alla!) har också rasistiska funderingar idag. Alltså folk som till skillnad från nassarna vill ha en liten stat utan välfärd.

Rasism och rasistskt färgad högextremism är alltså för dig vad exakt?
För det är svårt att hänga med i vad exakt rasism betyder just nu, då skiljelinjen
ändras konstant.

Vilka rättigheter vill inte AFS ge andra etniciteter?

Erkänner du att det finns raser och då talar jag inte nasismen kategorisering av högre och lägre stående raser.
Utan det faktum att etniciteter existerar.
Något som hela forskarkåren erkänner.

Drssutom vill jag veta vilket Sverige vill Regulus ha? Vilket parti röstar/representerar du?
För du kan inte komma med kritik konstant och spamma sönder denna tråd utan alternativ.
Det blir ingen diskussion då.
Senast redigerad av GlennvonGoteborg 2018-06-02 kl. 11:43.
Citera
2018-06-02, 11:39
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Endevil
För er judar är det så klart viktigt att AfS struntar i ”Overton’s fönster”. Men det syns mig som om AfS lärt sig av Trump och vänsterns framgångar under efterkrigstiden. För AfS finns inget att vinna på att ”markera åt höger”.

Jag är inte jude. AfS kommer att utmålas som rasister och kryptonassar av sina motståndare. Det är möjligt att de i tråden som hoppas att det är det har rätt. Men om de inte är rasister har de allt att vinna på att klargöra det.

Citat:
Ursprungligen postat av Endevil
Och etniska svenskar är definitivt inte betjänta av det.

Som etnisk svensk håller jag inte med om det.
Citera
2018-06-02, 11:48
Bannlyst
Citat:
Problemet är inte att "erkänna" svenskarna som etnisk grupp. Att vi svenskar finns förnekar bara extrema globalister. Problemet är om man försöker definiera svenskar i rasbiologiska termer, och dessutom anser att den gruppen ska ha rättigheter som andra medborgare inte har. Då är det inte demokrati utan rasism man ägnar sig åt.
Jamen det får du ju ta upp med de verkliga rasisterna, sossarna, miljöpartiet, centern och moderaterna som kräver att invandrare och minoriteter ska ha speciella rättigheter som inte inkluderar Svenskarna. Det är dom du ska skälla på om du är "antirasist". Hets mot folkgrupp inkluderar ju inte svenskar, och inte heller får svenskar gå före i bostadskön eller tandvård för 50 kr.

och med extrema globalister menar du alltså V, S, MP, C, L, KD, M och SD.. Har jag förstått det rätt?
Senast redigerad av jeanclaudevandamme 2018-06-02 kl. 11:53.
Citera
2018-06-02, 12:01
Medlem
Endevils avatar
Citat:
Jag är inte jude. AfS kommer att utmålas som rasister och kryptonassar av sina motståndare. Det är möjligt att de i tråden som hoppas att det är det har rätt. Men om de inte är rasister har de allt att vinna på att klargöra det.

Som etnisk svensk håller jag inte med om det.

Så klart du inte är. Det är ni så gott som aldrig. Har du också rötter i Sverige sedan 1500-talet? För det verkar vara ett stående inslag i hasbara-manualen.

Overton’s fönster som sagt. Det är en ytterst framgångsrik taktik. Men det tycker inte du vilket bara beror på att du har en helt annan agenda. Till varje pris ska svenskarna förmås att avstå ifrån att tillvarata sina etniska kollektiva intressen. Genom diverse stigmatiserande och epitetsklistrande. Går man som svensk inte med på att bytas ut mot afrikaner och araber så är man en ”brun rasistnasse”. Dessbättre har din sort överutnyttjat den taktiken och alltfler genomskådar den numer.
Citera
2018-06-02, 12:23
Medlem
Kwatos avatar
Citat:
Det förvånar mig inte att du tycker det, men om AfS skulle profilera sig som ett nytt nasseparti kommer de att gå samma väg som SvP. Max 5000 röster och nedläggning efter valet.

Det ligger i deras eget intresse att markera distans till brunhögern. Gör de inte det är de rökta.
De gör ett toppenjobb i allt och det är bara du som försöker måla fan på väggen. Inget duger till dig. Du vill ha större tydlighet, mera kvasijuridik, mindre Sverige kvar åt svenskarna, mindre civilkurage, och så vidare.

Får man fråga var du anser att du själv står politiskt? Med tanke på att dina synpunkter är i petigaste laget så anser jag att det är högst relevant för diskussionen.
Citera
2018-06-02, 12:33
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
I Sverige kommer 7.268.000 medborgare ha rätt att välja kandidater till riksdagen nu i september.
Det beräknade valdeltagandet väntas ligga på 86 procent, vilket innebär 6.250.000 väljare som de facto kommer att masa sig ut till vallokalerna.
För att AFS skall komma in i riksdagen och omedelbart erhålla 13 mandat måste dem passera den så kallade fyraprocentsspärren. Detta motsvarar 250.000 personer.
Med tanke på partiets nivåer redan nu 1,5-2% och de genomslag som de gör på sociala medier och torg tal m m ser jag det som en självklarhet att AFS kommer in i september.
Citera
2018-06-02, 13:48
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
Jamen det får du ju ta upp med de verkliga rasisterna, sossarna, miljöpartiet, centern och moderaterna som kräver att invandrare och minoriteter ska ha speciella rättigheter som inte inkluderar Svenskarna. Det är dom du ska skälla på om du är "antirasist". Hets mot folkgrupp inkluderar ju inte svenskar, och inte heller får svenskar gå före i bostadskön eller tandvård för 50 kr.

