Citat:
Ursprungligen postat av
Cents4
De assyrisk/syrianska styrkorna samt YPG har varit i luven på varandra flertalet gånger. 2016 attackerade YPG Sootoros högkvarter där dessa till slut svarade med eld och dödade fyra kurder. Man har flertalet gånger försökt provocera fram attacker. Du förskönar ju bilden av YPG rätt rejält.
Du vet redan vart jag står i den här frågan. Du kallar det för turkisk nationalism, varför skulle turkisk nationalism vara sämre än kurdisk nationalism? Det är pest eller kolera för min del. Kurderna försvårar situationen rejält idag med deras polare i USA. Jag som vill se Syrien som det en gång var vill således inte stötta något tramsigt kurdiskt federalt projekt som de verkar ha i tankarna.
Jag tror att de kristna överlever oavsett om det är ett turkiskt eller kurdiskt styre i norr. Du får det att låta som att YPG/SDF inte har ex-ISIS och diverse forna islamister i sina styrkor. Det finns hos båda sidorna.
Sootoro som är en öppet pro-assad milis med bara en förankring i Qamashli upprättade säkerhetsposter och när våldsamma sammandrabbningar eskalerade dödades några på båda sidor. Du bortser från att detta område varit omringat av YPG:s administration i ungefär fyra år tills detta ägde rum, vilken förföljelse.....
Fast den milisen är den mest obetydliga av de assyriska/syrianska då MFS, Khabour Guards, Nattoreh och Sutoro både har mer stridande och självständighet över sina territorium än assad-posers.
I Jazira har dessa styrkor försvarat sina områden i allians med YPG utan hjälp från Assad. Så som upprepats tidigare hade det varit noll eller ett folkmord i Jazira utan YPG-gerillans närvaro då Al-nusra och ISIS är notoriska för sin brutalitet gentemot kristna.
Du vill hellre ha administrationen av en brutal diktatur som inskränkte ditt folks kulturella rättigheter, initierade institutionell diskriminering gentemot kurderna och övergav er när islamisthorderna var på frammarsch i norra Syrien än Rojava som givit folket kulturell autonomi och ökat självbestämmande samt beskyddat området från islamistiskt övertagande?
ok, kan ha viss förståelse varför Sootoro milisen inte innehar så stor respekt i området när man öppet viftar med att man vill att Assad skall komma och ta över området.
Du tror att det samhället som etablerats i Rojava är jämlikt med vad som skulle hända om administrationen togs över av Ahrar-al SHam och Al-nusra?
Det är inte ex-isis som stride med turkiska armen det är radikala islamister som är fast beslutna att etablera ett islamistiskt samhälle.