Det finns problem med den svenska invandrings- och integrationspolitiken, även om många politiker börjat nyktra till efter haveriet 2015. Men att asylsökande har förmåner som en del uppfattar som orimliga beror inte på omvänd rasism riktad mot etniska svenskar.

Jag säger inte att omvänd rasism inte förekommer, men det är inte det som ligger bakom de tveksamma inslagen i den förda politiken, utan snarare naiv idealism och överdriven snällhet. Det som politikens belackare brukar kalla för "godhetsknarkande".

Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
och med extrema globalister menar du alltså V, S, MP, C, L, KD, M och SD.. Har jag förstått det rätt?

Extrema globalister hittar du i MP och C samt till en del i L och M. Knappast i de övriga partierna du räknar upp.
Senast redigerad av Regulus 2018-06-02 kl. 14:28.
Citera
2018-06-02, 13:56
Medlem
Citat:
Med tanke på partiets nivåer redan nu 1,5-2%

Var har du för källa till ett sådant påstående?
Citera
2018-06-02, 14:27
Medlem
WhiteWalkers avatar
Har stött på en extra jobbig vän nu som jag försöker konvertera till AfS (från SD) och behöver era bästa argument. Personen tycker att AfS bara är populister och att deras politik inte är genomförbar. Personen tror till och med, likt 60-talisterna på Facebook, att AfS kommer att vara ett sänke för SD. Att Kasselstrand kommer köra över Åkesson i debatter och splittra den nationella rörelsen.

Argument som inte fungerar:
Att AfS normaliserar SD
Att vi måste förändra det politiska klimatet och flytta politiken högerut
Att AfS ska spela samma roll som MP/V gör åt S
Att SD's politik inte räcker till, även om de skulle få 51% i valet så räddar det inte Sverige (personen tror såklart att SD bara spelar ett spel och att så fort de får över 50% vänder det)
Att det finns plats för båda partierna

Hur ser det för övrigt ut i europeiska länder där nationalister har fått makten eller åtminstone har fått stort inflytande, har de ett stort parti eller två partier där ett är lite mer radikalt?
Citera
2018-06-02, 15:06
Medlem
hrwdtjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteWalker
Har stött på en extra jobbig vän nu som jag försöker konvertera till AfS (från SD) och behöver era bästa argument. Personen tycker att AfS bara är populister och att deras politik inte är genomförbar. Personen tror till och med, likt 60-talisterna på Facebook, att AfS kommer att vara ett sänke för SD. Att Kasselstrand kommer köra över Åkesson i debatter och splittra den nationella rörelsen.

Att AfS normaliserar SD
Att SD's politik inte räcker till, även om de skulle få 51% i valet så räddar det inte Sverige (personen tror såklart att SD bara spelar ett spel och att så fort de får över 50% vänder det)

Hur ser det för övrigt ut i europeiska länder där nationalister har fått makten eller åtminstone har fått stort inflytande, har de ett stort parti eller två partier där ett är lite mer radikalt?

AfS kommer förhoppningsvis fungera som blåslampa på SD. Blir SD för liberala finns alltid hotet om avhopp till AfS och för att hotet ska vara reellt måste AfS växa.

Den interna partikulturen inom SD framstår också som bedrövlig och SD har alldeles för många inkompetenta företrädare. Att SD placerar någons krogragg på riksdagslistan säger det mesta.
Citera
2018-06-02, 15:07
Medlem
hrwdtjs avatar
Citat:
En del libertarianer och högeranarkister (inte alla!) har också rasistiska funderingar idag. Alltså folk som till skillnad från nassarna vill ha en liten stat utan välfärd.

På vilket sätt då?
Citera
2018-06-02, 15:15
Medlem
StillaHavets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av garozzo
Var har du för källa till ett sådant påstående?

YouGov har sagt det men också i Novus syns AfS ydligt.

Citat:
Ursprungligen postat av WhiteWalker

Att AfS normaliserar SD

Min erfarenhet är att ingen vill bli övertalad. Bäst fungerar nog enkla frågor/funderingar. Ofta kan det bli rakt motsatt reaktion om man trycker på för hårt.

Jag skulle nog fråga om han vill assimileras och integreras med invandrarna eller föredrar återvandring? Vill han assimileras och integreras bör han rösta på SD inte AfS. Om inte är det AfS som gäller.
Senast redigerad av StillaHavet 2018-06-02 kl. 15:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in